Treść zadania

QsX

Zad.1, Doświadczenie losowe polega na dwukrotnym rzucie kostką do gry. Jakie jest prawdopodobieństwo zdarzeń.

a) Suma wyrzuconych oczek jest równa osiem

b) W drugim rzucie uzyskano nieparzystą liczbę oczek

c) W obu rzutach uzyskano parzystą liczbę oczek.

Zad, 2, W urnie są 4 kule białe i 6 czarnych
Losujemy trzykrotnie po jednej kuli. Jakie jest prawdopodobieństwo wylosowania kul jednego koloru jeśli losujemy "
a) ze zwrotem
b) bez zwrotu

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    Zad 1.
    Zdarzenie elementarne to wylosowanie pary (ab) liczb całkowitych ze zbioru {1,2,3,4,5,6}.
    Ilość zdarzeń elementarnych = 6 * 6 = 36

    a)
    Suma oczek = 8 może realizować się tak:
    (2,6); (3,5); (4,4); (5,3); (6,2). Jest 5 zdarzeń sprzyjających.
    Prawdopodobieństwo = 5 / 36

    b)
    Zdarzenia sprzyjające to: (*,1); (*,3); (*,5) gdzie * to dowolna liczba oczek.
    Ilość zdarzeń elementarnych to 6 * 3 = 18
    Prawdopodobieństwo = 18 / 36 = 1 / 2
    (takie samo, jak przy jednokrotnym rzucie i nieparzystej ilości oczek, bo przecież wynik pierwszego rzutu jest nieistotny).

    c)
    Zdarzenia sprzyjające to (2,2); (2;4) ... itd.
    Pierwszy rzut daje 3 możliwości, drugi też, w iloczynie 3 * 3 = 9 zdarzeń.
    Prawdopodobieństwo = 9 / 36 = 1 / 4
    =================

    Zad. 2a.
    Zdarzeniem elementarnym jest wylosowanie trójki kul, przy czym za każdym razem zwracamy kulę, są to wariacje z powtórzeniami.
    Ilość zdarzeń elementarnych to 10 * 10 * 10 = 1000.
    Zauważ, że przyjęcie takiego modelu UWZGLĘDNIA kolejność kul, muszę wziąć to pod uwagę dalej.

    Zdarzenie sprzyjające to suma 2 rozłącznych zdarzeń:
    albo 3 białe, albo 3 czarne.
    Jeśli 3 białe są to ponownie wariacje z powtórzeniami (kolejność istotna!)
    4 * 4 * 4 = 64 zdarzenia.
    Jeśli 3 czarne są to ponownie wariacje z powtórzeniami (kolejność istotna!)
    6 * 6 * 6 = 216 zdarzeń.
    Razem 64 + 216 = 280 zdarzeń sprzyjających.
    Prawdopodobieństwo = 280 / 1000 = 0,28

    b) Tu jest prościej. Ilość zdarzeń elementarnych to kombinacje 3 z 10 (kolejność NIEISTOTNA). Liczy się to w/g wzoru:

    m(\Omega) = {10 \choose 3} = \frac{10!}{(10-3)!\cdot 3!} = \frac{10\cdot 9\cdot 8}{1\cdot 2\cdot 3} = 120

    Ponownie zdarzenie sprzyjające to suma 2 rozłącznych zdarzeń: czarne lub białe.
    Jeśli białe to liczymy kombinacje 3 z 4

    m(A_b) = {4 \choose 3} = \frac{4!}{(4-3)!\cdot 3!} = 4

    jeżeli czarne to liczymy kombinacje 3 z 6

    m(\Omega) = {6 \choose 3} = \frac{6!}{(6-3)!\cdot 3!} = \frac{6\cdot 5\cdot 4}{1\cdot 2\cdot 3} = 20

    Razem 4 + 20 = 24 zdarzenia sprzyjające

    Prawdopodobieństwo = 24 / 120 = 0,2

    Wyszło mniejsze prawdopodobieństwo niż poprzednio, co jest zrozumiałe gdyż wyciągnięcie kuli jakiegoś koloru bez zwracania zmniejsza szansę na wyciągnięcie takiej samej kuli w następnym losowaniu.

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 50% Zmienne losowe

Zmienne losowe Dla określenia zmiennej losowej potrzebna jest znajomość tzw. trójki probabilistycznej. Załóżmy, że dana jest przestrzeń probabilistyczna (E, S, P). Zmienną losową X nazywamy funkcję rzeczywistą określoną na przestrzeni zdarzeń elementarnych E i mierzalną względem ciała zdarzeń S: , która każdemu zdarzeniu elementarnemu eE przyporządkowuje...

Przydatność 50% Gry

Jeszcze nie tak dawno wiele osób w niemal hipnotycznym transie obserwowało ruch sterowanego przez nich zwykłego, białego punktu na ekranie monitora. Dzisiaj klasyczna gra w tenisa zainteresuje wielbiciela gier komputerowych na bardzo krótko. Gry komputerowe szybko przekształciły się z bardzo prostej zabawy w gry multimedialne, które mają dużo wspólnego z telewizją lub kinem....

Przydatność 75% Gry dydaktyczne

Gry dydaktyczne mają duże znaczenie w procesie kształcenia ze względu na rozwijanie u dzieci aktywności, samodzielności, pomysłowości. Metody gier dydaktycznych łączą różne sposoby poznawania rzeczywistości poprzez słuchanie, oglądanie, działanie, przeżywanie. Wszystkie działania pobudzają dziecko do myślenia. Mają one nie tylko wartości dydaktyczne, ale także...

Przydatność 70% Gry decyzyjne

Gry decyzyjne pomocne materiały wyliczenia

Przydatność 60% Jakie są, Twoim zdaniem, sukcesy i klęski ONZ. Na czym polega słabość tej organizacji?

ONZ, inaczej Organizacja Narodów Zjednoczonych, jest międzynarodową organizacją, która zajmuje się zapewnieniem pokoju i bezpieczeństwa na świecie, odpowiednim rozwojem gospodarczym, społecznym, prawami człowieka, światowymi kryzysami a także walką z terroryzmem. ONZ ma bardzo istotne znaczenie dla świata ? jest tam, gdzie dzieje się coś złego, pomaga ludziom, którzy jej...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji