Treść zadania

zuza

Znaczenie i korzyści uniwersalizmu władzy cesarskiej !! Błagam!! Pomóżcie!! :*

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    znaczenie:
    Uniwersalizm cesarski – idea zgodnie z którą zwierzchnikiem nad wszystkimi państwami chrześcijańskimi i Kościołem miał być cesarz.

    Uniwersalizm cesarski (władza uniwersalna), czyli zwierzchnictwo cesarzy nad wszystkimi państwami chrześcijańskimi i nad Kościołem.Cesarze decydowali kto zostanie papieżem, chociaż formalnie był on wybierany przez duchowieństwo i przedstawicieli możnych rodów rzymskich.

Rozwiązania

  • userphoto

    Uniwersalizm cesarski


    Drugą największą – obok Papiestwa – siłą średniowiecznej Europy było Cesarstwo Niemieckie, od czasów Ottona I kontrolujące rozległe terytoria, prowadzące zakrojone na szeroką skalę misje chrystianizacyjne i próbujące narzucić zwierzchnictwo pomniejszym krajom, takim jak Polska. O skali wpływów Cesarstwa świadczyć może chociażby fakt, iż Bolesław Chrobry, jeden z największych polskich monarchów, zwycięzca wielu wojen, odważył się koronować dopiero na łożu śmierci, a nieco ponad pół wieku później Władysław Herman, przejmujący władzę po Bolesławie Śmiałym, od razu odesłał insygnia królewskie cesarzowi.


    Najogólniej rzecz ujmując, cesarz w uniwersalistycznej myśli niemieckiej to władca wszystkich ludów chrześcijańskich, patron i reprezentant Kościoła, krzewiciel myśli chrześcijańskiej, a także “bicz Boży” przeciw poganom. W praktyce uniwersalizm cesarski wykorzystywany był do bardziej przyziemnych celów, głównie ekspansji terytorialnej wschodnich feudałów niemieckich, prowadzonej na ziemiach Polaków, Czechów, Pomorzan, Prusów czy Bałtów, oraz południowych możnowładców, dążących do zdobycia wpływów we Włoszech. Feudałowie zazwyczaj dążyli co prawda do osłabienia władzy cesarza, z drugiej strony jednak wytłumaczenie, iż krwawe podboje prowadzone są “w imieniu zwierzchnika ludu chrześcijańskiego”, były mocnym uzasadnieniem.


    O ile w papalizmie papież był zwierzchnikiem chrześcijańskich władców, tak w uniwersalizmie cesarskim był nim władca Niemiec. Henryk IV był twórcą tezy, że o ile władza papieża pochodzi od św. Piotra, względnie Jezusa, tak władza cesarza pochodzi wprost od Boga Ojca i tylko przed nim monarcha jest odpowiedzialny. Nawiązywał do tej teorii w XII wieku Eboracensis z Yorku, twierdząc, iż to cesarz powinien piastować władzę zwierzchnią nad papieżem, obaj są bowiem odpowiednio “odbiciem” Boga Ojca i Chrystusa. W Synu Bożym Eboracensis widział tylko naturę ludzką, co było jawną herezją. O ile głowa Kościoła nie ma prawa ingerować w sprawy świeckie, tak władca Cesarstwa może wręcz zarządzać Kościołem, odwołując i powołując papieży, odpowiedzialny jest bowiem jedynie przed Bogiem.


    Uniwersalizm cesarski często posługiwał się też argumentacją historyczną, wspominając o cywilizacyjnej myśli Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego jako spadkobiercy starożytnego Imperium Rzymskiego. Podobnie historyczny wymiar miała praktyka przenoszenia prawa rzymskiego na grunt Cesarstwa, zapoczątkowana przez Fryderyka II Rogera w toku sporu z Innocentym III. Prawo rzymskie otwarcie uznawano jako prawo “cesarskie”. Z tradycji justyniańskiej przejal Fryderyk tezę, iż monarcha jest jedynym wyrazicielem sprawiedliwości i nie może być przez nikogo kontrolowany.


    Tym, co odróżniało uniwersalizm cesarski od papieskiego, był przede wszystkim jego – rzec można – racjonalny charakter, wynikający z bezwzględnej dominacji Cesarstwa Rzymskiego w Europie Środkowo-Wschodniej. Sama idea przetrwała średniowiecze, od XIV wieku nie miała jednak pokrycia w rzeczywistości w związku ze stopniową utratą wpływów na wschodzie Europy, a także rozbiciem feudalnym w samych Niemczech, szczególnie jaskrawym w okresie tzw. “wielkiego bezkrólewia” lat 1250-73. Uniwersalizm – paradoksalnie – nie sprzyjał konsolidacji władzy cesarza, a raczej jej rozproszeniu, ponadto powodował jego uzależnienie od aspiracji książąt Rzeszy i nie zapobiegał rozdrobnieniu feudalnemu.


    Znaczenie historyczne


    Zarówno jeden, jak i drugi uniwersalizm wywarł silne piętno na dziejach średniowiecznej Europy. Ani jedna, ani druga doktryna nie przewidywała nie znanej de facto w średniowieczu (przynajmniej do czasów Marsyliusza z Padwy) zasady suwerenności ludu. Wydaje się, iż uniwersalistyczne tendencje były w ścisły sposób powiązane z systemem feudalnym ze wszystkimi jego konsekwencjami polityczno-ustrojowymi, takimi jak np. samowola możnowładców w czasie rozbicia dzielnicowego, sprzyjająca ekspansji na terytoria zewnętrzne. Jeden i drugi uniwersalizm, czemu trudno się specjalnie dziwić, tolerował tylko jednomyślność i to jednomyslność objawiającą się w bezwzględnej akceptacji jego założeń. Takie też było średniowiecze, w opozycji wobec którego występowali liberalni myśliciele odrodzenia.

Podobne materiały

Przydatność 80% Średniowieczny uniwersalizm.

Średniowieczny uniwersalizm oparty był na dominacji religii chrześcijańskiej w całej niemal Europie. Ze względu na to, iż wszystko w życiu podporządkowane było religii, światopogląd chrześcijański rządził myśleniem, odczuciami, postępowaniem i twórczością wszystkich ludzi średniowiecza. Dlatego też wszystkie występujące znaki były czytelne dla każdego chrześcijanina....

Przydatność 75% Uniwersalizm przypowieści i mitów

Mity oraz przypowieści biblijne mówią o życiu ludzi, o ich problemach. Poruszają tematy o moralności. Wyrażają pewne emocje poszczególnych osób:radość, złość, lęk, niepokój. Mity i przypowieści maja znaczenie uniwersalne, więc odnoszą się do każdej epoki nieważne czy to starożytność, średniowiecze, renesans, czy współczesność. Chciałabym zadać sobie pytanie...

Przydatność 50% Uniwersalizm średniowiecznej Europy

Temat: Uniwersalizm średniowiecznej Europy Teza: „Średniowieczną Europę łączył uniwersalizm.” Za średniowiecze w Europie uznaje się lata pomiędzy upadkiem cesarstwa zachodnio-rzymskiego (476 r. n.e.), a wydarzeniami historycznymi XV w. (1453 rok, tj. upadkiem cesarstwa bizantyjskiego oraz z 1492 r. odkryciem Ameryki). Tak na dobrą sprawę mamy prawie 1100 lat z...

Przydatność 80% Uniwersalizm średniowiecznej Europy

Uniwersalizm Średniowiecznej Europy Jednym z czynników wpływających na powszechność Europy w średniowieczu jest dominująca religia, czyli chrześcijaństwo. Światopogląd chrześcijański rządził myśleniem, odczuciami i postępowaniem wszystkich ludzi tej epoki. Prócz tego obowiązywały te same, narzucone przez religię normy moralne i wzorce osobowe. Jednym z nich...

Przydatność 75% Uniwersalizm średniowiecznej Europy

Moja praca dotyczyć będzie uniwersalizmu średniowiecznej Europy od IX do XIV wieku. Jednym z czynników wpływających na powszechność Europy w średniowieczu jest dominująca religia, czyli chrześcijaństwo. Światopogląd chrześcijański rządził myśleniem, odczuciami i postępowaniem wszystkich ludzi tej epoki. Prócz tego obowiązywały te same, narzucone przez...

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji