Treść zadania

Izaaczeq

Potrzebuję pomocy z fizyki!

1) Promień światła w powietrzu pada pod kątem 40 stopni na ciecz i załamuję się pod kątem 30 stopni. Oblicz prędkość światła.

2) Współczynnik załamania szkła względem wody wynosi 1,16, a względem powietrza 1,54. Oblicz współczynnik załamania w wodzie względem powietrza oraz prędkość światła w szkle i wodzie.

3) Promień odbity od powierzchni cieczy o współczynniku załamania 1,73 tworzy z promieniem załamania kąt 90 stopni. Ile wynosi kąt załamania?

Bardzo proszę o pomoc

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    1) Prędkość światła GDZIE? W cieczy? Jeśli tak, to muszę założyć, że prędkość światła w powietrzu jest taka sama jak w próżni tzn. 3 * 10^8 km/s (czytaj 10^8 = 10 do potęgi 8).
    Wtedy - z prawa Snella - stosunek sinusów podanych kątów jest równy stosunkowi prędkości:
    v - prędkość światła w cieczy
    c - prędkość światła w próżni (lub powietrzu, praktycznie ta sama)
    alfa = 40 stopni - kąt padania w powietrzu
    beta = 30 stopni - kąt padania w cieczy.
    Zobacz, gdzie jest mniejszy kąt i mniejsza prędkość:

    \frac{v}{c} = \frac{\sin\beta}{\sin\alpha}

    wobec tego

    v = c\cdot \frac{\sin\beta}{\sin\alpha} = c \cdot \frac{\sin\,30}{\sin\,40}\,\approx\,0{,}778 c

    Odp: Światło w cieczy ma prędkość około 0,778 prędkości światła w powietrzu.

    2) Wsp. załamania szkło / woda (oznaczam: n = 1,16) jest wynikiem dzielenia wsp. załamania: szkło / powietrze (oznaczam ns = 1,54) i woda / powietrze (oznaczam nw = ?? tego szukam).
    n = \frac{n_s}{n_w}\,\qquad\,\mbox{zatem}\,\qquad\, n_w = \frac{n_s}{n} = \frac{1{,}54}{1{,}16}\,\approx\,1{,}33
    Czyli wsp. załamania woda/powietrze to 1,33.

    Jak w zadaniu (1) prędkość światła w obu materiałach dostaję
    dzieląc 3 * 10^8 m/s przez wsp załamania (ten bezwzględny).

    Dla szkła: 3 * 10^8 / 1,54 = około 1,95 * 10^8 m/s
    Dla wody: 3 * 10^8 / 1,33 = około 2,26 * 10^8 m/s


    3) Patrz "Kąt Brewstera" w sieci (lub w notatkach z lekcji). więcej tam znajdziesz, niż ja napiszę.

Rozwiązania

Podobne zadania

mmonika1235 wazne pomocy na jutro!!! podstawowe problemy z ruchem Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mmonika1235 20.4.2010 (13:03)
Judyyta1 Praca kontrolna z Fizyki (Proszę) Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: Judyyta1 27.4.2010 (12:25)
butterfly165 PRAWO PASCALA I ARCHIMEDESA-HYDROSTATYKA! POMOCY! Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: butterfly165 27.4.2010 (20:18)
kasiulka0 troszkę fizyki ;) Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: kasiulka0 28.4.2010 (13:13)
xcandygirlx !!!!!!!!!POMOCY!!!!!!!!! (PROSTE PYTANIA) Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: xcandygirlx 1.5.2010 (16:20)

Podobne materiały

Przydatność 50% Sylwester na promie

Przydatność 65% Człowiek potrzebuje wiary – człowiek potrzebuje Boga

Motto: „Człowiek potrzebuje wiary – człowiek potrzebuje Boga.” Szanowni zebrani, koleżanki i koledzy chciałbym dzisiaj wypowiedzieć się na temat potrzeby wiary a w szczególności wiary w Boga. Trudno nawet dokładnie zdefiniować kim jest Bóg? Wiemy, że podobno jest dobry, sprawiedliwy, miłosierny, ale czy On naprawdę jest? Żeby żyć musimy oddychać, jeść, pić,...

Przydatność 75% Czy człowiek potrzebuje zmian?

Czy człowiek potrzebuje zmian? Otóż uważam, że owszem. Ludzie, gdy nie zmieniają się, swojego stylu ubierania się, pracy, otoczenia, czy miejsca zamieszkania, mają wrażenie, iż nie rozwijają się. Często boimy się zmian, tego, że gdy już się na nie zdecydujemy, to okaże się ona zmianą na gorsze. Fakt, że ktoś staje się inny lub coś staje inne niż dotychczas przeraża...

Przydatność 60% Każdy potrzebuje przyjaciela - rozprawka

W mojej pracy rozważę tezę dotyczącą tematu : Każdy potrzebuje przyjaciela. Jest to zagadnienie, które jest problemem mojej dzisiejszej rozprawki. Według mnie twierdzenie, że każdy potrzebuje przyjaciela jest prawdą. Wszystko co człowiek robi z przyjacielem jest przyjemnością. Przytoczę kilka argumentów aby potwierdzić swoją tezę: Rozpocznę od najważniejszego dla mnie...

Przydatność 75% Łańcuch pomocy

1. Ocena, zabezpieczenie miejsca wypadku • Rozpoznanie (co się wydarzyło i co może się jeszcze wydarzyć) • Jakie są zagrożenia ( dla ratującego, poszkodowanych i świadków zdarzenia) • Zabezpieczenie m-ca wypadku aby zapobiec kolejnym nieszczęśliwym zdarzeniom • Zebrać informacje od świadków 2. Ocena ilości i stanu poszkodowanych • Ilu jest poszkodowanych...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji