Treść zadania

chmurka12

kto mi wyjaśni z matmy proste co się robi jak jest np. taki przykład :10 i 2/3 - 6 i 7/9 = 10 i 6/9 - 7/9 i jak to zrobic no bo od 6 nie da się odjąc 7 .

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 2 0

    Trzeba jedną całość z odjemnej (liczby od której odejmujemy) zamienić na ułamek. Potem trzeba dodać go do licznika ułamka , który jest obok całości (powstanie ułamek niewłaściwy) i wykonać działanie.
    (Odejmujemy całości od całości , od licznika odjemnej licznik odjemnika)


    10 i 2/3 - 6 i 7/9 =

    =10 i 6/9 - 6 i 7/9=

    = 9 i 15/9 - 6 i 7/9=

    = 3 i 8/9


    Inne przykłady

    1.

    4 i 2/5 - 1 i 2/3= (sprowadzam ułamki do wspólnego mianownika -> 15)

    = 4 i 6/15 - 1 i 10/15=
    ( zamieniam jedną całość z 4 na 15/15 -> dodaję 15 do licznika ułamka odjemnej)

    = 3 i 21/15 - 1 i 10/15=

    = 2 i 11/15



    2.
    8 i 1/3 - 3 i 3/8 = ( sprowadzam ułamki do wspólnego mianownika -> 24)

    = 8 i 8/24 - 3 i 9/24=
    (zamieniam jedną całość z 8 na 24/24 -> dodaję 24 do licznika ułamka odjemnej)

    = 7 i 32/24 - 3 i 9/24=

    = 4 i 23/24



    3.

    11 i 1/9 - 4 i 2/3= (sprowadzam ułamki do wspólnego mianownika -> 9)

    = 11 i 1/9 - 4 i 6/9=
    (zamieniam jedną całość z 11 na 9/9 -> dodaję 9 do licznika ułamka odjemnej)

    = 10 i 10/9 - 4 i 6/9=

    = 6 i 4/9



    4.

    15 i 2/7 - 6 i 2/3 = (sprowadzam ułamki do wspólnego mianownika -> 21)

    = 15 i 6/21 - 6 i 14/21 =
    (zamieniam jedną całość z 15 na 21/21 -> dodaję 21 do licznika ułamka odjemnej)

    = 14 i 27/21 - 6 i 14/21 =

    = 8 i 13/21



    5.

    17 i 1/4 - 7 i 7/9 = (sprowadzam ułamki do wspólnego mianownika -> 36)

    = 17 i 9/36 - 7 i 28/36 =
    (zamieniam jedną całość z 17 na 36/36 -> dodaję 36 do licznika ułamka odjemnej)

    = 16 i 45/36- 7 i 28/36=

    = 9 i 17/36

Rozwiązania

  • igorjan

    załącznik

    Załączniki

  • userphoto

    Owszem da się od 6 odjąć 7 :) ale zrobimy to inaczej
    10 6/9 możemy zapisać jako 10 + 6/9
    więc z 10 zabieramy jeden i zamieniamy go na ułamek 9/9 czyli mamy 9 + 9/9 +6/9 a to się równa 9+15/9
    teraz od tego możemy odjąć ułamek 7/9 czyli mamy: 9 15/9-6 7/9=3 8/9

    inaczej :
    mamy 10 6/9 - 6 7/9 ,najpierw odejmujemy całe liczby czyli zostaje:
    4 6/9 - 7/9 , teraz odejmujemy ułamki czyli zostaje:
    4 - 1/9 ,a teraz postępujemy podobnie jak w przykładzie powyżej, czyli zabieramy jeden z czwórki :
    mamy 3 + 1 i zamieniamy 1 na ułamek 9/9 oraz odejmujemy od niego 1/9 czyli zostaje 3 8/9

Podobne zadania

Nieznany Oblicz bok kwadratu którego obwód jest równy obwodowi prostokąta o Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa 2 rozwiązania autor: Konto usunięte 29.3.2010 (18:52)
beata3740 wymyśl zagadkę której rozwiązaniem jest:a) 425 b) 306 Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa 4 rozwiązania autor: beata3740 30.3.2010 (16:55)
olusiek16 Błagam... BARDZO PROSTE ZADANKA... Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa 1 rozwiązanie autor: olusiek16 6.4.2010 (19:33)
krystek12345a Zadanie z matmy. Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa 2 rozwiązania autor: krystek12345a 7.4.2010 (15:37)
Nieznany (0,75+4 2/3 ):1,3= 4,375 - 2 1/8= Trzeba obliczyc razem między nimi jest Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa 2 rozwiązania autor: Konto usunięte 8.4.2010 (14:54)

Podobne materiały

Przydatność 50% Maszyny proste

Maszyny proste nie zmniejszają pracy,ułatwiają jedynie jej wykonanie.Pozwalają na to, żeby mniejszą siłą działać na dłuższej drodze i wykonać taką samą pracę jak przy działaniu dużą siłą na krótszej drodze.Podstawowymi cechami maszyny prostej są przełożenie siły czyli stosunek obciążenia do siły działającej;przełożenie prędkości i sprawność,czyli stosunek...

Przydatność 75% Maszyny proste.

1.1. Co to są maszyny proste? Maszyny proste- są to urządzenia, które pozwalają na użycie niewielkiej siły przy podnoszeniu, przesuwaniu ciężarów lub rozszczepianiu materiałów. Istotą ich działania jest zmiana pracy siły działającej na pewnej drodze na prace mniejszej siły na odpowiednio dłuższej drodze. Należy pamiętać, że maszyny proste nie zmniejszają...

Przydatność 55% Maszyny proste

Praca jest w załączniku

Przydatność 55% Maszyny Proste

Są to urządzenia mechaniczne umożliwiające zastąpienie pracy W1 = F1*s1 (określonej siły F1 na określonej drodze s1) równą jej pracą W2 = F2*s2 (siły F2 znacznie mniejszej od siły F1, lecz na drodze s2 odpowiednio większej od drogi s1). Istnieją 2 podstawowe klasy maszyn prostych: przesuwne (równia pochyła) i obrotowe (dźwignia); równię pochyłą stosuje się w różnego...

Przydatność 50% Maszyny proste

Maszyny proste - (w fizyce) idealizacje prostych rzeczywistych mechanizmów urządzeń mechanicznych wprowadzone w celu wyjaśnienia działania mechanizmów urządzeń ułatwiających wykonanie pewnych czynności (pracy) poprzez zmianę wartości lub kierunku działania siły wykonującej daną pracę. Maszyny proste określają wzajemną relację pomiędzy siłami poruszającymi a użytecznymi...

0 odpowiada - 0 ogląda - 3 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji