Treść zadania

Puusia

Ustal która z podanych liczb jest większa .
1/3 czy 0,33
1/8 czy 0.(125)
Podaj przykłady liczby x, która spełnia podany warunek .
0,(7) < x <0,(8)
1/2 < x < 0,(5)

a )Wśród ułamków podanych niżej wskaż te, które mają rozwinięcia dziesiętne skończone .
1/2 ,1/3 , 1/4 , 1/5 1/28,1/29 ,1/30
b) uzasadnij że każda z liczb ma rozwinięcia dziesiętne skończone
32/28 , 127/120 , 17/24 , 162/180

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    1/3 rozwija się an ułamek dziesiętny jako 0,333333333333....
    czyki 1/3 > 0.33
    1/8 jest = 0.125. Nie można powiedzić "która większa". Są równe.

    0,(7) to 0,7777777777777...
    0(8) to 0,8888888888888...
    Pasuje x = 0,8, zgoda?

    1/2 to 0.5
    0,(5) to 0,55555555555555....
    Pasuje 0.55, zgoda?

    a) 1/2, 1/4, 1,5
    NIE 1/3 (bo to 0,333333....)
    NIE 1/28 bo to 1/4 * 1/7, ale 1/7 nie ma skończonego rozwinięcia
    NIE 1/29 ale dowód jest naprawdę trudny
    Nie 1/30 bo to 1/10 * 1/3, patrz wyżej 1/3.
    Dowody, że dany ułamek nie ma skończonego rozwinięcia dziesiętnego są trudne, dlatego użyłem 1/3, 1/7 etc. jako przykładów. Ale tak naprawdę zadanie jest dużo bardziej skomplikowane, niż nauczyciel uważa.

    b) 32/28 = 8/7. NIE jest prawdą, że ma skończone rozwinięcie dziesiętne.
    Zadanie jest błędne. Odwrotnie: 28/32 = 7/8 - tak, zgadza się.
    127/120 = 1 + 7/120 = 1 + 7/ (3 * 40). NIE ma skończonego rozwinięcia.
    162 / 180 = 9 / 10 = 0.9. Tu mamy rozwinięcie skończone.

    Albo się pomyliłaś w tych ułamkach w części b, albo źle podano przykłady.

    Pozdro - Antek

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 60% Dzieje Liczb

Liczba, jest podstawowym pojęciem matematyki, które powstało w świadomości człowieka na wiele tysięcy lat przed naszą erą, a następnie kształtowało się i rozwijało wraz z rozwojem cywilizacji i kultury. Z chwilą, gdy rozróżnienie między „jeden” i „wiele”- charakterystyczne dla ludów pierwotnych- przestało wystarczać, wprowadzone zostały liczby: 1,2,3,4,...,a więc...

Przydatność 75% Symbolika liczb

Liczbę 1 uważano dawno, dawno temu za liczbę najdoskonalszą. Jest to pierwsza liczba nieparzysta. Wszystkie inne liczby pochodzą od jedynki, np.2, to 1 + 1. Jeden - ile to jest: dużo czy mało? Zastanów się! Wszyscy chcą być pierwsi: w nauce, w sporcie, w zabawie, ale nikt nie chce dostać jedynki z klasówki! Liczba 2 jest pierwszą liczbą parzystą. Uważana była przed wiekami...

Przydatność 80% Cecha podzielności liczb naturalnych.

Cecha podzielności przez 2 Liczba jest podzielna przez 2 jeżeli jej ostatnia cyfra jest parzysta lub jest nią zero. Przykłady: 12, 48, 100, 124 Cecha podzielności przez 3 Liczba jest podzielna przez 3 jeżeli suma jej cyfr tworzy liczbę podzielną przez 3. Przykłady: 27 bo 2+7=9 123 bo 1+2+3=6 621 bo 6+2+1=9 Cecha podzielności przez 4 Liczba jest...

Przydatność 80% Cechy podzielności liczb.

Cechy podzielności przez 2 Liczba jest podzielna przez 2 jeżeli w rzędzie jedności ma cyfrę:0, 2, 4, 6, lub 8. Przykłady: 24, 506, 1002, 99990 Cechy podzielności przez 3 Liczba jest podzielna przez 3 jeżeli suma jej cyfr tworzy liczbę podzielną przez 3. Przykłady: 42 - 4+2 = 6 i 6 =2*3 783 - 7+8+3=18 i 18=6 * 3 1209 - 1+2+0+9=12 i 12=4*3 Cechy podzielności przez 4...

Przydatność 55% Ciekawe własności liczb

7 stron o ciekawych własnościach liczb, załączonych w załączniku. Polecam.

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji