Treść zadania

kiwi1515

PLISSSSSS TO PILNE!
Oblicz:
e)2 6/11:7/11:3,4=
f)6 2/3*(0,25+1/5)=
g)1 5/9:1 1/3*0,75=
h)3 1/3-1/3*0,6=
i)3 4/9-1 2/*1,8=
j)4,5*5 5/9+6,4*3/8=

*<------ znak mnożenia
/<------- kreska ułamkowa

proszę jeszcze o wytlumaczenie skąd się co wziełoło oczywiście nie musi być ale fajnie jak by było :)

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • rybitwa11

    sprawdź przykład i ).chyba opuszczona jakaś liczba po kresce/

    Załączniki

  • userphoto

    e) =28/11:7/11:34/10 = 28/11*11/7:17/5 = 4*5/17 = 20/17 = 1 3/17 ( najpierw zamieniasz wszystkie liczby na ułamki zwykłe; podzielić przez jakąś liczbę to znaczy tyle samo co pomnożyć przez jej odwrotność, dlatego mnożysz 28/11 przez 11/7- jedenastki się skracają i zostaje 28/7 czyli 4; później wykonujesz ostatnie działanie tak jak wcześniej mnożąc 4 przez odwrotność liczby 17/5 )

    f) = 20/3* (1/4+1/5) = 20/3* (5/20+4/20) = 20/3*9/20 = 3 (najpierw wykonujesz działanie w nawiasie- ale żeby to zrobić to sprowadzasz ułamki do wspólnego mianownika; następnie wykonujesz mnożenie)

    g) = 14/9:4/3*3/4 = 14/9*3/4*3/4 = 14/9*9/16 =14/16 ( najpierw zamieniasz na ułamki zwykłe, później odwracasz 4/3 tak żeby było mnożenie, następnie mnożysz 3/4*3/4, a na końcu 14/9* powstałe z wcześniejszego mnożenia 9/16- możesz skrócić dziewiątki i zostaje 14/16)

    h) = 10/3-1/3*6/10 = 10/3-1/3*3/5 = 10/3-1/5 = 50/15-3/15 = 47/15 = 3 2/15 (najpierw wykonujesz mnożenie, później odejmujesz wcześniej sprowadzając liczby do wspólnego mianownika)

    i) = 31/9-1/2*9/5 = 31/9-9/10 = 310/90-81/90 = 229/90 = 2 49/90 (najpierw wykonujesz mnożenie, później odejmujesz wcześniej sprowadzając liczby do wspólnego mianownika)( NIE JESTEM PEWNA CZY TAK MA BYĆ BO COŚ JEST ŹLE PRZEPISANE: ALBO MA BYĆ 1/2 ALBO 1 i JAKIŚ UŁAMEK)

    j) = 9/2*50/9+32/5*3/8 = 25+12/5 = 25+2 2/5 = 27 2/5 (najpierw wykonujesz mnożenia, a na końcu dodawanie)

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji