Treść zadania

kotka95

Rozwiązanie kwadratowe
1) x^{2} - 6x + 9 = 0
2) -3x^{2} - 4x +15 = 0
Proszę też o wytłumaczenie mniej więcej o co w tym chodzi ;D
Z góry dzięki :)

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 2 1

    ogólne równanie ma postać ax^2 + bx +c = 0
    zatem
    1) a = 1 b= -6 c = 9
    obliczamy deltę ze wzoru delta=b^2 - 4ac
    delta= (-6)^2 - 4*1*9=36 - 36=0
    skoro delta = 0 to równanie ma tylko jedno rozwiązanie x= (- b+ pierwiastek z delty) : 2a
    x= [- (-6) - 0] : 2 = 3
    rozwiązanie x = 3
    2) a = - 3 b = - 4 c = 15
    delta= (- 4)^2 - 4*(-3)*15 = 16 + 180 = 196
    delta >0 zatem równanie ma dwa rozwiązania:
    x1 = (- b+ pierwiastek z delty) : 2a
    x2 = (- b - pierwiastek z delty) : 2a
    pierwiastek z delty = 14
    zatem
    x1 = [-(-4) - 14] : 2*(-3) = (4-14) : (-6) = - 10 :(-6) = 5/3
    x2 = [-(-4) + 14] : 2*(-3) = (4 + 14) : (-6) = 18 : (-6) = -3
    rozwiązanie x1 = 5/3 x2 = -3

Rozwiązania

  • rybitwa11

    rozwiązanie w załączniku

    Załączniki

  • userphoto

    zadanie 1! (^ - umownie do kwadratu)
    b^ - 4ac - delta x0= b^ / 2a więc podstawiasz:
    x0=36/2 = 18
    odp miejsce zerowe to x = 18

    zadanie2!
    ten sam wzór co na początku na delte, wgl myśle, że delte ogarniasz:)
    więc podstawiam od razu:
    delta = 16- 4 * (-3) * 15 = 16 - (-180) = 16 + 180 = 196 i teraz delta jest dodatnia wiec sa dwa mniejsca zerowe ktore liczymy wzorami: PIERWSZY WZÓR
    x1=-b +wynik delty spod pierwiastka / 2a czyli
    x1=4+ 14 / -6 = 18/ -6= -3 -> pierwsze miejsce zerowe,
    DRUGI WZÓR
    x2=-b - wynik delty spod pierwiastka / 2a czyli
    x2=4 - 14 / -6 = -10 / -6 = 1cała i 4/6 = 1 cała i 1/3
    odp. miejsce zerowe to x1= -3 i x2= 1 i 1/3

  • userphoto

    Aby rozwiązać równanie kwadratowe należy znaleźć jego pierwiastki, tzn. takie x, dla których funkcja przyjmuje wartość 0.

    Zatem dla 1) równania skorzystamy z wzoru skróconego mnożenia, bo tak będzie najszybciej

    1) \ x^2- 6x + 9 = 0

    (x-3)^2=0

    x-3=0 \Rightarrow x=3

    Funkcja będzie miała wartość 0 dla x=3.




    W 2) należy wyliczyć pierwiastki:

    2) \ -3x^2- 4x +15 = 0

    \Delta= b^2-4ac=(-4)^2-4 \cdot (-3) \cdot 15=196

    x_1= \frac{-b- \sqrt {\Delta}}{2a}= \frac{4-14}{-6}= \frac{10}{6}= \frac{5}{3}=1 \frac{2}{3}

    x_2= \frac{-b+ \sqrt {\Delta}}{2a}= \frac{4+14}{-6}=- \frac{18}{6}=-3

    Zatem funkcja przyjmuje wartość 0 dla

    x=1 \frac{2}{3} \ i \ x=3.

  • userphoto

    więc tak :
    1) musisz najpier napisac ile wynosi a,b i c
    to a=1 (poniewaz we wzorze masz x2 czyli to jest 1) , b=-6 (poniewaz masz -6x i ten minus tez musi byc) , a c=9. na liczby po = nie patrzysz
    potem trzeba wyliczyc delte gdzie wzor na delte to b2(b do kwadratu) -4ac , wiec 36-36=0
    jezeli delta jest 0 to obliczasz ze wzoru x0= -b przez 2a ( a jezeli ci wyjdzie wynik z jaka liczba to jak sie da to musisz wyciagnac pierwiastek, jezeli ci wyjdzie ujemna to jest brak rozwiazania)
    x0=-b przez 2a
    x0=6(minusa juz nie m\piszesz jak w b jest -6 , jak by bylo same 6 to wtedy w tym wzorze piszesz -6) przez 2 (czyli 281)
    wiec x0 wynosi 3

    2) -3x2-4x+15=0
    a=-3 ; b= -4 ; c=15
    delta (czyli b2-4ac) = 16+180=196
    czyli pierwiastek z delty = 14 (poniewaz 196 spierwiastkowac to jest 14) i wtedy to ma 2 rozwiazania
    x1= -b-pierwiastek z delty przez 2a
    x1= 4-14 przez -6 =-10 przez -6=5 przez 3 = 1 2/3
    x2= -b+pierwiastek z delty przez 2a= 4+14 przez -6= 18 przez -6 = -3

Podobne zadania

asiula911 funkcje kwadratowe Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: asiula911 16.4.2010 (17:03)
asiula911 funkcje kwadratowe Przedmiot: Matematyka / Liceum 3 rozwiązania autor: asiula911 26.4.2010 (13:14)
Szajni Równania Kwadratowe (Wytłumaczyć trzeba :)) Przedmiot: Matematyka / Liceum 4 rozwiązania autor: Szajni 28.4.2010 (18:36)
kaarolinaa93 Równania kwadratowe Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: kaarolinaa93 6.5.2010 (11:37)
kaarolinaa93 Równania kwadratowe Przedmiot: Matematyka / Liceum 3 rozwiązania autor: kaarolinaa93 6.5.2010 (11:39)

Podobne materiały

Przydatność 50% Równanie kwadratowe w excelu

Załącznik

Przydatność 100% Help my planet

I help my planet, that to be clean. Next my house there are a lot of boxes. These boxes are on glass, paper, cans and plastic. When I have a lot of bottles, old newspappers I put them in boxes. I’m very angry when I see factories near forests. I fight on an issue these factories. I do a lot to save energy. When I don’t need the light, I turn the light off. At my school it was the campaign...

Przydatność 100% Lets help old people

!!!Let’s help old people!!! We want to raise money for the old people’s home and buy a DVD player. Here are some ideas to quick raise money: -Help your parents in house cleaner. -Sell your old toy’s. -paint your neighbor fence. -Do the shopping.

Przydatność 100% Should US help to destroy communism in Cuba

I think that U.S should help to destroy the totalitarian regime that may be dangerous for the world peas or not follow the basic civil liberties. Any definition of terrorism should take into account the distinction between terrorism and the legitimate struggle of peoples for recovery of their lands and freedom. Now I want to give examples of Cuba country which have totalitarian regime and not...

Przydatność 85% Proposal. Ways to help students improve their diet.

To: The Principal of College From: xx Subject: Ways to help students improve their diet. INTRODUCTION As requested I am submitting this report concerning the best ways to help students improve their diet. It is based on ideas submitted by students in a suggestion box gathered last month. CURRENT SITUATION The information about healthy diets is poor and does not meet with the...

0 odpowiada - 0 ogląda - 5 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji