Treść zadania

HelloKitty22

Wypisz najsłynniejszych malarzy romantyzmu . I z czego czerpali inspiracje?

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    PAUL CEZANNE (1836-1906)

    Francuski malarz, wybitny przedstawiciel sztuki współczesnej, który na trwałe wpisał się do historii sztuki, w pełni doceniony dopiero pod koniec życia. W jego stylu charakterystyczny jest nowy sposób ukazywania przestrzeni. Cezanne zrezygnował z klasycznego trójwymiaru, odszedł od zbieżnej perspektywy, dając początek nowej metodzie ujmowania głębi. Była to metoda równoległych względem siebie planów, biegnących w głąb obrazu. Różniły się przy tym znacznie kolorystyką. Jest też Cezanne autorem nurtu, dążącego do upraszczania kształtów przedstawianych przedmiotów, szczególnie, gdy tworzą one zwartą kompozycję, złożoną z przylegających do siebie elementów. Upraszczanie taki prowadziło do wstępnej geometryzacji kształtu, co później zostało rozwinięte w stylu kubistycznym. Do najwybitniejszych jego dzieł należą: "Martwa natura z jabłkami i pomarańczami", "Błękitny wazon", "grjący w karty", "Kąpiące się".


    JÓZEF CHEŁMOŃSKI (1849-1914)

    Czołowy przedstawiciel realizmu polskiego, mistrz pejzażu i scen rodzajowych z życia wsi. Malował polski krajobraz, nadając mu nostalgiczne piękno, utrwalał krajobrazy polskiej wsi, a także jej obyczajowość. Daleko idący realizm, sprowadzał na niego zarzuty wulgaryzacji. Do najbardziej znanych dzieł Chełmońskiego należą pejzaże: "Żurawie", "Babie lato", "Bociany", pełna dynamizmu "Czwórka" czy "Sprawa u wójta".

    GUSTAVE COURBET (1819-1877)

    Francuski przedstawiciel sztuki realistycznej. Pełnił funkcję komisarza do spraw sztuki w czasie rządów Komuny Paryskiej. Związany z władzami po upadku Komuny został zmuszony do opuszczenia Francji. Tematem jego obrazów są przede wszystkim ludzie pracy, to w tych dziełach jego realizm osiągnął najdoskonalszą formę. Przykłady jego prac to m.in.: "Kobiety przesiewające ziarno", "Kamieniarze", "Kobiety zbierające kłosy". Innym nurtem tematycznym jego twórczości są pejzaże i martwa natura "Dziewczęta znad brzegu Sekwany".

    EDGAR DEGAS (1834-1917)

    Francuz, twórca obrazów i rzeźb, przedstawiciel klasycyzmu i impresjonizmu. Klasycyzm ujawnia się głównie w pierwszych fazach jego twórczości, później artysta zmierza w stronę impresjonizmu. Znane są jego dzieła przedstawiające sceny z codziennego życia Paryża - kawiarni, wyścigów konnych czy teatru. Szczególnie upodobał sobie taniec, a jego modelkami były głównie tancerki: "Tancerka", "Lekcja tańca", "Różowe tancerki", inne dzieła Degasa to: "Absynt", "Madame Morisot", "Przed startem". Pod koniec życia w wyniku znacznego pogorszenia wzroku tworzył głównie rzeźby.

    EUGENE DELACROIX (1798-1863)

    Najwybitniejszy twórca nurtu romantycznego w malarstwie europejskim. Szczególną wagę przywiązywał do harmonii barw. Tworzył pejzaże, portrety (m.in. Chopina), sceny polowań i walk zwierząt, zasłynął głównie scenami historycznymi i współczesnymi. Za najsłynniejsze dzieło uważa się "Wolność wiodąca lud na barykady", alegoryczne płótno powstałe po rewolucji francuskiej. Inne dzieła Delacroix to np.: " Masakra na Chios", "Kobiety algierski, "Śmierć Sardanapala".

    PAUL GAUGIN (1848-1903)

    Francuski przedstawiciel postimpresjonizmu. Początkowo związany z impresjonistami rozpoczął poszukiwania własnych środków wyrazu, jego styl charakteryzuje się poetyckim zastosowaniem symbolu. Gaugin sformułował założenia teoretyczne cloisonizmu i syntetyzmu. Syntetyzm odznacza się szeroką, kładzioną płasko plamą barwną, uproszczeniem form i wyrazistym konturem. Autor pejzaży i martwej natury. Częstym motywem jego twórczości są mieszkanki egzotycznych krain ("Kobiety z Thaiti"). Do obrazów Gaugina należą także "Kobiety na plaży", "Marzycielka", "Skąd przychodzimy, czym jesteśmy, dokąd idziemy?", "Biały koń" czy "Walka Jakuba z aniołem"

    ALEKSANDER GIERYMSKI. (1850-1901)

    Przedstawiciel realizmu, jeden z najwybitniejszych twórców dziewiętnastowiecznej Polski. Autor scen rodzajowych ("Święto Trąbek", "Piaskarze", "Żydówka sprzedająca cytryny"), obrazów z życia polskiej wsi ("Chłopiec niosący snop", "Trumna chłopska", "Pejzaż z Bronowic"), studiów światła i barw ("W altanie"). Później zwrócił się w stronę impresjonizmu, stając się prekursorem tego kierunku na gruncie polskim.

    VINCENT VAN GOGH (1853-1890)

    Holender z pochodzenia, od 1886 pracował we Francji, przedstawiciel postimpresjonizmu. Jego twórczość ewoluował od stylu realistycznego przez impresjonizm do postimpresjonistycznego ekspresjonizmu. Pierwsze dzieła Van Gogha przedstawiają głównie postacie chłopów i miejskiej biedoty, utrzymane są w ponurej tonacji. Później wprowadza do swych obrazów więcej światła, stopniowo wypracowując swój własny styl. Dojrzałe malarstwo van Gogha charakteryzuje się intensywnością barw ze szczególnym upodobaniem do przewagą żółcieni, dużą dozą ekspresji i swoistym sposobem nakładania farby - grubą warstwą za pomocą pędzla lub szpachli. Niewątpliwie najsłynniejszym jego dziełem są "Słoneczniki", inne to np. : "Autoportret z obandażowanym uchem", "Gwiaździsta noc", "Most w Arles", "Droga z cyprysem i gwiazdą". Zginął śmiercią samobójczą w wieku 37 lat.

    JEAN AUGUSTE DOMINIQUE INGRES (1780-1867)

    Francuski twórca, łączący estetykę klasycystyczną i romantyczną. Przez wiele lat sprawował urząd dyrektora filii paryskiej Szkoły Sztuk Pięknych w Rzymie. Chętnie sięgał do motywów mitologicznych ("Edyp i Sfinks") tematyki historycznej ("Śluby Ludwika XIV") i religijnej ("Chrystus dający klucze św. Piotrowi"), malował portrety "Portret pani Devanacay" i akty kobiece. "Łaźnia turecka", "Kobieta w kąpieli", "Źródło".

    JACEK MALCZEWSKI (1854-1929)

    Artysta młodopolski, członek i założyciel stowarzyszenia Sztuka, wykładowca krakowskiej ASP. We wczesnej fazie twórczości autor scen rodzajowych, inspirowanych m.in. literatura romantyczną, przedstawiających sceny martyrologiczne z historii Polski "Wigilia na Syberii", "Na etapie"). Od roku 1890 zauważa się silny wpływ nurtu symbolicznego, powstają wtedy obrazy o tematyce fantastycznej i alegorycznej ("Spłoszony koń", "Melancholia", "Zatruta studnia", "Błędne koło").

    EDOUARD MANET (1832-1883)

    Francuski malarz i grafik, prekursor malarstwa nowoczesnego, który jednak silnie nawiązywał do twórczości dawnych mistrzów, głównie hiszpańskich i włoskich. Wybitny przedstawiciel impresjonizmu. Autor takich dzieł jak: "Śniadanie na trawie", "Sekwana w Argenteuill", "Bal w Folie-Bergere", "Balkon".

    JAN MATEJKO (1838-1893)

    Wybitny dziewiętnastowieczny twórca, zasłynął głównie scenami z historii Polski. Doktor honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jego dzieła, często monumentalne, dotyczą ważnych wydarzeń w dziejach narodu, odznaczają się bardzo dużą dbałością o szczegóły. Matejko dbał o realizm w swoich dziełach, nim przystąpił do malowania zbierał całą dokumentację, dotyczącą danego wydarzenia. Do najsłynniejszych dzieł mistrza należą: "Bitwa pod Grunwaldem", "Hołd Pruski", "Kazanie Skargi", "Poczet królów i książąt polskich", a także liczne portrety, album "Ubiory polskie" oraz polichromia kościoła Mariackiego

    CLAUDE MONET (1840-1926)

    Czołowu twórca francuskiego impresjonizmu. Od jego obrazu, namalowanego w 1872 roku "L`immpression. soleil davant" ("Impresja. Wschód słońca") wziął nazwę cały kierunek. Jego technika to głównie pejzaże malowane w plenerze ("Maki" oraz wiele widoków m.in. Londynu i Wenecji) i serie jednego motywu, ujmowanego w różnym oświetleniu ("Dworzec St. Lazaret", "Stogi", "Katedra w Rożen", "Nenufary".

    WŁADYSŁAW PODKOWIŃSKI (1866-1895)

    Polski malarz i grafik, przedstawiciel impresjonizmu. Autor pejzaży "Latarnik", "Mokra wieś", "Jesień" i kompozycji figuralnych np. "Dzieci w ogrodzie". Po 1892 roku twórczość Podkowińskiego zmierzała w stronę fantastyki i symbolizmu, powstały wtedy m.in. "Bajka", "Szał", "Taniec szkieletów".

    AUGUSTE RENOIR (1841-1919)

    Wybitny francuski malarz i rzeźbiarz, jeden z czołowych twórców impresjonizmu. Autor kompozycji rodzajowych ("Mulin de la Galette"), scen z życia Paryża ("Loża"), pejzaży, portretów ("Czytająca Pani Charpentier z dziećmi"), martwej natury, aktów ("Kobiety w kąpieli").

    ILIA JEFIMOWICZ REPNIN (1844-1930)

    Wybitny przedstawiciel rosyjskiego realizmu, kontynuator tradycji narodowych. Autor scen historycznych, ukazujących doniosłe chwile z życia rosyjskiego narodu, a także codzienne zajęcia i obyczaje ludu. Malował też obrazy zawierające treści polityczne, w których zawarł krytykę caratu. Przedstawiał tragiczną sytuację najuboższych chłopów, co miało stanowić oskarżenie panujących stosunków politycznych. Z dzieł Repnina wymienić należy: "Burłacy na Wołdze", "Aresztowanie agitatora", "Car Iwan Groźny i jego syn".

    HENRI DE TOULOUSE-LAUTREC (1864-1901)

    Malarz i grafik francuski, zaliczany do grona postimpresjonistów. Jego twórczość charakteryzuje się silnym dążeniem do uchwycenia i zawarcia na płótnie ruchu. Przedstawiał sceny z życia Paryża , z kawiarń, kabaretów, teatrów ("Dance du Mullin de la Galette", "W salonie przy Rue des Mulin", "W cyrku Fernando"). Malował aktorki, tancerki, cyrkowców… uważany z prekursora sztuki plakatu.

Rozwiązania

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji