Treść zadania

venomousdaisy

Statek kosmiczny podróżuje z prędkością 4500 km/h. Zostaje rozdzielony przez kontrolowana eksplozje na dwie części, o masach 1.5 tony i 0.5 tony. Obie części zmierzając w tym samym kierunku, cięższa cześć porusza się z prędkością 2250 km/h
(użyj Zasady zachowania pędu)

a) Prędkość lżejszej części
b) Całościowa zmiana energii kinetycznej w układzie

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    Oznaczam:
    m1 = 1.5 t - masa cięższej części
    m2 = 0.5 t - masa lżejszej części
    v = 4500 km/h - początkowa prędkość statku
    u1 = 2250 km/h - prędkość cięższej części po rozerwaniu

    Szukam u2, prędkości drugiej części oraz zmiany energii kinetycznej.

    Z zasady zachowania pędu: pęd połączonych mas m1 + m2 przed rozerwaniem statku jest równy sumie pędów każdej z części po rozerwaniu. Mamy równanie:

    (m_1 + m_2)v = m_1u_1 + m_2\,u_2

    Przenoszę wszystko, co nie zawiera u2 na lewą stronę, dzielę przez m2.

    u_2 = \frac{m_1 v+ m_2 v - m_1u_1}{m_2}

    Sprawdzam wymiar [u2]

    u_2 = \frac{t\cdot km/h}{t} =km/h

    Wynik wyjdzie w km/h, nie trzeba zamieniać jednostek. Obliczenia:

    u_2 = \frac{1.5\cdot 4500 + 0.5\cdot 4500 - 1.5\cdot 2250}{0.5} = 11250\,\,km/h

    Większa prędkość lżejszej części nie powinna dziwić, gdyż cięższa część sostała wyhamowana do połowy swojej początkowej prędkości.

    Obliczam różnicę energii kinetycznych. Wynosi ona (energia PRZED minus energia PO rozerwaniu)

    \Delta E_k = \frac{1}{2}\big[(m_1 + m_2)v^2 - m_1 u_1^2 - m_2 u_2^2\big]

    Podstawiam dane, korzystam z obliczonej poprzednio prędkości u2.
    Czynnik 1000 / (3.6^2) bierze się z zamiany ton na kilogramy i km/h na m/s.

    \Delta E_k = \frac{1}{2}\big[(1.5 + 0.5)\cdot 4500^2 - 1.5\cdot 2250^2 - 0.5\cdot 11250^2\big]\cdot \frac{1000}{3.6^2}
    i dalej:
    \Delta E_k = -15187500\cdot\frac{1000}{3.6^2} \,\approx\, -1.17\cdot 10^9\,\,J

    Odejmowaliśmy końcową energię od początkowej i wynik wyszedł ujemy. Czyli całkowita energia zwiększyła się o około 1.17\cdot 10^9\,\,J = 1.17\,\,GJ. Ta dodatkowa energia została wygenerowana przez eksplozję statku, nie ma tu sprzeczności z zasadą zachowania energii.

    Pozdrowienia - Antek
    PS: W tym zadaniu, przy takich danych, jakie są, można obliczać dużo prościej, bo zauważ, że v = 2*u1, oraz m1 = 3m2. Ale chciałem rozwiązać to dla dowolnych danych :)

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 50% Wyobraź sobie, że twój statek zatonął...

Uczepiłam się płynącej deski. Fale morskie wyrzuciły mnie na Krętę. Gdy się przebudziłam, zobaczyłam dziwnych ludzi, którzy okazali się mili. Powiedzieli, że jestem na plaży Matala. Przy okazji weszłam do jednej z grot wykutych w klifach. Groty były zamieszkiwane przez hipisów z całego świata w latach 70-siątych. Ci ludzie bardzo chcieli mnie poznać, więc przeszliśmy...

Przydatność 80% Antygona zostaje niesłusznie oskarżona bo nie popełniła żadnego przestępstwa.

Dobro państwa pociąga za sobą niekorzyść dla niektórych jednostek. Tak było i jest obecnie - po uchwaleniu jakiejś ustawy przez rząd, dużo będzie osób z niej zadowolonych, ale również trochę ludzi ucierpi. Gdybyśmy na co dzień kierowali się jedynie własnymi potrzebami, nie mogłoby funkcjonować demokratyczne państwo. Jednak w czasach starożytnych, gdy władzę miał...

Przydatność 75% "W znikomym świecie trwa i zostaje sama tylko mądrość"

"W znikomym świecie trwa i zostaje sama tylko mądrość." Moim zdaniem, jest to, jak to się mówi "święta prawda". Cała powieść B.Prusa "Faraon" kręci się właściwie wokól jednego, głównego wątku-walki o władzę. Ramzes XIII, pomimo swojego młodego wieku, był osobą bardzo mądrą, jednak nie dorównywał kapłanom. Kapłani w państwie piastowali naprawdę szanowane i...

Przydatność 80% Interpretacja i analiza wiersza Jean – Arthura Rimbaud’e pt. „Statek pijany”.

Utwór pt. „Statek pijany” z pewnością możemy nazwać utworem biograficznym. Jest to obszerna relacja z podróży Statku, który tu utożsamić można z podmiotem lirycznym. On sam mówi o sobie „Otóż ja, łódź ginąca”. Podmiot – Statek wyrusza w samotny rejs, pozbywa się holowników, nie dba o załogę, nie jest mu nikt potrzebny, za cel swej wyprawy, którą pragnie odbyć...

Przydatność 65% "Tylko śmieszność zostaje dla zbudowania potomnych" Miłosz - komizm narzędziem krytyki w utworach literackich.

"Tylko śmieszność zostaje dla zbudowania potomnych”- Czesław Miłosz. Omawiając zagadnienie komizmu, jako narzędzie krytyki w utworach literackich ustosunkuj się do słów Czesława Miłosza na przykładach literackich trzech różnych epok „Nic tak nie świadczy o charakterze człowieka, jak to, z czego się śmieje\" brzmi sławny cytat Johan W.Goethego i chyba każdy...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji