Treść zadania

ewcia100

ocen wartosc starożytnej greków i rzymian dla puzniejszej europy

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    Zadaniem mojego referatu jest znalezienie argumentów uzasadniających prawdziwość tezy , że dzisiejsza cywilizacja europejska jest dzieckiem starożytnych Greków i Rzymian .

    Najpierw postaram się nakreślić ramy chronologiczne starożytności greckiej i rzymskiej . Starożytności jest to długi okres w dziejach historii świata , obejmuje okres od ok. 4000 r. P.n.e. do 4-5 w n.e. w przypadku Grecji od ok. 2000 P.n.e. do 4w. N.e. , a Rzymu od ok. 8 w. P.n.e. do 5 w. n.e. .

    2000 r p.n.e. 4 w. n.e.
    7 w p.n.e. 5 w n.e.

    Starożytna Grecja i Rzym , Podobna praca 85% System ocen i wynagrodzeń
    ich dokonania kulturowe , historyczne i cywilizacyjne wpłynęły na rozwój całej Europy . Wiele kolejnych epok sięgało po dawno wypróbowane wzory nazywane później klasycznymi.
    Korzystano nie tylko z tematów , motywów , toposów , ale także z utrwalonych już gatunków literackich .
    W swojej pracy postaram się udowodnić , że kultura europejska jest dzieckiem starożytnych Greków i Rzymian . Pisząc kultura europejska mam na myśli wszystkie zdobycze cywilizacyjne , które Europa zawdzięcza starożytnym cywilizacjom Grecji i Rzymu . W rozważaniach zajmę się następującymi problemami :

    * Jakie są źródła teatru ?
    * Wpływ literatury antycznej ( Grecja , Rzym )na literaturę współczesnej Europy. ( wątki mitologiczne)
    * Eposy Homera i ich kontynuacja .
    * Demokracja ateńska .
    * Republika rzymska , prawo rzymskie .
    * Olimpiada-Grecja .
    * Gimnazjum i liceum .
    * Muzeum Aleksandryjskie (Akademia Nauk )
    * Aleksandria - biblioteka Ptolemeuszów .
    * Filozofia i myśl społeczna starożytnej Grecji * Pojęcie estetyki .
    * Akwedukty .
    * Rzymianie świetnymi budowniczymi .
    * Przysięga Hipokratesa .
    * Chodniki w starożytnym Rzymie .
    * Greckie wozy bojowe
    * Liczydło greckie .
    * Rzymskie machiny oblężnicze .
    * Cyfry rzymskie .



    * Jest wiele argumentów przemawiających za tezą , że Europa zawdzięcza starożytnej Grecji i antycznemu Rzymowi bardzo wiele . Do niewątpliwych osiągnięć kultury greckiej należy powstanie dramatu . Gdyby nie antyczni Grecy Europa nie znałaby teatru . Na szczególną uwagę zasługuje dramat , który wywodzi się ze świąt Dionizosa - boga urodzajów i wiecznej beztroski , lecz także boga narodzin i śmierci . Ze świętem Dionizosa łączyły się specjalne obrzędy i procesje . W miastach (wiosną ) odprawiano Dionizje Wielkie ,a na wsiach (jesienią ) Dionizje Małe . Pieśni obrzędowe nazywane były dytyrambami . Z dytyrambu wykształcił się dialog Koryfeusza (przewodnika chóru) z chórem . Koryfeusz dał także początek pierwszemu aktorowi , którego wprowadził Tespis (6w . p.n.e.) . Ajschylos wprowadził drugiego , a Sofokles trzeciego aktora . W ten sposób powstała tragedia grecka , ograniczająca się do trzech aktorów . Dionizje Wielkie dały początek tragedii- a Dionizje Małe -komedii . Dziś dramat to jeden z trzech rodzajów literackich , a komedia i tragedia to gatunki dramatu.
    * Starożytna Grecja , jej dokonania kulturowe ,historyczne i cywilizacyjne wpłynęły na rozwój kulturalny całej Europy . Wiele kolejnych epok sięgało po dawno
    wypróbowane wzory nazywane później klasycznymi Korzystano nie tylko z tematów , motywów , toposów , ale także z utrwalonych już gatunków literackich . Zacznę od tego , że np. mity greckie i rzymskie powstałe w starożytności funkcjonują w literaturze współczesnej . Mitologia miała bardzo duży wpływ na powstanie i rozwój wierzeń , poglądów i literatury w całej Europie . Nawet nazwa naszego kontynentu jest dawnym imieniem mitologicznej królewny , Europy , o tak niezwykłej piękności , że aż zakochał się w niej sam Zeus . Starożytni Rzymianie stworzyli własny zbiór mitów na wzór greckich . Bogowie , bóstwa i bohaterowie mitologiczni greccy i rzymscy są źródłem tematów w literaturze i sztuce wszystkich krajów Europy . Polska też do nich należy .
    Na potwierdzenie stanowiska przedstawionego przeze mnie w referacie dodam
    następny argument -
    Plemiona greckie przybyły na południową część Półwyspu Bałkańskiego i wyspy Morza Egejskiego znad Dunaju , w początkach 2 tysiąclecia p.n.e. .
    Zastały tam niekorzystne- w porównaniu z cywilizacjami wielkich rzek - warunki rozwoju . Górzyste ziemie nie mogły dać takich plonów jak np. w Mezopotamii. Grecję wychowała bieda , twierdził grecki historyk Herodot .
    W antycznej Grecji powstały 2 najstarsze cywilizacje : mykeńska ( od miasta Mykeny) i minojska (od króla Krety Minosa ) .

    Z całą pewnością współczesna cywilizacja europejska przejęła od tych dwóch antycznych cywilizacji co najmniej kilka dziedzin : rolnictwo , żeglugę umiejętność budowania , rzemiosło , a przede wszystkim pismo linearne (alfabet polski pochodzi od alfabetu antycznych Greków ) .
    Też ze starożytności ( rzymskiej ) pochodzą słynne słowa :
    ,, Non omnis moriar ‘’ ,, Nie wszystek umrę , będę żył w moich utworach ‘’ .
    Sentencja ta jest żywotna w wielu utworach poetyckich . Słowa te , zaczerpnięte ze słynnej ody Horacego (znakomitego łacińskiego poety ) , mogą służyć za ocenę wartości całej literatury starożytnej , która stała się wzorem wszystkich późniejszych prądów artystycznych i na długie wieki . Poezja starożytna określała europejskie kanony piękna . Uznano ją za wzór doskonały - klasyczny . Pojęcie to należy odnosić tak do literatury naśladującej wzory starożytne , jak i do dzieł doskonałych powszechnie uznanych w tradycji europejskiej lub rodzimych tradycjach poszczególnych narodów . Literaturę grecką można podzielić na 4 okresy , biorąc pod uwagę gatunek literacki dominujący w tym czasie . Stąd mówić możemy o wieku epiki (8w p.n.e.) liryki ( 7-6w p.n.e. ) dramatu (5w p.n.e. ) epigramatu(3w p.n.e.) . Grecy stworzyli najwspanialszą bodaj literaturę starożytną , której dotąd jesteśmy dziećmi . Literatura narodziła się z ustnej opowieści ludzi o zdarzeniach mitycznych i historycznych . Początkowo była to pieśń śpiewana przy dźwiękach instrumentu , sławiąca bohaterów i hymn wysławiający jakieś bóstwo .

    Powstanie literatury stało się możliwe dopiero wtedy , gdy Grecy przyjęli za pośrednictwem Fenicjan pismo prasemickie około 8 w p.n.e. . Powstały wówczas największe poematy epickie starożytności , opisujące wojnę trojańską Iliada i Odyseja Homera . Kolejne etapy to doskonalenie się liryki i rozwój dramatu .
    Cała współczesna literatura europejska wykorzystuje różne wątki mityczne , np.
    (Dedal i Ikar , prometejska postawa , Demeter i Kora , 12 prac Heraklesa , labirynt ) .
    * Z pewnością w literaturze europejskiej prawzorem eposu są dwa arcydzieła staro-greckie ,,Iliada’’ i ,,Odyseja ‘’. Do wzorca eposu homeryckiego nawiązywała epika rzymska m. in. Eneida Wergiliusza . Inne epopeje to "Orland Szalony" , Ariosta i "Jerozolima wyzwolona " Tassa . Ostatnim wielkim dziełem literatury europejskiej odwołującym się wprost do tradycji eposu jest " Pan Tadeusz " * Następnie przytoczę argument potwierdzający , że ustrój demokratyczny , to także wynalazek , który swoje korzenie ma w starożytnej Grecji . Państewka Greków były , jak na nasze wyobrażenia małe . Rzadko przekraczały liczbę100 tysięcy obywateli . Były to charakterystyczne dla kultury helleńskiej państwa-miasta , czyli polis . Słowo to zrobi zawrotną karierę od niego wywodzi się wyraz "polityka "policja " . Mała liczebność państw-miast miała na ogół swoje piękne strony . Wszyscy obywatele mogli uczestniczyć w życiu publicznym , religijnym , a przede wszystkim sprawować władzę w radzie wybranej przez zgromadzenie powszechne .
    Było to niesłychane novum w świecie boskich faraonów , perskich "królów królów " i ich satrapów . Tak zrodziła się i przeniknęła do świadomości historycznej demokracja , czyli najogólniej biorąc władza ludu (wolnych obywateli ) .
    W 5 w p.n.e. w Atenach , w czasach , gdy przywódcą politycznym był Perykles funkcjonował ustrój demokratycznych , który do dziś jest dla nas klasycznym wzorem demokracji . Ateny stały wówczas na czele Związku Morskiego i prawie bez ograniczeń korzystały z funduszy tego związku .
    Rozwijały się gospodarczo i kulturalnie . Wprowadzono również zasadnicze
    zmiany polityczne , które zadecydowały o demokracji .

    Zgromadzenie Rada Ludowe Pięciuset

    Sędziowie Urzędnicy

    POWOŁYWANI SPOŚRÓD OGÓŁU OBYWATELI W LICZBIE 6 TYSIĘCY

    * Nie tylko starożytność grecka , ale i rzymski antyk jest kolebką cywilizacji europejskiej . Myśl prawnicza starożytnych Rzymian jest powszechnie uznawana za znawców przedmiotu za jedno z najdoskonalszych osiągnięć tego społeczeństwa . Niektórzy humaniści twierdzą nawet , iż obok filozofii greckiej oraz chrześcijaństwa prawo rzymskie jest tą dziedziną kultury antycznej , która wywarła największy wpływ na losy cywilizacji ludzkiej . Prawo rzymskie obowiązywało przez 22 wieki - od założenia Rzymu (753 p.n.e. ) do upadku cesarstwa bizantyjskiego (1453) . Źródłami tego prawa były (leges) i obyczaje (mores ) . Pod pojęciem leges kryje się całość prawa stanowionego . Terminem mores Rzymianie określali zwyczaje i obyczaje przyjęte i stosowane w państwie rzymskim . Oba te źródła prawa były równorzędne i ściśle ze sobą powiązane . Wielkim dziełem prawniczym , dzięki , któremu rzymska myśl prawnicza przeniknęła do różnych systemów prawniczych , były kodyfikacją prawa rzymskiego dokonana w latach 530-533 na rozkaz cesarza Justynian . Najważniejszą częścią owej kodyfikacji było sporządzenie systematycznego wyciągu z 2000 prac 40 największych prawników pod nazwą Digesta seu Pandecta .

    WIELCY PRAWNICY RZYMSCY :
    Tiberius Coruncanius
    Publiusz Mucjusz Scewola
    Kwintus Mucjusz Scewola
    Marek Antistiusz Labeo
    Emiliusz Papinian
    Domicjusz Ulpianus


    ZNACZENIE PRAWA RZYMSKIEGO DLA WSPÓŁCZESNOŚCI :

    1). W ciągu wieków różnorodne terminy i pojęcia przeniknęły do teorii poszczególnych systemów prawnych . Myśl prawników rzymskich stała się podstawą wielu historycznych i współczesnych systemów prawnych . W ciągu wieków zbieżność pojęć występujących w odmiennych systemach a , wywodząca się właśnie z prawa rzymskiego , pozwalała prawu stać się podstawą naukowego porozumiewania uczonych zajmujących się kwestiami prawniczymi .
    2). Rzymski system prawny pokazuje w sposób jasny i wyraźny ,iż nie można oddzielić prawa od etyki i moralności . W przekonaniu rzymskich prawników tylko prawo zgodne z powszechnym poczuciem słuszności i sprawiedliwości może uzyskać aprobatę społeczną . Nabiera to w dniu dzisiejszym szczególnego znaczenia , kiedy to systemy prawne oparte są wyłącznie na prawie stanowionym , które wymaga bezsprzecznej od wszystkich członków społeczeństwa niezależnie od ich społecznych przekonań .
    3). W systemie nauczania prawa w dniu dzisiejszym prawo rzymskie traktuje się jako wstęp , który ma przygotować przyszłych prawników m.in. do precyzyjnego i racjonalnego myślenia . Prawo rzymskie jako przedmiot akademicki traktowane jest jako niezbędny element wykształcenia każdego pracownika , który poszerza jego kulturę prawną i wzbogaca osobliwość .

    Warto dodać , że organizowanie olimpiad sportowych to także scheda objęta po starożytnych Grekach . Te najsławniejsze igrzyska odbywały się od776r p.n.e. w Olimpii . Stąd oczywiście wzięły początek współczesne olimpiady . Rzut dyskiem ,oszczepem ,biegi , boks i wiele innych dyscyplin sportowych miały swój początek w Grecji starożytnej . Zawodom , i nie tylko , towarzyszył kult ciała , swoisty podziw jego harmonii . Starożytne olimpiady zakończyły się w 395r . kiedy Olimpię zniszczyły 2 potężne trzęsienia ziemi . W 1896 roku Francuz Pierre de Coubertin zainspirowany ideą starożytnego współzawodnictwa , zorganizował w Atenach pierwsze nowożytne igrzyska olimpijskie ,które do dziś zachowują wiele elementów wywodzących się z czasów starożytności . Olimpiady rozrosły się od 42 konkurencji w Atenach w roku 1986 do 300 w Sydney 2000 .

    * Nawet rodzaj szkoły po podstawówce cywilizacja europejska przejęła od starożytnych Greków np. gimnazjum ( gimnazjon) czy też liceum . Jest to kolejny dowód na to , że wiele zawdzięczamy starożytnym .Gimnazjum - dawniej gimnazjon , to w starożytnej Grecji park z budynkiem przeznaczony do uprawiania ćwiczeń fizycznych . Z czasem przekształcił się w miejsce spotkań towarzyskich i dysput politycznych . Od okresu hellenistycznego stanowił rodzaj publicznej szkoły średniej . Ma zatem stary i szacowny rodowód . Liceum Ateńskie - zasługuje niemalże na miano uniwersytetu . Wykładano na nim historię nauki politycznej . Uczono retoryki czyli sztuki pięknego wysławiania się , teorii poezji , astronomii ,fizyki , biologii i medycyny .Oczywiście podstawą wykształcenia była filozofia . Nauka polegała przede wszystkim na odczytywaniu i komentowaniu wykładów Arystotelesa , a było o czy mówić . Dzisiejsze wydania dzieł Stagiryty zajmują niemałą .etażerkę .
    * Udowadniając , że dzisiejsza cywilizacja europejska jest dzieckiem starożytnych Greków i Rzymian podaję następny argument – także i dziś istnieją instytucje zwane Akademią Nauk . Na terenie post aleksandryjskim funkcjonowały 3 ważne ośrodki kulturowe : Aleksandria , Antiochia i Pergamon . W Aleksandrii powołano instytucję zbliżoną do Akademii Nauk , tzw . Muzeum ( Muzaion - siedziba muz opiekunek nauk ) . Muzeum Aleksandryjskie to Akademia Nauk , a nie zbiór dzieł sztuki w rozumieniu współczesnym .
    Współcześnie trudno sobie wyobrazić jakiekolwiek europejskie miasto , które nie mogłoby poszczycić się zbiorami bibliotecznymi na miarę XXI w . Pierwsze biblioteki powstały w Aleksandrii , która słynęła z biblioteki Ptolemeuszów (władców egipskich ) .
    * Zgadzam się z opinią , że dzisiejsza cywilizacja kontynentu europejskiego
    jest dzieckiem antycznych Greków i Rzymian –przecież podwaliny filozofii europejskiej mają swoje źródło w dziełach starożytnych ,, miłośników mądrości ‘’. Starożytna filozofia narodziła się w miastach Jonni , czyli w greckich miastach położonych na wybrzeżach Azji Mniejszej . Za pierwszych filozofów uchodzą : Tales , Anaksymander oraz Anaksymenes . Wszyscy oni rozważali
    główne problemy kosmogonii , wśród których najważniejszym było pytanie co jest istotą i zasadą wszystkich rzeczy ? Według Talesa ową substancją , z której wszystko powstało , jest woda , a całość istnienia przyrody i jej przemiany zależą od nieustannej cyrkulacji wody . Anaksymes za osnowę wszystkich rzeczy uznawał powietrze .

    NAJWYBITNIEJSI FILOZOFOWIE GRECCY i RZYMSCY :

    Heraklit z Efezu (ok.540-580p.n.e.)
    Sokrates (470/469-399p.n.e.)
    Platon (427-347 p.n.e. )
    Arystoteles (384-322 p.n.e. )
    Epikur (341-270p.n.e. )
    Marek Aureliusz (121-180 )
    Augustyn Aureliusz (354-430 )
    Tales z Miletu
    Euklides
    Archimedes
    Eratosteles

    * Starożytni Grecy dali też współczesnej Europie kanon piękna w sztuce . Sport , radość życia i brak zahamowań seksualnych powodowały , że greckie rzeźby przedstawiały bogów i ludzi nago . Również architektura - wspaniały Akropol z posągiem Ateny ,. dłuta Fidiasza , czy też olbrzymia świątynia Artemidy w Efezie , spalona przez Herostesa - będą wzorami dla pokoleń . Niestety , nie przetrwały dzieła malarskie . O kunszcie artystycznym możemy się jednak przekonać oglądając malowaną ceramikę grecką .

    Na zakończenie rozważań o wpływie kultur starożytnych Greków i Rzymian na dzisiejszą cywilizację Europy podaję jeszcze 2 ważne argumenty :

    po pierwsze : dzięki starożytnym Rzymianom potrafimy budować kanalizację i wodociągi . Akwedukty - wodociąg podziemny lub nadziemny , doprowadzający wodę ze źródeł do miejsca przeznaczenia glinianymi rurami . Rzymianie na początku wykorzystywali przy budowie akweduktów naturalny spadek terenu , później wznoszono monumentalne rozwiązania architektoniczne-arkadowe przęsła pokonujące nierówności terenu .

    Po drugie :O ile Grecy wznosili swe budowle (zwłaszcza te najpiękniejsze i najokazalsze) z kamienia , to Rzymianie posługiwali się powszechnie cegłą . Wynaleźli cement , który umożliwiał im stosowanie techniki przypominający współczesny beton. Mieli też specjalny rodzaj cementu ,który pozwalał im budować pod wodą . Wynalazek ułatwił budowę mostów i portów .
    Rzymianie budowali dobrze drogi dlatego mówiono wtedy ''Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu " .
    Nie sposób w tak krótkim opracowaniu zawrzeć wszystkie argumenty potwierdzające tezę zawartą w temacie : „ Udowodnij ,że dzisiejsza cywilizacja Europy jest dzieckiem starożytnych Greków i Rzymian ” . Pominąłem np. obowiązującą do dziś przysięgę Hipokratesa , ojca medycyny , który głosił naczelną zasadę leczenia chorych - Primum non nocere , nie wspomniałem też o cyfrach rzymskich do oznaczania np. miesięcy w kalendarzu czy zastosowaniu liczydła (greckiego wynalazku w szkole bądź w księgowości (choć ostatnio wyparte przez kalkulator albo komputer ) . Nie napomknąłem także o tym , że wykorzystując wynalazek koła starożytni Grecy używali wozów bojowych . Starożytność to także czas , kiedy powstały pierwsze machiny oblężnicze . Umiejętność budowania taranów też przejęliśmy od Rzymian .

    Myślę , że moją pracą udowodniłem tezę, iż „ Kultura europejska jest dzieckiem starożytnych Greków i Rzymian ” . Chcąc poszerzyć moją argumentację wykorzystałam „ Encyklopedię Multimedialną PWN ‘ 98 ” oraz inne źródła informacji .

Rozwiązania

Podobne zadania

ewcik36 czy kultura grecka miała wpływ na kształtowanie współczesnej Europy ? Przedmiot: Historia / Liceum 1 rozwiązanie autor: ewcik36 18.4.2010 (21:10)
12345 Wierzenia Rzymian - PILNE!! Na jutro... :) Przedmiot: Historia / Liceum 1 rozwiązanie autor: 12345 22.4.2010 (22:24)
ewcik36 cesarstwo bizantyjskie -omów jego wpływ na kształtowanie Europy Przedmiot: Historia / Liceum 1 rozwiązanie autor: ewcik36 4.5.2010 (13:01)
Kamix44 Porównaj kultury starożytnych greków i rzymian Przedmiot: Historia / Liceum 1 rozwiązanie autor: Kamix44 10.5.2010 (20:56)
liwia93ck1 wypracowanie : Skutki odkryc geograficznych dla ekonomicznego rozwoju Europy Przedmiot: Historia / Liceum 1 rozwiązanie autor: liwia93ck1 24.10.2010 (21:21)

Podobne materiały

Przydatność 85% System ocen i wynagrodzeń

Umiejętna polityka płacowa jest jednym z najbardziej efektywnych narzędzi motywowania. Należy zwracać uwagę na to, aby systemy ocen i wynagradzania stosowane w organizacji zachęcały do takich działań, jakich kierownictwo pragnie. Ludzie oczekują zapłaty (wynagrodzeń, świadczeń, możliwości awansu, uznania, kontaktów towarzyskich i tak dalej) za swój trud. Musza wiedzieć,...

Przydatność 75% System ocen okresowych pracowników

Regularne ocenianie pracowników jest instrumentem polityki motywacyjnej, jak również umożliwia diagnozę potencjału rozwojowego pracownika. Pozwala to na optymalne wykorzystanie jego zdolności i kwalifikacji oraz planowanie ścieżki rozwoju. Istotnym czynnikiem okresowego oceniania jest również informacja zwrotna dla pracowników "jak postrzegana jest ich praca". Ponieważ ocenianie...

Przydatność 60% Osiągnięcia Rzymian.

Wiemy już, że Rzymianie podbili Grecję. Musieli jednak przyznać, że w dziedzinie kultury Grecy są dla nich wspaniałym wzorem doskonałości. Każdy Rzymian, który chciał uchodzić za człowieka wykształconego, uczył się greki. Wielu rzymskich mieszkańców podróżowało do Grecji, aby zwiększać swoją widzę poprzez uznawane ogólnie szkoły filozoficzne. Tak naprawdę...

Przydatność 60% Bogowie Rzymian

BOGOWIE RZYMIAN AMOR, KUPIDO - bóg miłości, syn bogini Wenus, utożsamiony z greckim Erosem. ANNA PERENNA - bardzo stara bogini rzymska, roku i długiego życia, żona boga rzeki Ninicjusza. BACHUS - bóg winnej latorośli, wina i płodnych sił przyrody, syn Zeusa i Semele. W Grecji utożsamiany z Dionizosem. BELLONA - staro-italska bogini wojny, utożsamiona z grecką boginią Enyo,...

Przydatność 65% Legendy starożytnych Rzymian.

Wędrówki Eneasza. 1. ocalenie z rzezi trojańskiej, 2. podróż śladami Odyseusza, 3. pobyt u Dydony, 4. spotkanie z duchem ojca, 5. spełnienie przepowiedni, 6. małżeństwo Eneasza, (Latynus, Lawinia) 7. ponowne walki z Rutulami, (Turnus) 8. rządy Julusa. Powstanie Rzymu. 1. spory braci, (Numitor i Amulius) 2. narodziny bliźniąt, 3. wilczyca i dzięcioł...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji