Treść zadania

nestea283

Jak mnożyć ułamki zwykłe przez liczbę całkowitą i ułamek?

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    Pewnie dla niektórych z was mnożenie ułamków to czarna magia i nie wiecie jak to robić. Pokaże wam że jest to proste i nie trzeba przy tym dużo pracy. Zacznijmy od najłatwiejszych, czyli mnożymy ułamek przez liczbę całkowitą, przy mnożeniu potraktujmy liczbę całkowitą jako licznik, bo jak się mnoży takie ułamki to mnożymy ten swój "licznik" przez licznik a mianownik pozostaje bez zmian.

    1. 2×¼= ²/₄ =¹/₂
    2. 3×⅞= ²¹/₈ = 3⁵/₈
    3. 4×¾= ¹²/₄= 3
    4. 5×⅔=¹⁰/₃=3¹/₃
    5. 6×⅕=⁶/₁= 1¹/₆
    6. 7×⅖=¹⁴/₅=2⁴/₅
    7. 8×⅗=²⁴/₅=4⁴/₅
    8. 9×⅘=³⁶/₅= 7¹/₅
    9 .10×⅚=⁵⁰/₆= 7²/₆

    Jak widać w niektórych działaniach można skrócić ułamek np:
    35²/₄ = 35½

    Ale i też zamiany na całości mogą też nieraz wystąpić, np:

    ¹⁴/₅=2⁴/₅

    W zadaniu nr. 3 po zamienieniu całości mieliśmy tylko 3 całości bez ułamka. Takie przypadki również się zdarzają.

    Nie trzeba skracać jak coś robimy dla siebie bo w szkole to należy to zrobić bo może się pogorszyć ocena, jak skracamy to może nam to ułatwić następne obliczenia więc polecam

    Teraz pokaże wam jak mnożyć ułamek przez ułamek, na początku powiem wam że mnożymy licznik przez licznik a mianownik przez mianownik. I teraz spróbujcie większość zrobić sami ja wam pokażę tylko wzór

    10. ¼×½=¹/₈
    11. ⅞x⅝
    12. ⅘x⅗
    13. ⅖x⅞
    14. ¾x⅜

    Widać na niektórych przykładach że też zdarzy się że trzeba będzie skrócić. Więc skracamy jak to buło widać na poprzednich przykładach.

    Jak w niektórych zadaniach pojawiły się przypadki że trzeba zamienić na całości więc jak to pokazałem wcześniej robimy to.

    Może się zdarzyć jak w obliczeniu nr. 3 że będziemy mieli same całości.

    Dam teraz dla tych co lubią wyzwania dla tych którzy chcą się podjąć czegoś trudniejszego, czyli mnożenie ułamka mieszanego przez ułamek

    1⅞x⁵/₇
    Dobrze to już koniec mam nadzieję że już rozumiecie jak mnożyć ułamki przez liczbę całkowitą lub przez ułamek

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 60% Dzieje Liczb

Liczba, jest podstawowym pojęciem matematyki, które powstało w świadomości człowieka na wiele tysięcy lat przed naszą erą, a następnie kształtowało się i rozwijało wraz z rozwojem cywilizacji i kultury. Z chwilą, gdy rozróżnienie między „jeden” i „wiele”- charakterystyczne dla ludów pierwotnych- przestało wystarczać, wprowadzone zostały liczby: 1,2,3,4,...,a więc...

Przydatność 75% Symbolika liczb

Liczbę 1 uważano dawno, dawno temu za liczbę najdoskonalszą. Jest to pierwsza liczba nieparzysta. Wszystkie inne liczby pochodzą od jedynki, np.2, to 1 + 1. Jeden - ile to jest: dużo czy mało? Zastanów się! Wszyscy chcą być pierwsi: w nauce, w sporcie, w zabawie, ale nikt nie chce dostać jedynki z klasówki! Liczba 2 jest pierwszą liczbą parzystą. Uważana była przed wiekami...

Przydatność 80% Cecha podzielności liczb naturalnych.

Cecha podzielności przez 2 Liczba jest podzielna przez 2 jeżeli jej ostatnia cyfra jest parzysta lub jest nią zero. Przykłady: 12, 48, 100, 124 Cecha podzielności przez 3 Liczba jest podzielna przez 3 jeżeli suma jej cyfr tworzy liczbę podzielną przez 3. Przykłady: 27 bo 2+7=9 123 bo 1+2+3=6 621 bo 6+2+1=9 Cecha podzielności przez 4 Liczba jest...

Przydatność 80% Cechy podzielności liczb.

Cechy podzielności przez 2 Liczba jest podzielna przez 2 jeżeli w rzędzie jedności ma cyfrę:0, 2, 4, 6, lub 8. Przykłady: 24, 506, 1002, 99990 Cechy podzielności przez 3 Liczba jest podzielna przez 3 jeżeli suma jej cyfr tworzy liczbę podzielną przez 3. Przykłady: 42 - 4+2 = 6 i 6 =2*3 783 - 7+8+3=18 i 18=6 * 3 1209 - 1+2+0+9=12 i 12=4*3 Cechy podzielności przez 4...

Przydatność 55% Ciekawe własności liczb

7 stron o ciekawych własnościach liczb, załączonych w załączniku. Polecam.

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji