Treść zadania

margaret233

Akt III scena 37
(przez drzwi głębne od chwili wsunął się był za Jaśkiem tropiący Chochoł; a teraz na skrzynię malowaną się wygramolił i ze skrzynki
tak do drużby poczyna)
CHOCHOŁ
To ich Lęk i Strach tak wzion,
posłyszeli Ducha głos:
rozpion się nad nimi Los
JASIEK
Tak się męcą, pot z nich ścieko,
Bladość lica przyobleko;
Jak ich zwolnić od tych mąk?
CHOCHOŁ
Powyjmuj im kosy z rąk,
Poodpasuj szablę z pęt,
zaraz ich odejdzie Smęt.
Na czołach im kółka zrób,
skrzypki mi do ręki daj;
ja muzykę zacznę sam,
tęgo gram, tęgo gram.
JASIEK
który był uczynił rzecz
Ka te kosy złożyć - -?
CHOCHOŁ
W kąt
JASIEK
ciska za piec drzewca
Nik ich tam nie najdzie stąd.
CHOCHOŁ
Ze skałej postrzepuj proch
i ciś je w piwniczny loch.
Lewą nogę wyciąg w zad,
zakreśl butem wielki krąg;
ręce im pozałóż tak:
niech się po dwóch chwycą w bok;
odmów pacierz, ale wspak.
Ja muzykę zacznę sam,
tęgo gram, tęgo gram:
będą tańczyć cały rok.
JASIEK
który był uczynił wszystką rzecz
Już ni majom kos.
CHOCHOŁ
Rozśmiej im się w noc
JASIEK
Już ich odszedł Smęt
CHOCHOŁ
Już nie mają pęt.
JASIEK
Chwytajom się w tan
CHOCHOŁ
Już nie czują ran.
JASIEK
Zniknoł czar!
CHOCHOŁ
To drugi CZAR!
(a zaklęte słomiane straszydło, ująwszy w niezgrabne racie podane przez drużbę patyki – poczyna sobie jak grajek-skrzypak – i – słyszeć się daje
jakby z atmosfery błękitnej idąca muzyka weselna, cicha a skoczna, swoja a pociągająca serce i duszę usypiająca, leniwa w omdleniu, a jak źródło
krwi żywa, taktem w pulsach nierówna, krwawiąca jak rana świeża… – melodyjny dźwięk z polskiej gleby bólem i rozkoszą wykołysany)
JASIEK
jest teraz kontent a dziwuje się
Tyle par, tyle par!
CHOCHOŁ
Tańcuj, tańczy cała szopka,
a czyś to ty za parobka?
JASIEK
z ręką do czoła, jakby se chciał na ucho nasunąć czapki
Kajsi mi się zbyła copka –
przeciem druzba, przeciem druzba,
a druzbie to w copce słuzba.
CHOCHOŁ
w takt się chyla a przygrywa
Miałeś, chamie, złoty róg,
miałeś, chamie, czapkę z piór:
czapkę wicher niesie,
róg hula po lesie,
ostał ci się ino sznur,
ostał ci się ino sznur.
Kogut pieje
JASIEK
jakby tknięty, przytomniejąc
Jezu! Jezu! Zapioł kur! - -
Hej, hej, bracia chyćcie koni!
Chyćcie broni, chyćcie broni!
Czeka nas WAWELSKI DWÓR!!!!!
CHOCHOŁ
w takt się chyla a przygrywa
Ostał ci się ino sznur
-----------------------
Miałeś, chamie, złoty róg.
JASIEK
aże ochrypły od krzyku
Chyćcie broni, chyćcie koni!!!!
(a za dziwnym dźwiękiem weselnej muzyki wodzą się liczne, przeliczne pary, w tan powolny, poważny, spokojny, pogodny, półcichy – że ledwo
szumią spódnice sztywno krochmalone, szeleszczą długie wstęgi i stroiki ze świecidełek podzwaniają – głucho tupocą buty ciężkie – taniec ich
tłumny, że czwartym kołem stół okrążają, ocierając o się w tym ścisku, natłoczeni.)
JASIEK
Nic nie słysom, nic nie słysom,
ino granie, ino granie,
jakieś ich chyciło spanie…?!
(dech mu zapiera Rozpacz, a przestrach i groza obejmują go martwotą; słania się, chylą ku ziemi, potrącany przez zbity krąg
taneczników, który daremno chciał rozerwać; – a za głuchym dźwiękiem wodzą się sztywno pary taneczne we wieniec uroczysty,
powolny, pogodny – zwartym kołem, weselnym) –
– – – – – – –– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Kogut pieje
JASIEK
nieprzytomny
Pieje kur, ha, pieje kur...
CHOCHOŁ
nieustawną muzyką przemożny
Miałeś, chamie, złoty róg....

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 70% Polska i Polacy w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego. Przedstaw problem na podstawie analizy sceny 37 aktu III.

Zagadnienia dotyczące Polski i Polaków to ważny motyw literatury narodowej, szczególną rolę odgrywał w specyficznych momentach dziejowych, powstawały wtedy powieści ku pokrzepieniu serc, a poezja wzywała do walki o wolność i podnosiła na duchu. Portret ojczyzny i społeczeństwa nie był niezmienny, a na jego kształt miała wpływ przede wszystkim historia, to ona sprawiała, że...

Przydatność 70% Polacy i Polska w "Weselu".

Genezą utworu stało się wesele Lucjana Rydla z chłopką Jadwigą Mikołajczykówną w pod-krakowskich Bronowicach w listopadzie 1900r. Postaci można podzielić na osoby (rzeczywiste) i osoby dramatu (zjawy). Głównymi osobami są: Pan i Panna Młoda, Gospodarz (Włodzimierz Tetmajer), Gospodyni, Dziennikarz (ze stańczykowskiego, konserwatywnego pisma "Czas"), Poeta (Kazimierz...

Przydatność 100% Polska i Polacy w "Weselu" Wyspiańskiego.

„Wesele” Wyspiańskiego powstało w okresie młodej Polski. W czasie gdy państwo znajdowało się pod zaborami. Tytułowe wesele było zainspirowane obserwacjami autora, które poczynił na prawdziwym weselu: przyjaciela Lucjana Rydla i chłopki Jadwigi Mikołajczykównej. Oba, zarówno te w utworze jak i autentyczne, odbywały się w Bronowicach, niegdyś bogatej, podkrakowskiej wsi....

Przydatność 55% Sztuka i artyści w „Weselu” – przedstaw problem, analizując podane fragmenty oraz odwołując się do całego dramatu Stanisława Wyspiańskiego. Zwróć uwagę na kontekst historyczno-literacki.

Dramat Stanisława Wyspiańskiego powstał na kanwie prawdziwego wydarzenia. W 1900 roku odbył się w Krakowie ślub Lucjana Rydla z Jadwigą Mikołajczykówną, po którym goście przenieśli się do wsi Bronowice – domu Włodzimierza Tetmajera. Wyspiański został zaproszony na to wesele, jako że był znanym krakowskim artystą. Obserwując gości, ich zachowania, stworzył dramat...

Przydatność 80% Przedstaw problem terroryzmu we współczesnym świecie.

Terroryzm polega na użyciu przemocy (lub przynajmniej groźbie użycia przemocy) po to, aby wymusić realizację ważnych dla terrorystów celów, których ich zdaniem nie da się osiągnąć na drodze politycznej. Metodą działania jest wzbudzenie powszechnego strachu, zniszczenie poczucia bezpieczeństwa, nie tylko wśród osób bezpośrednio zaangażowanych w konflikt (władza, wojsko,...

0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji