Treść zadania

14mania14

Przeczytaj tekst i odpowiedz na poniższe pytania.

Tekst do zadań:
Anna Świderkówna [Hymn o początku]

[1]"Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię". Jest to pierwsze zdanie owego hymnu,a zarazem niejako jego tytuł,bo wszystko już zostało w tych słowach zawarte."Niebo i ziemia" znaczy tyle co wszechświat,gdyż Hebrajczycy innego określenia na wszechświat nie mieli. Jest to nie "początek czegoś",lecz po prostu POCZĄTEK. Wszystko zaczyna się od Boga.Bóg nie jest jednak jakimś Absolutem,wydedukowanym przez myśl filozofów,nie jest też zwycięskim Mocarzem mitologicznych poematów bliskowschodnich.Jest on tym,który działa.Nie można się też dziwić,że w 35 wersetach tego wielkiego tekstu Jego imię,Elohim[po hebrajsku Bóg],pojawia się aż 35 razy.Działanie to jest ogromnie proste:Bóg rzekł i stało się.Wszystko otrzymuje od Niego swe istnienie.Odeszliśmy niezmiernie daleko od zawiłych komplikacji mitologii babilońskiej czy greckiej.
[2] Jest to zresztą Bóg bardzo szczególny,czego my,uparci monoteiści(nawet nasi ateiści są na ogół monoteistami),wcale nie dostrzegamy.Słyszymy jego stwórcze słowo,o nim samym jednak niczego się nie dowiadujemy."Elohim" to też nie jest właściwe imię ;znaczy bowiem miej więcej tyle co polski "Bóg".Co więcej,nie ma On żądnych rodziców
ani prarodziców,żadnej genealogii,nie ma małżonki,dzieci,ani nawet dworu...I tym już odróżnia się zadziwiająco nie tylko od wielkiego Marduka[w mitologii babilońskiej bóg burzy i grzmotów,pan nieba i ziemi] i jego boskich towarzyszy,lecz i od wszystkich innych bogów całego otaczającego świata.Drugiego takiego boga w tym czasie w naszym kręgu kulturowym nigdzie nie było!.W kolejnych strofach hymnu,opowiadających kolejnym dniom stworzenia,pojawiają się coraz nowe byty,lecz zawsze z jednej strony jest nieprzeliczony zastęp najróżniejszych stworzeń,od gwiazd,nieba,ziemi,morza,aż po ryby,ptactwo,zwierzęta lądowe i samego człowieka ,z drugiej zaś-tylko Elohim w niepojętej,straszliwej samotności swej Jedyności i Wszechmocy[...]
[3] "Ziemia zaś była bezładem i pustkowiem, ciemność była nad powierzchnią bezmiaru wód, a Duch Boży unosił się nad wodami" {RDZ 1,2}. Hebrajskie wyrażenie, oddane w polskim przekładzie przez "bezład i pustkę" , oznacza pustkę przeraźliwą , wiejącą grozą , uniemożliwiającą jakąkolwiek orientację. Jest to odpowiednik chaosu, ale trzeba tu dodać, że ów Grecki chaos to także przede wszystkim ziejąca pustką otchłań, próżnią, a nie to, co dzisiaj nazywamy chaosem. [...]
[4] W 6 dniu pojawiają się zwierzęta lądowe i na końcu człowiek. Ten zostaje jednak potraktowany w sposób odmienny niż wszystko, co Bóg stworzył przed nim. Stwórca podejmuje tu najwyraźniej decyzje wyjątkowej wagi i dlatego przemawia w liczbie mnogiej : "Uczyńmy człowieka na nasz obraz, podobnego nam" {RDZ 1,26}. [...] Słowa te odegrały ogromną rolę w dziejach naszej kultury. Były najróżniej interpretowane, stają się punktem wyjścia, najrozmaitszych wyjaśnień, niezliczonych komentarzy, rozwiązań. [...] Bez względu jednak na dalsze wnioski, zawsze dobrze jest próbować uchwycić własną myśl autora pierwotnego. W tym zaś może nam pomóc kontekst zarówno literacki jak i historyczny. Prościej jak sądzę, będzie zacząć od pierwszego. Popatrzmy w tym celu przynajmniej na wersety najbliższe słowom głoszącym stworzenie człowieka na obraz Boga, tzn. RDZ 1,26 {częściowo już wyżej cytowany} 1,28. Są one niemal identyczne. W 1,26 Bóg mówi : "Uczyńmy człowieka na nasz obraz , podobnego nam. Niech panuje nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym, nad bydłem, i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi". Po czym te same słowa odnajdujemy również w 1,28 , po stworzeniu człowieka. Sam akt stworzenia obramowany jest zatem z dwóch stron stwierdzeniem, że człowiek został stworzony aby panował nad całym światem, przynajmniej nad światem zwierzęcym. Nie można mieć wątpliwości, że taka była zasadnicza myśl pierwotnego autora biblijnego. Co to znaczy? Przecież Bóg nie abdykuje. Prawdziwe panowanie należy zawsze do niego.
[5] I tu przychodzi nam z pomocą kontekst historyczny. Hymn, którego słowa rozważamy, został napisany zapewne u schyłku VI w.p.n.e {lub może na samym początkiem V wieku} , kiedy to Judea wraz z Jerozolimą znajdowała się pod panowaniem Perskim. Oczywiście, król tak wielkiego imperium nie mógł osobiście zarządzać
każdym zakątkiem swego państwa. Na czele każdej prowincji stał więc namiestnik królewski, który dla poddanych był żywym obrazem ich władcy. Musieli się z nim liczyć tak jak z królem, a podnieść na niego rękę znaczyło tyle, co podnieść rękę na samego króla. Namiestnik władał zaś tym kawałkiem imperium, który mu powierzono, lecz nie była to bynajmniej jego własność. Nie mógł robić z nim, co mu się spodobało. Niech by tylko spróbował! On rządził swoją prowincją, ale rządzi nią dla króla. Na tym polegała jego godność i odpowiedzialność.
[6] Tak więc jeżeli człowiek został stworzony na obraz Boga po to, żeby panować, to ma on panować jako namiestnik Boży, tak wielka jest Jego godność, wszelki zamach na człowieka jest zamachem na Boga samego. {por.RDZ 9,5}. Z godnością tą jednak łączy się ogromna odpowiedzialność za wszystko, co zostało mu powierzone.

{fragment książki 'Prawie
Wszystko o Biblii'}

1.Jak starożytni Hebrajczycy określali wszechświat? Odpowiedz na podstawie akapitu 1.
2.Dlaczego autorka zapisała słowo "początek" wielkimi literami?
3.O czym świadczy fakt, że w 35 wersetach Księgi Rodzaju imię Boga pojawia się aż 35 razy?
4.Na podstawie akapitów 1. i 2. wypisz trzy najważniejsze cechy odróżniające biblijnego Stwórcę od innych bóstw świata starożytnego.
5.Jaką rolę odgrywa w akapicie 2. zdanie wykrzyknikowe?
a) oddaje emocjonalny stosunek autorki do tematu
b) jest próbą wpłynięcia na przekonania czytelnika
c) eksponuje myśl szczególnie ważną
6.Na czym polega związek między biblijnym "bezładem i pustką" a mitologicznym chaosem? Odpowiedz na podstawie akapitu 3.
7.Czym różni się nasze rozumienie słowa "chaos" od greckiego?
8.Za pomocą jakiej formy językowej autor tekstu biblijnego wyróżnia stworzenie człowieka? Odpowiedz na podstawie akapitu 4.
9.W jaki sposób autorka próbuje uchwycić "własną myśl autora pierwotnego"?
10.Jaka była, zdaniem autorki,zasadnicza idea słynnego fragmentu Księgi Rodzaju mówiącego o stworzeniu człowieka?
11.Jaką rolę odgrywa pytanie pod koniec akapitu 4.?
a) jest pytaniem retorycznym
b) wyraża zdziwienie autorki
c) stanowi przejście do kolejnego akapitu
12.Wyjaśnij w trzech zdaniach na podstawie akapitów 5. i 6., w jaki sposób kontekst historyczny pozwala zrozumieć słynne zdanie o stworzeniu człowieka na podobieństwo Boga.
13. Na czym polega godność człowieka? Wyjaśnij na podstawie akapitów 5. i 6.

To jest na jutro błagam pomóżcie.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

Podobne zadania

werus03004 Napisz tekst na dowolny temat techniką impersjonistyczną. Max 10 zdań Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: werus03004 29.3.2010 (13:15)
Zlociu Pytania do tekstu Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: Zlociu 18.4.2010 (13:27)
martini Znajomość treści "Hamleta" 4 pytania Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: martini 28.4.2010 (21:01)
motyl22 POMOCY!!!TO PILNE!!!!! przeczytaj relacje pana Paska z Danii. Na co zwraca Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: motyl22 19.5.2010 (20:11)
patishq Synonim (prosze o szybka odpowiedz) Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: patishq 10.6.2010 (19:50)

Podobne materiały

Przydatność 60% Przykładowy tekst reportażu.

Jak co roku obchody lanego poniedziałku w Bełchatowie wywołują wiele emocji. Święto to jest, co prawda, uświęcone tradycją, jednakże są ludzie, którzy zdecydowanie przesadzają z hołdowaniem tej jednej tradycji. „Świństwo, kiedyś to dziewczyny się perfumami lało, a nie tak, jak teraz, wiadrami; tałatajstwo!!!”, oburza się starszy pan, zapytany o opinię na temat...

Przydatność 70% Jak interpretować tekst?

Koncentruje uwagę na jego przeżyciach, doznaniach, sposobie odczuwania świata i analizie jego życiowych decyzji Analizę fragmentu tekstu - literackiego lub użytkowego - należy rozpocząć od planu. CO? KTO? GDZIE? 1. Co tekst próbuje przekazać? CEL 2. Do kogo tekst jest skierowany? ODBIORCA 3. Jaki jest jego kształt? FORMA 4. W jakim otoczeniu się znajduje? KONTEKST...

Przydatność 80% "Miłosierdzie gminy" - tekst

Dziewiąta dochodzi na zegarze gminy. Przez lekką mgłę poranną przebijają ciemniejsze, lazurowe gołębie, zapowiadając cudowną i cichą pogodę. Przed kancelarią snują się, gromadki, oczekując przybycia pana radcy Storcha, którego szary filcowy kapelusz i laskę ze srebrną gałką widać przed bliską kawiarnią Gehra, u stolika pana sędziego. pokoju, czytającego tu przy...

Przydatność 80% Tekst w stylu biblijnym

Objawienie słowa pana w mieście Utopia. 1. I wezwał pan do miasta zwanego Utopia, wszystkich z ludzi największych. Aby słowo swoje im prawem nadać i aby przestrzegali go zawsze i wszędzie, gdziekolwiek noga by ich stanąć miała i jakąkolwiek sytuację spotkać by mieli na swej drodze. Bo słowo pana jest prawem a imię Jego pieczęcią i wyrokiem tego prawa. 2. Zebrali się tedy...

Przydatność 70% Tekst w stylu biblijnym.

Dobry uczynek Adama I Adam syn Józefa syna Piotra z rodu Dawida syna Alfreda, radca rządu Amerykańskiego z ramienia partii republikańskiej rzekł do Emira: „Emirze bracie mój”. „Oto jestem Adamie” odrzekł tamten. „czy widzisz tych ludzi na wzgórzu od strony Waszyngtonu?” „widzę Adamie, ich i ich żony idące za nimi wraz z dziećmi, pójdźmy zobaczyć co im się stało...

0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji