Treść zadania

buruuxd

1. Komu przysługuje prawo wprowadzania poprawek do ustaw sejmowych?
2.Jakiej działalności nie może prowadzić poseł?
3.Komu przysługuje inicjatywa ustawodawcza?
4.Kto nie może sprawować mandatu poselskiego?
5.Z jakimi funkcjami nie można łączyć mandatu posła?
6.Jakie są etapy uchwalania ustaw sejmowych?
7.Najważniejsze uprawnienia rządu( przynajmniej 6 ).
8.Wyjaśnij pojęcia: system parlamentarny, system prezydencki, system mieszany, koalicja, opozycjam immunitet, klub poselski.

Z góry bardzo dziękuje i prosiłabym o jak najszybszą odpowiedź ;)
Pozdrawiam. ^^

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    1. Senat
    2. lobbing
    3. prezydent, posłom minimum 15, komisji sejmowej, senatowi, radzie ministrów, grupie 100 tysięcy obywateli, rządowi
    4. posłem nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem sądu.
    5. senator, Prezes: NBP, NIK, Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka, członek Rady Polityki Pieniężnej, członek KRRiT, ambasador, zatrudnieni w Kancelarii Sejmu, Senatu, Prezydenta lub w administracji rządowej z wyjątkiem Rady Ministrów i sekretarzy stanu; mandatu również nie mogą piastować sędziowie, prokuratorzy, urzędnicy służby cywilnej, funkcjonariusze policji i służby ochrony państwa.
    6. Etap I
    Inicjatywa ustawodawcza
    Etap II
    Prace nad ustawą w Sejmie
    Etap III
    Ustawa w Senacie
    Etap IV
    Działania Prezydenta
    Etap V
    Promulgacja
    7. Rząd zajmuje się polityką państwa i zapewnia jego bezpieczeństwo, wykonuje ustawy przyjęte przez parlament, m.in. poprzez akty prawne dotyczące spraw, które ustawy przekazują kompetencji Rady Ministrów lub poszczególnym ministrom, zgłasza projekty ustaw (jedną z najważniejszych jest ustawa o budżecie państwa), kieruje administracją państwową, powołuje urzędników. Poszczególnymi dziedzinami spraw państwa, nazywanymi resortami, kierują ministrowie - np. spraw wewnętrznych i administracji, obrony narodowej, spraw zagranicznych, finansów, rolnictwa i gospodarki
    żywnościowej, kultury i sztuki, edukacji narodowej, sprawiedliwości itp
    8.
    System prezydencki (prezydencjalizm) - system polityczny w demokracji charakteryzujący się rygorystycznym podziałem (separacją) władzy ustawodawczej i wykonawczej, oraz połączeniem funkcji prezydenta i szefa rządu. W myśl tych zasad prezydentowi (jako organowi władzy wykonawczej) przysługuje pełnia władzy wykonawczej oraz zwolnienie z odpowiedzialności przed parlamentem - pozbawiony zostaje jednak możliwości ustawodawczych.
    Przykładem prezydenckiego systemu rządów są Stany Zjednoczone oraz liczne republiki południowoamerykańskie.

    System parlamentarny – system rządów opierający się na tzw. podwójnej egzekutywie, tzn. rozdziale funkcji szefa rządu i głowy państwa. System ten pozwala na łączenie funkcji w rządzie i parlamencie. Rząd zobowiązany jest do ustąpienia w wyniku otrzymania wotum nieufności w parlamencie. Głowa państwa może rozwiązać parlament, prawo to występuje z pewnymi ograniczeniami (np. w RFN), lub bez ograniczeń (np. w Wielkiej Brytanii).

    System mieszany, zwany tez półprezydenckim jest połączeniem systemu prezydenckiego i parlamentarnego. W tym systemie prezydent ma szerokie uprawnienia, np. prawo do rozwiązania w dowolnym czasie parlamentu. Jednak nie jest szefem rządu, jak to ma miejsce w systemie prezydenckim. Prezydent wyłaniany jest w drodze głosowania powszechnego. Do jego zadań należy kształtowanie polityki zagranicznej, powoływanie premiera oraz poszczególnych ministrów. Do rządu należy prowadzenie bieżącej polityki. Ponosi on odpowiedzialność zarówno przed prezydentem jak i przed parlamentem. System mieszany obowiązuje we Francji i Rosji.

    koalicja - porozumienie partii politycznych w celu utworzenia nowego rządu;

    opozycja – ugrupowanie lub grupa ugrupowań, w szczególności partii politycznych,

    Immunitet (łac. immunitas – uwolnienie od obciążeń) – instytucja prawna, mocą której osoba z niej korzystająca nie podlega określonym przepisom, do przestrzegania których inne osoby są zobowiązane. Immunitet może też oznaczać ograniczenie odpowiedzialności prawnej danej osoby z tytułu pełnienia przez nią określonej funkcji. Istotą immunitetu jest więc wyłączenie spod obowiązku i tym się właśnie różni od przywileju, czyli nadania szczególnego uprawnienia, którego inni będący w tej samej sytuacji prawnej czy faktycznej nie posiadają; mówienie, iż „immunitet to przywilej” obarczone jest więc błędem logicznym. Wyłączenie spod obowiązku samo w sobie jest przywilejem.

    Klub poselski, parlamentarny, zespół posłów w parlamencie związany najczęściej przynależnością do tej samej partii politycznej. W Sejmie RP klub poselski może utworzyć co najmniej 15 posłów, którzy mogą należeć tylko do jednego klubu poselskiego lub koła poselskiego.

Rozwiązania

Podobne zadania

aneta1329 napisz jak rozumiesz sformułowanie , że "Prawo do stowarzyszania się Przedmiot: WOS / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: aneta1329 30.9.2010 (11:21)
gosia4444 do jakiej partii politycznej chciałbyś należec? Przedmiot: WOS / Gimnazjum 4 rozwiązania autor: gosia4444 6.10.2010 (19:39)
Nieznany DAM NAJ!!!! PILNE!!!! Napisz czy prawo człowieka do godnego traktowania jest Przedmiot: WOS / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: Konto usunięte 6.11.2010 (13:37)
justa777 W jakiej sytuacji byłoby Ci trudno być osobą tolerancyjną? Przedmiot: WOS / Gimnazjum 2 rozwiązania autor: justa777 14.11.2010 (11:27)
julianna do jakiej partii chciałbyś należeć i dlaczego ? Przedmiot: WOS / Gimnazjum 2 rozwiązania autor: julianna 5.12.2010 (17:15)

Podobne materiały

Przydatność 100% Komu i czemu służy prawo?

Życie społeczne każdego człowieka podporządkowane jest pewnym normom. Norma zawiera pewien wzorzec postępowania, do którego należy się dostosować. Samowolę ludzi ograniczają normy moralne, obyczajowe, religijne, polityczne, czasem normy stanowione przez organizacje, do których należą ludzie, często nakładane przez pracodawców na pracowników, rodziców na dzieci. Jednak...

Przydatność 65% Badanie konstytucyjności ustaw

Największą moc spośród wszystkich aktów prawnych w Rzeczpospolitej Polskiej, tuż po Konstytucji ma ustawa, która jako akt normatywny jest źródłem prawa, czyli tworzy fundamentalne zasady, nakazy i zakazy powszechnie obowiązujące w państwie. Ustawa jest uchwalana przez Sejm i zatwierdzana przez Senat. Niezbędne jest też podpisanie jej przez Prezydenta. Ustawą mogą być...

Przydatność 60% Opracowanie ustaw o samorządach

Mam nadzieje że się to komuś przyda ;)

Przydatność 65% Tryb uchwalania ustaw

Etap I Inicjatywa ustawodawcza Inicjatywa ustawodawcza – jest to przyznane w konstytucji uprawnienie do wystąpienia do Sejmu, jako organu ustawodawczego, z projektem ustawy. Iinicjatywa ustawodawcza przysługuje: posłom, Senatowi, Prezydentowi RP, Radzie Ministrów, a także grupie co najmniej 100 000 obywateli (tzw. inicjatywa ludowa). Inicjatywa poselska - szczegółowe regulacje w...

Przydatność 65% Tryb uchwalenia ustaw.

Tryb uchwalenia ustaw Ustawa, akt prawny, ogólny i powszechnie obowiązujący, uchwalany przez parlament. Ustawę w Polsce uchwala sejm za zgodą senatu. Wyróżnia się ustawę zasadniczą, inaczej konstytucja, ustawę konstytucyjną (dotyczącą zmiany konstytucji) i ustawę zwykłą, która w hierarchii źródeł prawa zajmuje miejsce bezpośrednio po konstytucji, musi być z nią...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji