Treść zadania

kidi13

1.Obok zdan opisujàcych bakterie wpisz liter´ B, a obok opisujàcych wirusy liter´ W.

Oddychajà tlenowo i beztlenowo w zaleznosci od srodowiska zycia. . . . . . . . . . . . . . . .
Poza komórkà gospodarza nie wykazujà oznak zycia. . . . . . . . . . . . . . . .
Wprowadzajà swój material genetyczny do komórki gospodarza. . . . . . . . . . . . . . . .
Potrafià czerpaç energi´ z utleniania zwiàzków nieorganicznych. . . . . . . . . . . . . . .

2. Nauczyciel biologii uslyszal rozmowy dwojga uczniów Ani i Grzeska na temat znaczenia
bakterii. Ania uwaza, ˝ze wszystkie bakterie nalezaloby zniszczyç, gdyz sà bardzo
niebezpieczne i nie przynoszà ludziom zadnych korzysci. Grzesiek twierdzi, ˝ze sà
one sprzymierzencami ludzi, a swiat bez bakterii nie móglby istnieç.
Podaj dwa argumenty, którymi poparlbys poglàdy Ani.
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


3. Podkresl nazwy chorób wywolywanych przez bakterie.

choroba wrzodowa, grzybica, grypa, AIDS, gruêlica, angina

4 .Podczas ciepΠego lata w zbiorniku wodnym masowo pojawily sie´ glony, a po paru dniach
zaczely ginàç ryby. Zaznacz najbardziej prawdopodobnà przyczyne´ Êmierci tych ryb.
A. Podwy˝szenie ˝yznoÊci zbiornika wodnego.
B. Zmniejszenie iloÊci tlenu w wodzie.
C. Pojawienie si´ innych organizmów.
D. Zbyt wysoka temperatura wody.

5. Zaznacz grupe´ organizmów, której dotyczà podane zdania.
Protisty te sà saprobiontami. Ich komórki posiadajà wiele jàder komórkowych
i nie wytwarzajà Êciany komórkowej.
A. Pierwotniaki.
B. Glony.
C. Âluzowce.
D. Grzyby.

6.Opisz znaczenie grzybów w gospodarce czlowieka
..............................................................................................
...............................................................................................
...............................................................................................
7. Skladnikami porostu sà glon i grzyb. ˚zyjàc w symbiozie,
dostarczajà sobie wzajemnie skladników niezbe´dnych
do ˝zycia. Podaj nazwy´ skladnika porostu oznaczonego
na ilustracji literà A. Napisz, jakà korzysc osiàga
dzieki niemu drugi skladnik porostu.

8.B´edàc na wycieczce w lesie, zauwazyles, ˝ze wyste´puje tam bardzo duz˝o porostów,
szczególnie form listkowatych i krzaczkowatych. Napisz krótko, jaki wniosek o stanie
powietrza moz˝na wysunąc na podstawie tych informacji

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    Zadania 1-5 już ci zrobiłam, więc teraz zajmę się resztą :)
    Zad 6
    -są wykorzystywane do przemysłowej produkcji kwasu mlekowego,
    -są wykorzystywane do produkcji wina, octu winnego oraz do wypieku ciast i chleba,
    -są wykorzystywane przy produkcji serów pleśniowych oraz antybiotyku-penicyliny,
    -sa reducentami, czyli biorą udział w krążeniu materii.
    Zad 8
    Wynika z tego, że powietrze w tym lesie nie jest zanieczyszczone, ponieważ porosty są bioindykatorami zanieczyszczeń powietrza-występują tam gdzie jest czyste powietrze.

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 60% Wirusy, bakterie.

WIRUSY Wirusy są tworami znajdującymi się na pograniczu materii ożywionej i nieożywionej. Pochodzenie wirusów jest niejasne. Istnieje kilka hipotez tłumaczących istnienie wirusów. Są prymitywną, niekomórkową formą życia. Stanowią wysoko wyspecjalizowaną grupę pasożytów. Są fragmentami kwasu nukleinowego, które wydostały się z komórki. Ich wielkość wynosi od 5...

Przydatność 60% Wirusy, bakterie - sciąga

WIRUSY Wirusy powodują liczne schorzenia człowieka (ospa, odra, aids), zwierząt (wścieklizna, nosówka), roślin. Pewne ich formy zwane bakterio..... powodują powodują śmierć komórek bakterii. Nie znaleziono jeszcze skutecznych leków przeciw chorobom wirusowym, natomiast można im zapobiegać stosując szczepienia ochronne. Klasyfikacja wirusóe opiera się na: -rodzaju kwasu...

Przydatność 65% Bakterie i wirusy

1. Królestwo: Bakterie (Monera) 1.1: Podział bakterii Grama metodą: a) bakterie Gram-dodatnie barwiące się na niebiesko; posiadają grube ściany kom. b) bakterie Gram-ujemne barwiące się na czerwono; posiadają cienkie ściany kom. Pokryte od zewnątrz błoną lipidowo- białkową 1.2: Podział systematyczny bakterii: a) archebakterie- grupa bakterii , których ściana...

Przydatność 50% Bakterie, Wirusy i Protisty

I Wirusy nie są organizmami, nie posiadają budowy komórkowej i cechuje je brak własnego metabolizmu. Są tworami zbudowanymi z białka i kwasu nukleinowego. 1.Choroby : - człowiek DNA lub RNA? różyczka, świnka, złótaczka zakaźna, ospa wietrzna, odra, AIDS, SARS, od kleszczowe zapalenie opon mózgowych - zwierzęta DNA? pryszczyzna, nowsóka, wścieklizna, myksomatoza, ptasia grypa...

Przydatność 65% Bakterie, wirusy, glony, grzyby, protisty - kl. I gimnazjum

Bakterie - sposób odżywiania: a)samożywne - autotrofy: bakterie zielone, hemosynteza (bakterie siarkowe, wodorowe...) b)cudzożywne - heterotrofy: -rozkładają martwą materię organizmów (SAPROFITY albo DESTRUENCI) -żyjące na żywych...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji