Treść zadania

Nacia1252

Podaj przykład każdego z wymienionych środków poetyckich (zapisz fragment utworu, tytuł i nazwisko autora)

podmiot liryczny-
wers-
strofa-
refren-
rym-
rytm-
epitet-
porównanie-
przenośnia-
uosobienie-
ożywienie-
wyraz dźwiękonaśladowczy-
Do 16 listopada !!!!

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    podmiot liryczny - "Ach, umieram, umieram." ("Ach, umieram, umieram" Krzysztof K. Baczyński)

    wers - "...a był to świt jak uśmiech dziecka blady." Ach, umieram, umieram.
    Jesień cień unosi na ciepłe ogrody.
    Jabłka tak już, śliwy, ciemne wody
    namarszczają się w znużenia pieśń.
    nie trzeba mi tu było więcej
    ponad drzewa, ponad serca czułość.
    nie trzeba było lat, miesięcy,
    tylu skarg nadaremnych i słów.
    nie trzeba było tylu twarzy,
    tratujących wozów czarnych miast.
    Ach, umieram, umieram. Wiem:
    wyje za mną ciemny, wielki czas.
    Ach, umieram, umieram.
    Jesień cień unosi na ciepłe ogrody.
    Jabłka tak już, śliwy, ciemne wody
    namarszczają się w znużenia pieśń.
    nie trzeba mi tu było więcej
    ponad drzewa, ponad serca czułość.
    nie trzeba było lat, miesięcy,
    tylu skarg nadaremnych i słów.
    nie trzeba było tylu twarzy,
    tratujących wozów czarnych miast.
    Ach, umieram, umieram. Wiem:
    wyje za mną ciemny, wielki czas.
    ("Ach, umieram, umieram" Krzysztof K. Baczyński)

    refren - Nie oczekuję już
    Od życia samych róż
    Najwyżej cierni, co
    I tak od lat
    w sercu mym są
    i głęboko tkwią
    Nie oczekuję już
    Serca nagłych burz
    Wystarczy jeden twój
    ("Nie oczekuje już" Marek Torzewski)

    rym -takie oczu obłoki,
    taki lot — za wysoki.
    ("MIłość" K. K. Baczyński)

    rytm - Tra-ta-ta-ta-tam. Tra-ta-ta-ta-tam.
    Tutaj. I tu. I tu. I tam.
    Jeden. Siedm. Czterysta-cztery.
    Panie. Na głowach. Mają. Rajery.
    ("Marsz" Bruno Jasieński)

    epitet -Ile kwiatów tyle światów na tym świecie jednym
    Ile oczu tyle światła na tym świecie ciemnym
    ("Na jednym rymie" Rafał Wojaczek)

    porównanie -Pełna korali, wstążek, błyszczących kamieni;
    Jak sroka gromadziłam was; najmilsze chwile
    ("Rymy" Maria Pawlikowska-Jasnorzewska )

    przenośnia - Siano pachnie snem
    siano pachniało w dawnych snach
    ("Na wsi" Józefa Czechowicza)

    uosobienie -Wielbił drzewo grzejąc się człowek przy kominie.
    Rzekło drzewo: "Cóż po tym! - grzeje, ale ginie"
    ("Drzewo" I. Krasicki)

    ożywienie - Zeszedł razu jednego fijałek przy trawie.
    Ta się bujno wzmagała; on, przejęty strachem,
    Krył się, jak mógł, na koniec wydany zapachem.
    ("Fijałek i trawa" I. Krasicki)

    wyraz dźwiękonaśladowczy -To nie ja, to nie ja
    To nie ja szeleszczę
    To nie ja, to nie ja
    To szeleszczą świerszcze
    ("Świerszcze" Grażyna Trela)

Rozwiązania

  • userphoto

    podmiot liryczny:
    ludzie,my wszyscy; "Czego chcesz od nas Panie" Kochanowski
    fragment:
    "Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?
    Chowaj nas, póki raczysz, na tej niskiej ziemi;
    Jedno zawżdy niech będziem pod skrzydłami Twemi!"

    wers: Adam Mickiewicz "Romantycznośc"
    fragment
    "To dzień biały! to miasteczko! "

    strofa(zwrotka): Adam Mickiewicz "RomantycznoSC"
    fragment:
    "Niech sobie słyszy, już nie ma ciebie!
    Już po twoim pogrzebie!
    Ty już umarłeś? Ach! ja się boję!
    Czego się boję mego Jasieńka?
    Ach, to on! lica twoje, oczki twoje!
    Twoja biała sukienka!"

    refren:
    De Su "Kto wie"
    fragment: piosenki
    "A kto wie czy za rogiem
    Nie stoją anioł z Bogiem
    I warto mieć marzenia
    Doczekać ich spełnienia
    A kto wie czy za rogiem
    Nie stoją Anioł z Bogiem
    Nie obserwują zdarzeń
    I nie spełniają marzeń
    Kto wie, kto wie "

    rym:
    Juliusz Słowacki "ŚMIERĆ, CO TRZYNAŚCIE LAT STAŁA KOŁO MNIE..."
    fragment:
    "Śmierć, co trzynaście lat stała koło mnie,
    Poszła i wbiegła do carskiej komnaty,
    Car ją jak wariat przyjął - nieprzytomnie -
    I oddał ducha przy strzale harmaty,
    Który gromowi bożemu podobny"

    epitet: "łąk zielonych"
    A. Mickiewicz "Inwokacja"
    fragment:
    Do tych pagórków leśnych, do tych łąk zielonych,
    Szeroko nad błękitnym Niemnem rozciągnionych;

    porównanie:
    A.Mickiewicz :Inwokacja"
    fragment:
    "Ty jesteś jak zdrowie,
    Ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie"

    przenośnia: "ciche grusze siedzą"
    A.Mickiewicz "Inwokacja"
    fragment:
    "A wszystko przepasane jakby wstęgą, miedzą
    Zieloną, na niej z rzadka ciche grusze siedzą"

    wyraz dźwiękonaśladowczy-onomatopeja:"dudni, i stuka, łomoce i pędzi"
    Julian Tuwim "Lokomotywa"
    fragment:
    I dudni, i stuka, łomoce i pędzi,
    A dokąd? A dokąd? A dokąd? Na wprost!
    (...)
    Do taktu turkoce i puka, i stuka to
    Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to.
    (...)
    Że pędzi, że wali, że bucha buch, buch?
    To para gorąca wprawiła to w ruch,

  • userphoto

    Ey, sory ze sie wtrące.
    ale nie słuchaj tych na dole.!
    Przeciez w zadaniu pisze
    Podaj przykłady każdego z wymienionych ŚRODKÓW POETYCKICH?
    tee a od kiedy podmiot, wers, strofa, refren, rytm to srodki poetyckie?
    u nas kumpela kilka dni temu własnie przyniosła zadanie zrobione tak jak tu niżej to nauczycielka tak na nią ryj awydarła, ze skad takie cuda wzieła i wgl..
    i mówiła nam ze to 2 zadanie to tylko do : wyrazu dźwiekonasladowczego, przenosni, uosobienia, ozywienia, porównania , epitet i rymu . ; DD
    Na serio MAM RACJE chyba ze chcesz dostać ochrzan

  • userphoto

    a od kiedy podmiot, wers, strofa, refren, rytm to srodki poetyckie? są to wyraz dźwiękonaśladowcze, przenośnie, uosobienia, ożywienie, porównania , epitet i rym

Podobne materiały

Przydatność 60% Opis środków poetyckich

1. Anafora – celowe powtórzenie wyrazu na początku strofy lub wersu; podkreślenie znaczenia powtarzanego słowa 2. Epifora - powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na końcu następujących po sobie wersów, strof, zdań 3. Paralelizm składniowy – powtórzenie tego samego zdania na końcu strofy lub utworu; podkreśla znaczenie powtarzanego słowa 4. Apostrofa – bezpośredni,...

Przydatność 65% Hołd złożony wybitnym postaciom w poetyckich obrazach C. K. Norwida.

Norwid to jeden z najoryginalniejszych i najwszechstronniejszych pisarzy i myślicieli polskich u schyłku romantyzmu. Jeśli reprezentantem tzw. pokolenia romantyków, którego młodość przypadła na okres po klęsce powstania listopadowego. Wynikiem tego było to, że poezja jego była bardzo odmienna w stosunku do utworów tej epoki. W kilku swoich utworach C.K. Norwid oddawał hołd...

Przydatność 75% Analiza porównawcza poetyckich manifestów pokoleniowych romantyków i pozytywistów

1. Wstęp Autorem „Ody do młodości” jest młody 22 - letni poeta Adam Mickiewicz, który dopiero, co skończył studia. Mickiewicz należał do tajnego Towarzystwa Filomatów i Filaretów i właśnie dla nich napisał „Odę do młodości”, która stała się manifestem pokolenia romantyków. Adam Asnyk napisał „Do młodych”, gdyż mimo chęci poznania założeń pozytywizmu,...

Przydatność 50% Nastroje dekadenckie i próby ich przezwyciężenia w poznanych utworach poetyckich.

Dekadentyzm(termin oznaczający schyłek, upadek) był kierunkiem w literaturze epoki Młodej Polski, czerpał on wiele z pesymistycznej filozofii Schopenhauera. Nurt ten charakteryzował się wyrażaniem poczucia niemocy, bezsensu i beznadziejności ludzkiej egzystencji. Fascynacja poetów tymi stanami psychicznymi widoczna w ich twórczości stanowi również próbę oswojenia się z nimi i...

Przydatność 50% Omów różnorodność refleksji i konstrukcji poetyckich we fraszkach Jana Kochanowskiego.

O ile Mikołaj Rej zasłużył sobie na zaszczytne miano ojca literatury polskiej, o tyle Jana Kochanowskiego uznano za ojca poezji narodowej. Nigdy przedtem poezja nasza nie osiągnęła takich wyżyn, na jakie wzniósł ją właśnie Jan z Czarnolasu. Był to człowiek gruntownie wykształcony - studiował w Polsce (Akademia Krakowska) i za granicą (Królewiec, Padwa). Ukochał języki...

0 odpowiada - 0 ogląda - 4 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji