Treść zadania

Maliszek0

na czym polega zastosowanie kompóterów w komunikacji

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    Edukacyjne zastosowanie komputerów
    Są to wskazania cywilizacyjne, naukowe, metodyczne, które rodzą potrzebę racjonalnego wykorzystania komputerów w pracy szkoły i nauczaniu. Edukacyjne zastosowanie komputerów na płaszczyźnie dociekań poznawczych stwarza teoria wielostronnego kształcenia Wincentego Okonia, jako najpełniejsza współcześnie koncepcja dydaktyczna. Podstawowa funkcja komputera, to przede wszystkim, wspomaganie ludzkiej myśli, która czyni zeń niezbędne narzędzie- użyteczny klucz do przeobrażeń. Komputer jest tylko jednym ze środków dydaktycznych bogatego arsenału nauczyciela, dysponującego obok pomocy technicznych także innego typu środkami i co najważniejsze- wiedzą merytoryczną i metodyczną, świadomością celu poznawczego i dobra dziecka, a także określoną osobowością i umiejętnościami pedagogicznymi. Komputer spełniać może rolę narzędzia poznania, działań twórczych, rozrywki, kształtowania umiejętności, a także środka komunikacji osobowej i międzyludzkiej. Koncepcja, w ramach której można dobrze opisać, a jednocześnie znaleźć poprawne metodyczne zastosowanie komputera w edukacji – jest teoria wielostronnego kształcenia W. Okonia. Otóż teoria wielostronnego kształcenia uznaje wartość wszystkich propozycji przy trafnym i poprawnym ich wykorzystaniu w procesie dydaktycznym. Edukacja informatyczna jest zadaniem stawianym obecnie przed systemami oświatowymi na całym świecie. W szkole bywa traktowana jako nowy przedmiot szkolny (wyodrębniony lub obejmujący treści wchodzące w skład innych dyscyplin nauczania), bądź też jako środek wspomagający proces kształcenia. W pierwszym przypadku komputer postrzegany jest jako czynnik mający ukazać możliwość środków informatycznych oraz ich wielorakie zastosowanie w rozwiązywaniu problemów z zakresu różnych dziedzin życia. W drugim –komputer staje się uniwersalnym narzędziem dydaktycznym, służącym podnoszeniu efektywności procesu nauczania – uczenia się. W myśl teorii nauczania problemowego, uczeń powinien umieć zaczerpnąć wiedzę z dodatkowych źródeł. Są nimi dla ucznia książki, czasopisma, a ostatnio także komputer (program komputerowy, sieć Internet, inni użytkownicy sieci ).Komputer spełnia wieloraką rolę w trakcie rozwiązywania problemu. Po pierwsze, dzięki niemu uczeń może uzyskać niezbędne informacje, pomocne w postawieniu hipotezy roboczej, czyli sformułowaniu przypuszczalnego rozwiązania problemu. Po drugie, komputer wspomaga go w tzw. weryfikacji wewnętrznej hipotezy, tj. w trakcie porównywania przypuszczalnego rozwiązania proponowanego przez ucznia ze stanem wiedzy dostępnej na dany temat. Po trzecie, komputer staje się naukowym laboratorium, przy pomocy którego uczeń może modelować zjawiska, wielokrotnie i natychmiast sprawdzać ich przebieg przy zmianie parametrów, a także weryfikować poprawność własnych rozwiązań. Żaden inny środek dydaktyczny nie jest tak wielofunkcyjny, nie pozwala także na analizę zjawisk fizycznych, biologicznych, chemicznych w takim wymiarze.
    Użycie komputerów w szkole, w związku z istniejącymi systemami oprogramowania, sprowadzić można do kilku płaszczyzn zastosowań edukacyjnych. Są to:

    - proces kształcenia,

    - działalność naukowo- badawcza,

    - prace edytorskie,

    - informacja biblioteczna,

    - zarządzanie szkołą,

    - komunikacja osobowa i instytucjonalna.

    W procesie kształcenia komputery mogą służyć do :

    1.Projektowania i przygotowywania przez nauczycieli pomocy naukowych i materiałów dydaktycznych oraz konspektów lekcji.
    2.Uzyskiwania, przetwarzania i przekazu treści programowych (przez nauczyciela i ucznia).
    3.Samodzielnych prac badawczych, podejmowanych przez nauczycieli, opracowywania, edycji i prezentacji ich wyników, a także badań uczniowskich (imitowane badania naukowe w nauczaniu problemowym).
    4.Poszerzania i utrwalania treści programowych (gry dydaktyczne, programy ćwiczeniowe).
    5.Diagnozy stopnia przyswojenia przez uczniów wiadomości, poziomu rozwoju ich zdolności, umiejętności itp., a także samokontroli.
    6.Opracowania wyników nauczania, edycji sprawozdań z przebiegu zajęć dydaktycznych, i ich przekazywania.
    Komputery (wraz ze stosownym oprogramowaniem) mogą być również pomocne w realizacji szeregu innych zadań, jak: budzenie zainteresowań poznawczych, rozwój zdolności twórczych, czy też takich przedsięwzięć jak: edycja prasy uczniowskiej, kopiowanie materiałów graficznych (za pomocą skanera), rejestracja i przetwarzanie zapisu dźwiękowego komponowanej przez uczniów muzyki, przygotowanie wystaw szkolnych, nawiązanie kontaktów i bezpośrednia komunikacja między uczniami z odległych miejsc, niezależnie od kraju zamieszkania (poczta elektroniczna, sieć Internet).

    Komputery, ze względu na dostrzegane liczne zalety, są atrakcyjnymi środkami dydaktycznymi.

    Ich przydatność wynika z rosnących „technicznych możliwości” w zakresie:

    - rejestracji informacji tekstowych, graficznych i dźwiękowych,

    - ich magazynowania w sposób wierny, tzn. bez utraty jakości przechowywanych danych,

    - wyposażenia w rozliczne i coraz bardziej zaawansowane narzędzia przetwarzania danych,

    - prezentacji informacji i łatwości ich powielania,

    - komunikacji między ich użytkownikami w sieciach lokalnych, rozszerzonych i globalnych, a także adaptacji i ułatwień w porozumiewaniu się środkami tradycyjnymi jak: telefon, telex, fax.

    W każdym typie lekcji komputer może spełniać służebną rolę, jako urządzenie przydatne tak w prezentacji nowych treści, jak i uogólnianiu doświadczeń, czy ćwiczeniach utrwalających wiedzę lub sprawności manualne.

    Tym samym komputer staje się środkiem pozwalającym na kojarzenie (w ramach jednej nawet lekcji) wszystkich elementów pełnego aktu poznania, tj. spostrzegania faktów, ich analizy i syntezy oraz praktycznego zastosowania. Cechą komputera jest stałe diagnozowanie wiedzy lub umiejętności ucznia (program nie będzie działał, jeśli reakcja ucznia nie wystąpi lub będzie wielokrotnie błędna). Dzięki owej własności, komputer pozwala odzyskać czas, przeznaczony na nie zawsze skuteczną kontrolę wiedzy i umiejętności uczniów przez nauczyciela oraz oparte na często nietrafnej diagnozie, utrwalanie nowego materiału.

    W ten sposób komputer umożliwia zastąpienie wyrywkowej, łańcuchowej kontroli, np. odmiennym intelektualnie i emocjonalnie- rozwiązywaniem problemów.

    Szczególna zaleta komputera w porównaniu z tradycyjnymi metodami polega tu na przełamaniu barier komunikacyjnych, związanych z odległością i czasem dostępu.

    Komputer może pełnić funkcję środka dydaktycznego w procesie kształcenia, realizowanym przez nauczyciela (pod jego kierunkiem i we współpracy z uczniem) lub podejmowanym samodzielnie przez ucznia i to niezależnie od tego, czy owe działania służyć mają zgłębieniu wiedzy o otaczającej rzeczywistości, samopoznaniu i samo rozwojowi, czy też wymianie myśli z osobami oddalonymi terytorialnie.

Rozwiązania

  • kori

    można pisać przez GG, gadać przez skypa,pisać E=mail'e

  • userphoto

    becnie komputery funkcjonują niemal w każdej dziedzinie życia. Używa się ich w nauce, handlu, medycynie, komunikacji oraz przemyśle. Dzisiaj trudno sobie wyobrazić, że kiedyś te urządzenia zamknięte były w laboratoriach naukowych i bazach wojskowych, gdzie pracą na nich zajmowali się tylko wtajemniczeni informatycy.


    Szybki rozwój technologii komputerowej spowodował, że komputery, potrafiące na wiele sposobów przetwarzać ogromne ilości danych, stały się urządzeniami powszechnego zastosowania. Ogromne znaczenie w tym przypadku ma nieustanny rozwój sprzętu komputerowego oraz oprogramowania - . Nowoczesne urządzenia komputerowe błyskawicznie przetwarzają, odbierają i informacje, zapewniając do niej coraz swobodniejszy dostęp. Dodatkowo informacje te mogą zostać zaprezentowane w sposób w pełni multimedialny, przy pomocy obrazu, animacji i dźwięku, co powoduje, że komputera staje się doskonałym środkiem ich przekazu.

Podobne materiały

Przydatność 90% Na czym polega neotenia?

Neotenia polega na uzyskaniu dojrzałości płciowej i zdolności rozmnażania przez płazy utrzymujące cechy form larwalnych(neotenia pełna) lub na znacznym przedłużeniu życia larwalnego bez zdolności do rozmnażania się(n.niepełna). Zjawisko to jest dośc powszechne wśród płazów ogoniastych.Wyóżniamy 3 formy neotenii: -obligatoryjna -pół-obligatoryjna -fakultatywna...

Przydatność 70% Na czym polega świętośc człowieka?

apież Jan Paweł II powiedział, że : “...życie człowieka jest święte i mamy je szanować oraz pielęgnować...”, gdyż tak nakazał Pan Bóg, nasz Stwórca. Jeat ono święte, ponieważ od samego początku Bóg opiekuje się nami i pomaga nam, a każdego człowieka, który otrzymuje łaskę od Ojca, możemy nazwać “świętym”. Każdy człowiek otrzymuje łaskę od chwili...

Przydatność 70% Na czym polega odpowiedzialne rodzicielstwo?

Ponieważ Bóg jest miłością, dlatego chce się dzielić swoim istnieniem z innymi istotami. Choć bez wątpienia chce On uszczęśliwić istnieniem jak najwięcej istot, nie stwarza np. na ziemi nieskończenie wielu ludzi, gdyż nasz glob może zapewnić przetrwanie tylko jakiejś określonej liczbie osób. Podobnie ma być z miłością rodzicielską. Autentyczna miłość rodziców...

Przydatność 75% Na czym polega odpowiedzialne macierzyństwo?

Różnie podchodzi się obecnie do macierzyństwa - niestety coraz częściej jak do zła koniecznego, kary, niezawinionej niesprawiedliwości, jaka przypadła w udziale kobiecie. Macierzyństwo jest często niechcianym skutkiem życia seksualnego, "wpadką", o której się mówi, że lepiej, by się nie zdarzała, bo wózki są drogie... Macierzyństwo spadło z piedestału - i nie może na...

Przydatność 65% Na czym polega piękno prawdy?

Temat: Na czym polega piękno prawdy? W swojej pracy postaram się wyjaśnić, na czym polega piękno prawdy. Aby móc wyjaśnić to stwierdzenie potrzeba poznać pierwotne znaczenie słowa ?prawda? i ?piękno? oraz rozłożyć je na czynniki pierwsze. Słowo ?prawda? w języku łacińskim oznacza ?veritas?. Z kolei, ?veritas? wywodzi się od greckiego ?alethei?, które jest całkowitym...

0 odpowiada - 0 ogląda - 3 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji