Treść zadania

magda22m

kultura rzymska proszę o dokładne opisanie dziekuje

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    Rzym początkowo był zespołem wsi położonych nad dolnym Tybrem. Dziś możemy odnaleźć rzymskie dzieła na wrzosowiskach Brytanii, na rozgrzanych pograniczach Sahary i piaskach Mezopotamii. Jeżeli spojrzymy na listę władców Rzymu, nie znajdziemy tam tylko Rzymian. Są na niej prowincjusze z Hiszpanii, Afryki, Bałkanów i Syrii, a także syn arabskiego rozbójnika i pirat z Niderlandów. Rzym, w przeciwieństwie do stosunkowo spójnego świata greckiego, kolebką rozmaitych tradycji i ludów.Według legendy Rzym został założony przez Romulusa w 753r p.n.e. Przełomem w rozwoju Rzymu było pojawienie się na tych terenach Etrusków. Dzięki nim wiele elementów kultury greckiej rozpowszechniło się w Italii. Panowanie królów etruskich przyczyniło się do rozwoju stolicy państwa – Rzymu. Wzniesiony w tym okresie główny rynek – Forum Romanum – stanowił centrum gospodarcze i polityczne. W VI w p.n.e. wzniesiono pierwsze większe budowle, głównie świątynie. Największa z nich, świątyni boga Jowisza, wybudowana na Kapitolu – jednym z siedmiu wzgórz Rzymu – stała się centrum religijnym. Rzym stał się bogaty dzięki wymianie handlowej.

    Architektura
    W zakresie konstrukcji Rzymianie adaptowali koncepcję Etrusków i Bliskiego Wschodu, a w zakresie dekoracji przejęli formy zdobnicze trzech porządków greckich. Konstrukcja grecka, polegająca na podparciu kamiennymi słupami kamiennej belki, była nie przydatna dla budowy wielkich pomieszczeń o wolnej przestrzeni. Natomiast konstrukcje Etrusków otwierały właściwe perspektywy rozwoju architektury. Nauczyli oni Rzymian konstrukcji łuku i sklepienia beczkowego z elementów kamiennych, obciosywanych w kształt klinów. Stosowano je przy budowie mostów, akweduktów, łuków tryumfalnych i innych budowli. Wprowadzenie do budownictwa łuków umożliwiło szersze rozstawienie kolumn, niż to miało miejsce w architekturze greckiej, i poszerzenie otworów okien i drzwi. Łuk bowiem jest konstrukcją znacznie silniejszą niż pozioma belka kamienna. Może wytrzymać większy ciężar muru. Nowa technika i nowa konstrukcja sklepień i kopuł pozwoliły powiększyć wnętrza do skali monumentalnej i swobodnie kształtować je w zależności od funkcji użytkowych. A funkcje te nigdy dotąd nie były tak zróżnicowane: bazylika sądowa, bazylika targowa, łaźnie, cyrki, amfiteatry, pałace, wille itp. Rzymianie byli doskonałymi budowniczymi. Wykorzystywali nie tylko kamień, drewno i cegłę, ale także beton. Stosowali różnego rodzaju podnośniki i dźwignie. Bardzo dobrze budowali drogi(np. Via Appia).Kolejni cesarze upiększali Rzym nowymi budynkami. Centralny punkt miasta – forum – otaczały budynki publiczne, szkoły i świątynie. W najbliższej okolicy rozmieszczono dzielnice mieszkalne, dla uczczenia cesarzy wznoszono łuki triumfalne. W stolicy znajdowało się kilkaset term, przeznaczonych do kąpieli, wypoczynku i sportu. W I wieku p.n.e. zostało wybudowane Koloseum, na którym urządzano pokazy dla mieszkańców miasta. Wodę do miast dostarczano akweduktami. Rzym zaopatrywało 19 takich budowli. W samym mieście wodę rozprowadzano ołowianymi rurami, z których korzystali tylko najbogatsi. Rzymianie stworzyli dwa typy pomników architektonicznych będących symbolem władzy i tryumfu. Były to: kolumna samodzielnie stojąca, cała pokryta płaskorzeźbami i łuk tryumfalny. Łuki – wysokie na około 20 m. – ustawiano w miastach w poprzek centralnych arterii, a zwłaszcza w prowincjach na drogach prowadzących do Rzymu. Wystawiono ich ponad 300 na terenie imperium.

    Literatura
    Najstarszymi zabytkami poezji rzymskiej są pieśni modlitewne. Na początku tłumaczono utwory greckie. Z tych utworów korzystał najwybitniejszy komediopisarz rzymski, Tytus Makcjusz Plautus. Najsłynniejszymi poetami rzymskimi są Wergiliusz, Horacy i Owidiusz. Rzymianie nie stworzyli własnego systemu filozoficznego, rozwinęli natomiast myśl Greków. Najwybitniejszym filozofem greckim był Seneka (I w. p.n.e. / I w. n.e.). Pisał m.in. filozoficzne „Dialogi”, „Listy moralne” w duchu późnego stoicyzmu. Uważał on życie szczęśliwe jako zgodne z naturą człowieka, to jest dążące do czynienia dobra i odrzucenia wszelkiego zła. Najpopularniejsze dzieło rozprawa „O życiu szczęśliwym”.

Rozwiązania

  • userphoto

    Kultura rzymska w swojej najpierwotniejszej części była kulturą pasterzy i rolników. Jednak w miarę rozszerzania się granic państwa rzymskiego wchłaniało ono ludy o dużo wyższej kulturze i przyjmowało ją. Stąd wpływy etruskie obecne w kulturze rzymskiej. W III wieku p.n.e., gdy Rzymianie podbijali bogate miasta greckie, zwożono do stolicy posągi, obrazy i klejnoty. Rzymianie oglądali i podziwiali dzieła greckiej sztuki i architektury, zmieniając swój stosunek do kultury i nauki. Młodzież zaczęła wyjeżdżać do ośrodków nauki greckiej. Rzymianie interesowali się tymi dziełami filozofii, które obejmowały etykę, teorię państwa i społeczeństwa.
    Kultura rzymska, wiele zawdzięcza cesarzowi Oktawianowi Augustowi. W jego kręgu znaleźli się: Wergiliusz, Horacy i Owidiusz. W cesarstwie rzymskim rozwijała się również historiografia. Najwybitniejsi historycy to: Tacyt, Swetoniusz, Trankowillius, Plutarch, Cezar i August podjęli również planowaną przebudowę miasta. Miało ono świadczyć o wielkości i potędze Imperium Rzymskiego. Centralnym punktem miasta był rynek (forum), w stolicy Forum Romanum. Tu ulokowano najważniejsze gmachy państwowe i świątynie. Oprócz nich były tu także bazyliki (duże sale sądowe – targowe) i kuria (budynek posiedzeń senatu). Kolejni władcy oddawali nowe budynki, jednocześnie budując fora. Do budynków publicznych zaliczyć tez można termy, czyli łaźnie (np. termy Karakalli), teatry czy amfiteatry (Koloseum) zbudowane przez Flawiuszów oraz cyrki, w których odbywały się wyścigi konne. Bardziej niż nauki humanistyczne pociągały Rzymian wszystkie nauki techniczne i inżynieryjne. Do dzisiaj imponują nam dzieła rzymskiej myśli technicznej – drogi i akwedukty. Specyficznie rzymską dziedziną sztuki była rzeźba portretowa, naturalistycznie ukazująca oblicza władców, wodzów czy zwykłych obywateli.
    Sztuka rozwijała się w VI – V wieku p.n.e. Najważniejszym jej ośrodkiem był Rzym, lecz najpełniejszy obraz dały Pompeje i Herkulanum. W rozwoju sztuki rzymskiej przyjmuje się podział na okresy: królewski (VI w. p.n.e.), republiki (V – I w. p.n.e.), cesarstwa (300r. p.n.e. – koniec IV w. n.e.). Początki architektury i plastyki rzymskiej kształtowały się pod wpływem Etrusków (porządek toskański), w okresie republiki wpływy greckie, styl późny był wynikiem zespolenia sztuki hellenistycznej i sztuki prowincji rzymskich. Mimo wpływów etruskich i greckich, twórcy rzymscy odznaczali się znaczną indywidualnością, pomysłowością, konstruktywnością, oryginalnymi rozwiązaniami kompozycji rzeźbiarskich i malarskich, cenili funkcjonalizm i monumentalizm w architekturze realizm i reprezentacyjność w rzeźbie oraz fantazje w malarstwie. Największe znaczenie historyczne zyskały osiągnięcia Rzymian w architekturze, zastosowanie nowych materiałów budowli o urozmaiconym rzucie poziomym, krytych sklepieniach, tworzących śniadanie skomplikowane kompleksy przestrzenne. Dla architektury monumentalnej, poza świątyniami są charakterystyczne budowle użyteczności publicznej (m.in. bazyliki, portyki, kurie, termy, teatry, cyrki, amfiteatry), pomniki (łuki triumfalne, kolumny) w budownictwie mieszkalnym – domy, tzw. Italskie z atrium i hellenistyczne z atrium i perystylem, piętrowe domy czynszowe (insula), miejskie i podmiejskie wille, rezydencje cesarzy (willa Hadriana w Tivoli, pałac Dioklecjana w Spoiwie). Grobowce budowano wzdłuż dróg publicznych (np. Via Appia) lub na nekropolach. Formę typowo rzymską było kolumbarium. Mauzolea (np. Oktawiana Augusta, Hadriana – w Rzymie) wznoszono na wzór grobowców hellenistycznych.
    Miasta zakładano na planie prostokąta, z regularna siatką ulic równoległych do dwóch głównych, krzyżujących się arterii cardo i decumanus, otaczano murem warownym. Środek miasta zajmowało forum, był to rynek – odpowiednik greckiej agory, zwykle prostokątny. Początkowo był miejscem handlu, zebrań i sądów, później ośrodkiem władzy administracyjnej i kultu religijnego. Celem handlu służyły tzw. Fora. Najstarszy Rynek w Rzymie to Forum Romanum – miejsce najważniejszych uroczystości publicznych i obrzędów. Wodę do miasta doprowadzały akwedukty, były to konstrukcje doprowadzające wodę przewodem (kanałem lub rurociągiem) pod wpływem siły ciężkości, ze źródła na znaczne odległości, ponad przeszkodami terenowymi (rzekami, dolinami, górkami czy drogami). Przez rzeki przerzucano mosty na arkadowych przęsłach.
    Rzeźba rzymska, zwłaszcza dekoracyjna miała charakter odtwórczy (głównie kopie dzieł greckich). Większą oryginalność wykazywał portret, a zwłaszcza popiersie na profilowane bazie. Portrety z okresu republiki cechował weryzm. W okresie cesarstwa, rozpowszedniły się portrety władców (popiersia i posągi) modelowane zgodnie z wymogami propagandy. Podobnie wykonywano reliefy historyczne zdobiące budowle i pomniki. Na kamiennych sarkofagach, produkowanych od II w. występowały reliefy o treści mitologicznej i rodzajowej. Malarstwo sztalugowe i tablicowe w okresie późnej republiki zostało wyparte przez malarstwo ścienne, na podstawie schematów kompozycyjnych podzielone na 4 style pompejskie: inkrustacyjny (II w. p.n.e.) – imitował okładzinę z barwnych marmurów, archaiczny (I w. p.n.e) – za pomocą malowanych elementów archaicznych stworzył iluzję głębi przestrzennej, egiptyzujący (I poł. I w. p.n.e.) – polegał na zdobieniu ściany malowidłami imitującymi obraz sztalugowy drobnymi motywami (często pochodzenia egipskiego), iluzjonistycznej (II poł. I w.) – sztucznie powiększał wnętrze przez malowanie pomieszczeń w amfiladzie lub pejzaży. Mozaiki wielobarwne był czarno – białe wykonywane z sześciennych kostek rozkwit przeżywała gliptyka, ceramika, szklarstwo i torentyka. Sztuka rzymska, niemal całkowicie anonimowa wniosła do późniejszej sztuki europejskiej wiele trwałych wartości, jej bezpośrednimi następstwami były sztuka wczesnochrześcijańska i bizantyjska.
    Z pośród starorzymskich bogów jednych czczono w życiu prywatnym, inni byli przedmiotem kultu państwowego. Szczególnie liczne były bóstwa, opiekujące się różnymi czynnościami życia chłopskiego. W miarę rozrostu państwa przybywały nowe bóstwa państwowe. Na ich czele stała trójca Ippiter, Inno, Minera. Podstawą naszych wiadomości w tej dziedzinie jest kalendarz rzymski. Wpływ kultury greckiej wprowadził nowych bogów, których identyfikowano z dawnymi (np. Ippiter = Zeus). W roku 205 przed Chrystusem zaprowadzono w Rzymie kult matki bogów, Kybele, czczonej na Wschodzie. Później przyjęły się inne bóstwa wschodnie (Izyda, Mitra, itd.). kult religijny miał zapewnić ludziom przychylność bogów. Piesze nad nim sprawowały kolegia kapłańskie: pontyfices (z pontifex maximus spraw religijnych), flenines, westalki, angures, fetiales, salii, kolegium do przechowania ksiąg sybilińskich, haruspices (etruskiego pochodzenia). Religia rzymska stała się w końcu ściśle formalistyczną i na próżno starali się ja ożywić August i jego następcy. Za cesarstwa wprowadzono kult panującego.

Podobne materiały

Przydatność 55% Liryka rzymska.

Przedstawicielami liryki rzymskiej są przede wszystkim: Horacy - (Quintus Horatius Flaccus 65 - 8r. p.n.e.) najwybitniejszy liryk starożytnego Rzymu. Uczestniczył w bitwie pod Filippi (42r. p.n.e.), a jego majątek został skonfikowany na rzecz weteranów. Wydał m.in. "Epody" (wiersze satyryczne), "Satyry", "Pieśni" i "Listy". Najbardziej...

Przydatność 60% Republika Rzymska.

Rzym zostal zalorzony w 753r.pne przez Romulusa i Remusa. Rzym byl krolestwem do 509r.pne a po tym roku zmienil sie w Republike (rzecz wswpulna,stad rzeczpospolita).Najwieksza wladze w mial senat.Na zgromadzeniu ludowym wybierano: -kwestorzy zajmowali sie sprawami finansowymi panstwa -edylowie utrzymywali pozadek w miescie -cenzorowie przedsiewziecia budowlane,spis obywateli...

Przydatność 70% Armia rzymska

ROZDZIAŁ I LEGIONISTA Wielkie imperium rzymskie powstało dzięki legionom, formacjom wojskowym, mającym chyba najwięcej zwycięstw w historii. Każdy legion liczył około 5000 pieszych żołnierzy, obywateli rzymskich, którzy zaciągali się ochotniczo na 20-25 lat. Legioniści podlegali ostrej dyscyplinie, byli doskonale wyszkoleni i uzbrojeni. Stanowili trzon armii, na nich...

Przydatność 60% Sztuka Rzymska

Sztuka rzymska rozwijała się pod tak silnym wpływem sztuki greckiej, iż przez wiele wieków – aż do końca XIX w. – była uważana za jej schyłkową fazę. Badania archeologiczne pozwoliły na początku XX w. zrewidować ten pogląd i wyodrębniły oryginalne cechy sztuki rzymskiej. Dzieje sztuki rzymskiej podzielić można na 3 okresy: - okres królestwa od poł. VIII w. do końca...

Przydatność 75% Poezja rzymska

Zawiązek rzymskiej literatury w poezji stanowiły ludowe pieśni obrzędowe, bohaterskie i żołnierskie, pieśni religijne (pieśń saliów, Carmen Fratrum Arvalium; fratres arvales). Ich miarą wierszową był tzw. wiersz saturnijski. Początek prozie dały m.in. zapiski cenzorów (commentarii) i pontyfików (annales maximi — formuły modlitw, fasti, wydarzenia bieżące), głównie zaś...

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji