Treść zadania

chytrus

Przygotuj informacje o znanych ci środkach STYLISTYCZNYCH !!!!!!!

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    Środki stylistyczne – środki używane w literaturze (czasem również w filmie), mające na celu wywołanie u czytelnika (lub u widza) określonych emocji, pobudzenie jego wyobraźni.
    1. EPITET – to tyle co określenie; określa cechę przedmiotu
    albo stosunek wypowiadającego do przedmiotu;
    występuje najczęściej w postaci przymiotników,
    rzadziej zaś w postaci imiesłowów,
    np.: „szklana równina”
    „A dziecko było dziwnie wątłe, blade, chore...”.



    zwykły metaforyczny

    np.: „mały chłopiec” np.: „wilczy apetyt”
    „wesoły kolor” „żelazna ręka”
    „duża lalka”


    2. PORÓWNANIE – zestawia się ze sobą dwa zjawiska, z których
    jedno służy określaniu drugiego za pomocą łączników :
    jak, niby, jakby, niż,
    np.: „Idzie zmierzch jak tłumy cieni”
    „Głupi jak but”.


    3. HIPERBOLA (wyolbrzymienie) – polega na powiększaniu
    zjawisk , ich potęgowaniu, pokazywaniu jakiegoś zjawiska,
    przedmiotu w sposób przesadny,
    np.: „potworna potęga”
    „drobniutkie okruchy”.


    4. ANAFORA – zespół zdań zaczynających się od tych samych słów,
    np.: „Jak moje oczy topią się – mdleją,
    Jak myśli rzucają ze dna,
    Jak iskry sypią, jak łzami leją,
    Ty wiesz! – lecz tylko Ty jedna”.


    5. PERYFRAZA (omówienie) – polega na zastąpieniu danego
    wyrazu przez szereg innych o podobnym znaczeniu,
    np.: „z chińskich ziół ciągnione treści” – herbata
    „stambulskie gorycze” – tytoń

    Rodzaje peryfrazy:

    eufemizm – jego celem jest złagodzenie znaczenia pewnych wyrazów,
    zbyt dosadnych, wulgarnych, nieprzyzwoitych,
    np.: starzec – „człowiek w podeszłym wieku”
    umrzeć – „rozstać się z tym światem”
    kłamstwo – „mijanie się z prawdą”


    6. EPIFORA – powtarzalność słów bez zwrotów kończących
    poszczególne zdania,
    np.: „I niebo jak biała Niagara,
    I droga jak biała Niagara,
    I pamięć jak biała Niagara
    O Tobie jak biała Niagara.”


    7. POWTÓRZENIE – dany element powraca wielokrotnie,
    powtórzenie może dotyczyć poszczególnych głosek i ich
    układów, wyrazów, zwrotów, wersów, zdań,
    np.: „Kto mówi? – mówi. To kilka chwil.
    Świat – mówi – jak lalka znika.
    Ach, to nic – mówi – to tylko tryl ...
    Kto mówi? Mówi muzyka ...”


    8. ONOMATOPEJA (dźwiękonaśladownictwo) – naśladowanie za pomocą środków językowych,
    zjawisk dźwiękowych (głosów i odgłosów), z otaczającej rzeczywistości,
    np.: „A na dębie dwa gołębie na zielonym rajskim dębie.”
    Gru – gru - gru.


    9. METAFORA (przenośnia) – jest ona zespołem słów,
    w którym znaczenie jednych zostaje niejako przeniesione na znaczenie
    pozostałych; znaczenie przenośne jest różne od dosłownego,
    np.: „Noszę w sercu Twój obraz”
    „Góry jak stada szarych, nieruchomych słoni”
    „Uroda życia”



    METAFORA

    poetycka potoczna

    np.: „gwiazdy (...) np.: „rozmowa w cztery oczy”
    są (...) oczami
    mojej miłości”




    Szczególnymi przykładami metafor są :
    - metonimia – rodzaj metafory, w którym wyrazy pozostają ze sobą w
    realnym związku, zastępuje się wtedy jeden wyraz przez
    drugi, np.: „wypić kielich do dna” (wino)
    - synekdocha - jest to taki rodzaj metafory, w którym część zastępuje
    całość lub całość zastępuje część,
    np.: „Lata po łąkach uciesznym powiewem
    igrając płocha i z liściem i z drzewem ”.
    - animizacja (ożywienie) – polega na przypisywaniu przedmiotowi
    martwemu właściwości istot żywych – ludzi i zwierząt,
    wprowadza elementy ruchu, dzięki niej tekst staje się
    bardziej dynamiczny,
    np.: „drzewo drgnęło”
    „chwile biegną”
    - personifikacja (uosobienie) – polega na przypisywaniu rzeczom
    martwym tylko cech człowieka; przedmioty, zjawiska,
    rośliny oraz zwierzęta mogą zachowywać się, odczuwać
    i wykonywać rozmaite czynności właściwe ludziom,
    np.: „skowronek zapłakał”
    „słońce myślało”
    - oksymoron – mówimy o nim wtedy, gdy zestawiane są ze sobą wyrazy o
    przeciwstawnym znaczeniu, wzajemnie wykluczającym się,
    np.: „czarny śnieg”
    „gorący lód”

    10. ANTYTEZA – polega na kształtowaniu wypowiedzi z elementów
    znaczeniowo przeciwstawnych,
    np.: „Ma granicę - nieskończony
    Wzgardzony – okryty chwałą
    Śmiertelny – król nad wiekami.”


    11. ZDANIE PARENTETYCZNE – zdania wtrącone w nawias;
    nie mieszczą się w wypowiedzi zasadniczej, ale mają istotne
    znaczenie dla jej ogólnego sensu,
    np.: „Dobrodziejko, ktoś tam puka ...
    (Doktor księdzu pionka bierze)
    A niech puka, a niech stuka!
    Eskulapciu, biorę wierzę!”


    12. PYTANIE RETORYCZNE – pytanie niewymagające odpow.,
    np.: „Któż wytrwa, gdy go ognie niebieskie pochwycą?”


    13. ZDROBNIENIE – wyrazy utworzone za pomocą odpowiedniego
    przyrostka mające znaczenie w jakimś sensie pomniejszone,
    np.: rączki, kotek, Martusia ..


    14. ZGRUBIENIE – wyrazy utworzone za pomocą odpowiedniego
    przyrostka, mające w jakimś sensie powiększone,
    wzmocnione znaczenie,
    np.: lwisko, cielsko, kocisko, Anka ...

Rozwiązania

  • userphoto

    Epitet to środek składający się z rzeczownika i przymiotnika-, przy cym przymiotnik ma za zadanie opisać dany przedmiot, np. kolorowa książka.
    Porównanie, jak sama nazwa wskazuje, jest środkiem, który porównuje, zestawia ze sobą pewne rzeczy, zazwyczaj dla lepszego oddania istniejącej w danym utworze rzeczywistości. Obie części łączy zazwyczaj słowo "jak", np biały jak ściana.
    Hiperbola to wyolbrzymienie.
    Przenośnia, inaczej metafora, jest środkiem, który nadaje tekstowi pewien wymiar niecodzienny- jest to ukazanie pewnej rzeczy, sytuacji, w formie, która jest zazwyczaj abstrakcyjna lub niezwykła, np. Wiatr rozpływał się pośród jaśniejących wymarzonym blaskiem bławatków.
    W podanym przykładzie mamy od razu zawarte uosobienie- nadanie cech ludzkim przedmiotom, zjawiskom, innymi słowy- rzeczom nieożywionym.
    anafora- celowe powtórzenie jakiegoś słowa na początku np. wersów.
    Apostrofa- bezpośrednie zwrócenie się w utworze do kogoś, np, Litwo! Ojczyzno moja!
    Pytanie retoryczne- pytanie zadane dla podsycenia emocji, często po to, aby człowiek przystanął i zastanowił się na chwilę. Nie oczekuje się na takie pytanie odpowiedzi.
    chyba starczy;)

Podobne zadania

Nieznany tren 7 jana kochanowskiego...napisz, wymien wszystkie srodki stylistyczne Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: Konto usunięte 29.3.2010 (16:44)
milusia2725 Rozprawka bardzo pilna pomocy. Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: milusia2725 6.4.2010 (14:55)
nadzia965 bardzo proszę o interpretację wiersza Cz. Miłosza ,,Nadzieja''...;D proszę Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 2 rozwiązania autor: nadzia965 7.4.2010 (18:48)
san_4 Bardzo potrzebuje na jutro!!!! Proszę o pomoc. Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: san_4 8.4.2010 (16:48)
noszekalosze Proooszę :) to tylko polski xD Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: noszekalosze 8.4.2010 (21:03)

Podobne materiały

Przydatność 65% Środki stylistyczne.

I. Środki stylistyczne: 1.Fonetyczne: -onomatopeja- wyraz dźwiękonaśladowczy, np. puk, puk, ćwir itp. 2. Słowotwórcze: -neologizm- wyraz nowoutworzony -zdrobnienia- np. kotek, piesek -zgrubienia- np. psisko, kocisko 3. Składniowe: -antyteza- przeciwstawienie, zestawienie sprzecznych poglądów, pojęć, np. biały czarny, antyteza bardzo często posługuje się antonimami....

Przydatność 75% Środki stylistyczne.

ŚRODKI STYLISTYCZNE (INACZEJ JĘZYKOWE BĄDŹ POETYCKIE) Środki poetyckie są podstawową jednostką stylu artystycznego utworu lirycznego. Wyróżniamy: fonetyczne (dźwiękowe), morfologiczne, słowotwórcze, składniowe, leksykalne oraz figury stylistyczne, czyli tzw. tropy. Aby ułatwić zrozumienie co niektórych pojęć w nawiasach zostały podane przykłady lub proste i jasne...

Przydatność 70% Środki stylistyczne

I. środki słowotwórcze: • Wyrazy zgrubiałe: psisko, kocisko, powieścidło, chłopisko • Wyrazy zdrobniałe: ziółka, pszczółka • Neologizmy – nowo powstałe wyrazy • Złożenia: szybkonogi, bystrooki II. środki leksykalne (tropy stylistyczne) • Epitety – mogą określić wygląd Np. drobna nóżka, lub cechę Np. kochająca matka RODZAJE EPITETÓW a) Epitet...

Przydatność 80% Środki stylistyczne

TROPY: 1. EPITET – to tyle co określenie; określa cechę przedmiotu albo stosunek wypowiadającego do przedmiotu; występuje najczęściej w postaci przymiotników, rzadziej zaś w postaci imiesłowów, np.: „szklana równina” „A dziecko było dziwnie wątłe, blade,...

Przydatność 65% Środki stylistyczne

SRODKI STYLISTYCZNE 1.FONETYCZNE -instrumentacja głoskowa (eufonia) - celowe powtarzanie tych samych głosek w bliskim sąsiedztwie, np. w wierszu "Epitafium Rzymowi" Mikołaja Sępa Szarzyńskiego: "Ty, co Rzym wpośród Rzyma chcąc baczyć pielgrzymie,/ a wżdy baczyć nie możesz w samym Rzyma Rzymie,/ patrzaj na okrąg murów i w rum obrócone (...)" I inny przykład: "W rzece...

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji