Zamknij

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności.

Treść zadania

Decks18

Wypisz środki poetyckie z wiersza "Kubek" M. Konopnickiej.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    Typ liryki

    Wiersz Kubek to utwór wpisujący się w model liryki bezpośredniej, wręcz intymnej. Dotyka on spraw, w które podmiot liryczny był silnie zaangażowany, stąd jest to utwór niebywale ekspresyjny i, mimo że powstały w pozytywizmie, bliski lirykom romantyków.



    Podmiot liryczny i jego kreacja

    Podmiot liryczny w utworze ujawnia się wprost i to niemal na każdym kroku. Opisywana przezeń sytuacja liryczna jest z nim mocno związana – stąd silny ładunek emocjonalny towarzyszy kolejnym wypowiedziom. W wielu miejscach podmiot utożsamia się jeszcze ze swym partnerem życiowym, stąd pojawiają się formy liczby mnogiej. Na końcu jest on już jednak tylko w liczbie pojedynczej, co ma kluczowe znaczenie dla odczytania utworu.



    Sensy utworu

    Podmiot liryczny, przypuszczalnie kobieta, opowiada historię dwójki ludzi, którzy się niegdyś pokochali, zamieszkali razem i zgodnie żyli. Symbolem owego związku staje się przyziemny przedmiot – kubek. Był on przez pewien czas świadkiem harmonii i spokoju, a więc radosnych chwil. Nagle do kubka wpada jednak łza, co należy rozumieć jako jakieś wydarzenie, które zburzyło owo uczucie. Poetka używa tu bardzo sugestywnych środków wyrazu, mówi o rozbiciu kubka, którego szczątki, nigdy już zrosnąć się nie mogą. Bohaterowie wyruszają w świat, każde swoją drogą, zaś z ich pierwotnego wspólnego szczęścia pozostają łzy, gorzkie rozczarowanie, smutek, żal. Podmiot liryczny odnajduje po latach jakąś wewnętrzną równowagę. Ofiarowane mu z gwiazd złote i srebrne naczynia, jakie potraktować można jako blaski dalszego życia, jego wzloty, szczęśliwe chwile, nie mają jednak w sobie tej magii owego prostego kubka, który był czymś wyjątkowym i niepowtarzalnym. Utwór zbliża się do poezji romantycznej, ponawia też jej język. Miłosna więź, jaka łączy dwoje zakochanych staje się tu, podobnie jak w romantyzmie, pewnym niemal mistycznym doznaniem. Owo picie przez mężczyznę i kobietę z jednego kubka nabiera szeregu znaczeń. Jest połączeniem dwójki ludzi, wyznacza im wspólną przyszłość, zapowiada dalsze życie. Rzeczywistość okazuje się jednak niweczyć ową piękną iluzję. Łzę, która wpada do kubka, możemy interpretować rozmaicie. Może to być jakieś nieszczęście, kłótnia, która poróżniła kochanków. Może to być jednak także zło świata, które burzy spokój i pogodę ducha jednostek. Może to być wreszcie ucieleśnienie tego, że w gruncie rzeczy ludzie ci do siebie nie pasowali, a po chwili zauroczenia ujawniły się ciemne strony ich osobowości. Tego nie wiemy, możemy jedynie snuć domysły. Wiersz Kubek zwykło się osadzać w kontekście biografii pisarki, a wówczas można identyfikować podmiot liryczny z samą Konopnicką. Przeżyła ona bowiem bolesne rozstanie z mężem, a ów wiersz stanowić może poetycką egzemplifikację miłosnego rozczarowania i rozłąki.



    Budowa i język utworu

    Kubek to typowy krótki uporządkowany, zwarty utwór liryczny. Cztery strofy po cztery wersy każda rymują się abab. Wiersz jest pisany prostym, mało ozdobnym językiem.


    Kontynuacje i nawiązania

    Przedmioty w poezji:

Podobne zadania

klaudus1920 Ćwiczenia do wiersza Kamila Baczyńskiego Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: klaudus1920 31.3.2010 (00:00)
Olcia71193 Analiza wiersza Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: Olcia71193 7.4.2010 (19:50)
Maniuniu Prosze o pomoc analiza i interpretacja wiersza Slonimskiego czarna wiosna na Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: Maniuniu 19.4.2010 (19:29)
123justa Jaka jest ogólna myśl tekstu Adama Asnyka czy dostrzega aluzje wiersza do Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: 123justa 25.4.2010 (12:39)
Mona_Lisa23 PROSZĘ O pooc w INTERPRETacji i analizie wiersza ,, Na barykady, Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: Mona_Lisa23 3.5.2010 (11:25)

Podobne materiały

Przydatność 50% Interpretacja wiersza „Kubek” Marii Konopnickiej

Wiersz „Kubek” jest liryka bezpośrednią, czyli Maria Konopnicka i podmiot liryczny to jedna i ta sama osoba. Można nazwać go jej autobiografią, gdyż opowiada ona w nim o swoim życiu, które wcale nie było usłane różami. Konopnicka pisze, że bardzo kochała swego męża i dzieci. Żyli dostatnio i szczęśliwie, „pili z jednego kubka”, jednak nie do końca. Niestety...

Przydatność 60% Środki poetyckie

#Homonimy - wyrazy jednakowe fonetycznie i ortograficznie, ale różne semantycznie i etymologicznie; np. para (wodna, zakochanych), klucz (do drzwi, znak muzyczny, zasada). Współcześnie rozróżniane wyłącznie na podstawie kontekstu zdania w jakim zostały użyte. #Antonimy – są to wyrazy o przeciwstawnym znaczeniu. Stosowany w stylistyce w celu wydobycia kontrastów myślowych i...

Przydatność 80% Środki poetyckie.

Środki poetyckie Alegoria – motyw zawarty w dziele literackim, np. postać, zdarzenie, który oprócz znaczenia dosłownego ma sens dodatkowy, domyślny, czyli alegoryczny. Aliteracja - to powtórzenie w celach ekspresywnych jednej lub kilku głosek na początku lub w akcentowanych pozycjach kolejnych wyrazów tworzących zdanie lub wers. Anafora – środek poetycki polegający na...

Przydatność 80% Środki poetyckie

1. EPITET: przydawka (przymiotnik) określająca rzeczownik, służy ubawieniu przedstawianego obrazu 2. METAFORA: inaczej przenośnia, służy nadaniu pewnego podobieństwa do konkretnego wyrażenia; znaczenie przenośne 3. PORÓWNANIE: zestawienie ze sobą dwóch zjawisk, osób, elementów za pomocą łącznika: "jak" "niby""niczym" 4. ONOMATOPEJA: wyrazy dźwiękonaśladowcze, naśladujące...

Przydatność 65% Środki poetyckie.

Alegoria - rodzaj metafory, której znaczenie odczytujemy w sposób jednoznaczny poprzez odwołanie się do tradycji kulturowej, literackiej, religijnej. Na alegorii opierają się często bajki Przykład : lis - to spryt, zuchwałość. Aliteracja - to powtórzenie w celach ekspresywnych jednej lub kilku głosek na początku lub w akcentowanych pozycjach kolejnych wyrazów tworzących...

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji

Pierwszy raz?

Zapoznaj się z krótkim opisem jak sprawnie zdobywać punkty, sprawdź ile kosztuje dodanie zadania, itp. Zapoznaj się z możliwościami serwisu Zaliczaj.

Zaproś swoich znajomych

Zaproś swoich znajomych do serwisu. Im więcej osób zaprosić, tym więcej zdobędziesz punktów. Zarób nawet 100 punktów.