Treść zadania

bomba

Ramy czasowe i charakterystyka pozytywizmu na zachodzie Europy i pozytywizmu Polskiego.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 1

    RAMY CZASOWE EPOKI

    · na zachodzie Europy lata 30-te XIX w. do 70-tych XIX w.
    · W Polsce od 1864 (upadek powstania styczniowego) do przełomu lat 80 i 90 XIX w.

    Cała epoka skupiona jest wokół nauki i jej gwałtownego rozwoju. Filozofia i technika podporządkowane są ideii uszczęśliwiania ludzkości.


    HASŁA POZYTYWIZMU EUROPEJSKIEGO

    1. utylitaryzm – głosił, że wszystkie działania jednostki powinny być podporządkowane dobru ogółu. Dobre jest to co służy całemu społeczeństwu: nauka, medycyna, technika, praca.
    2. kult pracy – praca powinna być dobrem najwyższym człowieka, dawać mu szczęście i zadowolenie. Praca daje poczucie godności i własnej wartości.
    3. kult nauki – wiara, że nauka i postęp z nią związany uczyni życie człowieka lepszym.
    4. determinizm – w myśli, którego wpływ na człowieka mają (czyli determinują jego zachowania) trzy czynniki: rasa, moment dziejowy, środowisko.
    rasa – to ładunek cech biologicznych i fizycznych jaki człowiek odziedziczył po przodkach.
    środowisko – to miejsce w którym żyje.
    moment dziejowy – to czas historyczny i społeczny w którym przyszło mu żyć.
    5. scjentyzm – wiara w nieograniczone możliwości ludzkiego rozumu, nie zahamowany rozwój nauki przed którą nie ma granic ostatecznych.
    6. agnostycyzm – pogląd według którego nauka nie może być jedynym źródłem poznania świata, gdyż są na nim rzeczy, które nie poddają się naukowej analizie. Możliwe więc do poznania jest tylko to czego można dowieść za pomocą doświadczeń.
    7. pozytywizm – wszystko co służy społeczeństwu jest dobre i potrzebne czyli pozytywne.


    HASŁA POZYTYWIZMU POLSKIEGO

    Hasła nowej epoki zostały sformułowane na ziemiach polskich w zaborze rosyjskim. Głównymi ośrodkami nowej myśli stały się: Warszawa i Wilno. W mniejszym stopniu Grodno. Warszawa jest ośrodkiem działalności publicystów i pisarzy, którzy trudnią się też dziennikarstwem takich jak: Bolesław Prus, Henryk Sienkiewicz. Na prowincji tworzą: Maria Konopnicka i Eliza Orzeszkowa.

    1. nowy wzór patriotyzmu – zastąpienie walki pracą na rzecz ojczyzny. Walka zbrojna romantyków pchnęła naród w cierpienie i prześladowania zaborców, trzeba więc zastąpić ją codzienną pracą, która stworzy ekonomiczną i społeczną potęgę narodu polskiego.

    2. praca u podstaw – wraz z uwłaszczeniem chłopów w 1863 r. przyszła ich wolność osobista, która ujawniła że są oni warstwą całkowicie nieprzygotowaną do zmierzania się z rzeczywistością: nie potrafią pisać ani czytać, nie znają się na sprawach administracyjnych takich jak płacenie podatków itp. Są oni więc bezbronni wobec kapitalistów i zaborców. Obowiązkiem warstw wyższych społeczeństwa (szlachty, inteligencji) jest więc pomoc tej warstwie najniższej poprzez uczenie jej i pomaganie w znalezieniu drogi życiowej. Praca dla ludu i z ludem.

    3. praca organiczna – państwo jest jak jeden organizm, aby sprawnie funkcjonować wszystkie jego organy muszą być zdrowe. W związku z tym wszystkie warstwy społeczne muszą ze sobą współpracować. Dlatego warstwy wyższe powinny opiekować się warstwami niższymi np. poprzez zatrudnianie ich w zakładach pracy, przyuczanie do zawodu.

    4. emancypacja kobiet – danie kobietom szansy na samodzielne utrzymanie się (odpowiednie do pracy wynagrodzenie); dostęp do edukacji (prawo do kończenia szkół wyższych);nauka rzeczy użytecznych a nie życia salonowego; te wszystkie zamiary miały poprawić los tych kobiet, które po upadku powstania styczniowego zostały bez środków do życia bo mężczyźni albo zginęli w walce albo wyemigrowali. Postulat ten brał w obronę rzeszę kobiet z warstw niższych, które zmuszone były opuścić wieś i przenieść się do miasta.

    5. asymilacja Żydów – Żydzi jako społeczność zamieszkują ziemie polskie od wieków. Ich przedsiębiorczość i zaradność pozwoliła nie tylko na to, że są warstwą posiadającą pieniądze ale też na utrzymanie odrębności narodowej i kulturowej. W tym względzie Polacy powinni brać z nich przykład i włączyć ich w obręb własnego społeczeństwa po to by nauczyć się od nich zasad handlu, gospodarki, kapitalizmu.

    6. bogacenie się – jednostka nie powinna bogacić się dla siebie tylko dla państwa, bo silne ekonomicznie państwo będzie mogło na arenie międzynarodowej domagać się zwrotu niepodległości.

    7. utrzymanie polskiej ziemi w polskich rękach – obowiązkiem patriotycznym jest dbałość o posiadane majątki ziemskie po to aby polska ziemia nie przeszła w ręce zaborców, gdyż np. na Litwie gdy bankrutował polski majątek, prawo zakupu mieli Rosjanie a nie Polacy.
    8. potępienie argonautyzmu – tak jak w micie o „Jazonie i argonautach” załoga wyrusza na poszukiwanie złotego runa czyli symbolu szczęścia i bogactwa, tak część społeczeństwa polskiego wyjeżdżała za granicę w poszukiwaniu lepszego życia, uważano to za zdradę narodową to każdy obywatel powinien pracować dla dobra ojczyzny.

Rozwiązania

  • userphoto

    Najważniejsze rzeczy:

    Ramy czasowe:
    Polska - 1864 (upadek powstania styczniowego) - 1890
    Europa - 1850-1880

    Twórcą haseł pozytywistycznych był August Comte.
    W pozytywizmie odchodzi się od tematów niezrozumiałych, metafizycznych, skłaniając się po teorie, które można zbadać, jasno ocenić.
    John Stuart Mill za źródło wszelkiej wiedzy uważał doświadczenie, był empirystą. Uważał, że dobre jest to, co jest pożyteczne
    Charakterystyczne jest nieufne podejście do romantyzmu i korzystanie ze zdobyczy epoki oświecenia.
    Przełomem były prace Karola Darwina "O pochodzeniu gatunków", które obaliły tysiącletnie wierzenia ludzi w to, że wszystkie żyjące organizmy zostały bezpośrednio stworzone przez Boga.

    W Polsce działają tzw. Stańczycy, w roku 1869 na łamach "Przeglądu Polskiego" publikują zbiór pamfletów politycznych pt "Teka Stańczyka", krytykująca polskie życie polityczne - odrzucono dążenia niepodległościowe i krytykujące działania konspiracyjne. Młodzi konserwatyści warszawscy - skupieni wokół "Niwy", uważali, żen powinno się być mniej stanowczym wobec przeszłości polskiej i podkreślali związek narodowości polskiej z katolicyzmem.
    Warszawscy pozytywiści (uczący się w warszawskiej Szkole Głównej) skupili się wokół "Przeglądu Tygodniowego" uważali, że trzeba zmienić mentalność i strukturę ludzi w społeczeństwie - powinno się prowadzić prace oświatowe na wsi, edukować wiejską ludność i wprowadzać emancypację kobiet.

    Pozytywizm jest niejako zamknięciem czasów zrywów narodowowyzwoleńczych, a otwiera etap pracy u podstaw, pracy organicznej, zauważa się potrzebę emancypacji kobiet i asymilacji Żydów. Zauważono, jak ważny jest postęp, jak wiele można zdziałać za pomocą rozumu

  • sonar

    POZYTYWIZM NA ZACHODZIE
    1.Ramy czasowe :
    Trwał od lat 30-tych XIX w. do 70-tych XIX w.

    2.Hasła :
    -Dobre jest to co służy społeczeństwu -> wszystko co robi jednostka ma przynosić korzyść ogółowi
    (utylitartyzm),
    -praca daje człowiekowi szczęście , jest jego największym dobrem,
    -nauka i postęp czynią człowieka lepszym,
    -zachowanie człowieka determinują : rasa, moment dziejowy, środowisko ( determinizm ),
    przy czym jako :
    *rasę rozumie się-cechy biologiczno-fizyczne odziedziczone po przodkach,
    *środowisko – miejsce życia jednostki,
    *moment dziejowy – czas , w którym przyszło jednostce żyć,
    -możliwości ludzkiego rozumu są nieograniczone, a rozwój nauki nie ma końca,
    -możliwe do poznanie jest tylko to co można zbadać lub dowieść za pomocą doświadczenia.
    (agnostycyzm),
    -wszystko co służy ludzkości i społeczeństwu jest pozytywne i dobre.

    POZYTYWIZM W POLSCE
    1.Ramy czasowe:
    Trwał od 1864r (upadek powstania styczniowego) do przełomu lat 80 i 90 XIX wieku.

    2.Hasła:
    (Zostały sformułowane na terenie zaboru rosyjskiego, główne ośrodki pozytywizmu :Warszawa , Wilno,Grodno.
    Główni przedstawiciele Bolesław Prus,Henryk Sienkiewicz,Maria Konopnicka,Eliza Orzeszkowa.)

    -wzór nowego patrioty – zastąpienie walki pracą na rzecz Ojczyzny a w efekcie stworzenie jej społeczno-ekonomicznej potęgi,
    -praca u podstaw – pomoc najniższym warstwom w zdobywaniu wiedzy i szukaniu własnej drogi życiowej,
    -emancypacja kobiet – stworzenie im warunków do nauki, nauki zawodu, pracy w celu samodzielnego utrzymania się,
    -asymilacja Żydów – hasło to nawoływało do uczenia się od Żydów zaradności, gospodarności i sztuki radzenia sobie w trudnych momentach,
    -każde wzbogacenie się jednostki ma na celu wzbogacanie się państwa i budowanie oraz wzmacnianie jego prestiżu na arenie międzynarodowej,
    -utrzymanie polskiej ziemi w rękach Polaków – dbałość o majątki polskie by nie przeszły w ręce zaborców,
    -potępienie wyjazdów poza granice Polski w celu szukania lepszego życia. Każdy obywatel ma obowiązek pracować w Polsce dla jej dobra.

    Cała ta epoka skupiała się wokół postępu, nauki i jej rozwoju. Nauka, technika, filozofia były podporządkowane dobru człowieka miały się przyczyniać do jego szczęścia.

0 odpowiada - 0 ogląda - 3 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji