Treść zadania

urszula2012

wymień i krótko scharakteryzuj najważniejsze osiągnięcia kultury bizancyjskiej

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    BIZANCJUM

    Nieudane próby odbudowy jedności cesarstwa
    Upadek cesarstwa rzymskiego na Zachodzie w 476 r. uważa się za symboliczny koniec czasów starożytnych. Żyjący ówcześnie ludzie nie przepisywali jednak temu wydarzeniu tak wielkiego znaczenia. Nadal istniała wszak wschodnią część imperium, ze stolicą w Konstantynopolu, gdzie rezydował cesarz.
    Cesarz wschodniorzymscy nie wyrzekli się zamiarów objęcia swą władzą całości dawnego imperium. Częściowo udało się to osiągnąć cesarzowi Justynianowi Wielkiemu (panował w latach 527-565). Jego armie zdołały opanować północna Afrykę, część Hiszpanii oraz Italię wraz z Rzymem. Sukcesy te kosztowały wiele. Wojny wyniszczyły państwo i zrujnowały skarb cesarski. Cesarstwo było tak wyczerpane, że nie potrafiło już bronić innych odcinków swych rozległych granic. Po śmierci zwycięskiego cesarza Justyniana posypały się klęski w wojnach z licznymi przeciwnikami. Na wschodzie napierali Persowie, zaś nad Dunajem ludy koczownicze. Wkrótce pojawił się nowy, niezwykle groźny przeciwnik- Arabowie. Nad zarażonymi z kilku stron naraz cesarstwem zawisła groźba zagłady, a w róg podchodził już pod same mury Konstantynopola. Z najwyższym trudem udało się odeprzeć napastników. Państwo zostało ocalone, ale straciło wiele prowincji, zarówno na wschodzie, jak i na zachodzie. W ciągu kilkudziesięciu lat od śmierci Justyniana cesarstwo wschodniorzymskie skurczyło się do obszaru Grecji i Azji Mniejszej.
    Konstantynopol-stolica cesarstwa
    Założone przez cesarza Konstantyna Wielkiego miasto szybko wyrosło na jedno z największych skupisk ludzkich ówczesnego świata. Sprzyjało temu znakomite położenie na pograniczu europy i Azji, na skrzyżowaniu najważniejszych dróg lądowych i morskich. Konstantynopol liczył około pół miliona, które mogłyby się z nim równać. Stolica cesarstwa była zbudowana na wzór dawnego Rzymu: miasta i forum, akwedukty, łuki tryumfalne, kolumny ku zwycięskich cesarzy. Całość otaczały potężne mury obronne. Ozdobą miasta były kościoły. Wznoszono je tak, by sama potęgą budowli olśnić wiernych. Bizantyjscy budowniczowie bardzo chętnie nakrywali swe kościoły kopułami, których trudną sztukę wznoszenia przyjęli od Rzymian. Wnętrza zdobiły wspaniałe malowidła lub mozaiki, przedstawiające Boga, Matkę Boską lub świętych. Owe bizantyjskie obrazy nazywano z grecka ikonami.
    Kościół Bożej Mądrości (Hagia Sophia) w Konstantynopolu


    W Konstantynopolu i w innych miastach bizantyjskich mieszkało mnóstwo znakomitych rzemieślników. Potrafili wykonywać różne przedmioty, jakich nie znano w innych krajach. Potrzebne towary sprowadzali z odległych krain, wiedząc, że będą mogli je sprzedać w bogatych miastach bizantyjskich.

    Sport i polityka

    Długą tradycję miały rozrywki mieszkańców. W Bizancjum uwielbiano zwłaszcza wyścigi rydwanów. Woźnice różnych stajni z wyścigowymi końmi różnili się kolorem ubrań, dlatego cała ludność stolicy podzielona była na obozy- jedni sprzyjali „zielonym”, inni „niebieskim”. Przypomina to dzisiejsze kibicowanie klubom sportowym. Wówczas sympatie sportowe miały także znaczenie polityczne. Na widowni podczas wyścigów często dochodziło do kłótni i bójek; zdarzało się, że przeradzały się one w rozruchy przeciwko władzom.

    Władza cesarska

    Na czele państwa stał cesarz. Nazywano go teraz greckim słowem basileus oznaczającym króla. Jego władza miała charakter absolutny. Wszystkie dziedziny życia państwowego podlegały cesarzowi, podejmującemu samodzielne decyzje. Bizancjum stanowiło kontynuacje późnego cesarstwa rzymskiego, w którym istniały podobne metody sprawowania władzy. Na dworze bizantyjskim panowały zwyczaje (ceremoniał) zaczerpnięte od ludów wschodnich i obliczone na wywarcie jak największego wrażenia na obserwatorach. Przed władcą należało padać na kolana i bic mu pokłony. Cesarza rzadko widywano publicznie. Gdy do tego dochodziło, pojawiał się w olśniewającym blasku purpurowych i złotych szat, zasiadając na tronie umieszczonym na podwyższeniu. Otaczał go dym kadzideł, W takiej scenerii wydawać się mógł rzeczywiście istotą prawie nieziemską. Tron cesarski był bardzo szeroki, ale władca zasiadał na jego skraju. Miało wywołać wrażenie, że obok niego zasiada niewidoczny Chrystus. Uważano bowiem, że cesarz dzieli swą władzę z samym Bogiem. Mimo tych wszelkich zaszczytów, pozycja cesarza nie była pewna. Zamknięty w murach pałacu był w dużej mierze zależny od otaczających go dworzan i urzędników. Musiał też liczy się z armią. Często zdarzało się, że oddziały wojska obalały lub nawet mordowały cesarzy, a na ich miejsce wybierały cieszących się zaufaniem oficerów. W ten sposób władcami nierzadko zostawiali dzielni ludzie wywodzący się z ludu.

    Myśle że sobie przeczytasz i skrócisz;)

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 60% Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko – scharakteryzuj główne kierunki literatury i kultury polskiego oświecenia. Określ ich europejskie źródła.

a) Klasycyzm – za budowę logiczną konwencji artystyczne klasycyzmu uważany jest Kartezjusz – Rene Descortes (Dekar) – „Rozprawa o metodzie”. Uznawał on rozum jako jedyne źródło wiedzy, „Cogito ergo sum” – Myślę, więc jestem. Klasyczna literatura starała się odkrywać ład i harmonię świata. Pisarze starali się wydobyć ogólne uniwersalne prawa mnogości zjawisk....

Przydatność 80% Scharakteryzuj Jagnę

Jagna jest córką Dominikowej, jednej z bogatszych mieszkanek Lipiec. Można powiedzieć, że życie Jagny nie było dość ciekawe. Nie musiała pracować w polu, ponieważ miała braci, którzy robili to za nią, matka również nie wymagała zbyt wiele od niej, poza tym, aby bogato wyszła za mąż. Udaje się to, ponieważ Jagna zostaje żoną Macieja Boryny, najbogatszego chłopa we wsi....

Przydatność 80% Kategorie kultury.

ROZUMIENIE KULTURY: ATRYBUTYWNE – kultura jest atrybutem człowieka, czymś wspólnym całemu gatunkowi ludzkiemu i wyróżnia go z pośród innych gatunków. Używając rzeczownika kultura w znaczeniu atrybutywnym można posłużyć się nim tylko w l. poj. podobnie jak słowem ludzkość. DYSTRYBUTYWNE – kiedy mówimy o kulturze w rozumieniu dystrybutywnym mamy na myśli to, że...

Przydatność 70% Pedagogika kultury

1. Powstanie pedagogiki kultury – powstała ona w XIX wieku w środowisku humanistów niemieckich /Wilhelm Dilthey 1833-1911, Wilhelm Humbolt 1767-1835, Edward Springer 1883-1963, Henrich Rickert 1863-1936/. Nawiązali oni do filozofii E. Hegia /1770-1831/. Był on idealistą. Uważał, że duch ludzki jest pierwszy – fenomenologią ducha. Najpierw duch, a potem materia. Filozofowie...

Przydatność 85% Pedagogika kultury

PEDAGOGIKA KULTURY Nie jest nurtem jednolitym. Powstała w Niemczech w środowisku humanistów na początku XX w. pod wpływem recepcji filozoficznych Wilhelma Diltheya. On pierwszy stwierdził, że człowieka zrozumieć można nie przez psychologiczne eksperymenty, lecz przez historię i kulturę, która zaspokaja potrzeby duchowe. Jej przedstawicielami byli także Eduard Spranger,...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji