Treść zadania

Alice27

Wyjaśnij, czy środki masowego przekazu pokazują prawdziwy obraz świata.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    We współczesnym świecie trudno nie zauważyć, jaki ogromny wpływ wywierają media na wszystkie dziedziny życia społecznego. Są one jego nieodzownym składnikiem. Codziennie oglądamy przecież telewizję, czytamy gazety, słuchamy radia, ale to tylko część środków masowej komunikacji między ludzkiej. Dokonuje się ona nie tylko za pomocą wymienionych już mediów jak telewizja, radio czy prasa, ale także za pomocą plakatów, bilbordów, filmów i książek. Komunikowanie masowe przejawia się na wielu szczeblach organizacji społecznej oraz jest częścią wielu procesów społecznych. Goban-Klas przedstawił piramidę komunikowania na równych szczeblach organizacji społecznej. Komunikowanie masowe umieścił na samym szczycie tej piramidy. Na każdym niższym poziomie jest coraz więcej aktów komunikowania, a każdy szczebel posiada swoje własne teorie i zagadnienia. Na najniższym podstawowym szczeblu komunikowania istota będą procesy psychiczne, przyswajanie i przetwarzanie informacji. Na szczeblu interpersonalnym ważniejsze są oddziaływania i efekty tych oddziaływań, warunki komunikacji czy skład osobowy tego procesu. Itd. Wyróżnił pięć takich procesów: · komunikowanie interpersonalne jako najniższy szczebel piramidy, zachodzące w umyśle jednostki · komunikowanie między osobowe w formie dialogu między dwiema lub kilkoma osobami · zachodzące w grupach społecznych komunikowanie grupowe · komunikowanie instytucjonalne między i w instytucjach społecznych · komunikowanie masowe (Media i komunikowanie masowe, Tomasz Globar-Klas, Warszawa 2004, s.32)
    Media są wytworem społeczeństwa, w swej istocie niosą ideał posługi dla tego społeczeństwa, mają służyć dobru wspólnemu, powinny kierować się interesem społecznym. W praktyce odnosi się to do postrzegania mediów zwłaszcza publicznych nie jako zwyczajne, komercyjne standardowe przedsiębiorstwa, ale mają wnosić wkład polityczny i kulturowy w społeczeństwo. Media przez niesienie swojej misji publicznej oczekują przywilejów prawnych i ekonomicznych. Możemy odnaleźć zarówno pozytywną jak i negatywną rolę środków masowego przekazu. Przede wszystkim dostarczają nam one informacji o wydarzeniach i sytuacji w społeczeństwie, w kraju i na świecie. Przekazują nam wiedzę o faktach i zjawiskach, które są nam odległe, do których nie jesteśmy w stanie sami dotrzeć. Umożliwiają zaznajomienie ze sztuką i nauką, dzięki czemu możemy wzbogacić nasze życie o wiedze, wartości estetyczne i duchowe. Pokazują nam inny świat pobudzając zainteresowanie i rozwój wewnętrzny i społeczny. Środki masowego przekazu są źródłem rozrywki, bawią i uczą, ale również kształtują życie społeczne, są nawet nazywane "czwartą władzą". Ustalają autorytety, wytwarzają i utrzymują wspólnotę wartości. Dzięki mediom docierają do nas wiadomości o aferach administracyjnych, nieprawidłowościach w pracy instytucji i urzędników, na których spoczywa los naszego państwa. Przez to kontrolują one poczynania osób publicznych i naszej władzy będąc swoistym biczem, karą z odroczonym terminem. O tym jak ważne są środki masowej komunikacji wiedzą chyba już wszyscy a nieuświadomieni mogą przekonać się choćby podczas wyborów. To poprzez media kandydaci mają szansę przekazać swoje poglądy wyborcom, jednym słowem zareklamować się i za pośrednictwem mediów dokonujemy wyboru kandydata, na kogo oddamy swój głos. Pokazują drugiego człowieka jego problemy i rozwój, uszlachetniają i uwrażliwiają na świat i innych ludzi. Być może gdyby media nie posługiwały się manipulacją wszystkie pozytywne wartości nie stawałyby się idealistyczne czy wręcz utopijne, trudne do zaistnienia.

    Często nie jesteśmy świadomi tego, że media kształtują naszą postawę życiową, gdyż informacje, które otrzymujemy za ich pośrednictwem są zawsze naznaczone jakąś oceną, która wpływa na poglądy odbiorców. Pokazują nam one określone postawy i typy zachowań, a także wzory, według których myślimy i działamy. Media często zacierają granicę pomiędzy prawdą a fikcją. Trzeba pamiętaj o tym, że mówiąc media mamy na myśli tylko środek przekazu umożliwiający komunikowanie się, ale za medium stoi człowiek nadający komunikat, który my mamy odebrać, nadawca. Prawda jest ze istotą mediów jest oszukanie zmysłów to też nie należy się dziwić i zaprzeczać ze odbiorca przejawia w stosunku do mediów reakcje społeczne i naturalne, a zjawisko utożsamiania komunikatu i mediów z rzeczywistością jest i jest automatyczne. Doświadczenia medialne są równe doświadczeniom ludzkim, różnica wynika ze stosunku do tego doświadczenia medialnego, a nie z samego doświadczania, np. emocji, przez medium czy rzeczywistość. Od intencji nadawcy, jego wiedzy, umiejętności i środków medialnych do dyspozycji będzie zależeć efekt przekazu widoczny u odbiorcy jednak tylko wtedy, gdy odbiorca podda się manipulacji. Opór jest dość utrudniony uwarunkowany wieloma czynnikami także sposobami wywierania wpływu przez nadawcę, a tu nadawca ma się, czym popisać. Jednymi z głównych sposobów jest fragmentaryczność przekazywanych treści. Pokazywanie rzeczywistości w małych, drobnych fragmentach, przez co zabiera możliwość dostrzeżenia sensu, rzeczywistego celu zachodzącego procesu czy zaistniałej sytuacji. Dobrym sposobem dla pokazania tej manipulacji będzie pytanie „czy wiesz jak wygląda plaża patrząc na ziarenko piasku”? Ten sposób manipulacji powoduje nie doinformowanie, złudne poczucie wiedzy i rozpoznania w sytuacji, wreszcie wytwarza mylny, nie prawdziwy z rzeczywistością osąd u odbiorcy. Natychmiastowość przekazywania informacji jest ściśle powiązana z fragmentaryczności. Pokazywanie i omawianie tego, co tu i teraz się dzieje, nie zależnie od wartości tej informacji. Wszystko jest ważne, co jest nowe i świeże. Skutkuje zainteresowaniem rzeczami błahymi nie dostrzeganiem rzeczy ważnych, zagubieniem informacyjnym oraz obniżeniem kultury estetycznej i kultury życia. Kolejne sposoby manipulacji przez media to tendencyjny montaż i tendencyjny komentarz. Prezentujemy informacje, które chcemy pokazać, które maja być pokazane tak widz odebrał to, co chcemy mu powiedzieć, odsuwając na bok obiektywizm i rzetelność informacji. Tendencyjny montaż informacji uwiarygodniony jest komentarzem również tendencyjny, musi być taki żeby nie kolidował z obrazem, w ten sposób zafałszowaniu podlega informacja, a odbiorca jest okłamywany, dostaje nie prawdziwe informacje.

Rozwiązania

Podobne zadania

karola33jula Mass media (środki masowego przekazu) Przedmiot: WOS / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: karola33jula 15.6.2010 (14:23)
judytka Wyszukaj w srodkach masowego przekazu i przeanalizuj przyklady patrologii zycia Przedmiot: WOS / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: judytka 9.2.2011 (18:43)
mateusz98765432 Wyszukaj w środkach masowego przekazu i przeanalizuj przykłady patologi Przedmiot: WOS / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: mateusz98765432 10.1.2013 (18:52)

Podobne materiały

Przydatność 60% Historia środków masowego przekazu

Narodziny mediów masowych Środki masowego przekazu to w dzisiejszym świecie nic szczególnego. Ot co, po prostu istnieją i już. Od momentu swojego powstania do dnia dzisiejszego zdążyły zespolić się z życiem człowieka na stałe. Są one częścią kultury masowej. Współczesny człowiek nie wyobraża sobie bez nich swojego życia Lecz sprawa nie jest taka prosta na jaką wygląda....

Przydatność 85% Skuteczność oddziaływan środków masowego przekazu

Skuteczność oddziaływania środków masowego przekazu. Środki masowego przekazu są to instytucje i urządzenia techniczne, za pomocą, których przekazuje się treści informacyjne bardzo licznym i zróżnicowanym odbiorcom. Do środków masowego przekazu zalicza się: prasę, radio, telewizję, Internet, fonografię (płyty, kasety), szeroko rozpowszechnione filmy i wideokasety oraz...

Przydatność 65% Rola środków masowego przekazu we współczesnym świecie.

Środki masowego przekazu tworzą podstawę systemu komunikowania się w kulturze masowej i w wysokim stopniu określają jej charakter. W XIX i XX wieku nastąpił niezwykły rozwój mass mediów. Już w XIX w. zaczęła się rozwijać prasa, w latach 20-tych. XX w. rozwinął się film, w latach 30-tych. radio, a w 50-tych. telewizja. Rozwojowi technologii komunikowania sprzyjały...

Przydatność 65% Środki masowego przekazu w kontekście czwartej władzy

Pracę przygotowała Kamila F. Politologia UZ Angielscy parlamentarzyści nazywając dawniej "czwartą władzą" chcieli w ten sposób uzupełnić montes?kiuszwską trójcę (władza ustawodawcza, wła?dza wykonawcza i władza sądownicza). Nie ma między historykami pełnej zgody co do autor?stwa tego pojęcia. Thomas Carlyle przypisywał je (w 1841 r.) Edmundowi Burke, który w jed?nym ze...

Przydatność 50% Mass media to inaczej środki masowego przekazu

Mass media to inaczej środki masowego przekazu, nazywane 4 władzą, instytucje i urządzenia techniczne, za pomocą, których przekazuje się treści informacyjne bardzo licznym i zróżnicowanym odbiorcom. Do środków masowego przekazu zalicza się: prasę, radio, telewizję, szeroko rozpowszechnione filmy, wydawane w dużych nakładach publikacje książkowe, Internet. Zaczęły się...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji