Treść zadania

malenka007

Dokonaj parafrazy tekstu "Do gór i lasów" Jana Kochanowskiego.


Wysokie góry i odziane lasy!
Jako rad na was patrzę, a swe czasy
Młodsze wspominam, które tu zostały,
Kiedy na statek człowiek mało dbały.
Gdziem potym nie był? Czegom nie skosztował?
Jażem przez morze głębokie żeglował,
Jażem Francuzy, ja Niemce, ja Włochy,
Jażem nawiedził Sybilline lochy.
Dziś żak spokojny, jutro przypasany
Do miecza rycerz; dziś miedzy dworzany
W pańskim pałacu, jutro zasię cichy
Ksiądz w kapitule, tylko że nie z mnichy
W szarej kapicy a z dwojakim płatem;
I to czemu nic, jesliże opatem?
Taki był Proteus, mieniąc się to w smoka,
To w deszcz, to w ogień, to w barwę obłoka.
Dalej co będzie? Śrebrne w głowie nici,
A ja z tym trzymam, kto co w czas uchwyci.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    Do gór i lasów to fraszka o charakterze autobiograficznym. Podmiot liryczny, którego tym razem możemy utożsamiać z samym Kochanowskim, pod wpływem obserwowanego krajobrazu przywołuje z pamięci dawne zdarzenia, wymieniając w wierszu najważniejsze z nich:
    Wysokie góry i odziane lasy!
    Jako rad na was patrzę, a swe czasy
    Młodsze wspominam, które tu zostały.

    Utwór rozpoczyna się apostrofą do „wysokich gór” i „odzianych lasów”.
    Zarówno góry jak i lasy są symbolem nieprzemijalności, długowieczności, stałości. Kilkadziesiąt lat w życiu gór czy lasów to niewielki odcinek czasu, który nie zmienia ich wyglądu. Poeta widzi więc zapewne krajobraz takim, jakim go widział rozpoczynając swoje bujne życie i od tego momentu prowadzi jego rewizję:
    Kiedy na statek człowiek mało dbały.
    Gdziem potym nie był? Czegom nie skosztował?

    Poeta sam się dziwi ilości i różnorodności swoich życiowych doświadczeń. Jego udziałem były liczne podróże:
    Jażem przez morze głębokie żeglował,
    Jażem Francuzy, ja Niemce, ja Włochy,
    Jażem nawiedził Sybilline lochy.

    Kochanowski wspomina również kolejne etapy swojego życia zawodowego, które tworzą biografię typową dla renesansowych humanistów. Role podmiotu zmieniały się: od ucznia przez rycerza, potem dworzanin, następnie ksiądz (Kochanowski rzeczywiście sprawował funkcję proboszcza, ale nie przyjął święceń kapłańskich):
    Dziś żak spokojny, jutro przypasany
    Do miecza rycerz; dziś miedzy dworzany
    W pańskim pałacu, jutro zasię cichy
    Ksiądz w kapitule, tylko że nie z mnichy
    W szarej kapicy a z dwojakim płatem;
    I to czemu nic, jesliże opatem?

    Zwróćmy uwagę na prosty zabieg, jakim posłużył się poeta by ukazać intensywność zmian zachodzących w jego życiu. Kochanowski posłużył się okolicznikami czasu: „jutro”, „dziś”, a ominął czasowniki (konstrukcja eliptyczna), w ten sposób zmniejszył dystans między oddalonymi od siebie w rzeczywistości często o wiele lat etapami życia. Powoduje to, że odbieramy jego długie życie jako nie tylko dynamiczne, ale również chwilowe, ulotne.

    Dalej poeta porównuje siebie do Proteusza, morskiego bożka, który posiadał cudowną umiejętność przybierania coraz to nowych postaci:
    Taki był Proteus, mieniąc się to w smoka,
    To w deszcz, to w ogień, to w barwę obłoka.

    Kochanowski postuluje w ten sposób aktywną postawę wobec własnego losu. Podmiot utworu uważa, ze człowiek sam może siebie tworzyć, wybierać drogę swojego życia. Ostatnie dwa wersy to pytanie: „Dalej co będzie?”. Poeta widzi nadchodzącą starość „Śrebrne w głowie nici”, ale nie ma w nim melancholii, rozpaczy. Bo czemu miałby się tak czuć, przecież miał wspaniałe, intensywne życie. Najważniejsze okazuje się rozpoznanie i uchwycenie różnych przeżyć, doznań, rozkoszowanie się nimi wtedy, kiedy jest na to czas:
    A ja z tym trzymam, kto co w czas uchwyci.
    Puenta utworu jest nawiązaniem do renesansowego carpe diem – chwytaj dzień, żyj chwilą. Podmiot pochwala postawę tego, kto potrafi przeżyć swoje życie korzystając z dobrodziejstw każdego dnia

Rozwiązania

Podobne zadania

kasiaxD Bogactwo tematów lirycznych w poezji Jana Kochanowskiego Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: kasiaxD 3.4.2010 (01:18)
Zlociu Pytania do tekstu Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: Zlociu 18.4.2010 (13:27)
123justa Jaka jest ogólna myśl tekstu Adama Asnyka czy dostrzega aluzje wiersza do Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: 123justa 25.4.2010 (12:39)
damian Co wiesz na temat ksiedza Jana Twardowskiego na podstawie jego wywiadu z Hanną i Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: damian 26.4.2010 (18:27)
smerfetka600 bohater tragiczny. dokonaj prezentacji odwolujac sie do wybranego utwory Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: smerfetka600 26.4.2010 (21:54)

Podobne materiały

Przydatność 65% Dokonaj analizy interpretacji „Trenu XI” Jana Kochanowskiego

Dokonaj analizy interpretacji „Trenu XI” Jana Kochanowskiego jako odzwierciedlania buntu bohatera lirycznego wobec ideałów filozoficznych i religijnych Renesansu „Tren XI” jest jednym, z cyklu utworów o charakterze żałobnym, napisanych przez wielkiego polskiego pisarza, okresu renesansu- Jana Kochanowskiego. Poeta ten napisał „Treny” po śmierci swej ukochanej...

Przydatność 60% Filmowe adaptacje dzieł literackich jako przykład interpretacji tekstu pierwowzoru. Przedstaw przykłady i dokonaj ich oceny.

Uważam, że najlepszym początkiem moich rozważań na temat adaptacji filmowych byłoby przytoczenie definicji „adaptacji” ze słownika wyrazów obcych, wg słownika adaptacja to: przekształcenie, przeróbka, przystosowanie do innego celu. Słowo to jest używane w różnych dziedzinach życia, m.in. w budownictwie jak i przy dziełach literackich i ich ekranizacjach. Wiemy już co na...

Przydatność 65% Związki poezji Jana Kochanowskiego z Antykiem - analiza tekstu.

- ogólne olśnienie literaturą antyczną w dobie renesansu: studia dogłębne, analizy itp. na podstawie swego wszechstronnego wykształcenia dbał o artyzm języka, styl i formę uprawianych gatunków lit. znał języki klasyczne: łacinę, grekę, hebrajski; studiował lit. i filoz. antyczną.; pieśni, treny, elegie i dramaty pisane były wg. najlepszych oryginalnych wzorców; duży wpływ...

Przydatność 65% Analiza i interpretacja tekstu "do przyjaciół Moskali" („Dziady” cz. III).

W tekście "Do przyjaciół Moskali" podmiot liryczny zwraca się do swoich dobrych przyjaciół uwięzionych gdzieś w rosyjskich więzieniach. Zadaje sobie pytanie czy jego przyjaciele pamiętają o nim. On sam potwierdza, iż on sam ciągle o nich wspomina. Zastanawia się gdzie mogą się teraz znajdować. Jest stale przejęty ich losem. Przypomina sobie o Konradzie Rylejewie ?...

Przydatność 65% Tragedia nowożytna a tragedia antyczna. Dokonaj analizy porównawczej dramatu „Makbet” i „Edyp” przywołując konkretne przykłady z tekstu.

Epoka starożytności zostawiła po sobie spuściznę wielu gatunków i dzieł literackich szanowanych przez pokolenia aż do czasów dzisiejszych. Tragedia była najwyżej cenionym przez starożytnych gatunkiem literackim zaliczanym do dramatu. Swój rozkwit datuje na V wiek p.n.e. w starożytnej Grecji., jednak jej korzenie sięgają znacznie głębiej. Tragedia wywodzi się z obrzędów...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji