Treść zadania

~Domi

(Uwaga: tekst zawiera informacje charakterystyczne dla różnych okresów historii Rzymu. Zatem                            podane fakty mogły nie występować w tym samym czasie.)                   
   W Imperium Rzymskim, które w 117 r. n.e. rozciąga się na przestrzeni 4.000 km od Bretanii do Eufratu (...) i liczy od 200 do 300 mln mieszkańców (...) państwo pobierało podatki (...)We wszystkich prowincjach pobierany był podatek gruntowy (tributum soli). Poza tym pobierano również podatek osobisty (tributum capitis). (...) Generalnie wyróżniano podatki zwyczajne (tributum ordinarium) i nadzwyczajne (tributum extraordinarium), które nakładano w określonych sytuacjach jak na przykład w celu pokrycia kosztów wojennych.
   Podatki stałe w starożytnym Rzymie wynosiły ok. 10% ogólnego dochodu płatnika, w czasie wojny nieznacznie wzrastały, ale zwykle nie przekraczały 20%. W niektórych okresach obywatele rzymscy mieli szczególne prawa, ponieważ nie płacili podatków bezpośrednich. W II stuleciu naszej ery ilość obywateli szacuje się na ok. 6 mln. Oprócz podatków, skarb państwa czerpał zyski z grzywien, różnych kar, kontrybucji ściąganych od podbitych państw, łupów wojennych, wpływów z ceł, z eksploatacji kopalń złota i srebra w Hiszpanii, Alpach oraz Macedonii. (...) Swoistym dochodem dla państwa była też darmowa siła robocza zdobywana w wyniku wojen. Monetą obrachunkową i płatniczą był sesterc.
   Budżet był wydawany na : utrzymanie armii (w tym żołd legionistów) - ok. 60%; rozbudowę i utrzymanie infrastruktury szczególnie w stolicy oraz finansowanie ubogiej ludności w mieście Rzym (stała dystrybucja darmowej żywności, bezpłatna rozrywka np. igrzyska z udziałem gladiatorów oraz rozdawanie pieniędzy z różnych okazji przez władcę imperium) - ok. 20%; inne rodzaje pomocy społecznej (w tym w sytuacjach nagłych np. klęski żywiołowe, zniszczenia wojenne itp.)  - ok. 10%; utrzymanie i funkcjonowanie administracji państwowej - ok. 5%; utrzymanie dworu władcy - do 2%.
Polecenie: przeczytaj powyższy tekst i wykonaj zadania poniżej.
Oznakowane symbolami zadań odpowiedzi umieść na odwrocie kartki.

Zad. 1. W pierwszym akapicie podano informację o min. 200 mln mieszkańców, zaś w drugim podano liczbę 6 mln. A) Czy jest to pomyłka, czy autorzy podali wprawdzie przybliżone, ale właściwe liczby?  Jeśli nie popełniono błędu wyjaśnij skąd wzięła się ta różnica.
B) Podaj 2 - 3 przykłady konsekwencji (najlepiej ekonomicznych) wynikających z różnych statusów prawnych mieszkańców imperium romanum.
Zad. 2. Znajdź i przeczytaj raz jeszcze zdanie podkreślone w tekście.
A) Wyjaśnij sens zawartej w nim informacji.
B) Wymień pozytywne i negatywne skutki  tych działań dla państwa rzymskiego i różnych grup jego obywateli.
C) Wskaż okres kiedy ten proceder był nasilony, a kiedy w dużym stopniu ustał i opisz efekt tej zmiany.

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

Zaloguj się lub załóź konto aby dodać komentarz.

Rozwiąż zadanie i zarób nawet 14 punktów. 2 za rozwiązanie zadania, 10 gdy Twoja odpowiedź zostanie uznana jako najlepsza.

Rozwiązania

Podobne zadania

lisa125 proszem o informacje o JERZYM POPIEUSZKO Przedmiot: Historia / Liceum 1 rozwiązanie autor: lisa125 7.6.2010 (20:36)
ziuta9311 Informacje na temat 11 listopada. 5 oddzielnych regułek. Na każdej po 4-5 Przedmiot: Historia / Liceum 1 rozwiązanie autor: ziuta9311 9.10.2010 (21:43)
Nenu19 Cechy charakterystyczne cywilizacji Starożytnego wschodu Przedmiot: Historia / Liceum 1 rozwiązanie autor: Nenu19 24.11.2010 (17:16)
xrace_2010 proszę o informacje co zawdzięczamy kulturze arabskiej. PILNE! Przedmiot: Historia / Liceum 1 rozwiązanie autor: xrace_2010 10.1.2011 (16:40)
Oczkodiablica Przeczytaj tekst i wykonaj polecenia (...) Pójdziemy za głosem naszego Przedmiot: Historia / Liceum 1 rozwiązanie autor: Oczkodiablica 24.2.2011 (20:20)

Podobne materiały

Przydatność 80% Uwaga na kompa

W pewnej współczesnej rodzinie zdarzyło się cos nieprawdopodobnego W domu państwa Kowalskich rządził komputer! Był on nowoczesny, zadbany i bardzo ważny. Decydował o wszystkim. Wyznaczał czas na odpoczynek, posiłki po prostu wytyczał harmonogram całego dnia. Rodzina dostosowywała swoje życie do niego i poświęcała mu większość czasu dniem i nocą. Nie było tam wspólnych...

Przydatność 80% Uwaga jej pojęcie, rodzaje i cechy

Uwaga jest właściwością psychiczną, która odpowiada za kontrolę przebiegu pozostałych procesów i mogąca przyczynić się do polepszenia lub pogorszenia przebiegu pozostałych procesów poznawczych. Nie jest jednym określonym procesem, jest ona ściśle związana z przebiegiem wszystkich występujących procesów psychicznych, jednakże należy zauważyć iż wiąże się z nasileniem...

Przydatność 50% Cechy charakterystyczne demokracji ateńskiej.

Demokracja narodziła się w starożytnych Atenach, gdzie wszyscy wolni obywatele płci męskiej mieli zagwarantowane prawo uczestniczenia w odbywających się na forum zgromadzenia dyskusjach o sprawach publicznych i podejmowania decyzji dotyczących państwa oraz stanowienia prawa. Do dnia dzisiejszego taka demokracja przetrwała jako demokracja bezpośrednia w formie: 1. referendum –...

Przydatność 60% Cechy charakterystyczne grupy społecznej

Cechy charakterystyczne grupy społecznej - W grupie społecznej zachodzą trwałe interakcje i wspólne osiąganie celu, zgodnie z przyjętymi w tej grupie normami. - Grupa społeczna charakteryzuje się trwałą strukturą społeczną. Każdy jej członek zajmuje określoną pozycję (status społeczny) i między nim a innymi członkami występują więzi społeczne. - Grupę...

Przydatność 70% Stawonogi- cechy charakterystyczne

Stawonogi Środowisko: lądowe, wodne( skorupiaki), powietrzne (owady) Cechy: - występowanie odnóży połączonych stawowo; - ciało pokryte pancerzem chitynowym; - ciało podzielone na tagmy( części) : głowa, tułów, odwłok( u skorupiaków i pajęczaków) - u owadów występowanie 3ech par odnóży krocznych. Budowa wewnętrzna: - Typ układu krwionośnego otwartego (...

0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji