Treść zadania

~Suzi

Wciel się w rolę Mindaugasa Aleška i stwórz raport dla Putina J
Zadanie wykonujemy w dowolny sposób, tak by najdokładniej wyczerpać temat i zadowolić odbiorcę.
Można tworzyć eseje, tabelki w Excelu, infografiki, bawić się analizą scenariuszową, narzędziami BI –
co tylko wyobraźnia podpowie.

Końcówka lata zapowiadała się bardzo gorąco dla Mindaugasa Aleška z litewskiej firmy naftowej
Klaipedos Nafta. Nie chodziło tu o temperatury panujące na zewnątrz, ale o nawał pracy związany z
nową inwestycją oraz jej wdrażaniem. Firma Mindaugasa podjęła się inwestycji, w pewnym sensie
politycznej, związanej z budową terminalu LNG do przeładunku gazu w litewskim porcie Kłajpeda. Na
biurku rozdzwonił się telefon.
. Halo! . rzucił do słuchawki Mindaugas. . Klaipedos Nafta, w czym mogę pomóc?
. Cześć . usłyszał w słuchawce. . Mówi Dainora, masz chwilę?
. Tak, proszę bardzo...
Dainora była członkiem zarządu firmy oraz jego bezpośrednim przełożonym.
Sprawowała nadzór nad procesami i prawidłowością techniczną funkcjonowania przedsiębiorstwa.
. Słuchaj . powiedziała ostro do słuchawki . kolejny raz dostałam telefon z Pałacu Prezydenckiego.
Sam wiesz, KTO dopytuje o dotrzymanie terminu uruchomienia terminalu. Prosi też o wstępne
obliczenia co do możliwości technicznych terminalu. Wiesz, wszyscy orientujemy się, jak na papierze
wyglądają liczby, przeładunki, możliwości odbioru gazu, wielkości statków. Jednak oni żądają
konkretów!
. Znowu? . jęknął Mindaugas . przecież już wielokrotnie im o tym mówiliśmy! Dostali nawet specjalne
opracowania na ten temat. Czego jeszcze chcą? Przecież dopóki nie ruszymy, nie będziemy mieli
żadnych twardych danych, które można by pokazać i ocenić.
. Też im to powiedziałam. A oni na to: „Ale pamiętacie, że terminal jest ważny nie tylko z powodów
biznesowych? W narastających gorących czasach restrykcji wobec Rosji my jako kraj, ale i cała UE
musimy mieć możliwość alternatywnych dostaw gazu i innych paliw kopalnianych”. Ja im mówię na to:
„Wiem o tym i pracujemy, aby zapewnić tę możliwość”. Więc słyszę kolejny argument: „No ale
pamiętajcie, że nasz terminal będzie ostatnim na Bałtyku portem, do którego mogą podczas zimy
zawijać tankowce. Dalej już tylko lód i Rosja. W odróżnieniu od położonych dalej na północ portów nad
zatokami Ryską i Fińską Kłajpeda nie zamarza w zimie”. Ja im na to: „Tak, oczywiście, pamiętamy o
tym”. A oni dalej na to: „My chcemy więcej informacji”...
. No i co dalej?
. Słuchaj, musimy przygotować krótkie zestawienie dotyczące naszych możliwości produkcyjnych.
Trzeba im pokazać, co i jak będzie działało w krótkim czasie oraz efekty długookresowe. Nie musimy
tego zrobić „na wczoraj”, ale podobno sam wiesz, KTO się o to upomina.
. No i jak rozumiem . rzucił do słuchawki Mindaugas . ja jestem tym szczęśliwcem, który powinien
przygotować takie zestawienie?
. Widzę, że rozumiemy się bez słów... . odpowiedziała Dainora. . Na kiedy możesz to zrobić i czy
potrzebujesz mojej pomocy?
. Hmm... patrząc na mój kalendarz oraz narastający nawał pracy, powinienem odpowiedzieć, że za
rok... gdy to wszystko już ruszy. Ale wiem, że nie dzwoniłabyś do mnie bez ważnego powodu. Postaram
się przygotować roboczą wersję na następny tydzień. Czego oczekują w Pałacu?
. Interesowałyby ich przede wszystkim kwestie możliwości przeładunkowych w skali miesiąca. Ile
można przepompować gazu, ile samochodów załadować itp. Ponadto chcą wiedzieć, jak
długoterminowo wpłynie to na Litwę jako kraj obecnie całkowicie uzależniony od dostaw gazu z Rosji.
Na ile jesteśmy zdolni do uzyskania alternatywnych dostaw? Jak bardzo port będzie w stanie w tym
pomóc?

. Dainora, mam już sporo zgromadzonych dokumentów i obliczeń . rzekł na to Mindaugas. . Muszę
jednak przygotować je do tego raportu. Już dziś spróbuję usiąść do tego i wstępnie je posegregować.
Pamiętaj, że w kwestii terminalu nie mamy jeszcze wielu pewnych informacji. Na przykład nie wiemy,
ilu pracowników będziemy potrzebować. Nie wiemy, jakie będziemy realizować zamówienia. Nie
wiemy też, jak zachowają się nasi obecni dostawcy. Pytanie: czy gdyby obniżyli cenę na dostawy, nie
będzie to alternatywą niezależności? OK, wezmę się do pracy i dam ci wkrótce znać . zakończył krótko.
Następnego dnia rano Mindaugas w pierwszej kolejności zabrał się do przeglądnięcia zebranego
materiału. Poukładał różne informacje dotyczące możliwości terminalu oraz otoczenia zewnętrznego,
głównie dostawców i odbiorców.
W pierwszej kolejności zaczął przeglądać informacje dotyczące możliwości terminalu.
• LitGas będzie sprowadzać 540 mln m3 gazu w postaci LNG przez terminal w Kłajpedzie, by
zapewnić dostawy wytwórcom energii elektrycznej i ciepła.
• Terminal w Kłajpedzie ma mieć zdolność importowania 4 mld m3 rocznie. Nadwyżką LitGas
chce handlować . dostarczać gaz ziemny klientom w krajach bałtyckich lub przeładowywać
LNG i wysyłać go do innych terminali.
Kontrakt ze Statoilem jest otwarty na dalszy handel dostarczonym gazem.
• Wstępny koszt budowy terminala wyniósł 5 mld euro, z czego około
20 procent zostało sfinansowane przez UE.
• Zbudowany w Korei Południowej pływający terminal LNG ma prawie
300 metrów długości, a w czterech zbiornikach może pomieścić 170 tys. m3 LNG. To również
maksymalna ilość, która może być jednorazowo rozładowana.
• Gazoport może przyjmować gazowce odługości około 300 metrów i maksymalnym zanurzeniu
12,5 metra. Z powodu ograniczenia pojemności do 170 tys. m3 terminal nie będzie mógł
przyjmować największych gazowców Q-Flex i Q-Max, mieszczących ponad 200 tys. m3 LNG.
Będą mogły natomiast do niego zawijać standardowe gazowce, mieszczące 145.155 tys. m3,
których na świecie jest najwięcej.
• Terminal został wzięty na dziesięć lat w leasing od norweskiej firmy Hoegh LNG z opcją odkupu
po tym okresie.
Otoczenie zewnętrzne.
o Stroną handlową przyszłego terminala LNG zajmuje się spółka LitGas,
utworzona przez państwowy koncern Lietuvos Energija i Klaipedos Nafta (KN).
Terminal . zgodnie z prawem unijnym . będzie w pełni dostępny dla stron trzecich.
o Litewska państwowa spółka LitGas podpisała z norweskim Statoilem kontrakt na
dostawy gazu skroplonego (LNG) do kłajpedzkiego terminalu. Umowa opiewa na
dostawę 540 mln m3 gazu rocznie. Na mocy kontraktu pierwszy transport
skroplonego gazu powinien wpłynąć do Kłajpedy w końcu grudnia 2014 roku; od 1
stycznia 2015 roku terminal ma być gotowy. Wielkość dostaw w kontrakcie przekłada
się na sześć.siedem transportów gazowcami rocznie
o W Kłajpedzie planuje się budowę w porcie niewielkiej, lądowej instalacji, która
umożliwi załadunek gazu LNG na cysterny samochodowe. Spółka bierze pod uwagę
rynki krajów bałtyckich i Polskę, ponieważ firmy z tych krajów wyraziły
zainteresowanie usługą.
o Spółka Klaipedos Nafta rozpoczęła konsultacje tego projektu, aby ocenić popyt na gaz
transportowany cysternami samochodowymi oraz kolejowymi. Konsultacje dotyczą
również możliwości przeładunku LNG na specjalne barki transportowe, a także
wykorzystania LNG jako paliwa dla statków, ciężarówek lub autobusów.
o Cena gazu ma być powiązana ze wskaźnikiem NBP (National Balancing Point . PAP) .
indeksem brytyjskiej giełdy gazu. Jak poinformował Lit- Gas, biorąc pod uwagę

wartość NBP z ostatnich 4 miesięcy, dzisiejsza cena norweskiego LNG dla Litwy
wynosiłaby 900.1000 litów, czyli około 400 dol. za 1000 m3.
Na początku bieżącego roku litewskie media podawały, że 1000 m3 gazu z Rosji kosztuje około 450.
460 dol. W maju br. Litwie udało się jednak wynegocjować obniżkę ceny w kontrakcie z Gazpromem.
Rząd Litwy informował wtedy, że ustalono nową formułę dla ceny rosyjskiego gazu, obowiązująca do
końca 2015 roku. Nie podano szczegółów. Według informacji medialnych Gazprom zgodził się wtedy
na 1,5 roku obniżyć ceny dla Litwy o ponad 20 procent, co oznaczałoby, że za 1000 m3 rosyjskiego
gazu Litwini będą płacić około 370 dol.
LitGas podkreślił, że zawarł już z dwunastoma globalnymi dostawcami LNG specjalne umowy, dzięki
którym może handlować z nimi surowcem na rynku spotowym.
Litwa zużywa 3 mld m3 gazu rocznie, w całości kupowanego od Gazpromu, przesyłanego przez
Białoruś. Estonia potrzebuje 700 mln m3, a Łotwa 1,7 mld m3 gazu rocznie, także pochodzącego w 100
procentach z Rosji. Polska zużywa rocznie około 15 mld m3 gazu.
Terminal LNG będzie miał możliwość przeładowywania surowca na cysterny samochodowe.
Spółka rozważa też budowę w przyszłości instalacji, która pozwoli na tankowanie statków napędzanych
na LNG.
Mindaugas popatrzył następnie na wstępne obliczenia dotyczące zatrudnienia. Obecnie, przy wzięciu
pod uwagę wyłącznie kontraktu ze Statoil, firma zatrudniała tysiąc osób na wszystkich stanowiskach.
Załoga była jedynie częścią pracowników Klaipedos Nafta, jednak byli przyporządkowani do
prowadzenia tej ważnej działalności. Przedsiębiorstwo brało pod uwagę konieczność zatrudnienia
kolejnych pracowników. Mindaugas wstępnie policzył relacje zachodzące pomiędzy wielkością
produkcji – przepompowywania gazu a liczbą zatrudnionych pracowników. Zapisał to w postaci tabeli:
Następnie zabrał się do ustalenia podstawowych relacji pomiędzy wielkością przeładunku terminalu a
zamówieniami z Rosji. Zakładając, że obecne roczne zapotrzebowanie na gaz na Litwie wynosi 3000
m3 gazu, ustalił, że wykorzystanie zakontraktowanego gazu ze Statoil spowoduje redukcję
zapotrzebowania. Także pozostałe dwa kraje zaliczane do Baltic States mogą korzystać z tego źródła
przeładunku. Niemniej jednak w najbardziej czarnym scenariuszu nawet największe możliwości
terminalu nie zapewnią dzisiejszego zapotrzebowania, gdyby Rosja zamknęła dostawy. Konieczne
byłoby albo rozbudowanie gazoportu, albo korzystanie z innych źródeł dostaw na wielką skalę. Dla
tych potrzeb oszacował również możliwości rozbudowy terminalu. Wstępne obliczenia były
następujące:
Teraz należało wszystko przedstawić w prostej formie raportu.
Zatrudnienie (osoby) 1000 1100 1200 1300 1400 1500 1600 1700 1800 1900 2000
Przeładunek w mln (m3) 90 100 130 170 230 280 310 320 310 290 240
Scenariusz Koszt budowy Zatrudnienie Moc przeładunkowa
Obecny 5 mld 1700 osób 4000 m3
Przyszły 1 7 mld 2000 osób 5000 m3
Przyszły 2 10 mld 2400 osób 6000 m3
Pytania pomocnicze
1. Jaki stopień wykorzystania terminalu zapewnia kontrakt zawarty z firmą Statoil?
2. Ustal, jaka jest optymalna wielkość przeładunku, która może zostać dokonana przez terminal.
3. Ustal, który scenariusz realizacji jest dzisiaj możliwy.

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

Zaloguj się lub załóź konto aby dodać komentarz.

Rozwiąż zadanie i zarób nawet 16 punktów. 2 za rozwiązanie zadania, 12 gdy Twoja odpowiedź zostanie uznana jako najlepsza.

Rozwiązania

Podobne zadania

marta39 Czy ktoś rozumie to zadanie?? Mam napisać koncepcje prowadzenia własnej Przedmiot: Marketing / Studia 1 rozwiązanie autor: marta39 16.3.2011 (17:24)

Podobne materiały

Przydatność 100% Raport of smoking

Contents: 1. Aim 2. Introduction 3. Main Body 4. Conclusion 5. Bibliography Aim In my report I want to write: • What is smoking? • Why people smoking? • Effect of smoking. • How people can give up smoking? Introduction What is smoking? Smoking is a practice where a substance, most commonly tobacco, is burned and the smoke tasted or inhaled. This...

Przydatność 75% Raport U Thanta

Strategia ochrony przyrody i środowiska została opracowana stosunkowo niedawno. Pierwszym dokumentem był apel Sekretarza ONZ - znany jako Raport U'Thanta: "Człowiek i jego środowisko" (The problems of human environment)- ogłoszony w 1969 r. W raporcie tym U Thant, na podstawie ogromnego, jak na tamte czasy materiału zgromadzonego przez agendy ONZ przedstawił trudności, jakie...

Przydatność 65% Raport about road accident

Two killed in road accident “Two people have been killed and five others injured, two of them seriously, when a car collided with a truck on the New York road”, police declared today. Two pedestrians were being passed by the driver of the car near New York around 2:00 PM when he lost control and collided with the truck arriving from the opposite direction. Eye witnesses claimed that...

Przydatność 100% Raport o schronisku młodzieżowym

To: the London Tourist Office From: Julia Lipińska Date: 27.02.09 Subject: Tourist’s opinions of Old Station Youth Hostel The aim of this report is to identify what students like about the hostel and to show the main problems about staying there. There are things that visitors enjoy. A It is cheap. B The breakfast is included, but visitors must help with cooking and washing-up. C...

Przydatność 55% Analiza Finansowa- zadanie

praca w załącznikach

0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji