Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
rozwiąż zadanie.... Przedmiot: Fizyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: Sandra 27.3.2010 (20:13) |
Zadanie z poziomego rzutu ciała :) Przedmiot: Fizyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: Patka 28.4.2010 (18:17) |
proszę o pomoc Przedmiot: Fizyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: kotka 29.4.2010 (20:35) |
zadanie fizyka ! Przedmiot: Fizyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: nayaa20 6.5.2010 (20:02) |
pomuzcie rozwiazac mi to zadanie:-/ nie wiem po co podano gestosc marmuru Przedmiot: Fizyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: gwiazdeczka0312 9.5.2010 (00:30) |
Podobne materiały
Przydatność 80% Pierwsza pomoc - pomoc przedmedyczna
Pierwsza Pomoc Przedmedyczna Pierwsza pomoc przedmedyczna to czynności ratownika (osoby udzielającej pierwszą pomoc) prowadzące do zabezpieczenia i utrzymania przy życiu osoby poszkodowanej, do czasu przyjazdu wykwalifikowanych służb. Etapy pierwszej pomocy 1. ocena sytuacji 2. zabezpieczenie miejsca zdarzenia 3. ocena stanu poszkodowanego 4. wezwanie pomocy - 999 ? Pogotowie...
Przydatność 55% Analiza Finansowa- zadanie
praca w załącznikach
Przydatność 80% Zadanie z fizy
1.46 Z ciała o masie m1= 11000kg następuje strzał w kierunku poziomym. Masa pocisku wynosi m2= 54kg. Oblicz prędkość, z jaką działo zostaje odrzucone wstecz, jeśli prędkość pocisku wynosi v2= 900 m/s. m1= 11000 kg m2= 54 kg v1 = ? v2 = 900 m/s Po = Pk Po=(m1+m2)* V V= 0 – na początku działo jest w spoczynku 0=m2*v2 – m1*v1 m1*v1 = m2*v2 v1=...
Przydatność 75% Zadanie inspektora BHP
JAK ROZUMIESZ ROLE I ZADANIA INSPEKTORA BHP W TWOIM ZAKŁADZNIE Inspektor BHP w zakładzie pracy pełni role doradcze i kontrolne. Podstawowym zadaniem pełniącej role BHP w zakładzi jest okresowa analiza stanu bezpieczeństwa i higieny pracy. Inspektor slużby BHP jest zobowiązany do sporządzenia i przedstawiania pracodawcy co najmniej raz w roku okresowych analiz stanu...
Przydatność 90% Zadanie z weryfikacji hipotez
Ustalono na podstawie analizy kosztów, że będzie się opłacać się wybudowanie motelu przy trasie komunikacyjnej, jeśli będzie przejeżdżać tą trasą więcej niż 800 samochodów dziennie. W losowe wybrane dni roku liczono ilość przejeżdżających samochodów. Otrzymano następujące rezultaty: 792, 810, 820, 886, 910, 840, 1025, 790, 972, 830, 810, 780, 815, 954, 810, 930, 820. Na...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
3 0
antekL1 14.9.2017 (07:15)
Zadanie 1.
Zdanie o tarciu statycznym wyjaśniam na końcu. Teraz po prostu przyjmijmy, że jest to ruch jednostajnie opóźniony. Zadanie staje się wtedy prostym zadaniem z kinematyki.
Oznaczmy dane z zadania:
v0 = 50 km/h = 13 i 8/9 m/s = około 13,89 m/s - początkowa prędkość samochodu
[ trzeba przeliczyć km/h na m/s dzieląc km/h przez 3,6 czyli 50/3,6 = 13 i 8/9
s = 12 m - droga hamowania
a - szukane opóźnienie samochodu
W części 1.1 zadania mamy policzyć czas więc użyjemy wzorów na prędkość i drogę zależnych od czasu. W ruchu jednostajnie opóźnionym mamy:
v(t) = v0 - a t ; <-------- zależność prędkości od czasu, równanie (1)
s(t) = v0 t - (1/2) a t^2 ; <------- zależność drogi od czasu, równanie (2)
Końcowa prędkość wynosi zero, więc równanie (1) zapisujemy jako:
0 = v0 - a t ; stąd liczymy czas t ; t = v0 / a
Wstawiamy czas do drugiego równania:
s = v0 * v0 / a - (1/2) a (v0 / a)^2 = (1/2) v0^2 / a ; stąd:
2 a s = v0^2 <----------- równanie (3)
To jest WAŻNY wzór, który warto pamiętać, aby za każdym razem nie eliminować czasu z układu dwóch równań. Mogliśmy go użyć od razu, ale tu czas i tak będzie potrzebny.
Z równania (3) liczymy opóźnienie "a" i podstawiamy dane:
a = v0^2 / (2 s)
a = (13,89)^2 / (2 * 12) = około 8 m/s^2
Wymiar wyniku: [ a ] = (m/s)^2 / m = m/s^2
-----------------------------
Zadanie 1.1
Poprzednio znaleźliśmy czas t = v0 / a. Wstawiamy dane:
t = 13,89 / 8 = około 1,7 s
Wymiar wyniku: [ t ] = (m/s) / (m/s^2) = s
=============================================
Zadanie 2.
Oznaczmy dane jak poprzednio:
v0 = 60 km/h = 16 i 2/3 m/s = około 16,67 m/s - początkowa prędkość
s = 12 m - przebyta droga
a = 8 m/s^2 - opóźnienie samochodu z poprzedniego zadania
v - końcowa prędkość, którą mamy obliczyć
t - czas hamowania
Korzystamy z gotowego wzoru z kinematyki, podobnego do wzoru (3)
2 a s = v0^2 - v^2 ; to ogólny wzór (4), wyprowadzę go na końcu
Stąd mamy od razu:
v^2 = v0^2 - 2 a s ; wstawiamy dane
v^2 = (16,67)^2 - 2 * 8 * 12 = 85,89
v = pierwiastek(85,89) = około 9,3 m/s
Wymiar wyniku:
[ v ] = pierwiastek [ (m/s)^2 + (m/s^2) * m ] = pierwiastek[ (m/s)^2 ] = m/s
=============================================
Wyprowadzenie wzoru (4).
Startujemy z równań zależnych od czasu, przypominam je:
v(t) = v0 - a t ; <-------- zależność prędkości od czasu, równanie (1)
s(t) = v0 t - (1/2) a t^2 ; <------- zależność drogi od czasu, równanie (2)
Z równania (1) liczymy czas, ale teraz prędkość v NIE jest zerem !
t = (v0 - v) / a
Wstawiamy czas do równania (2)
s = v0 * (v0 - v) / a - (1/2) a [ (v0 - v)^2 / a^2 ]
Skracamy jedno "a", mnożymy przez 2a obie strony
2 a s = 2 v0 * (v0 - v) - (v0 - v)^2 ; wymnażamy nawiasy
2 a s = 2 v0^2 - 2 v0 v - v0^2 + 2 v0 v - v^2 ; upraszczamy
2 a s = v0^2 - v^2 ; gotowe.
Zauważ, że wzór (4) przechodzi we wzór (3) gdy końcowa v = 0.
=============================================
Uwagi o tarciu statycznym i kinematycznym:
W zadaniu 1 wystarczyłoby napisać, że ruch jest BEZ POŚLIZGU
Jest to równoważne stwierdzeniu, że tarcie statyczne opon o podłoże jest większe niż tarcie kinetyczne. Ten drugi rodzaj tarcia wchodzi w grę gdy np. koła samochodu "buksują".
Gdy samochód jedzie bez poślizgu to punkt styku opony i podłoża jest w danej chwili NIERUCHOMY !!! względem podłoża :)
Tak jest - zobacz; Niech samochód jedzie w prawo z prędkością "v".
Niech koło ma promień R
W ciągu pewnego czasu "t" samochód przebywa drogę równą obwodowi koła, 2 pi R.
Czyli:
2 pi R = v t ; czyli t = 2 pi R / v <--------------- wzór (5)
Koło obróciło się w tym czasie o kąt pełny, czyli 2 pi radianów.
Prędkość KĄTOWA omega (czyli kąt / czas) wynosi:
omega = 2 pi / t
Prędkość LINIOWA punktów na obwodzie koła to :
u = omega * R ; wstawiamy omega
u = (2 pi / t) * R ; wstawiamy czas ze wzoru (5)
u = [ 2 pi / (2 pi R / v) * R ; skracamy 2pi oraz R
u = v
Wniosek: prędkość liniowa punktów na obwodzie koła = prędkość samochodu.
Ale gdy samochód jedzie w w prawo to to prędkość punktów na obwodzie opony przy podłożu jest zwrócona w lewo [ wektor u ma zwrot przeciwny do wektora v ] i te dwa wektory się ZNOSZĄ.
Dlatego punkt styczności koła z podłożem jest (przez moment) nieruchomy względem niego.
Ale gdy dwa ciała są względem siebie nieruchome, to działa tarcie STATYCZNE. Musi ono być większe niż tarcie dynamiczne, bo w przeciwnym razie koło zaczęłoby się ślizgać po podłożu, NIE można by wtedy już mówić o nieruchomym punkcie styczności, wyprowadzenie równości u = v jest już w takiej sytuacji nieprawdziwe, bo kąt, o który obróci się buksujące koło w czasie t jest INNY niż 2 pi.
Dlatego to zdanie o tarciach w zadaniu i stwierdzenie o ruchu bez poślizgu to "masło maślane"
======================================
W razie pytań pisz proszę na priv :)))
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
sama 14.9.2017 (08:44)
Dziękuję bardzo ,Pozdrawiam ;)