Zamknij

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności.

Treść zadania

~krzysiek339

Liczba osób, które zdały egzamin na prawo jazdy szkolonych w czterech ośrodkach była następująca:
Ośrodek 1 2 3 4
Zdany egzamin 40 20 35 40
Oblany egzamin 60 40 45 20
Na poziomie alfa=0,01 sprawdzić, czy skuteczność szkolenia jest taka sama w tych czterech ośrodkach.

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

Zaloguj się lub załóź konto aby dodać komentarz.

Rozwiąż to zadanie i zarób nawet 16 punktów. 2 za rozwiązanie zadania, 12 gdy Twoja odpowiedź zostanie uznana jako najlepsza.

Rozwiązania

  • antekL1

    Patrz proszę załącznik "Obliczenia.xls", a jak nie masz Excel'a to w pliku:
    "Zrzut_ekranu.jpg" jest treść arkusza z Excel'a.

    Robimy test chi^2 [ oznaczenie ^2 to "do kwadratu" ].

    Działanie testu jest takie:
    Sumujemy (w komórkach B7 i C7) ilości zdanych egzaminów we wszystkich ośrodkach,
    oraz sumujemy (w komórkach D3, D4, D5, D6) ilości osób w ośrodkach.
    Sumujemy też (w komórce D7) ilość wszystkich osób.

    Stosunek WSZYSTKICH zdanych egzaminów do ilości osób wynosi (patrz tabela)
    135 / 300 = 0,45
    Weźmy np. ośrodek 1. Było tam 100 zdających osób, więc gdyby tendencja do zdawania była taka sama jak we wszystkich ośrodkach razem to powinno znać 0,45 * 100 = 45 osób.
    Oznaczamy tą wielkość przez T11 = 45.
    Powtarzamy obliczenia dla wszystkich ośrodków i dla zdanych i niezdanych egzaminów.
    Wyniki są w tabelce w komórkach od B11 do C14, oznaczamy je "Tij"

    Tymczasem w ośrodku 1 zdało zaledwie 40 osób. Oznaczamy tę wielkość przez E11
    (w w ogóle pozycje zielonej tabejki przez Eij)
    Dal każdej pozycji zielonej tabelki obliczamy takie wyrażenie:

    (Eij - Tij)^2 / Tij. Wyniki są w tabelce w komórkach od B18 do C21.

    Sumujemy pozycje tej tabelki. Wynik jest w komórce D22.
    Obliczona wielkość nazywa się właśnie chi^2.
    Ilość stopni swobody (czyli niezależnych wielkości w tabelce B18..C21 obliczamy jako:
    (ilość ośrodków - 1) * (ilość kolumn - 1) czyli (4 - 1) * (2 - 1) = 4.
    Odejmujemy 1 dlatego, że np. gdy policzymy pozycje B11, B1, B13 to pozycja B14 jest już wyznaczona bo wszystkie B11..B14 muszą się sumować do 135.
    Podobnie - gdy obliczymy B11 to znamy C11, bo B11 + C11 musi dawać 100.

    Bierzemy tablice testu chi^2 i szukamy w nich liczby odpowiadającej :
    alfa = 0,01, ni = 3. Znajdujemy: 9,2104

    Stawiamy hipotezę H0: Ośrodki są równoważne.
    Jeśli hipoteza zerowa jest prawdziwa to obliczone w D22 chi^2 powinno być MNIEJSZE
    od wartości tablicowej. Tymczasem D22 = 15,74, czyli WIĘCEJ niż 9,2104.
    Dlatego odrzucamy H0 i twierdzimy, że jakość nauczania jest różna w różnych ośrodkach. Analizując ilości "doświadczalne" Eij i "teoretyczne" Tij możemy także powiedzieć, że najlepszy jest ośrodek 4, gdyż ilość zdanych egzaminów (40) jest dużo większa od przewidywanej (27). Może mieli najlepszych studentów, ale o tym już nic nie wiadomo.
    ==================================

    W razie pytań pisz proszę na priv.

    Załączniki

Podobne zadania

polaxx Logika Jeżeli liczba jest podzielna prze 4 to jest podzielna przez 2. Wiadomo Przedmiot: Matematyka / Studia 2 rozwiązania autor: polaxx 17.12.2012 (20:47)
Sailor_Moon Jakiej liczbie jest równa liczba ? Przedmiot: Matematyka / Studia 1 rozwiązanie autor: Sailor_Moon 14.3.2013 (10:55)
Sailor_Moon Do jakiego zbioru liczb nie należy liczba ? Przedmiot: Matematyka / Studia 2 rozwiązania autor: Sailor_Moon 14.3.2013 (13:13)
Sailor_Moon 1.Uzasadnij , że liczba jest wymierna 2. Podaj przykład dwóch liczb Przedmiot: Matematyka / Studia 2 rozwiązania autor: Sailor_Moon 11.10.2013 (19:51)
zdzislaw196412 BEDE PISAC SŁOWNIE,BO NIE UMIEM WYSZUKAC ZNAKÓW,OTÓŻ---------- -LIczba Przedmiot: Matematyka / Studia 1 rozwiązanie autor: zdzislaw196412 12.10.2013 (05:33)

Podobne materiały

Przydatność 70% Skrzyżowania Prawo jazdy

Schemat ułatwiający naukę i zrozumienie skrzyżowań i pierwszeństw przejazdu

Przydatność 80% Prawo finansowe - Zagadnienia na egzamin

1. Pojęcie i zakres prawa finansowego: Prawo finansowe – całokształt norm prawnych, regulujących stosunki finansowe. Jest zespołem norm prawnych, regulujących funkcjonowanie finansów publicznych w danym państwie. Jest gałęzią systemu prawa, w ramach, którego dadzą się wyróżnić części składowe, elementy prawo budżetowe bankowe, cele, bankowe, depozytowe, walutowe,...

Przydatność 50% Prawo spadkowe- opracowanie na egzamin

W załączniku Opracowanie juz w formie ściągi... Wystarczy ściągnąć, wkleić do worda i heja ! Pozdrawiam. Dajcie znać na PW czy si,ę wam przydało.

Przydatność 50% Prawo rodzinne- opracowanie na egzamin

w Załaczniku treść ! Pozdrawiam. Owocnej nauki i czekam na opinie.

Przydatność 70% Prawo konstytucyjne - zagadnienia na egzamin

1.Pojęcie prawa konstytucyjnego sensu stricto i sensu largo Prawo konstytucyjne to całokształt norm prawnych regulujących podstawowe instytucje ustroju gospodarczego państwa, gałąź prawa państwowego całokształt norm prawnych zawartych w konstytucji i w jej ustawach. Występuje w 2 znaczeniach: -wąskim czyli stricto – całokształt norm prawnych zawartych w konstytucji i...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji

Pierwszy raz?

Zapoznaj się z krótkim opisem jak sprawnie zdobywać punkty, sprawdź ile kosztuje dodanie zadania, itp. Zapoznaj się z możliwościami serwisu Zaliczaj.

Zaproś swoich znajomych

Zaproś swoich znajomych do serwisu. Im więcej osób zaprosić, tym więcej zdobędziesz punktów. Zarób nawet 100 punktów.