Treść zadania

OnaSama

PERMUTACJE.

Dzień dobry.

W załączniku znajduje się 5 zadań. Prosiłabym o rozwiązanie i kilka słów jak powinno się rozwiązać te zadania. Z góry Dziękuje za odpowiedź.

Załączniki do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 2 0

    Uwaga do zadań 46, 53 i 54:
    "Ilość permutacji" jest to ilość sposobów na które można uporządkować N różnych
    elementów zbioru, stawiając je jeden za drugim (NIE w kółko !).
    Na pierwszym miejscu można postawić dowolny z N elementów [ "N" sposobów ]
    Na drugim miejscu stawiamy dowolny z N - 1 elementów - tak dalej.
    W rezultacie ilość permutacji to N! [ czytaj "N silnia" ], taki iloczyn:

    ilość = N! = N * (N - 1) * (N - 2) * (N - 3) * ... * 3 * 2 * 1
    Przykład:
    4! = 4 * 3 * 2 * 1 = 24
    ====================================

    Zadanie 53.
    Trzeba się umówić czy można umieścić zero jako pierwszą cyfrę liczby,
    tzn. czy np. zapis: 0123 jest poprawny. Spróbuję pokazać obie możliwości - jest lub nie.

    A) Można.
    Jeśli liczba ma być podzielna przez 5 to ma się kończyć zerem lub piątką.
    Jak się kończy zerem to pozostałe cyfry ze zbioru { 3, 4, 5 } można poprzestawiać
    na 3! = 3 * 2 * 1 = 6 sposobów. Dostajemy takie liczby:
    { 3450, 3540, 4350, 4530, 5340, 5430 }
    Jak się kończy piątką to znów mamy 6 sposobów:
    { 0345, 0435, 3045, 3405, 4035, 4305 }

    Razem wychodzi 6 + 6 = 12 liczb spełniających warunki zadania.

    B) Nie można.
    Rozumujemy jak wyżej, ale trzeba odrzucić liczby 0345 i 0435.
    Zostaje 10 liczb.
    ====================================

    Zadanie 46.
    Weźmy teraz to ostatnie zadanie.
    Jest to samo pytanie co w zadaniu 53.

    A) Można:zacząć zerem ? to mamy 3! = 3 * 2 * 1 = 6 możliwości
    { 012, 021, 102, 120, 201, 210 }

    B) Nie można - to odrzucamy 012 i 021, zostaje 4 możliwości
    ====================================

    Zadanie 54.
    Tu nie ma tego dylematu co w zadaniu 53, bo liczba parzysta i podzielna przez 5
    MUSI być też podzielna przez 2 * 5 = 10, więc MUSI kończyć się zerem.
    Pozostałe cyfry są różne - są ze zbioru { 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 }, który ma 7 elementów.
    Ilość sposobów jest więc równa ilości permutacji N = 7-elementów czyli
    ilość = 7! = 7 * 6 * 6 * 4 * 3 * 2 * 1 = 5040
    ====================================

    Zadanie 58.
    To zadanie też jest dla mnie niejednoznaczne.
    A)
    Jeśli chodzi ilość zwycięzców finałów to gdy są po 4 drużyny w każdej z grup
    to jest po 4 możliwości zwycięzcy, a jeśli jeszcze finaliści grup grają ze sobą,
    to każda z 8 drużyn może być zwycięzcą czyli 8 możliwości - tyle ile drużyn.

    B)
    Ale prawdopodobnie chodzi o to, jakie są możliwe ustawienia drużyn
    "która z którą zagra finał" ? Weźmy grupę A.
    Składa się ona z równorzędnych drużyn { a1, a2, a3, a3 }
    Losujemy pierwszą drużynę do finału - 4 sposoby
    Losujemy drugą drużynę do finału - 3 sposoby, bo sami ze sobą nie grają.
    ALE TERAZ WAŻNE: Wydaje się, że możliwości jest 4 * 3 = 12.
    Jednak nie - bo jeśli losowanie wybierze najpierw a1, potem a2
    albo najpierw a2, potem a1, to i tak gra para { a1, a2 }.
    Czyli ilość możliwości trzeba PODZIELIĆ PRZEZ 2! = 2.
    Mamy więc 12 / 2 = 6 typowań na końcowy mecz w grupie A.
    W matmie nazywa się to "symbol Newtona" [ patrz Wiki ] i stosuje się gdy losowane elementy są

    różne, ale kolejność ich ustawienia NIE jest ważna. Przydaje się do zadań z urnami pełnymi

    różnokolorowych kulek.
    Symbol Newtona, czytany tutaj "4 nad 2" oznacza:

    4! / [ 2! * (4 - 2)! ] = 4 * 3 / (2 * 1) = 6

    C)
    Znów nie wiem, czy finaliści grup grają jeszcze ze sobą.
    Jeśli tak, to mamy 4 * 4 = 16 możliwych ustawień końcowego meczu,
    bo losujemy jednego wygranego z A = { a1, a2, a3, a4} i jednego z grupy B.

    Jak widzisz, to jest cholernie niejednoznaczne zadanie.
    ====================================

    Zadanie 61.
    Znów niejednoznaczne zadanie bo nie wiem, czy pozostałe cyfry mogą się powtarzać, czy nie. Będzie dwa przypadki. Ale wspólne dla nich będzie ustalenie ile jest możliwych ustawień cyfry 8. Liczba ma być nieparzysta, więc na końcu nie może być "8". Mamy 5 pozycji i 3 ósemki. Rozumujemy tak, jak w zadaniu 58, czyli na 5 sposobów wyznaczamy pozycję pierwszej ósemki, na 4 sposoby - drugiej, na 3 sposoby - trzeciej. Ale ponownie mamy sytuację, że kolejność losowania jest NIEWAŻNA, czyli każdy zestaw pozycji (grupami po 3! = 6) traktujemy jako jeden układ. Stosujemy "symbol Newtona":

    (5 nad 3) = 5! / [ 3! * (5 - 3)! ] = 5 * 4 * 3 / 6 = 10 ustawień cyfr "8".

    Do dyspozycji pozostaje 3 miejsca na cyfry { 1, 5, 6 }.
    Przykłady - w miejsce kropek mamy wstawić brakujące cyfry:

    888... ; 88.8.. ; 88..8. ; 8.88.. ; 8..88. ; 8.8.8. ;
    .888.. ; .88.8. ; .8.88. ; ..888.

    A) Cyfry 1, 5, 6 mogą się powtarzać.
    Wtedy na każdym z 3 miejsc może być każda z trzech cyfr, co daje: 3^3 = 27 układów.
    Mnożymy to przez ilość ustawień "ósemek"
    ilość_liczb = 10 * 27 = 270

    B) Cyfry 1, 5, 6 NIE mogą się powtarzać.
    Wtedy permutujemy je na 3! = 6 sposobów [ bo kolejność tutaj JEST ważna ] i mamy:
    ilość_liczb = 10 * 6 = 60
    ====================================

    W razie pytań pisz proszę na priv.

Rozwiązania

Podobne zadania

dzessika Oblicz prawdopodobieństwo tego, że wśród 100 elementów znajduje się: co Przedmiot: Matematyka / Studia 1 rozwiązanie autor: dzessika 20.11.2013 (17:14)
~gosc W pudełku znajduje się 12 małych sześcianów z czego tylko 3 mają jedną Przedmiot: Matematyka / Studia 1 rozwiązanie autor: ~gosc 2.11.2014 (15:26)
pytajacy231 W 1 nie wiem czy z delty to dobry pomysł liczyć ale chyba nie trzeba bo Przedmiot: Matematyka / Studia 1 rozwiązanie autor: pytajacy231 24.11.2015 (13:23)
~Szymon Dzień dobry. Proszę o pomoc z zadaniem. Treść zadania: Udowodnij, że w Przedmiot: Matematyka / Studia 1 rozwiązanie autor: ~Szymon 20.3.2016 (23:13)
~Shadow Dzień dobry mam problem jak obliczyć zmienność przebiegu funkcji Przedmiot: Matematyka / Studia 1 rozwiązanie autor: ~Shadow 17.6.2016 (12:45)

Podobne materiały

Przydatność 100% Czy człowiek w dalszym ciągu znajduje się w sytuacji niewiernego Tomasza

Niewątpliwie mimo upływającego czasu człowiek w dalszym ciągu znajduje się w sytuacji niewiernego Tomasza. Każdy z nas jest w pewnym sensie osobą, która ufa przede wszystkim sobie. Prawda jest taka, że w swoim mniemaniu jesteśmy dla siebie najważniejsi. Uważamy, że to nam należy się szczęście i wszystkie inne dobra. Swoją tezę pragnę udowodnić....

Przydatność 65% Czy bunt Antygony przeciw władcy Teb znajduje uzasadnienie w Twoich oczach?

Czy każdy z nas ma prawo do buntu? Czy przynosi korzyści czy nie? Czu bunt wywołany w dobrej chwili może dużo zmienić w życiu? MOim zdaniem Antygona miała prawo do buntu przeciw władcy Teb. Mam nadzieję,że uda mi się udowodnić swoje racje w poniższych argumentach. Czy osoba, która posiada rodzeństwo będzie je bronić lub choć starać się wybawić je z...

Przydatność 60% "Hymn" J.Słowackiego - sytuacja w jakiej znajduje sie podmiot liryczny

W odczuciach podmiotu lirycznego dominuje smutek,wskazuje na to apostrofa "Smutno mi,Boże!" Nastrój ten ma swoje przyczyny:osamotnienie,brak nadziei powrotu do ojczyzny,porównanie piękna świata z małośią ludzką,obawa o przyszłość,a także tułaczka,która zakończy się śmiercią.Monolog osoby mówiącej w wierszu jest wyznaniem,modlitwą,medytacją nad losem emigranta.Podmiot...

Przydatność 70% Każde pokolenie w "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza znajduje coś dla siebie, wskaż i uzasadnij co zaintrygowało ciebie jako reprezentanta pokolenia współczesnego w tym eposie.

„Pan Tadeusz” A. Mickiewicza jako epopeja narodowa znalazła na stałe miejsce w kanonie wielkiej literatury polskiej. Przez krytyków „Pan Tadeusz” uważny jest za najwspanialsze dzieło wieszcza, wyniesione na piedestał kunsztu literackiego. Oprócz opinii specjalistów na temat utworu A. Mickiewicza warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czym dla młodych XXI wieku jest lektura...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji