Treść zadania

~ALI

Bardzo pilnę ! Proszę o wykonanie zadania
Zadanie 1. Proszę przedstawić model rodziny zaprezentowany w podanym fragmencie „Tanga” Sławomira Mrożka. Proszę zwrócić uwagę na relacje międzypokoleniowe oraz scenerię, w jakiej zostali umieszczeni bohaterowie.

ARTUR – Ja nie mogę żyć w takim świecie! Z drzwi na wprost, po lewej stronie, wchodzi Eleonora, kobieta w apogeum wieku średniego, w tak zwanych pajacykach.
ELEONORA – W jakim świecie? Co wy tu robicie? [...] Co to, babcia znowu na katafalku? EUGENIA – Dobrze, żeś przyszła. Sama widzisz, co on wyprawia.
ARTUR – Ja wyprawiam? Musiałem babcię ukarać.
EUGENIA – On mnie wychowuje.
ARTUR – Babcia przekracza granice.
ELEONORA – Jakie granice?
ARTUR – Już ona wie, o co chodzi.
ELEONORA – Ale po co zaraz na katafalk?
ARTUR – Niech pomyśli chociaż o wieczności. Niech poleży, niech się opamięta. [...] Ja oszaleję. Wracam do domu, zastaję jakichś podejrzanych osobników, rozprzężenie, chaos, dwuznaczne stosunki, i okazuje się, że mama też... Nie, nie, skąd się to bierze, do czego to wszystko prowadzi...[...]
ELEONORA – Ja sypiam z Edkiem od czasu do czasu. [...]
ARTUR – Co? Co mama powiedziała?[...] Wchodzi Stomil, ojciec Artura, mąż Eleonory, zaspany, w piżamie, poziewając i drapiąc się.[...]
ARTUR (z obrzydzeniem) – Niechże się ojciec chociaż pozapina.
STOMIL – Dlaczego?[...]
ARTUR – Bo... bo... nie wypada.
STOMIL [...] – No widzisz. Twoja odpowiedź nic nie znaczy, nie wytrzymuje analizy intelektualnej. Jest typową odpowiedzią konwencjonalną.
ARTUR – Czy to nie wystarcza?
STOMIL – Nie dla mnie. Jestem człowiekiem myślącym głębiej. Jeżeli już mamy dyskutować, to musimy sięgnąć do imponderabiliów.
ARTUR – Na litość boską, czy ojciec nie może się teraz zapiąć, a potem porozmawiamy?[...] STOMIL – Nie. Zresztą nic z tego, mój synku: brakuje guzików. [...] (Patrzy na katafalk) Czy wreszcie ktoś usunie to pudło?
ELEONORA – A po co?
STOMIL – Formalnie nie mam nic przeciwko niemu. Nawet, powiedziałbym, wzbogaca rzeczywistość, pobudza wyobraźnię. Ale ta wnęka by mi się przydała do eksperymentów.[...] ARTUR (bije pięścią w stół) – Właśnie! W tym domu panuje bezwład, entropia3 i anarchia! Kiedy umarł dziadek? Dziesięć lat temu. I nikt nie pomyślał od tego czasu, żeby usunąć katafalk! To nie do pojęcia! Dobrze żeście usunęli chociaż dziadka!
EUGENIUSZ – Dziadka nie dało się dłużej trzymać.
ARTUR – Nie chodzi mi o szczegóły, ale o zasadę. [...] (zrywa się i biega po scenie) – Co tu mówić o dziadku! Urodziłem się dwadzieścia pięć lat temu, a do tej pory mój wózek dziecinny jest tutaj! (kopie wózek) Dlaczego nie na strychu? A to, co to
3
jest? Suknia ślubna mojej ciotki. (wyciąga zakurzony welon ze stosu rupieci) Dlaczego nie w szafie? [...] Żadnego porządku, żadnej zgodności z dniem bieżącym. Żadnej skromności ani inicjatywy. Tutaj nie można oddychać, chodzić, żyć! [...]
STOMIL – [...] Sam widzisz, że nie przywiązujemy żadnej wagi do tych pomników przeszłości, do tych nawarstwień naszej rodzinnej kultury. Ot, tak sobie to wszystko leży. Żyjemy swobodnie. [...] (do Eleonory) Nie ma już kawy?
ELEONORA – Może być, ale pojutrze.
STOMIL – Dlaczego dopiero pojutrze?
ELEONORA – Sama nie wiem.[...]
ARTUR – Słuchajcie, mnie nie chodzi akurat o tę tradycję. Tu już nie ma w ogóle żadnej tradycji ani żadnego systemu, są tylko fragmenty, proch! Bezwładne przedmioty. Wyście wszystko zniszczyli i niszczycie ciągle, aż zapomnieliście sami, od czego się właściwie zaczęło.[...] STOMIL – [...] Sam nie wiesz, co mówisz! Gdybyś żył w tamtych czasach, wiedziałbyś, ile zrobiliśmy dla ciebie. [...] Czy wiesz, ile trzeba było odwagi, żeby zatańczyć tango? [...] A przy jedzeniu nie wolno było trzymać łokci na stole. Pamiętam manifestację młodzieży. Dopiero w tysiąc dziewięćset którymś co śmielsi zaczęli nie ustępować miejsca osobom starszym. My twardo wywalczyliśmy sobie te prawa i jeżeli dzisiaj możesz sobie robić z babcią, co chcesz, to dzięki nam. [...] I pomyśleć, że po tośmy walczyli, żeby ci stworzyć tę swobodną przyszłość, którą ty teraz pogardzasz. [...] Czego ty chcesz właściwie? [...]
ARTUR – Porządku świata! (

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

Podobne zadania

ala91knw PREZETACJA MATURALNA! bardzo prosze o pomoc Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: ala91knw 6.4.2010 (20:22)
11andre11 BARDZO PROSZE O POMOC-CHŁOPI -WŁADYSŁAW REJMONT Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: 11andre11 26.4.2010 (22:16)
magdalena-magda bardzo proszę o pomoc-wypracowanie na temat godności. Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: magdalena-magda 3.5.2010 (17:30)
KiniAaa POMOCY !!! Poezja funeralna. To bardzo ważne !!! Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: KiniAaa 6.5.2010 (12:00)
gogan72 Bardzo pilne Pomocy musze oddac jutro prace Przedmiot: Język polski / Liceum 2 rozwiązania autor: gogan72 6.5.2010 (16:25)

Podobne materiały

Przydatność 50% BiZneS-Plan .Naprawde bardzo dobry !! Wykonany starannie wszystko gra

STRESZCZENIE Celem projektu było sprawdzenie naszych umiejętności w rożnych sytuacjach. Postawionym nam zadaniem było ułożenie biznesplanu dowolnego przedsięwzięcia. Najlepszym pomysłem okazało się sporządzenie projektu firmy o nazwie „JOKER”, która prowadzi swoją działalność na terenie miasta Radom. „JOKER” to lokal gastronomiczny , który oferuje miłe...

Przydatność 65% Odpowiedzialność przewoźnika za wykonanie umowy.

Spis treści: 1.Umowa przewozu osób - przewóz osób - przewóz przesyłek bagażowych - odpowiedzialność przewoźnika 2. Umowa przewozu towarów - przewóz przesyłek - likwidacja przesyłek - odpowiedzialność przewoźnika - ustalenie stanu przesyłki 3. Roszczenia 4. Odszkodowania UMOWA PRZEWOZU – to rodzaj umowy, w której przewoźnik zobowiązuje się w...

Przydatność 50% Odpowiedzialność przewoźnika za wykonanie umowy

Spis treści: 1.Umowa przewozu osób - przewóz osób - przewóz przesyłek bagażowych - odpowiedzialność przewoźnika 2. Umowa przewozu towarów - przewóz przesyłek - likwidacja przesyłek - odpowiedzialność przewoźnika - ustalenie stanu przesyłki 3. Roszczenia 4. Odszkodowania UMOWA PRZEWOZU – to rodzaj umowy, w której przewoźnik zobowiązuje się w...

Przydatność 100% Prawo zobowiazań- nienależyte wykonanie zobowiązania.

Przesłanki odpowiedzialności dłużnika: • Szkoda • Spowodowanie szkody niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem zobowiązania • Związek przyczynowy między niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem zobowiązania a szkodą wierzyciela Możliwości ekskulpacyjne dłużnika są uzależnione od wykazania, że niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania jest następstwem...

Przydatność 60% Renesans bardzo ogolnie.

Renesans, inaczej odrodzenie – jest to epoka w dziejach kultury europejskiej, trwająca od XV do XVI wieku (we Włoszech już od XIV wieku. Termin „odrodzenie został użyty po raz pierwszy przez Vasariego w celu scharakteryzowania tendencji w malarstwie włoskim. Literatura – Głównym prądem renesansu był humanizm. Wśród dziedzin sztuki uprzywilejowane miejsce wyznaczono sztuce....

0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji