Treść zadania
Autor: balonik2a Dodano: 3.10.2015 (10:15)
Proszę o wytłumaczenie kolejnego zadania:
13. załóżmy że ciąg (an) jest arytmetyczny.
a) znajdź różnicę ciągu oraz a12, jeśli a1=3 i a13=-5,4
b) oblicz a1 oraz a15 jeśli a31=8 a różnica wynosi 0,1
c) znajdź różnicę ciągu oraz a1 jeśli a100=100 i a102=104
d) znajdź różnicę ciągu a1, jeśli a5=-8, i a9=-2
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
Prosta y=√3x-2 jest nachylona do osi ox. Opisz szczegółowo pod jakim kątem Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: pawel 24.3.2010 (16:28) |
Dany jest trójkąt o wierzchołkach A=(-4, 2) B=(0,4) C=(6,-4) a) wyznacz Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: MartaGrzeszczak1 29.3.2010 (17:43) |
pole przekroju walca płaszczyzną równoległa do podstawy jest równe 49/pi a Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: lusi1069 30.3.2010 (16:42) |
sprawdź korzystając z definicji, czy ciąg o wyrazie ogólnym an jest Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: gosiaczek90 7.4.2010 (19:15) |
środek odcinka o końcach A=(5,-1), B=(-7,-3) jest środkiem okręgu o Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: aluszacedro 12.4.2010 (15:17) |
Podobne materiały
Przydatność 70% Przedmowa do kolejnego wydania "Quo Vadis" skierowana do młodzieży.
Drodzy Czytelnicy! Pierwsza publikacja powieści Henryka Sienkiewicza ,, Quo Vadis" miała miejsce w 1896 roku. Kolejne wydanie skierowane jest dla młodzieży. Wasi rodzice z pewnością czytali już powieść Sienkiewicza, ponieważ jest ona lekturą obowiązkową już od pewnego czasu. Jednak jest nie doceniana przez dzisiejszą młodzież. ,, Quo Vadis" jest dla nich nudne i...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
1 0
antekL1 3.10.2015 (15:30)
Zadanie 13.
Pisałem w innym rozwiązaniu, że ciąg arytmetyczny to taki,
gdzie kolejne wyrazy różnią się o stałą wartość, o "różnicę" r.
Może ona być dodatnia, ujemna lub zero.
Tworzymy taki ciąg następująco:
Wyraz a_2 = a_1 + 1r
Wyraz a_3 = a_2 + r ; czyli a_3 = a_1 + 2r
Wyraz a_4 = a_3 + r ; czyli a_4 = a_1 + 3r
Wyraz a_5 = a_4 + r ; czyli a_5 = a_1 + 4r
.....
Wyraz a_n = a_1 + (n -1) * r <------ widzisz tą prawidłowość i czynnik "n - 1" ??
Wobec tego:
a)
a_13 = a_1 + (13 - 1) * r = a_1 + 12r.
Podstawiamy dane z zadania:
-5,4 = 3 + 12r ; stąd: r = - 0,7
b)
Najpierw policzymy a_1
a_31 = a_1 + (31 - 1) * r ; podstawiamy dane:
8 = a_1 + 30 * 0,1 ; stąd: a_1 = 5
Następnie:
a_13 = a_1 + (13 - 1) * r = 5 + 12 * 0,1 = 6,2
c)
Zauważ, że:
a_102 = a_101 + r = a_100 + 2r czyli:
r = (a_102 - a_100) / 2 = (104 - 100) / 2 = 2
Teraz szukamy a_1
a_100 = a_1 + (100 - 1) * r ; stąd:
a_1 = a_100 - 99r ; podstawiamy dane:
a_1 = 100 - 99 * 2 = - 98
d)
Zauważ, że różnica między a_5 i a_9 to 4r, więc:
r = (a_9 - a_5) / 4 = [ -2 - (-8) ] / 4 = -10 / 4 = - 5/2
Jeśli te "4r" to za szybko, to popatrz:
a_6 = a_5 + r
a_7 = a_6 + r = a_5 + 2r
a_8 = a_7 + r = a_5 + 3r
a_9 = a_8 + r = a_5 + 4r ; stąd mi się wzięło "4r"
======================
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie