Treść zadania

piotrek1108

Długośc odcinka. Równanie okręgu.

Załączniki do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    Długość L odcinka AB liczymy w/g wzoru:

    L = \sqrt{(x_A-x_B)^2 + (y_A - y_B)^2}

    gdzie xA, yA to współrzędne punktu A = (xA, yA) i podobnie B = (xB, yB).
    Czyli:
    - odejmujemy x-owe współrzędne obu punktów i różnica do kwadratu
    - odejmujemy y-owe współrzędne obu punktów i różnica do kwadratu
    - sumujemy oba kwadraty różnic
    - wyciągamy pierwiastek kwadratowy z sumy kwadratów różnic.

    Działa to tak [ poniżej znaczek ^2 to "do kwadratu" ]

    a)
    L = pierwiastek [ (5 - (-7))^2 + (-2 - 3)^2 ] = pierwiastek [169] = 13

    b)
    L = pierwiastek [ (10 - 8)^2 + (4 - (-2))^2 ] = pierwiastek [40]
    (co się sprowadza też do 2 * pierwiastek [10] )

    c)
    Tu jest niemiło. Liczymy kolejno:
    xA - xB = [ 1 + pierw(2) ] - [ 2 + pierw(2) ] = -1 ; skraca się pierw(2)
    yA - yB = 3 * pierw(5) - 2 * pierw(5) = pierw(5).
    (xA - xB)^2 = (-1)^2 = 1
    (yA - yB)^2 = [ pierw(5) ]^2 = 5
    Suma = 1 + 5 = 6
    L = pierwiastek(6)

    d)
    Brrrr, jeszcze gorzej!
    xA - xB = [ 3 - pierw(2) ] - [ 3 ] = - pierw(2)
    yA - yB = [ 1 - 3*pierw(3) ] - [ 1 + pierw(3) ] = - 4*pierw(3)
    ( xA - xB)^2 = [ - pierw(2) ]^2 = 2
    ( yA - yB)^2 = [ -4 * pierw(3) ]^2 = 16 * 3 = 48
    Suma = 2 + 48 = 50
    L = pierwiastek(50) czyli 5 * pierwiastek(2)

    ======================

    Zadanie 2.
    Zobacz, co się stanie, gdy wstawimy współrzędne punktów P i R
    do wzoru podanego na górze. Ten wzór podnieśmy do kwadratu,
    aby pozbyć się pierwiastka i dostaniemy na L^2 takie wyrażenia:

    a)
    (a-3)^2 + (7-1)^2 = 10^2

    czyli:
    (a - 3)^2 + 36 = 100 ; stąd:
    (a - 3)^2 = 64 <---------------------------- to równanie, odwołuję się niżej
    Mamy 2 możliwości:
    a - 3 = + pierwiastek(64) = + 8; stąd a = 11 ; lub
    a - 3 = - pierwiastek(64) = - 8; stąd a = -5

    [ wybacz, nie znam obecnej matematyki z liceum, zrobiłem "nielegalną" rzecz,
    bo raz wziąłem dodatni pierwiastek z 64, raz ujemny. To JEST tutaj poprawne,
    ale w razie czego weź "to równanie, odwołuję się..."
    i po wymnożeniu (a - 3)^2 zrób z tego i rozwiąż równanie kwadratowe.
    Wyjdzie to samo, a = 11 lub a = -5

    Bardziej istotna rzecz: niż metoda rozwiązania:
    Podnieśliśmy długość odcinka L do kwadratu.
    Może to wprowadzać **fałszywe** rozwiązania - uważaj na to!.
    Na wszelki wypadek obliczymy długości PR dla obu wartości 'a':


    Dla a = 11
    P = (11, 7); R = (3,1) więc:
    L = pierwiastek [ (11 - 3)^2 + (7 -1)^2 ] = pierwiastek(100) = 10. Zgadza się.

    Dla a = - 5
    P = (-5, 7); R = (3,1) więc:
    L = pierwiastek [ (-5 - 3)^2 + (7 -1)^2 ] = pierwiastek(100) = 10. Zgadza się.

    Więc oba rozwiązania: a = 11 lub a = - 5 są poprawne.
    ================

    b)
    Jak poprzednio:
    [ 1 - (-1) ]^2 + [ (-2 - a) ]^2 = 100 ; stąd:
    4 + (a + 2)^2 = 100 ; (dwa minusy w drugim nawiasie to - (a+2); minus - won).
    Stąd, metodą jak wyżej, dwa rozwiązania:

    a1 = -2 - 4 * pierw(6)
    a2 = -2 + 4 * pierw(6)

    Uwierz mi, że oba rozwiązania są poprawne, obliczyłem L^2, wynosi 100.
    Sam zapis tych wyrażeń jest upierdliwy, użyj kalkulatora :)

    Pisz na priv w razie pytań, szczególnie z tym pierwiastkiem i moją - trochę intuicyjną - metodą. NIE jestem nauczycielem matmy tylko starym fizykiem. Ważne, abyś złapał, o co chodzi, a zapis tych wyrażeń nie jest istotny, chyba, że wybierasz się na studia z matmy (ale wtedy byś nie zamieszczał tu takich zadań :)

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 65% Wykorzystanie istniejącego odcinka sieci kolei wąskotorowej w celu przerzucenia części obciążenia transportu drogowego na transport kolejowy

Praca napisana w pośpiechu, ale kto wie - moze komuś się przyda. Proszę zajrzeć do załącznika.

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji