Zamknij

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności.

Treść zadania

~pomocy

Temat: Wpływ wojny na psychike człowiaka. Zanalizuj zagadnienie odwołując sie do literatury xx wieku

I. Literatura podmiotu:
1. Borowski T.: U nas w Auschwitzu. W: Wybór opowiadań. Warszawa: Wydawnictwo Kama 1994. s. 68-106.
2. Herling – Grudziński G.: Inny świat. Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik 1992. .
3. Nałkowska Z.: Dno. W: Medaliony. Rzeszów: Czytelnik 1988. s. 12-16.
4. Różewicz T.: Ocalony. W: Słowo po słowie. Nowy wybór wierszy. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie 1994. s.
II. Literatura przedmiotu:
1. Maciąg W.: Powojenna twórczość Zofii Nałkowskiej. W: Współczesna literatura Polska 1939-1969. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw szkolnych 1970, s. 77-80.
2. Matuszewski R.: Zofia Nałkowska. W: Polska literatura współczesna. Warszawa: Wydawnictwa szkolne i pedagogiczne 1975, s. 67-73.
3. Terlecki O.: Najkrótsza historia II wojny światowej. Wyd. II, 1984, s. 7-10.
III. Ramowy plan wypowiedzi:
Teza:
Wojna jest okrucieństwem i pozostawia głębokie rany w psychice każdego człowieka.
Argumenty:
1. Przedstawienie wojny jako okrucieństwa, zatarcie się granicy pomiędzy ofiarą a zbrodniarzem, człowiek zmierza w kierunku ratowania swojego życia nie bacząc na życie innych (opowiadanie „U nas w Auschwitzu”)
2. Pozbawienie człowieczeństwa: prawa człowieka, brutalne traktowanie, obozowy system wartości, rany na ciele i jeszcze gorsze rany na duszy (opowiadanie „U nas w Auschwitzu” , „Inny świat”)
3. Zatracenie wartości etycznych, odwrócony świat dekalogu moralnego (opowiadanie „U nas w Auschwitzu”, „Inny świat”)
4. Rany psychiczne, ból i żal po stracie ukochanych osób (opowiadanie „Dno”)
5. Życie po wojnie:
· ocalenie człowieka jedynie w skali fizycznej (wiersz „Ocalony”)
Wnioski:
Psychika człowieka nieodwracalnie ucierpiała w wyniku wojny – przeżyć nie znaczy ocaleć, nie jesteśmy w stanie zapomnieć zła, jakie nam wyrządzono.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Podobne zadania

werus03004 Napisz tekst na dowolny temat techniką impersjonistyczną. Max 10 zdań Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: werus03004 29.3.2010 (13:15)
Ulaaa Napisz przemówienie na temat czytanie książek przydatna rzecz czy strata Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: Ulaaa 6.4.2010 (19:21)
ewunia1555 krótkie przemówienie lub kazanie na dowolny luźny temat Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: ewunia1555 15.4.2010 (21:05)
agatka1814 szczegółowy referat na temat: Styl romański. Przedmiot: Język polski / Liceum 2 rozwiązania autor: agatka1814 16.4.2010 (20:00)
kutas Co wiesz na temat nagrody Nobla? Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: kutas 25.4.2010 (14:37)

Podobne materiały

Przydatność 50% Pozytywna przemiana z nikczemnika w człowieka uczciwego. Zanalizuj zagadnienie, wykorzystując przykłady literackie z różnych epok

I. WPROWADZENIE: Przemiana wewnętrzna to gruntowna zmiana sposobu zachowania, myślenia. Przemiana wewnętrzna jest procesem znanym nam wszystkim, gdyż większość z nas zetknęło się z nią. Przemiana człowieka wynika ze zmienności natury ludzkiej, zmienia się każdy w każdym wieku, często tego niezaóważając gdyż w niektórych przypadkach jest to proces bardzo powolny a w innych...

Przydatność 60% Kara jako konsekwencja zbrodni, zanalizuj zagadnienie zwracając uwagę na proces jego ujęcia w wybranych utworach literackich i filmie

Kara jako konsekwencja zbrodni. Każdy człowiek na świecie wie, że za popełnioną zbrodnię, czyli czyn zasługujący na najwyższe potępienie pod względem moralnym prędzej czy później winowajca odpowie i spotka go kara. Tutaj pojawia się pytanie, dlaczego? Dlaczego ludzie wiedząc o tym dalej kroczą złą ścieżką, dalej popełniają zbrodnię i dalej mają nadzieję, że kara...

Przydatność 75% Psychika zbrodniarza jako temat literacki. Omów zagadnienie na wybranych przykładach z różnych epok

Definicją zbrodniarza określana jest osoba, która popełniła morderstwo poprzedzone przygotowaniami jak równiez osoba, która w wyniku samoobrony pozbawiła nieumyślnie życia drugiego człowieka. Zgadzam sie z tym definiowaniem, lecz tylko w odniesieniu do osoby, ktora umyślnie,z premedytacją dopuściła sie morderstwa. Moim zdaniem jednak człowiek, który popełnił zbrodnie...

Przydatność 60% Obraz II wojny światowej w literaturze i filmie. Omów zagadnienie odpowiednio dobranymi przykładami.

Temat: Obraz II wojny światowej w literaturze i filmie. Omów zagadnienie ilustrując odpowiednio dobranymi przykładami. Wstęp: Wojna ? to klęska ludzkości, katastrofa, zagłada cywilizacji. Zmierzch wartości. Druga wojna światowa rozpoczęła się 01.09.1939 r. a zakończyła się w 1945 r. przyczynami wybuchu były miedzy innymi dążenie do rozszerzenia ?przestrzeni życiowej? dla...

Przydatność 80% Odwołując się do ideologii pozytywistycznej, zanalizuj na podstawie fragmentu Lalki Bolesława Prusa poglądy Wokulskiego na temat Paryża

1) Wstęp - fragment ukazuje pobyt Wokulskiego w Paryżu - Wokulski wyjechał do Paryża po to aby zapomnieć o Izabeli 2) Rozwinięcie a) Paryż wzbudza zachwyt w Wokulskim. Wolkulski podziwia w nim następujące kwestie: - ma plan i ma logikę, porządek - paryżanie są szczęśliwi, wyznaczają sobie praktyczne cele - pracowitość paryżan, praca przynosi zaspokojenie wszelkich...

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji

Pierwszy raz?

Zapoznaj się z krótkim opisem jak sprawnie zdobywać punkty, sprawdź ile kosztuje dodanie zadania, itp. Zapoznaj się z możliwościami serwisu Zaliczaj.

Zaproś swoich znajomych

Zaproś swoich znajomych do serwisu. Im więcej osób zaprosić, tym więcej zdobędziesz punktów. Zarób nawet 100 punktów.