Treść zadania

skromna

Zad. 51, podpunkty 2 i 3. Chodzi mi głównie o wytłumaczenie w sensie fizycznym.

Załączniki do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    Na rolkę działają 3 siły:
    W pionie w dół siła ciężkości przyłożona do środka ciężkości
    W pionie w górę siła reakcji podłoża, przyłożona do punktu styku rolki i stołu
    W poziomie siła przyłożona do końcówki papieru.

    Siły pionowe równoważą się (nie ma ruchu rolki w pionie)
    Poza tym wektory tych sił leżą na prostej przecinającej środek ciężkości rolki, ramiona tych sił względem środka ciężkości mają zerową długość, dlatego siły nie powodują powstania momentu obrotowego.

    Jedyną siłą F o ramieniu równym promieniowi R rolki jest siła pozioma.

    Zgodnie z II zasadą dynamiki dla ruchu postępowego
    siła F nadaje masie m przyspieszenie a.

    a = F / m = 10 / 0,5 = 20 m/s^2 (rozwiązanie do części 1 zadania)

    Zgodnie z II zasadą dynamiki dla ruchu obrotowego
    moment siły M = FR nadaje walcowi o momencie bezwładności I
    przyspieszenie kątowe e

    e = M / I = FR / (1/2 mR^2) = 2F / (mR) = 2 * 10 / (0,5 * 0,2) = 200 1/s^2

    Wymiar wyniku: N * m / (kg * m^2) = kg * (m/s^2) * m / (kg * m^2) = 1/s^2.

    W sensie fizycznym przyspieszenie (i prędkość) kątowe jest wektorem zwróconym "nad rysunek", prostopadle do płaszczyzny rysunku czyli prostopadle do wektorów R i F. (wynika to z definicji momentu siły jako iloczynu wektorowego M = R x F). Nie można mówić o "punkcie przyłożenia" tych kątowych wektorów: dowolną oś prostopadłą do rolki można przyjąć jako "oś obrotu" i obliczać liniowe prędkości lub przyspieszenia innych punktów rolki względem tej osi.

    Do potrzeb punktu (2) zadania wygodnie wybrać środek rolki jako oś obrotu. Rolka obraca się przeciwnie do wskazówek zegara. Przyspieszenie liniowe A punktów na obwodzie rolki to ponownie iloczyn wektorowy:
    A = e x R
    Przyspieszenie to ma zwrot "w prawo" dla punktów na dole rolki i "w lewo" na górze rolki. Wartość wektora A wynosi:

    |A| = e R = 200 * 0,2 = 40 m/s^2

    i to jest odpowiedź na pytanie o przyspieszenie papieru względem środka rolki.

    Względem stołu na dole rolki przyspieszenia A (odwijania papieru) i 'a' (przyspieszenia środka rolki) sumują się i papier względem stołu ma przyspieszenie:

    a' = a + A = 60 m/s^2

    Punkt (3) zadania:
    Zwróć uwagę, że liniowe przyspieszenia 'A', wywołane obrotem, punktów leżących nad osią rolki są zwrócone w lewo i zmieniają się od 0 do 40 m/s^2 w zależności od odległości od osi, a przyspieszenie 'a' jest zwrócone w prawo i ma wartość 20 m/s^2.
    W pewnej odległości 'r' nad osią zachodzi równość:

    a = e r ; więc r = a / e = 20 / 200 = 0,1 m = 10 cm

    Suma obu wektorów jest wtedy zerem i ten punkt, odległy o połowę promienia rolki i leżący nad jej osią to właśnie szukana "chwilowa oś obrotu", nieruchoma względem stołu.
    Podkreślam: to jest chwilowa oś obowiązująca dla nieskończenie krótkiego czasu. W chwilę później ten szczególny punkt obróci się względem środka rolki i inny punkt (teraz będący na prawo od osi chwilowej) przejmie jego rolę, dlatego nie wysnuwaj z faktu istnienia chwilowej nieruchomej osi wniosku, że rolka nie przesuwa się względem stołu.

    To jest podobnie jak na toczącym się bez poślizgu kole - w każdej chwili punkt tego styku z podłożem jest nieruchomy przez nieskończenie krótki czas bo w tym punkcie odejmuje się liniowa prędkość środka koła i liniowa prędkość punktów na obwodzie, wywołana obrotem.

    • Wielkie dzięki! Teraz postaram się to ogarnąć :)

Rozwiązania

Podobne zadania

paweu Jakie warunki muszą być spełnione , aby była wykonana praca w sensie Przedmiot: Fizyka / Liceum 2 rozwiązania autor: paweu 5.4.2011 (20:22)
kolobrzezanka Blagam pomozcie z zadaniem 5 nic nie rozumiem o co w nim chodzi Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: kolobrzezanka 12.4.2011 (09:39)
nacus1 praca i moc w sensie fizycznym Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: nacus1 25.11.2011 (17:37)
Licealistkatamtamtam chodzi mi generalnie o sposób obliczenia, nie o konkretne liczby i wyniki. Nie Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: Licealistkatamtamtam 10.10.2012 (19:47)
Oliwia3547 Niezabardzo wiem o co chodzi w tym zadaniu bardzo proszę o pomoc! Moja waga Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: Oliwia3547 23.3.2020 (12:39)

Podobne materiały

Przydatność 65% Podpunkty do charakterystyki Adama Cisowskiego.

Elementy charakterystyki: 1. przedstawienie postaci 2. wygląd bohatera 3. cechy charakterystyczne (z uzasadnieniem) 4. zdolności i zainteresowania (z uzasadnieniem) 5. jak bohater postrzega swiat 6. jak inne postacie postrzegają bohatera 7. moja ocena bohatera Podane ponizej podpunkty należy przekształcic w zdania dla uzyskania pełnej charakterystyki. ad1 Adam Cisowski, ma...

Przydatność 60% Równanie okręgu : zad 7,5

zad 7,5 str 307 podręcznik do matematyki prosto do matury M. Antek, K. Belka, P. Grabowski zad 7,5 Sprawdź który z punktów należy do okręgu. zadanie zrobione, w załączniku :)

Przydatność 70% Podpunkty do rozwinięcia charakterystyki Achillesa i Hektora.

Charakterystyka Hektora i Achillesa (podpunkty do rozwiniecia) w oparciu o fragmenty "Iliady" Homera oraz najczesciej uzywane srodki stylistyczne HEKTOR: - czuje on respekt przed swoim przeciwnikiem z ktorym mimo tego, iz probuje odwlec ten moment musi sie zmierzyc, - szanował on bardzo prawa boskie choć można stwierdzić, że dlatego tak to podkreślał ponieważ wiedział,...

Przydatność 75% Przemówienie o sensie miłości

Miłość jest największym sensem istnienia” jako to mówił Ernest Hemingway. Romantyczna, szalona, występna, miłość nie jedno ma imię. Tylko czym ona jest? Grą hormonów, chemią która wytwarza nasz organizm? Ile ludzi tyle definicji. Rano wstajesz z myślą że zobaczysz ukochaną a wieczorem zasypiasz tylko po to aby rano wstać i znów z nią być. Jeśli jednak jesteś samotny...

Przydatność 50% Prawda o sensie ludzkiego cierpienia

Ludzie nieustannie dążą do poznania sensu istnienia. Problemem ludzkiej egzystencji i celem naszej ziemskiej podróży od tysiącleci zajmowali się nie tylko filozofowie i uczeni z różnych krajów świata, lecz także każdy z nas. Podczas takich rozmyślań wielokrotnie nasze myśli skupiają się na cierpieniu, którego doświadcza każdy w swój indywidualny sposób. Następnie pojawia...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji