Treść zadania
Autor: Konto usunięte Dodano: 23.10.2011 (22:09)
4. Ćwiczenia
W związku z tym, że frazeologizmów na początku trzeba się po prostu nauczyć
niezbędny będzie Państwu słownik frazeologiczny języka polskiego. Jaki on
będzie zależy od Państwa. Oto ćwiczenia, które pozwolą zapoznać się z
niektórymi z nich.
a) Uporządkuj przytoczone związki frazeologiczne, dzieląc je na wyrażenia,
zwroty i frazy. Wyjaśnij ich znaczenie.
Słowo ciałem się stało, poczta pantoflowa, masz babo placek, płakać nad
rozlanym mlekiem, prawo dżungli, postawić sprawę na ostrzu noża, gabinet
cieni, koń by się uśmiał, ścieżka zdrowia, usychać z tęsknoty, wstać lewą nogą,
do wójta z tym nie pójdziemy, twardy orzech do zgryzienia, trzeba zjeść tę
żabę, pchli targ, deptać komuś po piętach, coś wisi w powietrzu, pranie mózgu,
przejrzeć na oczy, przełamać pierwsze lody, dziel i rządź, grać pierwsze
skrzypce, syzyfowe prace, grzech pierworodny, koń trojański, zbić z pantałyku,
kupować kota w worku, męki Tantala, listek figowy, dziesiąta muza, sokoli
wzrok, znaleźć się między Scyllą a Charybdą, wieża Babel, nabić w butelkę,
koń Pana Jezusa, chodząca encyklopedia, siedzieć jak mysz pod miotłą, jak
mucha w smole.
b) Spośród wyrazów podanych w nawiasie wybierz te, które wchodzą w skład
poniższych związków frazeologicznych. Należy wybrać tylko jeden wyraz.
- nie [ zasypywać , zasypiać, zakopywać, zagrzebywać] gruszek w popiele;
- [ goła, obnażona, naga, łysa] prawda
- czyjaś noga gdzieś [ nie postanie, nie postoi, nie stanie, nie powstanie]
( Proszę napisać poprawnie cały związek)
c) Wyjaśnij znaczenie związków z poprzedniego ćwiczenia.
d) Poniższe związki są bardzo często spotykane, ale niepoprawne. Powstały ze
skrzyżowania dwóch innych- poprawnych frazeologizmów. Napisz jakie to
związki.
- pokrzyżować szyki
- przywiązywać do czegoś znaczenie
- przywiązywać do czegoś uwagę
e) O jakim człowieku można powiedzieć:
- cicha woda
- pies ogrodnika
- rogata dusza
- wolny strzelec
5. Pytania kontrolne
1. Wymień źródła frazeologizmów.
2. Dokonaj podziału frazeologizmów.
3. Wyjaśnij, jakie błędy najczęściej popełniamy używając frazeologizmów.
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
Trzeba napisać jakiś utwór:) prosze o pomoc Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: lola12 2.6.2010 (12:38) |
zadanie z Polskiego Proszę poratujcie !!!Z zdań podanych na niżej trzeba Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: Kizia_Mizia 14.9.2010 (15:21) |
Nie trzeba nic rozwiązywać, tylko sprawdźcie czy może być takie.! ;D Proszę.! ;) Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 3 rozwiązania | autor: Lakeside 20.9.2010 (14:02) |
trzeba uzupełnić tekst: Na weselu w Kanie Galilejskiej Jezus dokonał Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: karolinka-- 2.10.2010 (15:29) |
Prawdziwa przyjaźń jest wtedy gdy ... (tutaj trzeba dokończyć zdanie!!!) Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: BUBA138 10.10.2010 (21:55) |
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
1 0
rybitwa11 24.10.2011 (00:10)
Słowo ciałem się stało- urzeczywistnienie zamiaru
poczta pantoflowa – przekazywanie informacji z ust do ust,
masz babo placek – nieoczekiwane zdarzenie,
płakać nad rozlanym mlekiem- za późno,
prawo dżungli – racja silniejszego,
postawić sprawę na ostrzu noża – zmusić do podjęcia oczekiwanej decyzji
gabinet cieni – rezerwa kadrowa
koń by się uśmiał – ironicznie o czymś absurdalnym
ścieżka zdrowia – ciąg urządzeń do ćwiczeń
usychać z tęsknoty,- bardzo tęsknić
wstać lewą nogą – być złym, rozdrażnionym
do wójta z tym nie pójdziemy- pogodzimy się bez rozjemcy,
twardy orzech do zgryzienia –duży problem
trzeba zjeść tę żabę- trzeba pokonać trudność,
pchli targ – targ staroci
deptać komuś po piętach- podążać tuż za kimś
coś wisi w powietrzu- przeczucie niebezpieczeństwa,
pranie mózgu – krzyżowy ogień pytań
przejrzeć na oczy- uświadomić sobie prawdę
przełamać pierwsze lody- przełamać nieśmiałość
dziel i rządź -,podsycać waśnie do łatwiejszego kierowania
grać pierwsze skrzypce- być ważnym w zespole,
syzyfowe prace – męczące, niekończące się prace,
grzech pierworodny- w teologii grzech popełniony przez Adama i Ewę
koń trojański – podstęp, ukryte niebezpieczeństwo
zbić z pantałyku- zdezorientować ,
kupować kota w worku, - kupować w ciemno, nie wiadomo co
męki Tantala – okrutne cierpienia
listek figowy – przykrycie nagości
dziesiąta muza - film
sokoli wzrok- doskonały wzrok
znaleźć się między Scyllą a Charybdą - znaleźć się w sytuacji trudnej, bez wyjścia
wieża Babel- pomieszanie języków
nabić w butelkę, - oszukać
koń Pana Jezusa -,osioł
chodząca encyklopedia, - mądry człowiek, duża wiedza
siedzieć jak mysz pod miotłą, - siedzieć cicho
jak mucha w smole – powoli, ślamazarnie.
----------------------------------------------------------------------------------------------
nie zasypiać gruszek w popiele –nie zaniedbywać spraw ważnych;
- naga prawda – prawda bez osłonek
- czyjaś noga gdzieś nie postanie- ktoś nigdy się tam nie pojawi
--------------------------------------------------------------------------------------
pokrzyżować czyjeś szyki –przeszkodzić komuś w czymś
- przywiązywać do czegoś wagę- nadawać czemuś szczególne znaczenie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
O jakim człowieku można powiedzieć:
- cicha woda – spokojny człowiek
- pies ogrodnika – człowiek, który sam z czegoś nie korzysta i innemu nie pozwala
- rogata dusza-człowiek hardy, nieustępliwy
- wolny strzelec-osoba pracująca bez etatu, na zlecenie
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Wymień źródła frazeologizmów.
Źródła frazeologizmów to :
• zjawiska przyrody, cechy ludzkie
• dzieła literackie, wierzenia religijne, filmy
• grupy zawodowe i subkultury
• świadomie tworzone i upowszechniane przez reklamy
2.Dokonaj podziału frazeologizmów.
Ze względów gramatycznych dzielimy frazeologizmy na trzy rodzaje: wyrażenia, frazy (zdania) i zwroty.
Ze względu na zespolenie znaczeniowe rozróżniamy frazeologizmy: luźne, stałe i łączliwe.
3. Wyjaśnij, jakie błędy najczęściej popełniamy używając frazeologizmów.
Najczęściej zmieniamy znaczenie frazeologizmu nie znając źródła jego powstania.
Często zmieniamy jedno słowo, zastępując je innym lub opuszczając.
Używamy frazeologizmu w złym kontekście.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie