Treść zadania

ewusia-1488

Pilne !!! i chyba łatwe
ZADANIE.NR1-wahadło matematyczne
Uczeń zawiesił na lince o długości 2,5m ciężarek o niewielkiej masie i rozmiarach. Następnie wychylił ciężarek z położenia równowagi o 10 cm i puścił go swobodnie, po czym zmierzył czas 100 "wahnięć", który wynosił 314 s.
1. Określ, jakim ruchem poruszał się ciężarek w opisanym doświadczeniu.
2. Określ wartość amplitudy początkowej ruchu wahadła.
3. Oblicz okres ruchu wahadła.
4. Wyraź w hercach częstotliwość wahadła.
5. Oblicz, ile "pełnych wahnięć" mogłoby wykonać wahadło w ciągu minuty.


zad.nr.2-Wiślane fale
Uczeń jeżdżąc na rowerze po bulwarach wiślanych,zauważył,że gdy po Wiśle przejedzie motorówka,to na wodzie pojawia się fala.Jechał w kierunku zgodnym z rozchodzącą się falą,tak że przednie koło roweru cały czas znajdowało się na równi z grzbietem fali.Spojrzał na szybkościomierz i odczytał,że jechał z szybkością 18km/h. Gdy zatrzymał się zauważył ,że co 2 sekundy grzbiet fali mijał przednie koło jego roweru.

1.Podaj szybkość opisanej z zadaniu fali.
2.Oblicz okres drgań cząsteczek na powierzchni wody.
3.Oblicz długość fali obserwowanej przez ucznia
4.Oblicz częstotliwość tej fali
5.Zaproponuj inny sposób wyznaczania szybkości rozchodzenia się fali
6.Oblicz,ile "wahnięć" na powierzchni wody wykona w ciągu jednej minuty kajak, który przed przepłynięciem motorówki spoczywał na powierzchni wody.

z góry dzięki ;)

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    ZADANIE.NR1-wahadło matematyczne
    Dane:
    L = 2,5 m - długość wahadła
    A = 10 cm - amplituda drgań
    t = 314 s - czas 100 wahnięć
    n = 100 - ilość wahnięć

    1. Określ, jakim ruchem poruszał się ciężarek w opisanym doświadczeniu.

    Ruchem harmonicznym (inaczej: ruchem drgającym)

    2. Określ wartość amplitudy początkowej ruchu wahadła.

    10 cm.

    3. Oblicz okres ruchu wahadła.

    T = t / n = 314 s / 100 = 3,14 s

    4. Wyraź w hercach częstotliwość wahadła.

    Częstotliwość = odwrotność okresu. f = 1 / T = 1 / 3,14 = około 0,32 Hz.

    5. Oblicz, ile "pełnych wahnięć" mogłoby wykonać wahadło w ciągu minuty.

    Minuta to 60 sekund. 60 / 3,14 = około 19,1 ; więc 19 pełnych wahnięć.

    zad.nr.2-Wiślane fale
    Dane:
    v = 18 km/h - prędkość ucznia (i prędkość fali)
    T = 2 s - okres drgań

    1.Podaj szybkość opisanej z zadaniu fali.

    18 km/h = 5 m/s

    2.Oblicz okres drgań cząsteczek na powierzchni wody.

    2 sekundy - podane jest w zadaniu

    3.Oblicz długość fali obserwowanej przez ucznia

    Długość fali = prędkość * okres. L = v * t = 5 m/s * 2 s = 10 m.

    4.Oblicz częstotliwość tej fali

    Częstotliwość to odwrotność okresu. f = 1 / T = 1 / 2 1/s = 0,5 Hz

    5.Zaproponuj inny sposób wyznaczania szybkości rozchodzenia się fali

    Można np. obserwować któryś z grzbietów fali i mierzyć czas przesunięcia się tego grzbietu od jakiegoś punktu na brzegu do innego, oddalonego o kilkanaście metrów (odległość musi być znana). Do tego trzeba dodać (lub odjąć) prędkość wody w Wiśle, mierzoną np. poprzez obserwację płynącego śmiecia (samemu NIE wrzucać !)

    6.Oblicz,ile "wahnięć" na powierzchni wody wykona w ciągu jednej minuty kajak, który przed przepłynięciem motorówki spoczywał na powierzchni wody.

    Minuta to 60 s, 60 / 2 = 30 wahnięć.

Rozwiązania

Podobne zadania

marta-piecha pilne!!!!! gestosc niklu wynosi 8,9g/cm3 a gestosc zelaza - Przedmiot: Fizyka / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: marta-piecha 30.3.2010 (19:42)
olcia96 III zasada dynamiki - zadanie Przedmiot: Fizyka / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: olcia96 7.4.2010 (21:14)
brunetka00 Pilne na jutro.!!Pomóżcie.!! Przedmiot: Fizyka / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: brunetka00 11.4.2010 (14:54)
vampirek14 jedno zadanie z Fizyki,pomożesz? Przedmiot: Fizyka / Gimnazjum 2 rozwiązania autor: vampirek14 19.4.2010 (17:01)
m35 zadanie z fizyki pilne!!! Przedmiot: Fizyka / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: m35 19.4.2010 (17:21)

Podobne materiały

Przydatność 50% Zagadki matematyczne

1. Pewien młynarz pobierał jako wynagrodzenie dziesiątą część mąki, którą zmełł dla klienta Ile zmełł dla klienta, który po wynagrodzeniu młynarza miał jeden cetnar mąki? 2. Pewien chłopiec miał tyle samo braci i sióstr. Jego siostra Ala miała dwa razy więcej braci niż sióstr. Ile braci i sióstr było w tej rodzinie? 3. Dana jest szachownica wymiarach 8 x 8,...

Przydatność 70% Wahadło matematyczne

załącznik

Przydatność 60% Wzory matematyczne

WZORY MATEMATYKA POLE PROSTOKĄTA P = a * B POLE KWADRATU P = a*a POLE RÓWNOLEGŁOBOKU P = a * h PLE ROMBU P = (e * f) :2 POLE TRÓJKATA P = ( a * h ) :2 POLE TRAPEZU P = (a b) *h :2 WZORY SKRÓCONEGO MNOZENIA Kwadrat sumy (a b)2 = a2 2ab b2 Kwadrat różnicy (a ? b)2 = a2 ? 2ab b2 Różnica kwadratów a2 ? b2 = (a ? b) * (a b) WZORY...

Przydatność 50% Wzory matematyczne

Potęga o wykładniku całkowitym ujemnym a-n = 1an dla a ∈ R\{0} ∧ n ∈ N Potęga o wykładniku wymiernym amn=amn dla a ∈ R+∪{0}, m ∈ N i n ∈ N\{1} a-mn=1amn dla a ∈ R+, m ∈ N i n ∈ N\{1} Działania na potęgach Jeżeli m, n ∈ R i a, b ∈ R+ albo m, n ∈ Z i a, b ∈ R i a ≠ 0 i b ≠ 0, to: am · an = am+n aman = am-n (a · b)m = am · bm...

Przydatność 50% Wzory fizyczne i matematyczne

PODOBIEŃSTWO FIGUR aI/a=k k2=pI/p FUNKCJE ogólny wzór funkcji- y=ax b współczynnik kierunkowy- a WZORY SKRÓCONEGO MNOŻENIA kwadrat sumy- (a b)2=(a b)(a b)=a2 2ab b2 kwadrat różnicy- (a-b)2=(a-b)(a-b)=a2-2ab b2 różnica kwadratów- a2-b2=(a-b)(a b) FIZYKA ciężar ciała- Fg=mg (N) gęstość ciała- r=m/v (kg/m3) ciśnienie- p=Fn/s (Pa) ciśnienie hydrostatyczne-...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji