Treść zadania

aliqua

Zadanie 96.
Z pojemnika, w którym są dwa losy wygrywające i trzy losy puste, losujemy dwa razy
po jednym losie bez zwracania. Oblicz prawdopodobieństwo, że otrzymamy co najmniej
jeden los wygrywający. Wynik przedstaw w postaci ułamka nieskracalnego


Zadanie 98.
Uczeń przeczytał książkę liczącą 480 stron, przy czym każdego dnia czytał taką samą liczbę
stron. Gdyby czytał każdego dnia o 8 stron więcej, to przeczytałby tę książkę o 3 dni
wcześniej. Oblicz, ile dni uczeń czytał tę książkę


Zadanie 99.
Liczby a, b, c tworzą w podanej kolejności ciąg geometryczny. Suma tych liczb jest równa 93.
Te same liczby, w podanej kolejności są pierwszym, drugim i siódmym wyrazem ciągu
arytmetycznego. Oblicz a, b i c



Zadanie 100.
Wyznacz wzór na n-ty wyraz ciągu arytmetycznego wiedząc, że suma pierwszych pięciu jego
wyrazów jest równa 10, a wyrazy trzeci, piąty i trzynasty tworzą w podanej kolejności ciąg
geometryczny


Zadanie 101.
Podstawą ostrosłupa prawidłowego czworokątnego ABCDS jest kwadrat ABCD. Pole trójkąta
równoramiennego ACS jest równe 120 oraz AC : AS = 10 :13 . Oblicz pole powierzchni
bocznej tego ostrosłupa.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

Rozwiązania

  • antekL1

    Zadanie 96.
    Numeruję losy 1,2,3,4,5. Kolejność losów NIE liczy się.
    Zdarzenie elementarne to para {a, b} gdzie a, b są elementami {1,2,3,4,5}.
    Jest 5! / (2! * 3!) = 10 zdarzeń elementarnych (wzór na kombinacje 2 z 5)
    m(omega) = 10.
    Zamiast prawd. zdarzenia sprzyjającego A"co najmniej 1 wygrywający") łatwiej jest policzyć prawd. zdarzenia przeciwnego A' ("zero wygrywających"). Wtedy oba losy muszę wybrać z 3 elementowego zbioru losów pustych. Są to kombinacje 2 z 3 (mnożone przez 0 z 2 wygrywających, ale ta kombinacja daje 1)
    m(A') = 3! / (2! * 1!) = 3.
    Wobec tego m(A) = m(omega) - m(A') = 10 - 3 = 7.
    p(A) = m(A) / m(omega) = 7 / 10

    Zadanie 98.
    Oznaczam x - ilość stron czytanych w ciągu dnia.
    Ilość dni potrzebnych do przeczytania książki y = 480 / x
    Gdyby czytał o 8 więcej dziennie (czyli x + 8), przeczyta książkę w y - 3 dni, stąd:

    y - 3 = 480 / (x + 8). Postawiam z pierwszego równania y = 480 / x i dostaję:

    \frac{480}{x} - 3 = \frac{480}{x+8}

    Sprowadzam do wspólnego mianownika, mnożę przez x * (x + 8). Mam pewność, że wolno mi, bo x jest dodatnie wiec mianowniki nie mogą być zerami.

    480 * (x + 8) - 3 * x * (x + 8) = 480 * x

    Po wymnożeniu nawiasów, podzieleniu przez -3 i przeniesieniu wszystkiego na jedną stronę mam:
    x^2 + 8x - 1280 = 0
    Wyróżnik = 8^2 + 4 * 1280 = 5184 = 72^2
    x1 = (-8 - 72) / 2 ; odpada bo ujemne
    x2 = (-8 + 72) / 2 = 32 strony w ciągu dnia.
    Całą książkę uczeń czytał przez 480 / 32 = 15 dni.

    Zadanie 99.
    Wypisuję informacje dane w zadaniu:
    a * c = b^2 z właściwości ciągu geometrycznego
    a + b + c = 93 jako suma liczb
    b = a + r (gdzie r jest różnicą ciągu arytmetycznego, b jest drugim wyrazem)
    c = a + 6r (c jest siódmym wyrazem).

    Pozbywam się r z przedostatniego równania: r = b - a,
    wstawiam to do równania na c = a + 6r
    Wypisze wszystkie 3 równania razem:

    b^2 = a * c
    a + b + c = 93
    c = a + 6 * (b - a) = 6b - 5a

    Chcę a i c wyrazić przez b i podstawić do pierwszego równania.
    "c" z ostatniego równania wstawiam do środkowego:
    a + b + 6b - 5a = 7b - 4a = 93 ; stąd a= (7b - 93) / 4.
    Wstawiam a do równania na c
    c = 6b - 5 * (7b - 93) / 4 = (24b - 35b + 465) / 4 = (465 - 11b) / 4

    Teraz a i c wstawiam do b^2 = a * c. Dostaję dość niemiłe równanie kwadratowe:
    b^2 = \frac{7b-93}{4}\cdot\frac{465 - 11b}{4}
    Mnożę przez 16, dzielę przez 93, porządkuję składniki:
    b^2 - 46b + 465 = 0
    Wyróżnik = 46^2 - 4 * 465 = 256 = 16^2
    b1 = (46 - 16) / 2 = 15
    b2 = (46 + 16) / 2 = 31
    Znając b wyliczam a oraz c.
    a1 = (7 * 15 - 93) / 4 = 3 ; c1 = (465 - 11 * 15) / 4 = 75
    a2 = (7 * 31 - 93) / 4 = 31 ; c1 = (465 - 11 * 31) / 4 = 31

    Istnieją dwa rozwiązania: {3,15,75} oraz {31,31,31}
    Drugie rozwiązanie jest też dobre, bo ciąg geometryczny ma iloraz 1, a ciąg arytmetyczny różnicę 0. Też dobre ciągi. Rozwiązanie 1: ciąg geometryczny na iloraz 5, ciąg arytmetyczny różnicę 10.

    Zadanie 100.
    Wzór ma mieć postać: an = a1 + (n-1) * r
    Trzeba wyznaczyć pierwszy wyraz a1 i różnicę r.
    Wypisuję informacje z zadania:
    5 a1 + 10 r = 10 (jako suma pierwszych 5 wyrazów)
    (a1 + 2r) * (a1 + 12r) = (a1 + 4r)^2 (z własności ciągu geometrycznego i odpowiednich wyrazów ciągu arytmetycznego).

    Z pierwszego równania mam a1 = 2 - 2r. Wstawiam do drugiego:
    (2- 2r + 2r) * (2 - 2r + 12r) = (2 - 2r + 4r)^2 ; czyli po wymnożeniu nawiasów:
    4 + 20r = 4 + 8r + 4r^2 ; czyli, po podzieleniu przez 4 i porządkowaniu
    r^2 - 3r = 0; daje to:
    r1 = 0 oraz a1 = 2
    r2 = 3 oraz a1 = -4

    Są dwa rozwiązania:
    Pierwsze: an = 2 ciąg stały
    Drugie: an = -4 + 3 * (n-1)
    Pierwsze rozwiazanie spełnia warunki zadania w sposób oczywisty, sprawdzam drugie:
    Suma pierwszych 5 wyrazów ciągu = -4 -1 + 2 + 5 + 8 = 10. Pasuje.
    Ciąg geometryczny tworzą wyrazy: 2, 8, 32. ; 2 * 32 = 8^2. pasuje.

    Zadanie 101.
    Zrób rysunek!
    Jeśli bym znał długość boku podstawy (oznaczam go przez "a") i wysokość "h" trójkąta, będącego ścianą boczną to szukane pole powierzchni bocznej wynosi:
    P = 4 * a * h / 2 = 2 * a * h. Dążę do wyznaczenia a, h.

    Z zadania wynika, że AC jest przekątną podstawy (kwadratu) czyli
    AC = a * pierw(2).
    Następnie: AC : AS = 10 :13 więc AS = AC * 13 / 10 = a * 13 * pierw(2) / 10.
    Wykorzystuje teraz pole trójkąta ACS, równe 120.
    Wysokość H (w odróżnieniu od h !) tego trójkąta, bok AS i połowa przekątnej podstawy tworzą trójkąt prostokątny więc:
    H^2 = (AS)^2 - \left(\frac{a\sqrt{2}}{2}\right)^2 = \left(\frac{13a\sqrt{2}}{10}\left)^2 - \left(\frac{a\sqrt{2}}{2}\right)^2 = \frac{72}{25}a^2
    Zatem H = a * pierw(72) / 5
    Pole trójkąta ACS = AC * H / 2 = a^2 * pierw(2) * pierw(72) / 10 = 120 ; więc
    a = 10.
    AC = 10 * pierw(2) oraz AS = 13 * pierw(2).
    Wysokość h ściany bocznej, połowa "a" i AS tworzą trójkąt prostokątny, więc:
    h^2 = (AS)^2 - (a/2)^2 = (13\sqrt{2})^2 - 5^2 = 313
    Wobec tego h = pierw(313)
    Pole powierzchni bocznej:
    S = 2 * a * h = 2 * 10 * pierw(313) = 20 * pierw(313)
    Mogłem się tu pomylić, bo brzydko wychodzi. Ale pole ACS się zgadza, wiec chyba dobrze.

Podobne zadania

mariusz92 Między liczbami -4 i 50 wstaw dwie tak aby trzy pierwsze tworzyły ciąg Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mariusz92 28.3.2010 (19:49)
hmm Badanie trójmianu kwadratowego - zadanie optymalizacyjne. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: hmm 29.3.2010 (18:21)
lestat919 zadanie - promień okręgu Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: lestat919 6.4.2010 (18:17)
bombecka88 Zadanie matematyka pomocy Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: bombecka88 14.4.2010 (11:45)
mania1408-k1 Zadanie matematyka pomocy-pola trójkątów podobnych. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1408-k1 14.4.2010 (12:58)

Podobne materiały

Przydatność 60% Dalsze losy Skawińskiego.

Znowu w drodze...Cała przyszłość, jaka wydawała się być przed Skawińskim zniknęła bezpowrotnie...A przecież, tak naprawdę nic się nie wydarzyło, nikt nie zginął na tym statku co osiadł na mieliźnie zeszłej nocy, dlatego, że Skawiński nie zapalił latarni...Czy musiał od razu stracić pracę? Co ma teraz z sobą zrobić ? Dokąd się udać? Gdzie? – Oto pytania jakie...

Przydatność 70% Dalsze losy Skawińskiego.

Skawiński wziąwszy „Pana Tadeusza” do ręki powrócił myślami do swej odległej ojczyzny. Będąc latarnikiem zapomniał jak była mu ona droga przed laty. Ogarnęła go tęsknota i począł rozpamiętywać kraj lat dziecinnych. Uczucie to tak nim wstrząsnęło, że łzy popłynęły mu z oczu strumieniami. Serce jego rwało do Polski. Książka ta był również przyczyną...

Przydatność 70% Losy Wokulskiego - w punktach.

1. Zmuszenie Wokulskiego przez ojca do pracy u Hopfera. 2. Kontynuacja nauki i skończenie szkoły Przygotowawczej. Dostanie się do szkoły Głównej. a) Zetknięcie się ze studentami akademii medycznej. b) przerwanie nauki w szkole Głównej. 3. Udział w powstaniu styczniowym. a) Zesłanie na Syberię. 4. Zetknięcie się z wybitnymi uczonymi (Czerski, Czekanowski, Dybowski)...

Przydatność 55% Dalsze losy Małego Księcia

Mały Książe leżał nieruchomo na pustyni, a wokół była głęboka cisza. Nagle cichutko, bezszelestnie z jego ciała ,,wypłynęła” dusza. Zdziwiony swoją nową postacią Mały Książe zastanowił się co będzie dalej robić? Bez chwili namysłu wiedział, że powróci na swoją planetę. Postanowił także odwiedzić w drodze powrotnej planety i ludzi których już znał. Swoją...

Przydatność 75% Dalsze losy Skawińskiego.

„W kilka dni później widziano Skawińskiego na pokładzie statku idącego z Aspinwall do New Yorku” Przygnębiony, zrezygnowany Skawiński płynął na nowe drogi życia. Nie wiedział gdzie będzie pracował i gdzie będzie mieszkał. Nie miał już sił podejmować nowych wyzwań. Nie miał pomysłu na nowe zajęcie. Chciał tylko spokoju, choć i to było bardzo trudne do...

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji