Treść zadania

Sasetka15

Dnia 30 Sierpnia mam Poprwawkę z języka Polskiego. Mam 14 zagadnień do nauczenia sięz klasy II gimnazjum, więc jak możecie to napiszcie mi coś o tych punktach. Z góry dzięki ;*

1. Barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm - charakterystyka epok ( czas trwania, przedstawiciele, wykreowane postawy osobowe, najważniejsze dzieła ) ;

2. Charakterystyka kultury sarmackiej ;

3. Tematyka i problematyka " Dziadów cz. II " Adama Mickiewicza ;

4. Tematyka i problematyka " Balladyny " Juliusza Słowackiego ;

5. Tematyka i problematyka " Bajek robotów " Stanisława Lema ;

6. Przykłady liryki tyrtejskiej i innowacyjnej w literaturze pozytywizmu i romantyzmu ;

7. Sylwetka i dorobek artystyczny Adama mickiewicza i Juliusz Słowackiego ;

8. Poetycki obraz refleksji Adama Mickkiewicza z podróży po Krymie zawarty w " Sonetach Krymskich " ;

9. Budowa akcji w dramacie ;

10. Wyznaczniki dramatu jako rodzaju literackiego ;

11. Cechy gatunkowe tragedii ;

12. Style użytkowe i ich charakterystyka ;

13. Typy błędów językowych ;

14. Rodzaje słowników i ich zastosowanie.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    13. ortograficzne, interpunkcyjne, gramatyczne, stylistyczne

Rozwiązania

  • storczyk

    4. Balladyna Juliusz Słowackiego
    W książce chodzi o to że główna bohaterka Balladyna najpierw zabija swą siostrę nożem w lesie aby to ina mogła poślubić Kirkora. Następną jej ofiarą jest jej mąż Kirkor, zabiła go aby móc rządzić. Również kiedy matka przyszła do niej do zamku po pomoc ona powiedziała że nie zna tej kobiety i kazała zamknąć ją w lochach zamku i zagłodziła matkę na śmierć. Książka kończy się, iż to Balladyna ginie od uderzenia pioruna.

  • PewienKto

    Ad.1
    BAROK- czas trwania to od końca XVII wieku do XVIII wieku . Najważniejszymi dziełami powstałymi w okresie baroku był przede wszystkim budowa pałacu w Wilanowie. Powstały wówczas liczne kościoły i inne budynki sakralne takie jak np. Kościół II Gesu w Rzymie lub też Kościół św, StanisławKoleguim Jezuickie,
    Kościół Św. Antoniego - franciszkanów,
    Kościół Św. Józefa - karmelitów,
    Kościół Św. Kazimierza - reformatów, a biskupa w Farze ...
    Postaciami wykreowanymi w czasie trwania baroku mogą być Johann Sebastian Bach (Koncerty brandenburskie)
    Georg Friedrich Händel (oratorium Mesjasz), ("Zadok the Priest")
    Antonio Vivaldi (Cztery pory roku) (TO JEŻELI CHODZI O MUZYKĘ) w nauce ważnymi postaciami tego okresu byli między innymi Kartezjusz, Andrzej Maksymilian Fredro, Hugo Grocjusz i Thomas Hobbes ...
    Hm .. Najważniejsze dzieła . Nie za bardzo rozumiem ... Domyślam się, że chodzi o malarstwo i rzeźbę ...
    Więc tak...
    Malarstwo : Annibale Carracci, Domine, quo vadis , Georges de la Tour, Święta Magdalena
    Rzeźba : Ekstaza świętej Teresy Berniniego


    OŚWIECENIE- czas trwanie to 1688-1789 ...
    W Oświeceniu powstał między innymi Panteon w Paryżu . w czasie trwanie oświecenia wykreowało się wielu znanych do obecnych czasów poetów takich jak Ignacy Krasicki lub też Wolter...


    ROMANTYZM- epoka trwająca od XVIII do XIX wieku . Przedstawicielami romantyzmu w Polsce byli Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Cyprian Kamil Norwid, Zygmunt Krasicki ...
    W czasie romantyzmu powstał też przepiękny obraz ukazujący realia ówczesnych czasów , to obraz Caspar David Friedrich Dwaj mężczyźni obserwujący księżyc (1819)...


    POZYTYWIZM- powstał w połowie XIX wieku .. Twórcy pozytywizmu to : Adam Asnyk (1838 - 1897)
    Adolf Dygasiński (1839 - 1902)
    Wiktor Gomulicki (1848 - 1919)
    Maria Konopnicka (1842 - 1910)
    Julian Ochorowicz (1850 - 1917)
    Eliza Orzeszkowa (1841 - 1910)
    Bolesław Prus (1847 - 1912)
    Henryk Sienkiewicz (1846 - 1916)
    Antoni Sygietyński (1850 - 1923)
    Aleksander Świętochowski (1849 - 1938)



    Ad. 2
    Podstawą kultury Sarmackiej był integrowanie szlachty Polskiej , uzasadniając posiadane przez nią przywileje społeczne, ale także odmienność jej obyczajów.

    Ad. 3
    Głównym tematem dziadów Dzień Zaduszny . Problematyką dziadów jest wczesnoromantyczna filozofia egzystencji jak również romantyczna koncepcja kosmosu i człowieka .


    Ad.4
    Tematem Balladyny jest funkcjonowanie w świecie dobra i zła . W świecie utworu zło zwycięża nad dobrem. Alina ginie, żoną Kirkora, księżną zostaje okrutna Balladyna. Ginie także jej mąż, szlachetny Kirkor, który chce zwrócić Pustelnikowi (a w rzeczywistości prawowitemu królowi Popielowi) koronę - symbol władzy. Dopiero w ostatniej scenie dobro odzyskuje władzę.
    Juliusz Słowacki wykorzystał w swoim utworze liczne wątki znane z baśni. Przede wszystkim jest to wyraźny podział bohaterów na dobrych (Alina, Wdowa, Kirkor, pustelnik) i złych (Balladyna, Kostryn, Grabiec). Duże znaczenie mają tu czary: rolę wróżki z baśni odgrywa Goplana. To jej słudzy - Chochlik i Skierka - przywłaszczają sobie koronę Popielów, co krzyżuje plany Kirkora pragnącemu zwrócić ją prawowitemu władcy. Koronę zakłada Grabiec - król-błazen. Święty przedmiot zostaje zbezczeszczony, a postać władcy ośmieszona. Przy okazji dochodzi do ujawnienia się ironii romantycznej. Walka Kirkora idzie na marne, choć książę nie zawinił i miał szlachetne plany.
    Typowy dla baśni jest także motyw rywalizacji siostry dobrej i złej - pojawił się on np. w baśni Ch. Perraulta Wróżki (dobra siostra i zła Franusia). Słowacki wykorzystał motywy baśniowe w oryginalny sposób. Są to motywy odwrócone: zło zwycięża dobro, dobra siostra ginie z ręki złej, czary nie pomagają, ale utrudniają życie bohaterów.
    Obok baśniowych pojawiają się tu motywy legendarne. Najważniejszy z nich to korona Popielów - symbol władzy legendarnego króla Popiela III, pozostającego na wygnaniu. Aby przywrócić byt państwowy niezbędne jest, by na tronie zasiadł prawowity władca. O to walczy Kirkor.



    Ad. 13
    * ortograficzne
    * językowe
    * stylistyczne
    * interpunkcyjne
    * gramatyczne

    14.
    Ortograficzny, wyrazów obcych, synonimów, wyrazów pochodnych...

Podobne materiały

Przydatność 50% Przebieg dnia:

Gewoehnlich .........(budzić się) ich um 6.45. Ich ....... um 7 Uhr (wstawać). Ich ............. schnell (myć się,brać prysznic),..........(myć zęby) und ........ (ubierać). Dann ....... (jeść śniadanie) ich , ich ......... (brać) meine Tasche und ........(jechać do szkoły). Auf dem Schulweg ........(kupować) ich mir noch eine Zeitung. Kurz vor 8 Uhr ........(być) ich in der...

Przydatność 55% Charakterystyka Wertera na podstawie listów z 15 i 18 sierpnia.

Werter jest głównym, a zarazem tytułowym bohaterem powieści Johanna Wolfganga Goethe'go pt. "Cierpienia młodego Wertera". Jest człowiekiem młodym, przystojnym, inteligentnym, lubiącym zatopić się w interesującej lekturze. Mimi iż jest zamknięty w sobie bez problemu nawiązuje nowe znajomości. Potrafi tańczyć i prowadzić interesujące konwersacje. Ideał kobiety...

Przydatność 60% Kreacja Wertera na podstawie listu z 28 sierpnia

Temat: Kreacja Wertera na podstawie listu z 28 sierpnia Werter jest to główny bohater epistolarnej powieści J. W. Goethego pt. ?Cierpienia młodego Wertera?. Wywodził się on ze sfery mieszczańskiej. Jego matka pragnęła, aby zrobił karierę dyplomatyczną. Dlatego też zadbała o jego staranne wykształcenie. Czytał Homera i malował obrazy, posiadał umiejętność konwersacji, co...

Przydatność 65% Pewnego dnia w Soplicowie

-Cześć Zenek ! - zaczął kolejną podsklepową rozmowe Heniek. -Witaj Heniek ! - odparł jak co dzień Zenek - Jak leci ? - kontynuował Zenek. -Ty wiesz Zenek , że coś ze mną jest niedobrze. - z zaniepokojeniem odparł Heniek. -Za duż wypiłeś , czy co ? -Nie , nie o to chodzi. Widzisz , wczoraj byłem sobie w barze , Kaźmirz też był. Tak sobie siedzieliśmy elegancko przy...

Przydatność 65% Meine Tag - opis dnia

Um 6:40 Uhr bin ich aufgestanden. Um 6:45 Uhr bin ich ins Bad gegangen. Um 7:00 Uhr habe ich gefrhstck. Ich habe Tee getrunken und 1 Brtchen gegessen. Um 7:20 Uhr bin ich in die Schule mit dem Bus gefahren. Von 8:00 bis 14:20 Uhr bin ich in der Schule gewesen. Um 14:45 Uhr bin ich nach Hause zruckgekommen. Um 15:00 Uhr habe ich zu Mittag gegessen. Von 15:30 bis 17:30 Uhr habe ich Hausaufgaben...

0 odpowiada - 0 ogląda - 3 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji