Treść zadania
Autor: diana00115 Dodano: 29.5.2011 (10:16)
proszę was o pomoc.
nie rozumiem jak sie oblicza masę cząsteczkową soli,
zawartość procentową metali w solach (procent masowy),
ustala wzory (np siarczany(VI)metalu trójwartościowego),
równania dysocjacji jonowej soli.
i co to jest to całe u (masa cząsteczkowa)
podam wam przykłady jak w książce tylko proszę nie o wynik tylko o wytłumaczenie i podanie wyniku
wytłumaczcie mi o co chodzi bo mam taką nauczycielkę ze gada i nie tłumaczy nic.
oblicz zawartość procentowa (procent masowy) metali w solach.
a) AlCl3
b) Na2SO4
c)Pb(NO3)2
ustal wzór siarczanu (VI) metalu trójwartościowego o masie cząsteczkowej 400u.
oblicz mase czasteczkową podanych soli
a)CaCl2
b) CuCO3
c)Ni(NO3)2
d) (NH4)3PO4
dokończ równania dysocjacji jonowej soli
a) BaCl2----> .............+............
b) AlBr3------> ................+..............
c) Na2S--------->...........+............
d)Ba(NO3)2 -----> ..........+.........
e) K3PO4---------> ..........+..........
jak sie oblicza masę cząsteczkowa (podajcie własny przykład)
daje naj za najjaśniejsze wytłumaczenie tylko błagam szybko!! :(
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
Wzory i nazwy soli Przedmiot: Chemia / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: Evi 25.3.2010 (21:22) |
Proszę o pomoc |
1 rozwiązanie | autor: closedeyes 29.3.2010 (17:34) |
Zadanie z chemi bardzo prosze o pomoc mam to na jutro !! Przedmiot: Chemia / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: majka006 29.3.2010 (20:02) |
Rozpuszczalność soli w wodzie. Pomocy! Przedmiot: Chemia / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: krzysio-baran 11.4.2010 (19:38) |
prosze o pomoc ;) Przedmiot: Chemia / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: pawlax22 12.4.2010 (19:54) |
Podobne materiały
Przydatność 80% Jak rozumiem szczęście?
Każdy z nas, każdy człowiek potrafi doznawać wielu uczuć, co wywołuje u niego czasem śmiech, czasem przygnębienie, czasem pozytywne, lub negatywne wspomnienia, a czasem wiele, wiele innych reakcji. Gama uczuć jest bardzo szeroka, od tych najprostszych, związanych z codziennymi czynnościami, aż do tych najgłębszych, nad którymi najwybitniejsi filozofowie zastanawiają się od...
Przydatność 55% Wykorzystanie soli
Solami nazywamy związki chemiczne wywodzące się z kwasów o wzorze ogólnym: MnRm (M - metal, R - reszta kwasowa). Sole można podzielić podobnie jak kwasy na: -sole tlenowe to pochodne kwasów tlenowych, na przykład: siarczany i azotany, -sole beztlenowe pochodzą od kwasów beztlenowych, na przykład: chlorki, siarczki i jodki, chlorki Cl- Na+ otrzymywanie sody,...
Przydatność 65% Zastosowanie soli
Sole są bardzo rozpowszechnione w przyrodzie. Skorupa ziemska składa się głównie z soli i tlenków. Chlorek wapnia - CaCl2. Stosowany jako środek osuszający, jako dodatek do cementów podczas robót zimowych, do matowania włókien, w lecznictwie jako środek przeciwko niedoborowi wapnia, do wytwarzania mieszanin chłodzących. Chlorek cynku - ZnCl2. Stosowany m.in do oczyszczania...
Przydatność 80% Zastosowanie soli
Sole znalazły liczne zastosowania, przede wszystkim jako nawozy sztuczne, a ponadto w budownictwie, komunikacji, w przemyśle spożywczym i wielu innych. ZASTOSOWANIE POSZCZEGÓLNYCH SOLI: AZOTANY : Niektóre azotany znalazły szerokie zastosowanie jako cenne nawozy mineralne, niektóre jako materiały wybuchowe lub ich składniki, niektóre w lecznictwie, w fotografii....
Przydatność 85% Zastosowanie soli
Sole znalazły liczne zastosowania, przede wszystkim jako nawozy sztuczne, a ponadto w budownictwie, komunikacji, w przemyśle spożywczym i wielu innych. ZASTOSOWANIE POSZCZEGÓLNYCH SOLI: AZOTANY : Niektóre azotany znalazły szerokie zastosowanie jako cenne nawozy mineralne, niektóre jako materiały wybuchowe lub ich składniki, niektóre w lecznictwie, w fotografii....
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
4 0
rzbyszek 29.5.2011 (10:57)
Masę cząsteczkową soli oblicza się tak jak masę cząsteczkową każdej cząsteczki: trzeba zsumować masy atomowe wszystkich atomów wchodzących w skład cząsteczki np.:
m_{H_2O}=2 \cdot 1u+16u=18u – masy atomowe zaokrąglamy najczęściej do całości a znajdujemy je w układzie okresowym pierwiastków
Procent masowy obliczamy dzieląc masę danego pierwiastka przez masę cząsteczkową np. obliczenie zawartości procentowej wodoru w wodzie:
\%H= \frac{2 \cdot 1u}{18u}=11,11\%
Wzór soli składa się z dwóch części: metalu (wyjątkiem jest grupa amonowa) i reszty kwasowej.
Ustalamy wartościowość metalu (wartościowość metali grup 1 i 2 odpowiednio wynoszą I i II, a dla pozostałych metali albo trzeba ją znać, albo można ustalić z równania reakcji.
Wartościowość reszty kwasowej jest równa liczbie atomó1) wodoru w cząsteczce kwasu od którego pochodzi.
M^x_nR^y_m – n i m to współczynniki, które wylicza się jako najmniejszą wspólną wielokrotność wartościowości metalu i reszty kwasowej – x i y.
Np.
FeCl_3 – wzór jest taki, bo Fe-III wartościowy i Cl – I wartościowy
K_2SO_4 – wzór jest taki, bo K-I wartościowy i SO4 – II wartościowy
K_3PO_4 – wzór jest taki, bo K-I wartościowy i PO4 – III wartościowy
CuSO_4 – wzór jest taki, bo Cu-II wartościowy i SO4 – II wartościowy
Fe_2(SO_4)_3 – wzór jest taki, bo Fe-III (2*III=3*II) wartościowy i SO4 – II wartościowy
Bez znajomości równań dysocjacji kwasów i zasad nie napiszesz poprawnie równania dysocjacji soli.
Kwasy dysocjują tak:
H_nR \xrightarrow {H_2O} nH^++R^{n-}
Zasady dysocjują tak:
M(OH)_n \xrightarrow {H_2O} M^{n+}+nOH^-
Sole powstają składają się z metalu i reszty kwasowej, w wyniku dysocjacji powstają kationy metalu i aniony reszty kwasowej. Dysocjacji jonowej ulegają jedynie sole rozpuszczalne w wodzie.
Najlepiej wyjaśnię to na przykładach:
NaCl \xrightarrow {H_2O} Na{+}+Cl^-
CuCl_2 \xrightarrow {H_2O} Cu{2+}+2Cl^-
CuSO_4 \xrightarrow {H_2O} Cu{2+}+SO_4^-
Atomowa jednostka masy – (unit). Specjalna jednostka dla określania mas atomów, tak jak jubilerzy stosują jednostkę karat, tak chemicy unit.
* * *
a)
m_{AlCl_3}=27u+3 \cdot 35,5u=133,5u
\%Al= \frac{27u}{133,5u} \cdot 100\%=20,22\%
b)
Na_2SO_4
m_{Na_2SO_4}=2 \cdot 23u+32u+4 \cdot 16u=142u
\%Na= \frac{46u}{142u} \cdot 100\%=32,39\%
c)
Pb(NO_3)_2
m_{ Pb(NO_3)_2}=207u +2 \cdot (14u+3 \cdot 16u)=331u
\%Pb= \frac{207u}{331u} \cdot 100\%=62,54\%
* * *
m_{M_2(SO_4)_3}=400u=2m_M+3 \cdot (32u+4 \cdot 16u) \Rightarrow
2m_M=400-3 \cdot (32u+4 \cdot 16u)=112u
m_M= \frac{112u}{2}=56u
Metal o masie atomowej 56u to żelato, zatem wzór tej soli to Fe_2(SO_4)_3
* * *
a)
m_{CaCl2}=40u+2 \cdot 35,5u=111u
b)
m_{CuCO3}=63,5u+12u+3 \cdot 16u=123,5u
c)
m_{Ni(NO_3)_2}=59u+2 \cdot (14u+3 \cdot 16u)=183u
d)
m_{(NH_4)_3PO_4}=3 \cdot (14u+4 \cdot 1u)+31u+4 \cdot 16u=149u
* * *
a)
BaCl_2 \xrightarrow {H_2O} Ba^{2+}+2Cl^-
b)
AlBr_3 \xrightarrow {H_2O} Al^{3+}+3Br^-
c)
Na_2S \xrightarrow {H_2O} 2Na^++S^{2-}
d)
Ba(NO_3)_2 \xrightarrow {H_2O} Ba^{2+}+2NO_3^-
e)
K_3PO_4 \xrightarrow {H_2O} 3K^++PO_4^{3-}
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie