Zamknij

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności.

Treść zadania

igorek123

udziel odpowiedzi
1. Czytaj uważnie tekst i zadania.
2. W zadaniach 1., 2., 6., 8. oraz 11. znajdują się cztery odpowiedzi A, B, C, D. Wybierz tylko jedną z nich i zamaluj kratkę z odpowiadającą jej literą w karcie odpowiedzi.
3. Jeżeli się pomylisz, błędne zaznaczenie otocz kółkiem.
4. Rozwiązania zadań od 3. do 5., 7., 9., 10. oraz od 12. do 17. zapisz czytelnie i starannie w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj.
5. Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów, jaką można uzyskać za właściwą odpowiedź. Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 35 punktów.
Tekst do zadań od 1. do 11.
Eliza Orzeszkowa
O powieści
Fragment artykułu „Kilka uwag nad powieścią”
Jednym z obszernych działów piśmiennictwa jest powieść. Niezmiernie rozpowszechniona, przeróżnych rozmiarów i odcieni, najbardziej może jest wypływem ogólnego, społecznego nastroju. Wnika ona w najtajniejsze zakątki serc ludzkich – i od pałaców do najniższych sfer towarzystwa wszędzie roztacza wspaniałe albo posępne, miłosne albo rozpaczne obrazy dramatu ludzkiego życia. Człowiek, który podejmie się pokazywać światu serca bliźnich, piórem malować ich postacie i snuć nicie przeróżnych istnień, człowiek taki, powieściopisarz, powinien więcej może niż autor w innej piśmiennictwa gałęzi wsłuchać się w głos swojego czasu, zrozumieć najtajniejsze głębie ducha współczesnych. Jak zwierciadło, które blado lub krzywo odbija przedmioty, ulec musi zniszczeniu, tak powieść, w której społeczność nie pozna siebie, zapomnieniu prędkiemu ulegnie. Mało jest czuć w piersi natchnienie i w umyśle bogactwo wiedzy posiadać. Ażeby napisać powieść, w której by drgały wszystkie tętna człowiecze, trzeba długo żyć między ludźmi, trzeba ich kochać i nienawidzić, wielbić i pogardzać nimi; a później dopiero z uspokojonym sercem i ukołysaną myślą, w głębokich rozwagach nad widzianym i minionym wszystkie iskry w jeden zebrać płomień, wszystkie światła w jedno zlać słońce.
Właściwa powieść rozwinęła się dopiero w XIX wieku; i mogłoż być inaczej? Średnie wieki były wiekami fantazji, wyobraźni rozbujałej. W owej porze umysł ludzki, ledwie obudzony z nieświadomości pierwotnych czasów, nie otrząsł się był jeszcze całkiem z sennych widziadeł. Pragnienie światła i prawdy drgało już w łonie ogółu i stąd zjawiały się niekiedy postacie olbrzymie wiedzą i głęboką myślą jak jasne wśród zmroku świeczniki; ale masom trudno było nagle przyjść do dojrzałego poznania siebie i otaczającego świata. [...]
Powoli jednak kończyło się panowanie fantazji, rozpoczynała epoka rozumu. Ludzie we wszystkich dziedzinach myśli poczęli szukać prawdy; poczęli badać przyrodę zewnętrznego świata i człowieka, dopatrywać tajemnicą dotąd okrytego węzła, który łączy ludzkość z resztą wszechistnienia. Przed powagą wiedzy i
rzeczywistości pierzchały stopniowo średniowieczne widziadła; to, co było strasznym, okazywało się naturalnym – wielkie małym, błyszczące niczym. [...]
W XIX dopiero wieku powieść stała się ważną i szeroką gałęzią piśmiennictwa. Im bardziej rozpowszechniało się światło, tym więcej umysłowego żywiołu potrzebowali ludzie. Pomiędzy mędrcami pracowicie badającymi tajnie nauki a nieumiejętnymi utworzyła się w społeczności nieznana średnim wiekom klasa oświeconych, a nie uczonych, którzy, nie oddając się wyłącznie nabywaniu wiedzy, potrzebowali jednak umysłowego zasiłku. [...]
Gdy więc powieść XIX wieku wypłynęła z potrzeby nasycenia nie tylko wyobraźni, ale i rozumu, musiała zatem połączyć w sobie żywioł fantazyjny z rozumowym. Bez pierwszego nie byłaby dziełem sztuki, bez drugiego nie odpowiedziałaby duchowi i potrzebom swojego czasu.
1. Powieść to gatunek 1 p.
A. z pogranicza epiki i dramatu.
B. dramatyczny.
C. epicki.
D. liryczny
2. Co wynika z trzecie zdania artykułu? 1 p.
A. Powieść zapada w ludzkie serca.
B. Powieść dociera do ludzi z różnych sfer.
C. Powieść opowiada o ludzkim losie.
D. Odpowiedzi A, B i C są właściwe.
3. Wypisz z tekstu wypowiedzenie nawiązujące do sentencji francuskiego pisarza Stendhala: powieść to jest zwierciadło przechadzające się po gościńcu. 1 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Wymień dwa warunki, które – zdaniem Elizy Orzeszkowej – powinien spełnić autor, aby napisać dobrą powieść. Nie cytuj. 2 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. Zastąp przymiotnikiem rozbudowany opis jednej z cech powieści. 1 p.
powieść, w której by drgały wszystkie tętna człowiecze – powieść . . . . . . . . . . . . . . . .
6. Na który wiek, według Elizy Orzeszkowej, przypada rozwój powieści? 1 p.
A. Na osiemnasty.
B. Na dwudziesty.
C. Na dziewiętnasty.
D. Na siedemnasty.
7. Na podstawie tekstu napisz, dlaczego w wiekach średnich nie mogła powstać dojrzała powieść. 1 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8. Wyrażeniem epoka rozumu można określić 1 p.
A. zarówno oświecenie, jak i pozytywizm.
B. oświecenie.
C. romantyzm.
D. pozytywizm.
9. Podkreśl w każdym zdaniu jeden z wyróżnionych wyrazów, tak aby przekazywało ono prawdziwą informację. 2 p.
Według Elizy Orzeszkowej powieść powinna służyć celom rozrywkowym / dydaktycznym.
Fantazja i rozum powinny / nie powinny występować razem w powieści.
10. Wyjaśnij, w jakim znaczeniu został użyty wyraz zasiłek w przedostatnim akapicie. 1 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11. Wielbić i pogardzać to para wyrazów 1 p.
A. bliskoznacznych.
B. pokrewnych.
C. pochodnych.
D. przeciwstawnych.
12. Dokończ zdanie. 1 p.
Drobiazgowe odzwierciedlanie rzeczywistości, bez pomijania jej ciemnych stron to hasło . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13. Wymień jeden z pozytywistycznych gatunków literackich. Podaj przykład utworu, który go reprezentuje oraz autora dzieła. 1 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14. Sformułuj dwa argumenty uzasadniające pogląd, że dzięki telewizji świat stał się globalną wioską. 2 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15. Napisz zaproszenie skierowane dla koleżanki lub kolegi z klasy do udziału w programie telewizyjnym „Powieść pozytywistyczna i współczesna”. 5 p.
16. Podaj dwie zalety i dwie wady telewizji. 2 p.
Zalety telewizji
Wady telewizji
17. Napisz sprawozdanie z powieści pozytywistycznej lub współczesnej, którą uważasz za najciekawszą. Twoja praca nie powinna być krótsza niż piętnaście linijek. 11 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zaproszenie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    1. C

    2. D

    3.'' Jak zwierciadło, które blado lub krzywo odbija przedmioty, ulec musi zniszczeniu, tak powieść, w której społeczność nie pozna siebie, zapomnieniu prędkiemu ulegnie. ''

    4.Należy być doświadczonym. Należy rozumieć innych ludzi .

    5.Fantastyczna

    6. C

    7.Ponieważ było za dużo fantazji .

    8.B

    9.Dydaktycznym , powinny

    10.Gdyż ludzie uczyli się tylko dla pieniędzy

    11.D

    12.Realizm

    13.Bolesław Prus '' Kamizelka '' - nowela

    14.Dowiadujemy się co dzieje się na świecie .Ludzie wolą oglądać telewizję , niż czytać książki .

    15. Droga Kasiu, serdecznie zapraszam Cię do udziału w programie telewizyjnym „Powieść pozytywistyczna i współczesna”, który odbędzie się 26.04.2011 r o godz. 17:00. Miejscem programu jest placówka sieci telewizyjnych przy ul. Słonecznej 24/5. Możemy wiele się z tego nauczyć, korzyści jest mnóstwo.Odpowiedź proszę, prześlij mi e-mailem do 10.04.2011 r. Pozdrawiam XYZ

    16. Wady: zbyt długie i częste oglądanie telewizji zmienia się w nałóg, nie zaspakaja ona w pełni potrzeb kulturowych młodzieży

    Zalety:w sposób prosty i szybki zdobywamy informacje, może uwrażliwiać, rozwijać umysł i emocje, kształtować odczucia estetyczne

Podobne zadania

Rosteczek Napisz przemówienei na zakończenie 3 klasy gimnazjum. Prosze o pomoc :) Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: Rosteczek 28.3.2010 (20:20)
Noker6 Napisać zaproszenie na dni otwarte do gimnazjum Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: Noker6 18.4.2010 (14:08)
Noker6 Napisz mowę zachęcającą do gimnazjum Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 2 rozwiązania autor: Noker6 18.4.2010 (15:00)
agniecha858 Wyobraź sobie,że Twoja klasa przygotowuje inscenizację"Romea i Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: agniecha858 25.4.2010 (10:54)
kozak1234 TEST-POLAK Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: kozak1234 25.4.2010 (22:21)

Podobne materiały

Przydatność 75% Wzory 3 klasa Gimnazjum- fizyka

Tutaj zamieszczam kilka wzorów z Fizyki do klasy 3 Gimnazjum. Najpierw podam wam symbole: V - Prędkość s - Droga t - Czas a - Przyspieszenie F - Siła W- Praca Ep - Energia Potencjalna Ek - Energia Kinetyczna c - Ciepło Właściwe q (taki zawinięty ogonek. Tutaj będziemy oznaczać jako odwrócone p) - Pęd g - Gęstość / Grawitacja m - masa ^ - trójkącik zapisywany...

Przydatność 55% Ruchy jednostajne-I klasa gimnazjum

Ruch jednostajny: Wzór na drogę(s) s=V x t Wzór na szybkość(V) V=s / t Ruch jednostajnie przyspieszony: Wzór na szybkość(V) V=a x t 2 Wzór na drogę(s)...

Przydatność 70% Sprawdzian z chemii 2 klasa gimnazjum - sole

Prosze was o rozwiazanie, jakby ktos mogl rozwiazac bylbym bardzo wdzieczny !!!! ;)

Przydatność 60% Układ krążenia (nowa era) klasa 2 gimnazjum

Mały krwiobieg- lewa komora serca~aorta, tętnice~tkanki ciała(wymiana gazowa)~żyły główne~prawy przedsionek serca. Duży krwiobieg- prawa komora serca~tętnice płucne~płuca(wymiana gazowa)~żyły płucne~lewy przedsionek serca.2. W tętnicach krew płynie z serca do tkanek ciała(narządów), a w żyłach z tkanek ciała do serca.3. Budowa serca- prawy i lewy przedsionek, prawa i lewa...

Przydatność 55% Pytania i odpowiedzi na test z logiki

Gotowe ściągi do wydrukowania !!!

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji

Pierwszy raz?

Zapoznaj się z krótkim opisem jak sprawnie zdobywać punkty, sprawdź ile kosztuje dodanie zadania, itp. Zapoznaj się z możliwościami serwisu Zaliczaj.

Zaproś swoich znajomych

Zaproś swoich znajomych do serwisu. Im więcej osób zaprosić, tym więcej zdobędziesz punktów. Zarób nawet 100 punktów.