Treść zadania
Autor: hanikuzix Dodano: 9.5.2010 (16:07)
Czy wybór szkoły średniej dla gimnazjalisty jest trudny
rozprawka.
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
Kwiatuszek1998 9.5.2010 (16:27)
recetronic, 13 minut temu Zgłoś nadużycie
Moment podejmowania decyzji o wyborze szkoły lub zawodu nie jest sytuacją łatwą dla uczniów, także dla ich rodziców. Wpływa na nią wiele czynników sprawiających, że może być ona traktowana jako sytuacja trudna. Należą do nich:
naciski osób bliskich, znajomych dotyczące podjęcia decyzji przez ucznia, akceptowanej przez rodziców
brak lub niedostateczna ilość informacji dotycząca sieci szkół lub odpowiednich miejsc pracy
różnego rodzaju utrudnienia związane z rekrutacją do szkół: egzaminy wstępne, ograniczona ilość miejsc itp.
właściwości osobowościowe ucznia, a w szczególności jego odporność na sytuacje trudne, sposób radzenia sobie z przeciwnościami, umiejętności i możliwości intelektualne.
Sytuacja wyboru szkoły jest określana przez psychologów jako ryzykowna między innymi z powodu trudno przewidywalnego efektu końcowego. Uczeń podejmujący konkretną decyzję edukacyjną nigdy nie ma pewności, że jest ona prawidłowa. Istnieje w tym przypadku ryzyko niepowodzenia, z którym uczeń będzie musiał sobie poradzić. Fakt ten dodatkowo wpływa na pojawiające się w tym okresie napięcie emocjonalne, większą drażliwość, czasami lęki. Psycholog profesor T. Tomaszewski określa ją jako "sytuacja zależności i sytuacja trudna".
Co charakteryzuje tę sytuację?
Zależność od dorosłych ogranicza samodzielność i działania autonomiczne młodych ludzi, przyczyniając się do tego, że realizacja ich celów i wartości jest uzależniona od reakcji otoczenia. Działania zmierzające do wyboru szkoły doprowadzają w konsekwencji do zmiany całej sytuacji życiowej ucznia na całkiem nową, odmienną, nieprzewidywalną. Zmianie tej towarzyszy lęk egzaminacyjny w szkołach, gdzie egzamin jest wymogiem oraz niepewność, co do umiejętności poradzenia sobie z nim. Potwierdzeniem tego są, co roku informacje płynące od rodziców uczniów klas VI, III gimnazjalnych i maturalnych, w których informują o negatywnych emocjach swoich dzieci, o trudnościach adaptacyjnych w nowej szkole, o pojawiających się bólach głowy, brzucha towarzyszących chodzeniu do nowej szkoły. Biorąc pod uwagę mniejszą odporność psychofizyczną i słabe umiejętności radzenia sobie ze stresem, wielu młodych ludzi wymaga w tym okresie wsparcia swoich bliskich, czasami także specjalistów z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych, w skrajnych przypadkach potrzebują pomocy psychiatrycznej.
Pomoc szkół oraz PPP powinna być nastawiona na trzy podstawowe zadania, których adresatem są uczniowie. Te zadania to:
podjęcie świadomej i właściwej decyzji edukacyjno - zawodowej
poradzenie sobie z sytuacją egzaminacyjną
przystosowanie się do nowej sytuacji społecznej, jaką jest nowa szkoła, uczelnia, praca.
Co mogą zrobić rodzice? Na pewno powinni rozmawiać ze swoimi dziećmi, przybliżając im kryteria, które warto wziąć pod uwagę wybierając szkołę.
Czym się kierować przy wyborze szkoły?
Ważne są na pewno poziom kształcenia, oferta poza lekcyjna, atmosfera, jaka panuje w szkole, ale także osiągnięcia, jakimi szkoła może się pochwalić. Nie bez znaczenia jest lokalizacja i dojazd. Należy pamiętać, że drogę tą uczeń będzie pokonywał przez przynajmniej trzy lata swojej edukacji. Trzeba rozważyć sytuację, gdzie dojazdy do szkoły, będą zajmować 1-2 godziny. Zanim uczeń podejmie decyzję o wyborze szkoły warto zapytać o opinię znajomych, kolegów, koleżanki. Ważne, co mówi się w środowisku lokalnym o danej szkole. Mają znaczenie nie tylko opinie pozytywne, szczególnie, jeśli wypowiedziane są tylko i wyłącznie przez młodych ludzi, nie bez znaczenia są także niepochlebne opinie, lęki, obawy, o których rzadko, ale zdarza się, że mówią uczniowie danej szkoły, także ich rodzice. I choć wiele informacji, to często plotki, to jednak warto słuchać nieco uważniej niezadowolonych.
Jakich informacji potrzebuje uczeń, by dobrze wybrać szkołę średnią i co to znaczy dobry wybór?
Dobry wybór to zgodny z zainteresowaniami, predyspozycjami, ale także taki, na który, będzie w przyszłości zapotrzebowanie na rynku pracy. To, co może pomóc podjąć decyzję o wyborze szkoły to informacje zebrane w kilku grupach tematycznych:
wiedza o samym sobie - zainteresowania, predyspozycje psychofizyczne, stan zdrowia
wiedza o zawodach - zakres obowiązków, czynności zawodowe, jakie trzeba będzie wykonywać, wymagania i kwalifikacje, jakie trzeba zdobyć
wiedza o systemie kształcenia i sieci szkół
wiedza o rynku pracy - lokalnym, krajowym, globalnym.
Jeśli zdarzy się, że uczeń wybrał szkołę, która nie odpowiada rodzicom warto o tym porozmawiać. Spokojnie przedstawić argumenty "za" i "przeciw". Rodzic powinien jednak pamiętać o tym, że wybór pod presją może zaowocować w przyszłości drugorocznością, trudnościami adaptacyjnymi, zdrowotnymi oraz wieloma innymi sytuacji trudnymi.
CHyba tak !!Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
Rozprawka Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: kondzik72 27.4.2010 (19:19) |
Rozprawka Błagam o pomoc! Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: Wiola9 29.4.2010 (22:21) |
cześć potrzebna mi jest szybko rozprawka mam 3 tematy prosze wybierzcie jeden Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: monwar1991 19.5.2010 (21:43) |
ROZPRAWKA! Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: reniek 21.5.2010 (18:20) |
rozprawka Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: Natalia9212345 22.5.2010 (10:57) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Rozprawka
W życiu trzeba przeżyć i porażki i zwycięstwa. Tak, w pełni zgadzam się z tym stwierdzeniem. Życie człowieka nie jest pasmem sukcesów, radości, szczęścia i osiągnięć. Jest poprzetykane również wieloma niepowodzeniami, smutkami i przegranymi. Moje słowa najlepiej potwierdzają następujące argumenty. Po pierwsze, weźmy pod uwagę etap nauki i pracy w życiu człowieka....
Przydatność 50% Rozprawka
Dlaczego wnetrze Ziemi przepisywano zawsze tak duze i najczesciej mroczne znaczenie?Odpowiedz na to pytanie nie wydaje sie byc prosta.Temat zakłada,ze podziemie najczesciej kojarzy sie ludziom z czyms złym.Z czego to wynika?Otoż,na to pytanie odpowiem nastepujacymi argumentami. Po pierwsze wnetrze Ziemi nie jest do końca zbadane przez naukowcow.Prawie kazdy człowiek słyszac o podziemiu...
Przydatność 55% Rozprawka
To jedna z najtrudniejszych form wypowiedzi.Zapamietaj: -kazda rozprawka sklada sie z trzech czesci:WSTEPU(teza lub hipoteza),ROZWINIECIA(przytoczenie stosownych argumentow),ZAKONCZENIA(podsumowanie,powrot do tezy lub posumowanie,zmiana hipotezy w teze). *Teza-to twierdzenie,o ktorego slusznosci jestes przekonany i pragniesz to poprzec trafnymi argumentami. *Hipoteza-to opinia,ktora...
Przydatność 70% Rozprawka
Ta forma wypowiedzi pisemnej ma charakter zadania problemowego. Służy do uzasadnienia myśli zawartej w temacie lub do podjęcia polemiki. Rozprawka rozwija umiejętność samodzielnego myślenia, wyciągania wniosków oraz wypowiadania ocen. OGÓLNY PLAN ROZPRAWKI: I Teza (twierdzenie) II Argumenty...
Przydatność 80% Rozprawka.
Jak napisać rozprawkę 1)Wstęp- We wstępie należy: -Zasygnalizować jak zrozumiałeś temat -Wprowadzić do tematu krótko i rzeczowo wyjaśniając tezę -Zapowiedzieć dalszy tok rozumowania (Czy warto się zakochać-to jest temat do rozprawki) (Warto się zakochać lub nie warto się zakochać-tezy) 2)Rozwinięcie-argumenty które udowadniają tezę. Każdy argument...
0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań
0 0
recetronic 9.5.2010 (16:15)
Moment podejmowania decyzji o wyborze szkoły lub zawodu nie jest sytuacją łatwą dla uczniów, także dla ich rodziców. Wpływa na nią wiele czynników sprawiających, że może być ona traktowana jako sytuacja trudna. Należą do nich:
naciski osób bliskich, znajomych dotyczące podjęcia decyzji przez ucznia, akceptowanej przez rodziców
brak lub niedostateczna ilość informacji dotycząca sieci szkół lub odpowiednich miejsc pracy
różnego rodzaju utrudnienia związane z rekrutacją do szkół: egzaminy wstępne, ograniczona ilość miejsc itp.
właściwości osobowościowe ucznia, a w szczególności jego odporność na sytuacje trudne, sposób radzenia sobie z przeciwnościami, umiejętności i możliwości intelektualne.
Sytuacja wyboru szkoły jest określana przez psychologów jako ryzykowna między innymi z powodu trudno przewidywalnego efektu końcowego. Uczeń podejmujący konkretną decyzję edukacyjną nigdy nie ma pewności, że jest ona prawidłowa. Istnieje w tym przypadku ryzyko niepowodzenia, z którym uczeń będzie musiał sobie poradzić. Fakt ten dodatkowo wpływa na pojawiające się w tym okresie napięcie emocjonalne, większą drażliwość, czasami lęki. Psycholog profesor T. Tomaszewski określa ją jako "sytuacja zależności i sytuacja trudna".
Co charakteryzuje tę sytuację?
Zależność od dorosłych ogranicza samodzielność i działania autonomiczne młodych ludzi, przyczyniając się do tego, że realizacja ich celów i wartości jest uzależniona od reakcji otoczenia. Działania zmierzające do wyboru szkoły doprowadzają w konsekwencji do zmiany całej sytuacji życiowej ucznia na całkiem nową, odmienną, nieprzewidywalną. Zmianie tej towarzyszy lęk egzaminacyjny w szkołach, gdzie egzamin jest wymogiem oraz niepewność, co do umiejętności poradzenia sobie z nim. Potwierdzeniem tego są, co roku informacje płynące od rodziców uczniów klas VI, III gimnazjalnych i maturalnych, w których informują o negatywnych emocjach swoich dzieci, o trudnościach adaptacyjnych w nowej szkole, o pojawiających się bólach głowy, brzucha towarzyszących chodzeniu do nowej szkoły. Biorąc pod uwagę mniejszą odporność psychofizyczną i słabe umiejętności radzenia sobie ze stresem, wielu młodych ludzi wymaga w tym okresie wsparcia swoich bliskich, czasami także specjalistów z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych, w skrajnych przypadkach potrzebują pomocy psychiatrycznej.
Pomoc szkół oraz PPP powinna być nastawiona na trzy podstawowe zadania, których adresatem są uczniowie. Te zadania to:
podjęcie świadomej i właściwej decyzji edukacyjno - zawodowej
poradzenie sobie z sytuacją egzaminacyjną
przystosowanie się do nowej sytuacji społecznej, jaką jest nowa szkoła, uczelnia, praca.
Co mogą zrobić rodzice? Na pewno powinni rozmawiać ze swoimi dziećmi, przybliżając im kryteria, które warto wziąć pod uwagę wybierając szkołę.
Czym się kierować przy wyborze szkoły?
Ważne są na pewno poziom kształcenia, oferta poza lekcyjna, atmosfera, jaka panuje w szkole, ale także osiągnięcia, jakimi szkoła może się pochwalić. Nie bez znaczenia jest lokalizacja i dojazd. Należy pamiętać, że drogę tą uczeń będzie pokonywał przez przynajmniej trzy lata swojej edukacji. Trzeba rozważyć sytuację, gdzie dojazdy do szkoły, będą zajmować 1-2 godziny. Zanim uczeń podejmie decyzję o wyborze szkoły warto zapytać o opinię znajomych, kolegów, koleżanki. Ważne, co mówi się w środowisku lokalnym o danej szkole. Mają znaczenie nie tylko opinie pozytywne, szczególnie, jeśli wypowiedziane są tylko i wyłącznie przez młodych ludzi, nie bez znaczenia są także niepochlebne opinie, lęki, obawy, o których rzadko, ale zdarza się, że mówią uczniowie danej szkoły, także ich rodzice. I choć wiele informacji, to często plotki, to jednak warto słuchać nieco uważniej niezadowolonych.
Jakich informacji potrzebuje uczeń, by dobrze wybrać szkołę średnią i co to znaczy dobry wybór?
Dobry wybór to zgodny z zainteresowaniami, predyspozycjami, ale także taki, na który, będzie w przyszłości zapotrzebowanie na rynku pracy. To, co może pomóc podjąć decyzję o wyborze szkoły to informacje zebrane w kilku grupach tematycznych:
wiedza o samym sobie - zainteresowania, predyspozycje psychofizyczne, stan zdrowia
wiedza o zawodach - zakres obowiązków, czynności zawodowe, jakie trzeba będzie wykonywać, wymagania i kwalifikacje, jakie trzeba zdobyć
wiedza o systemie kształcenia i sieci szkół
wiedza o rynku pracy - lokalnym, krajowym, globalnym.
Jeśli zdarzy się, że uczeń wybrał szkołę, która nie odpowiada rodzicom warto o tym porozmawiać. Spokojnie przedstawić argumenty "za" i "przeciw". Rodzic powinien jednak pamiętać o tym, że wybór pod presją może zaowocować w przyszłości drugorocznością, trudnościami adaptacyjnymi, zdrowotnymi oraz wieloma innymi sytuacji trudnymi.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie