Treść zadania

wiciunn

1).Zastosowania różnych rodzajów włókien
2).Jak wykryć obecność pierwiastków (C, H, O, S, N) w różnych produktach żywnościowych?
3).Równanie reakcji powstawania tłuszczy.
4).Doświadczalnie odróżnić tłuszcz od substancji tłustej pochodzenia mineralnego.
5).Jak wykryć obecność białka.
6).Doświadczalnie wykazać redukujące właściwości glukozy.
7).Jak wykryć obecność skrobi?
8).Równanie reakcji spalania cukrów.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    1.ZASTOSOWANIE WŁÓKIEN

    włókien produkuje się m.in:

    -tkaniny - stosowane w ubraniach, okładzinach tapicerskich i wielu innych zastosowaniach
    Tkaniny wytwarza się z surowców naturalnych (wełna, bawełna, len, jedwab) lub z włókien sztucznych.

    - liny- Liny mogą być wykonane z różnych materiałów i najczęściej to są:
    -liny włókienne z materiałów pochodzenia roślinnego - surowcem zazwyczaj są włókna pochodzące z rośliny włóknistych takich jak - len, konopie, juta, sizal i inne;
    -liny włókienne z tworzyw sztucznych - skręcane lub plecione - zwykle poliamidowe, poliestrowe, nylonowe lub z innego tworzywa;

    -nici- wyrób włók. o znacznej długości i małej w stosunku do niej grubości; nitka jest utworzona z włókien przennych zespolonych siłami tarcia przez ich wzajemne skręcenie; rozróżnia się 2 rodzaje nitek: przędza wytworzona z włókien odcinkowych i jedwab — z włókien ciągłych; nitki bywają pojedyncze lub wielokrotne (uzyskane przez wzajemne skręcanie,głównie nitki wyrabia się z bawełny i wełny.

    -laminaty - tworzywa kompozytowe, w których włókna występują luzem lub w formie warstw tkaninowych

    tworzywa zbrojone - w których włókno wymieszane ze stopami polimerów tworzy materiały konstrukcujne o bardzo dużej wytrzymałości (np: karbon)
    2.Które ze składników żywności stanowią materiał budulcowy tkanek? cukry białka witaminy woda Tłuszcze rozpuszczają się w: wodzie roztworze soli benzynie kwasie



    Białko ulega denaturacji pod wpływem: alkoholi temperatury metali ciężkich wszystkich czynników



    W skład węglowodanów wchodzą takie pierwiastki jak: C,H,O C,S,N O,H,Cu H,S,P



    Jodyna służy do wykrywania w produktach spożywczych: sacharozy skrobi glukozy białka Które ze składników żywności są źródłem energii dla organizmów żywych: białka witaminy cukry i tłuszcze woda



    Spośród wymienionych substancji , które mają najbardziej skomplikowana budowę i największe cząsteczki: cukry tłuszcze sole mineralne białka



    W produktach rozkładu białek zawsze stwierdza się obecność następujących pierwiastków: C,H,Fe,Cu C,O,N,Na C,Mg,N,S C,H,O,N



    Który z podanych węglowodanów ma zastosowanie w medycynie jako łatwo przyswajalny środek wzmacniający: skrobia sacharoza glukoza celuloza



    Związek chemiczny o wzorze C5H10O5 to: sacharoza pentoza glukoza skrobia

    3.MYDŁA to sole sodu lub potasu wyższych kwasów karboksylowych (tłuszczowych), głównie stearynowego i palmitynowego.



    C15H31COOH + NaOH → C15H31COONa + H2O

    palmitynian sodu (mydło)



    Kwas stearynowy reaguje z wodorotlenkiem sodu, o czym świadczy odbarwienie wskaźnika. W tej reakcji kwas stearynowy zachowuje się jak inne kwasy, tworząc z zasadami sole. Substancja ogrzewana intensywnie się pieni, po ostygnięciu powstaje biała, śliska w dotyku masa, która rozpuszcza się w wodzie, a po wstrząśnięciu - pienie się. W reakcji powstała sól kwasu stearynowego – mydło.

    5.Metody wykrywania białek:
    1.) Reakcja Millona – służy do wykrywania białek zawierających grupę tyrozyny (lub do wykrywania innych substancji z grupą fenolową). Wykorzystuje się w niej tzw. oddczynnik Millona, czyli roztwór otrzymywany przez rozpuszczenie rtęci w stężonym kwasie azotowym (w stosunku 1:1) i następnie rozcieńczenie dwiema objętościami wody.
    Białko ogrzewane z odczynnikiem Millona daje ceglastoczerwone zabarwienie.
    2.) Reakcja ksantoproteinowa – to reakcja białek z kwasem azotowym(V), w wyniku której pojawia się żółtopomarańczowe zabarwienie. Reakcja ksantoproteinowa służy do wykrywania obecności białek.
    3.) Reakcja biuretowa – rekacja wykrywająca istnienie wiązań peptydowych, działając na białko (lub biuret) wodorotlenkiem miedzi (II), tworzy się związek kompleksowy barwy różowofioletowej.
    Wartość biologiczna spożywanych w pokarmach białek zależy od ilości zawartych w nich aminokwasów i proporcji ilościowych pomiędzy nimi. Najbardziej wartościowym dla człowieka białkiem jest białko jaja kurzego i białko zawarte w mleku kobiecym. Jako wzorzec służący do porównywania wartości białek przyjęto białko jaja kurzego. Aby wysoka wartość biologiczna białka mogła zostać zachowana, w pokarmie musi zostać dostarczona odpowiednia ilość węglowodanów i tłuszczów w celu zapewnienia energii niezbędnej do syntezy białek. Do wytworzenia 1 grama białka potrzeba 24 kilokalorii. Aby organizm mógł w pełni wykorzystać białko do celów budulcowych ilość dostarczanych w pożywieniu pełnowartościowych białek powinna pokrywać w okresie wzrostu 9 do 15% energii, a u ludzi dorosłych 6 do 8%. W niektórych stanach chorobowych wielkości te powinny być większe. Do białek pełnowartościowych zalicza się białka pochodzenia zwierzęcego - mięso zwierząt, drobiu, ryb, jaja, mleko i jego przetwory. Jedynie tkanka łączna zawarta w mięsie i produkty z niej uzyskiwane, (żelatyna, fibryna) zawierają mało tryptofanu. Do białek pełnowartościowych zalicza się również białka roślinne zawarte w soi, nasionach roślin strączkowych i orzechach. W mięsie zwierząt rzeźnych znajduje się od 15 do 23% białka, w rybach około 18%, w jajach 13%. W krajach gdzie spożycie mięsa jest niewielkie, źródłem białka są nasiona roślin strączkowych, orzechów i ziaren zbóż. Suszone nasiona roślin strączkowych zawierają 20 do 15% białka. W produktach zbożowych jest kilka do kilkunastu procent białka niepełnowartościowego i dlatego niezbędne aminokwasy powinny być uzupełnione z innych pokarmów. Warzywa i owoce zawierają bardzo małe ilości białka, średnio 1 do 2%.
    Światowe i polskie instytucje naukowe zajmujące się żywieniem starają się określać normy żywieniowe, które stanowią podstawę opracowywania praktycznych diet. Opracowane są trzy rodzaje norm - minimalne, określające najmniejszą ilość składnika pokarmowego pozwalającą na utrzymanie równowagi przemian metabolicznych, zalecane - pokrywające zapotrzebowanie 90 do 95% osób zdrowych w danej grupie ludności i normy optymalne - pokrywające podaż składników pokarmowych w takim zakresie aby zapewnić nie tylko zachowanie równowagi metabolicznej lecz również rozwój, wzrost, odnowę i dobry stan zdrowia organizmu. Oprócz zaleceń, które określają rzeczywiste spożycie białka w diecie Komitet Żywienia Ludności PAN opracował propozycje praktycznych norm ilości białka jaka powinna się znajdować w zakupionej żywności.

    7.Wykryć skrobię można za pomocą jodu, najczęściej w formie jodyny lub roztworu jodu w jodku potasu. Skrobia w obecności jodu barwi się na kolor ciemnoniebieski lub granatowy.Obserwowana pod mikroskopem, w świetle spolaryzowanym daje charakterystyczny obraz - na tle ziaren skrobii widać ciemny krzyż, miejscem skrzyżowania ramion jest ośrodek ziarna.

    8.jedna cząsteczka glukozy + sześć cząsteczek tlenu -> sześć cząsteczek tlenku węgla (IV) + sześć cząsteczek wody + energia

Rozwiązania

Podobne zadania

Olenka123 Podaj nazwy związków chemicznych , przedstawionych wzorami chemicznymi: 1. Przedmiot: Chemia / Gimnazjum 5 rozwiązań autor: Olenka123 27.9.2010 (16:22)
~norbert zastop slowa wzorami i dobierz wspolczyniki w rownaniach tlenek Przedmiot: Chemia / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: ~norbert 29.9.2014 (21:51)
czarna2911 zad 1 zapisz równania reakcji wzorami grupowymi (półstrukturalnymi) a ) Przedmiot: Chemia / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: czarna2911 4.11.2013 (13:36)

Podobne materiały

Przydatność 50% Dlaczego młodzież nie lubi poezji?

Dlaczego młodzież nie lubi poezji? To pytanie zadają sobie nie tylko poloniści, ale także rodzice większości dzieci wieku szkolnego, którzy oczekują od swoich pociech zainteresowania twórczością literacką. Zamiast doszukiwać się ułomności w zainteresowaniach "nowego pokolenia", warto zagłębić się w przyczynę tego zjawiska. We współczesnym świecie przeciętny...

Przydatność 55% Książka uczy, bawi, wychowuje

Zgadzam się z powiedzeniem ,że ,,Książka uczy ,bawi i wychowuje .Osoby ,które dużo czytają posiadają ogromną wiedzę .Nie wyobrażam sobie ,że w szkole nie było podręczników .To z nich dowiaduję się różnych wiadomości .Przy okazji wzbogacamy swój zasób słownictwa ,poprzez poznawanie nowych wyrazów .Doskonaliny ortografie . Dla wielu...

Przydatność 50% Bohaterowie Trylogii Sienkiewicza wzorami etyki rycerskiej - konspekt.

Jakie wzory etyki rycerskiej realizują biografie postaci “Trylogii” H. Sienkiewicza? Opracuj w oparciu o wybranych bohaterów z “Potopu” - plan. I.Wstęp 1.Etos rycerski, jego pochodzenie i rodzaje: -etos rycerza antycznego (Achilles i Hektor z Iliady); -etos chrześc. (Roland z Pieśni o Rolandzie); -cechy wspólne; nawiązanie: Przysięga Horacjuszów Davida....

Przydatność 55% Bohaterowie: biblijny i mitologiczny będący wzorami.

Wybierz jednego bohatera biblijnego i jednego mitologicznego. Jakie ich cechy chciałbyś przejąć i dlaczego? Będąc w okresie dojrzewania, ciągłym kształceniu i ewoluowaniu ulega nasz charakter i osobowość. Czynnikami, które wpływają na ten proces są najczęściej nasi bliscy, rówieśnicy, czy osoby z najbliższego otoczenia tacy jak np. nauczyciele. Istotne dla tego...

Przydatność 70% Książka uczy bawi wychowuje- rozprawka

Bardzo często spotykam się ze stwierdzeniem, że książka uczy bawi i wychowuje. Czy to prawda, czy tylko pusty slogan, który powtarzają rodzice i nauczyciele, żeby zmusić nas do czytania? Zastanowie się nad tym . Zacznę od rozważania problemu dotyczącego walorów poznawczych książki. Każdy zgodzi się z faktem, że książka jest...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji