Treść zadania

cezarkowa

Jaką prawdę o naturze człowieka wyraża Borowski w swoich opowiadaniach?

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    Tadeusz Borowski jest to głos nie tylko świadka, ale i uczestnika jego dzieciństwo wypadało tam i wtedy, gdzie procesy dziejowe krótki okres szczęśliwości - kiedy w stolicy do gimnazjum studia - polonistyka ?Pożegnanie z Marią" nie opowiadanie obozowe - dotyczy okupacji Warszawy wiele faktów z życia autora, ale nie autentyczna historia portret życia ludzi, bardzo osobisty wizerunek miasta, historia 1 dnia walka o życie przy pomocy konspiracji i handlu z Żydami i Niemcami Warszawa - prawie nic się nie zmieniło, wszystko swoim trybem tylko kościół zburzony, a w szkole zatrzymani w łapance esesmani i łapanki w centrum - ale to daleko stąd wojna nie ma bezpośredniego wpływu na życie bohaterów plan centralny - firma budowlana interesy z Polakami i Niemcami (w sposób nieuczciwy, Niemiec oszukany) szef firmy korzysta z sytuacji, jest człowiekiem interesu, nie przeszkadza mu, że trwa wojna i okupacja (?panu Bogu świeczkę..." - działa elastycznie, prężnie), prowadzi interesy z Polakami, opiekuje się, pomaga pracownikom, więc ma pewność do nich - że nikt go nie wyda, funduje studia, wspiera organizacje ale do swojego dworku zaprasza Niemców - pragmatyczny, relatywista moralny (Walerian Ziembiewicz też wszystkich przyjmował) obok firmy sklep - handluje ludzkim towarem (w szkole tymczasowo ludzie z łapanki - nie było jeszcze ewidencji, więc można było kogoś wykupić) nieuczciwość sklepikarza - wciskał się jako pośrednik, nie doważał Tadeusz (gł. boh.) student, pracuje na swoje utrzymanie, pisze wiersze, drukuje i rozprowadza je jego powołaniem poezja, świat wzniosłych wartości jego żywiołem a jest magazynierem, człowiek skorumpowany realista - skoro wszyscy tak robią, to on też musi, bo inaczej nie można stąpa mocno po ziemi drugi świat - wzniosłych wartości, intym. przeżyć pary bohaterów - kruchy, nie wytrzymuje konfrontacji z rzeczywistością ?U nas w Auschwitzu" literacki wizerunek obozu, list do Marii początek wprowadza nas w zaciekawienie, nie znamy początku tej historii, losów sytuacja narracyjna - cykl listów, wyrwana z kontekstu opowieść więźnia później zaczynamy się orientować w sytuacji kompozycja listu - każdy prezentuje określony wycinek obozowej rzeczywistości wraz z odautorskim komentarzem list umożliwia prezentowanie własnych opinii i myśli, doznań tragizm ofiar faszyzmu obóz - miejsce ?opętania człowieka przez człowieka" tzn. występuje ścisły podział na katów i ofiary: a) esesmani - panowie życia i śmierci b) więźniowie - bezwolne, milczące stado ofiar system dba o pozory - stodoła i niepozorne budynki - komory gazowe zbrodnia ma swą technologię - makabryczny paradoks bronią więźniów - ich ilość, Niemcy wiedzą, że nie są w stanie wszystkich zabić technologia - żeby szybko i sprawnie poradzić sobie z ogromną masą ludzi słynną niemiecką organizację wykorzystują do zbrodniczych celów narrator tylko wyraża zdziwienie - tak silna jest presja obozowej rzeczywistości więźniowie w obozie nie mają wyboru - ubezwłasnowolnienie jednostki los kształtowany przez faszystowski system - uważane to za normalne postępowanie wszystko należy do państwa (numer-tatuaż, złote zęby wpisane) świadomość, że system (regulaminy) stawia jeden cel: do max wykorzystać więźnia (jako siła robocza, istota stanowiąca własność Rzeszy i surowiec do wykorzystywania) jest to nowa filozofia, sposób traktowania ludności podbitych krajów konkurencja: naród wybrany - Żydzi (Biblia) - naród aryjski (Hitler) faszyzm, totalitaryzm - musi być wróg, żeby się trzymało kradzież, handel - mogą utrzymać, ocalić życie warunek życia - pojęcie istoty porządków stary więzień - przejrzał na wskroś metody oprawców i pojął właściwą metodę walki upodabniają się do zwierząt, kierują się instynktem, nauczyli się radzić z zagrożeniem w obozie łamią zasady moralne, moralność nie znajdzie zastosowania w warunkach obozowych, bo ktoś taki by nie przetrwał, nawet miłość w nieprzyzwoitych warunkach więźniowie rozmawiają o metodach stosowanych w swej pracy (palenie zwłok, czuje się częścią krematorium, miejscem gdzie pracuje) moralnie zdegradowany, z cynizmem traktuje wykonywane przez siebie zajęcie, relacjonuje sytuację w sposób chłodny, pozbawiony ocen, nie sugeruje własnego stanowiska zło jest wpisane w ludzką naturę rolę, jaką spełniają w obozie przyrównuje do roli budujących piramidy, drogi rzym., jest jakieś prawo procesu dziejowego (ale coś się zmieniło - kolejne pokolenie Polaków nie ostrzyło bagnetu o grób) pozostaje im tylko nadzieja, żyć kosztem innych, oszczędzać się pragną kłamstwa - idą posłusznie do komór ubezwłasnowolnieni chcą wierzyć, że ocalą życie, nie przyjmują myśli, że to ostanie chwile ich życia nadzieja - każe nie ryzykować, pogrąża w martwocie, rwie więzy rodzin (matki wyrzekają się dzieci) nadzieja na życie, gdzie spokój i wypoczynek obóz ma swą fasadę (brukowane chodniki, pomalowane budynki, trawnik) żeby maskować prawdę firmy zrobiły ogromny interes, to integralna część systemu gosp. Rzeszy (sys. total. niewydolny pod względem gospodarczym i musi uciekać się do zatrudniania niewolniczej siły roboczej ?Proszę państwa do gazu" grupa Kanada - uprzywilejowani, ich sytuacja paradoksalna - mimo, że tylko więźniami, są bogaci, żyją z tego, co transport (ludzie) przywiezie, współuczestnicy głodni Grecy - jak bezmyślne zwierzęta, nie potrafili poczekać na transport i jedli resztki - jeszcze nie zdobyli środków, są nowi, starzy wiedzieli jak to się odbywa pracują mechanicznie, spokojnie oczekują, nie obchodzi ich los przywiezionych, potrzebują nowych łupów zestawia zbrodnię ze zwykłością, cynizm - należy do więźniów, przystosował się i stać go na beznamiętny komentarz, może mówić w ten sposób ludzie traktowanie jak materiał, surowiec (o zwierzęta się dba) - upchnąć max dużo do wagonów i nie dopuścić do strat - żeby została jego walizka, ubranie, złote zęby język naturalistyczny, prosty, potoczne słownictwo, beznamiętny ton są w stanie porzucić własne dzieci, by ratować życie, instynkt samozachowawczy bierze górę nad instynktem macierzyńskim obóz zabiera wszystko - rzeczy, życie, uczucia, zniekształca moralność ludzi, uodpornili się na okrucieństwo, nie są w stanie współczuć pocieszające - że inni w gorszej sytuacji, nie utraciło się nadziei, poczucia więzi z rodziną

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 70% Człowiek w czasach zagłady. Jaki obraz człowieka i cywilizacji europejskiej kreuje Tadeusz Borowski w swych opowiadaniach?

Człowiek żyjący w czasach zagłady, w skrajnych warunkach obozu koncentracyjnego i postawiony w sytuacjach ekstremalnych miał trudności z zachowaniem moralności, musiał dokonywać wyborów, gdzie każde rozwiązanie było złe, tragiczne. Warunkami przeżycia było dostosowanie się do panujących realiów, przyzwyczajenie się do otaczającego zła, zrezygnowanie z przyzwoitości i...

Przydatność 75% Człowiek w czasach zagłady. Jaki obraz człowieka i cywilizacji europejskiej kreuje Tadeusz Borowski w swych opowiadaniach? Odpowiedz na pytanie, korzystając z zamieszczonych tekstów i swojej wiedzy.

Tadeusz Borowski w opowiadaniach obozowych ukazuje proces przemiany człowieczeństwa na pograniczu życia i zagłady, tworzy przerażający obraz kombinatów śmierci i przechowalni ludzkiego surowca. Obozy dla Borowskiego były wynikiem kryzysu humanizmu we współczesnym świecie. To dowód upadku wartości moralnych. W opowiadaniach „ U nas w Auschwitzu” i „ Dzień na...

Przydatność 80% Człowiek w czasach zagłady. Jaki obraz człowieka i cywilizacji europejskiej kreuje Tadeusz Borowski w swych opowiadaniach? Odpowiedz na pytanie, korzystając z zamieszonych tekstów i swojej wiedzy o utworach pisarza.

Temat: Człowiek w czasach zagłady. Jaki obraz człowieka i cywilizacji europejskiej kreuje Tadeusz Borowski w swych opowiadaniach? Odpowiedz na pytanie, korzystając z zamieszonych tekstów i swojej wiedzy o utworach pisarza. Tadeusz Borowski to jeden z najwybitniejszych polskich twórców. W jego twórczości pojawiają się zarówno wiersze jak i opowiadania, w których porusza rozmaite...

Przydatność 50% Człowiek w czasach zagłady. Jaki obraz człowieka i cywilizacji europejskiej kreuje Tadeusz Borowski w swych opowiadaniach? Odpowiedz na pytanie, korzystając z zamieszczonych tekstów i swojej wiedzy o utworach pisarza.

Ludzkość już od początku swojego istnienia realizowała swe mordercze instynkty w brutalny sposób. Przyczyny tego były różne: polityczne, etniczne a nawet religijne. Wiek XX był wiekiem zagłady, narodzin faszystowskiej ideologii, holokaustu. Była to chora polityka III Rzeszy, jej początek miał miejsce w połowie 1941 roku. Owa polityka była wyjątkowa w negatywnym tego słowa...

Przydatność 65% Człowiek w czasach zagłady. Jaki obraz człowieka i cywilizacji europejskiej kreuje Tadeusz Borowski w swych opowiadaniach? Odpowiedz na pytanie, korzystając z zamieszonych tekstów i swojej wiedzy o utworach pisarza.

Druga wojna światowa jako okres w dziejach ludzkości przyniosła wielkie zmiany w obliczach człowieka i cywilizacji. Dotychczasowe wartości, kiedyś uznawane na pewne i niezmienne, w tamtych czasach zostały wypaczone do granic poznania. W ofiarach tej wojny pokazało się nowe oblicze człowieka – nie do końca ludzka, ukryta przez rozwój kultury twarz osoby, która, gdy pozbawiono ją...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji