Treść zadania

Konto usunięte

Potrzebuję analizy tego wiersza w kontekście franciszkanizmu.
Z góry dziękuję
Ostatnia piosenka wędrownego czeladnika
z tomu Muzyka wieczorem , 1980

Dobranoc kwiatki niebieskie, dobranoc zorzo różowa,
dobranoc ptaszki za oknem, dobranoc różo kwitnąca
dobranoc ciszo wieczorna, w której ton jeden się chowa,
dobranoc ciało gorące, dobranoc duszo stygnąca.

Żegnajcie sen i kochanie, żegnaj obłoku biały,
Żegnaj nocne cierpienie, dobranoc rzeźwy poranku,
Dobranoc piesku kochany, dobranoc świecie cały,
Dobranoc topolo wysoka - i Ty, stojąca na ganku.


na piątek !!

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • avatar

    0 0

    Poćwiczę sobie do maturki***:)

    Nie da się robić analizy bez interpretacji.

    podmiot liryczny się nie ujawnia, liryka bezpośrednia, podmiot żegna się przed snem z naturą, świadczy to o jego postawie franciszkańskiej, której cechy odnajdę później...

    adresatów jest paru, głównie zwraca się do przyrody, kwiatki niebieskie, piesku kochany, topolo wysoka, sen i kochanie, obłoku biały... w każdym wersie a nawet 2 razy w wersie zwraca się do przyrody, jest to liryka opisowa, jest to zwrot do przyrody, nawet nie można tego nazwać wyzwaniem, raczej monolog do przyrody, którą traktuje z szacunkiem. W utworze występuje wiele epitetów rzeźwy poranek, piesku kochany, nocne cierpienie itd.

    dobranoc... na początku wersu to anafora, ma na celu powtórzenie

    kompozycja jest prosta, nie ma wyszukanych środków literackich, tj prostota przekazu, łatwość zrozumienia.

    Iwaszkiewicz nawiązuje do motywu franciszkańskiego, gdyż:
    - w utworze miłuje przyrodę, patrz, np.i pieska darzy przymiotem kochany,
    - zwraca się z szacunkiem do przyrody w tym przypadku do topoli, używa dużej litery.
    - bohaterem jest prosty człowiek, nie ujawnia się być może chce pozostać anonimowy, ale nie mówi wzniosłym językiem
    - człowiek raduje się życiem, podziwia przyrodę topolę na ganku, białość obłoku, różę kwitnącą...
    - podmiot raduje się prostymi rzeczami
    - traktuje zwierzęta i przyrodę jako swoich braci i siostry, ponieważ zwraca się do nich i traktuje ich jakby istnieli, żyli i byli z nim
    - każdemu stworzeniu nadaje przymioty, określenia, co sprawia, że ubarwia świat
    - przyjmuje z pokorą zmianę dnia i nocy
    -dobranoc ciało gorące, dobranoc duszo stygnąca- ważne to co się widzi i to co nie widać, ciało i dusza- nawiązanie do wiary i zasad Ewangelii

    więcej już z stąd nie wyciągnę^^

    mam nadzieję, że pomogłam^^

Rozwiązania

Podobne zadania

klaudus1920 Ćwiczenia do wiersza Kamila Baczyńskiego Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: klaudus1920 31.3.2010 (00:00)
Olcia71193 Analiza wiersza Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: Olcia71193 7.4.2010 (19:50)
lilix Na podstawie analizy fragmentu Dżumy Alberta Camusa i Tanga Sławomira Mrożka Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: lilix 13.4.2010 (23:37)
Maniuniu Prosze o pomoc analiza i interpretacja wiersza Slonimskiego czarna wiosna na Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: Maniuniu 19.4.2010 (19:29)
123justa Jaka jest ogólna myśl tekstu Adama Asnyka czy dostrzega aluzje wiersza do Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: 123justa 25.4.2010 (12:39)

Podobne materiały

Przydatność 75% Zasady analizy i interpretacji wiersza.

Analiza i interpretacja utworu poetyckiego Analiza – badanie i opis kompozycji utworu; podmiot liryczny, zabiegi poetyckie, motyw utworu, sytuacja liryczna, zasady, którymi kierował się poeta. Interpretacja – odpowiedź na pytanie, czemu służy powyższa konstrukcja, utworu, sens wynikający z niego, jak utwór mieści się w historii i filozofii, jest to działanie badawcze...

Przydatność 50% Uwagi dotyczace analizy i interpretacji wiersza

Analiza to nie interpretacja! To tylko etap wstępny, stadium przygotowawcze interpretacji. Analizować znaczy ustalić, z jakich elementów zbudowany jest utwór literacki, wyodrębnić poziomy jego organizacji. * poziom ukształtowania stylistycznego (metafory, epitety) * poziom ukształtowania wersyfikacyjnego (typ wiersza np sylabiczny, wolny, rodzaj rymow) * poziom budowy świata...

Przydatność 65% Człowiek potrzebuje wiary – człowiek potrzebuje Boga

Motto: „Człowiek potrzebuje wiary – człowiek potrzebuje Boga.” Szanowni zebrani, koleżanki i koledzy chciałbym dzisiaj wypowiedzieć się na temat potrzeby wiary a w szczególności wiary w Boga. Trudno nawet dokładnie zdefiniować kim jest Bóg? Wiemy, że podobno jest dobry, sprawiedliwy, miłosierny, ale czy On naprawdę jest? Żeby żyć musimy oddychać, jeść, pić,...

Przydatność 75% Wartość franciszkanizmu ze współczesnym punktem widzenia.

Przypatrzmy się drodze, po której zdąża franciszkanin. Formą życia franciszkańskiego jest życie według Ewangelii; Chrystus i Jego Ewangelia stanowią bazę i punkt wyjścia . Z Chrystusem, w Chrystusie i wokół Chrystusa grawituje duchowość franciszkańska; droga jej prowadzi poprzez różne etapy: wyrzeczenia, nawrócenia, postępu, aż do całkowitego upodobnienia się do...

Przydatność 75% Czy człowiek potrzebuje zmian?

Czy człowiek potrzebuje zmian? Otóż uważam, że owszem. Ludzie, gdy nie zmieniają się, swojego stylu ubierania się, pracy, otoczenia, czy miejsca zamieszkania, mają wrażenie, iż nie rozwijają się. Często boimy się zmian, tego, że gdy już się na nie zdecydujemy, to okaże się ona zmianą na gorsze. Fakt, że ktoś staje się inny lub coś staje inne niż dotychczas przeraża...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji