Treść zadania

Konto usunięte

opowiedz o otwarciu pierwszej linii tramwajowej w Warszawie. Ujmij w tekście nie tylko przebieg uroczystości, ale także nadzieje i oczekiwania mieszkańców miasta związane budową sieci tramwajowej.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    Pierwszy tramwaj elektryczny w Warszawie

    Trochę historii
    Przebudowę i prace elektryfikacyjne warszawskich tramwajów poprzedziły działania projektowe i konkursowe. Miasto już w 1902 roku podjęto pierwszą próbę elektryfikacji.
    Magistrat opracował projekt elektryfikacji sieci, miasto nie otrzymało jednak spodziewanej na ten cel pożyczki i przebudowa została odsunięta w czasie.
    W 1903 r. magistrat zlecił firmie „Siemens-Schuster" opracowanie pełnego projektu przebudowy sieci tramwajów z trakcji konnej na elektryczną. Opracowany przez Niemców projekt zakładał elektryfikację istniejącej sieci i jej rozbudowę o 25 km toru podwójnego.
    Jednak po szczegółowych analizach, z powodu braku wystarczających środków, zdecydowano się na elektryfikację wyłącznie istniejących 30 km sieci. W oparciu o ten projekt władze miasta ogłosiły konkurs na jego realizację, do którego stanęły trzy firmy: amerykańska Westinghouse, inż Ludwika Migalskiego z Francji, który proponował budowę tramwaju pneumatycznego, a także Zarząd Tramwajów w Warszawie.
    Spośród przedłożonych wybrano ofertę Zarządu Tramwajów, która była opracowana dokładnie i dawała gwarancję prawidłowej eksploatacji nowego tramwaju.
    W efekcie 16 lutego 1905 r. magistrat zawarł z Zarządem umowę (zatwierdzoną 5 stycznia 1905 r. przez cara Mikołaja II) zgodnie z którą:
    * Zarząd Tramwajów zobowiązał się wykonać przebudowę tramwajów konnych na elektryczne na rachunek pod nadzorem magistratu, a następnie prowadzić eksploatację tych tramwajów w formie administracji poręczającej do 14 stycznia 1922 r.,
    * dla kontrolowania i kierowania budową magistrat wyłonił Komitet Budowy.
    * Naczelnym inżynierem został Józef Lenartowicz (późniejszy profesor Politechniki Warszawskiej),
    * prace elektryfikacyjne prowadził prof. Roman Podoski,
    * roboty torowe powierzono inż. Edwardowi Dąbkowskiemu.



    Do realizacji skierowano skrócony projekt firmy „Siemens-Schuster", zakładający 30 km tras tramwaju elektrycznego oraz 5 km zachowanej trakcji konnej. Termin budowy określono na dwa sezony budowlane. Magistrat zastrzegał sobie prawo rozszerzenia sieci o ponad 50 km, przewidzianych w pierwszym projekcie, tak, aby liczba mieszkańców na l km torów pozostawała taka sama jak w chwili osiągnięcia 50 km.



    Do przetargu na dostawę urządzeń mechanicznych i elektrycznych na sumę 3838 tyś. rubli stanęło 6 firm:



    * Powszechne Towarzystwo Elektryczne z Towarzystwem Union w Berlinie,
    * Rosyjskie Powszechne Towarzystwo Elektryczne w Petersburgu,
    * Towarzystwo Siemens and Halskie w Petersburgu,
    * Towarzystwo Siemens-Schuster w Berlinie,
    * Towarzystwo Thomson Houston w Paryżu oraz
    * Towarzystwo Alzackie w Paryżu.



    Zamówienie otrzymała firma „Siemens-Schuster", ponieważ przedstawiła najbardziej dogodne warunki i zaoferowała najniższe ceny.



    Do robót przystąpiono we wrześniu 1905 r., a zakończono je całkowicie w 1909 r., przebudowując 35 km torów (licząc po osi ulicy).



    Opóźnienie budowy spowodowane było kryzysem i niepokojami społecznymi w latach 1905-1907 (m.in. strajkami), ale zrealizowanie tej naprawdę dużej inwestycji w ciągu 4 lat, jak na ówczesne warunki należy zaliczyć do dużych osiągnięć technicznych. W 1907 r., w okresie przebudowy,



    Zarząd Tramwajów zakupił 12 omnibusów konnych z zamiarem wprowadzenia ich na te ulice Warszawy, które były pozbawione komunikacji szynowej.



    Jeździły one przez kilka dni za darmo, ale posprzeczano się o taryfę i przestały kursować. Uruchomiono je jeszcze na parę dni 16 października 1908 r. Ówczesne władze miejskie nie były przychylne ich eksploatacji. Opóźniało to - ich zdaniem - proces rozwoju tramwajów elektrycznych.



    Elektryfikacja układu tramwajowego wymagała szeregu prac, m.in wymiany torów w celu przystosowania do cięższego ruchu przy zachowaniu tej samej szerokości torów, tzn. 1525 mm, oraz ustawienia słupów do sieci trakcyjnej.



    Do podwieszenia (wówczas płaskiej) sieci jezdnej zastosowano w śródmieściu słupy rurowe, ozdobione odpowiednimi cokołami, pierścieniami i nasadami, a na dalszych ulicach kratowe.



    Przy budowie wyłonił się poważny problem techniczny, a mianowicie sposób dostarczania prądu elektrycznego. Względy techniczne i dowóz węgla zadecydowały o wybudowaniu w bliskości torów kolejowych własnej elektrowni (i warsztatów).
    Przebudowa torowisk spowodowała wiele niewygód w podróżowaniu po mieście. Na zachowanych z tego okresu zdjęciach widać całe ulice pozbawione bruków. Ruch pieszy odbywał się po drewnianych kładkach, a po bokach na prowizorycznych pomostach kursowały tramwaje konne. Pragnąc w przyszłości umożliwić wszelkie kombinacje ruchu, nie poprzestano na odgałęzieniach jednokierunkowych, lecz zbudowano kompletne rozjazdy, a na krańcach, gdzie to było możliwe - pętle. Wszystkie prace odbywały się bez przerywania ruchu.



    Od 7 lutego 1908 r. rozpoczęto próbne jazdy w pobliżu zajezdni na Woli oraz na trasie przygotowywanej do otwarcia.



    Jedyne zakłócenia w ruchu nastąpiły w dniu uroczystego otwarcia pierwszej linii tramwajów elektrycznych 26 marca 1908 r.
    Wzdłuż trasy, która prowadziła:



    * od pl. Krasińskich
    * ulicą Miodową,
    * Krakowskim Przedmieściem,
    * Królewską
    * Marszałkowską
    * do pl. Unii Lubelskiej,



    zgromadziły się tysiące warszawiaków.



    Była to linia „3", którą pierwszy tramwaj przemknął w ciągu 25 minut.

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 50% Otwarcie się na różne poglądy o wychowaniu

Otwarcie się na różne poglądy o wychowaniu Istotnym warunkiem wyjścia teorii wychowania poza obowiązujące w niej ? zwłaszcza przed 1989 rokiem ? scjentystyczny paradygmat jest otwarcie się przez nią na nowe i wcześniejsze, lecz wciąż aktualne poglądy o wychowaniu, a także o człowieku w ogóle. Oznacza to świadomą i celową ocenę zastanego dorobku teorii wychowania w...

Przydatność 75% Narodowy przewoźnik PLL LOT i interpretacja tanich linii lotniczych

HISTORIA: 1920 Inauguracja pierwszego połączenia lotniczego Warszawy ze światem. 1921 Na krótki czas powstaje Poznańskie Towarzystwo Lotnicze "Aerotarg", które w maju i czerwcu organizuje pierwszą polską regularną linię lotniczą Poznań - Warszawa. 1922 Zawiązanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o nazwie Polska Linia Lotnicza "Aerolloyd". 5 września - uruchomienie...

Przydatność 60% Znaczenie transportu lotniczego na przykładzie Polskich Linii lotniczych LOT

ROZDZIAŁ 1. MIEJSCE TRANSPORTU LOTNICZEGO W TURYSTYCE 1.1. Pojęcie turystyki w literaturze przedmiotu Słowo „ turystyka ” pochodzi od łacińskiego słowa tournus i oznacza ruch obrotowy, okrężny odnoszący się do form zmiany pobytu osób. Turystyka jest zjawiskiem wielowymiarowym, przestrzennym, łączy ogół działań osób podróżujących w różnych celach:...

Przydatność 80% Dlaczego nie mówimy o tym co nas boli otwarcie

Świat XXI wieku jest nam dobrze znany. Nieraz świat ten znamy lepiej niż naszych przyjaciół, a nawet siebie samych. Właśnie dlatego nasunęło mi się pytanie: ?Dlaczego nie mówimy o tym co nas boli otwarcie?? Z natury, skrytość i tajemniczość jest cechą jak najbardziej wrodzoną. Ludzie mówią o sobie niezauważalnie, lub wcale nic nie mówią. Chciałbym słowo ?ból?...

Przydatność 75% Apteczka pierwszej pomocy

APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY Apteczka pierwszej pomocy jest zestawem leków , środków opatrunkowych, a także niektórych przyborów i narzędzi lekarskich. Umieszczona w odpowiednim miejscu. Powinna być umieszczona w szafce lub odpowiedniej walizeczce oznakowanej czerwonym krzyżem. Apteczkę musi znajdować się w miejscu łatwo osiągalnym, ale niedostępnym dla dzieci. Powinna zawierać...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji