Treść zadania
Autor: Konto usunięte Dodano: 1.5.2010 (15:37)
opowiedz o otwarciu pierwszej linii tramwajowej w Warszawie. Ujmij w tekście nie tylko przebieg uroczystości, ale także nadzieje i oczekiwania mieszkańców miasta związane budową sieci tramwajowej.
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
Granice po pierwszej wojnie światowej Przedmiot: Historia / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: czita16 6.4.2010 (19:50) |
skutki pierwszej wojny światowej Przedmiot: Historia / Szkoła podstawowa | 3 rozwiązania | autor: OLCIAA474 21.4.2010 (16:46) |
Proszę napiście Dlaczego wybuch pierwszej wojny światowej był dla Przedmiot: Historia / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: natius 30.11.2010 (19:14) |
dlaczego doszło do wybuchu PIERWSZEJ wojny światowej,B). jakie państwa Przedmiot: Historia / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: megakom2 12.5.2012 (18:49) |
Czy ktoś pomorze z tym projektem , zadanie projektowe dotyczące pierwszej Przedmiot: Historia / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: Audio 1.10.2022 (21:25) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Otwarcie się na różne poglądy o wychowaniu
Otwarcie się na różne poglądy o wychowaniu Istotnym warunkiem wyjścia teorii wychowania poza obowiązujące w niej ? zwłaszcza przed 1989 rokiem ? scjentystyczny paradygmat jest otwarcie się przez nią na nowe i wcześniejsze, lecz wciąż aktualne poglądy o wychowaniu, a także o człowieku w ogóle. Oznacza to świadomą i celową ocenę zastanego dorobku teorii wychowania w...
Przydatność 75% Narodowy przewoźnik PLL LOT i interpretacja tanich linii lotniczych
HISTORIA: 1920 Inauguracja pierwszego połączenia lotniczego Warszawy ze światem. 1921 Na krótki czas powstaje Poznańskie Towarzystwo Lotnicze "Aerotarg", które w maju i czerwcu organizuje pierwszą polską regularną linię lotniczą Poznań - Warszawa. 1922 Zawiązanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o nazwie Polska Linia Lotnicza "Aerolloyd". 5 września - uruchomienie...
Przydatność 60% Znaczenie transportu lotniczego na przykładzie Polskich Linii lotniczych LOT
ROZDZIAŁ 1. MIEJSCE TRANSPORTU LOTNICZEGO W TURYSTYCE 1.1. Pojęcie turystyki w literaturze przedmiotu Słowo „ turystyka ” pochodzi od łacińskiego słowa tournus i oznacza ruch obrotowy, okrężny odnoszący się do form zmiany pobytu osób. Turystyka jest zjawiskiem wielowymiarowym, przestrzennym, łączy ogół działań osób podróżujących w różnych celach:...
Przydatność 80% Dlaczego nie mówimy o tym co nas boli otwarcie
Świat XXI wieku jest nam dobrze znany. Nieraz świat ten znamy lepiej niż naszych przyjaciół, a nawet siebie samych. Właśnie dlatego nasunęło mi się pytanie: ?Dlaczego nie mówimy o tym co nas boli otwarcie?? Z natury, skrytość i tajemniczość jest cechą jak najbardziej wrodzoną. Ludzie mówią o sobie niezauważalnie, lub wcale nic nie mówią. Chciałbym słowo ?ból?...
Przydatność 75% Apteczka pierwszej pomocy
APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY Apteczka pierwszej pomocy jest zestawem leków , środków opatrunkowych, a także niektórych przyborów i narzędzi lekarskich. Umieszczona w odpowiednim miejscu. Powinna być umieszczona w szafce lub odpowiedniej walizeczce oznakowanej czerwonym krzyżem. Apteczkę musi znajdować się w miejscu łatwo osiągalnym, ale niedostępnym dla dzieci. Powinna zawierać...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
xcandygirlx 1.5.2010 (16:41)
Pierwszy tramwaj elektryczny w Warszawie
Trochę historii
Przebudowę i prace elektryfikacyjne warszawskich tramwajów poprzedziły działania projektowe i konkursowe. Miasto już w 1902 roku podjęto pierwszą próbę elektryfikacji.
Magistrat opracował projekt elektryfikacji sieci, miasto nie otrzymało jednak spodziewanej na ten cel pożyczki i przebudowa została odsunięta w czasie.
W 1903 r. magistrat zlecił firmie „Siemens-Schuster" opracowanie pełnego projektu przebudowy sieci tramwajów z trakcji konnej na elektryczną. Opracowany przez Niemców projekt zakładał elektryfikację istniejącej sieci i jej rozbudowę o 25 km toru podwójnego.
Jednak po szczegółowych analizach, z powodu braku wystarczających środków, zdecydowano się na elektryfikację wyłącznie istniejących 30 km sieci. W oparciu o ten projekt władze miasta ogłosiły konkurs na jego realizację, do którego stanęły trzy firmy: amerykańska Westinghouse, inż Ludwika Migalskiego z Francji, który proponował budowę tramwaju pneumatycznego, a także Zarząd Tramwajów w Warszawie.
Spośród przedłożonych wybrano ofertę Zarządu Tramwajów, która była opracowana dokładnie i dawała gwarancję prawidłowej eksploatacji nowego tramwaju.
W efekcie 16 lutego 1905 r. magistrat zawarł z Zarządem umowę (zatwierdzoną 5 stycznia 1905 r. przez cara Mikołaja II) zgodnie z którą:
* Zarząd Tramwajów zobowiązał się wykonać przebudowę tramwajów konnych na elektryczne na rachunek pod nadzorem magistratu, a następnie prowadzić eksploatację tych tramwajów w formie administracji poręczającej do 14 stycznia 1922 r.,
* dla kontrolowania i kierowania budową magistrat wyłonił Komitet Budowy.
* Naczelnym inżynierem został Józef Lenartowicz (późniejszy profesor Politechniki Warszawskiej),
* prace elektryfikacyjne prowadził prof. Roman Podoski,
* roboty torowe powierzono inż. Edwardowi Dąbkowskiemu.
Do realizacji skierowano skrócony projekt firmy „Siemens-Schuster", zakładający 30 km tras tramwaju elektrycznego oraz 5 km zachowanej trakcji konnej. Termin budowy określono na dwa sezony budowlane. Magistrat zastrzegał sobie prawo rozszerzenia sieci o ponad 50 km, przewidzianych w pierwszym projekcie, tak, aby liczba mieszkańców na l km torów pozostawała taka sama jak w chwili osiągnięcia 50 km.
Do przetargu na dostawę urządzeń mechanicznych i elektrycznych na sumę 3838 tyś. rubli stanęło 6 firm:
* Powszechne Towarzystwo Elektryczne z Towarzystwem Union w Berlinie,
* Rosyjskie Powszechne Towarzystwo Elektryczne w Petersburgu,
* Towarzystwo Siemens and Halskie w Petersburgu,
* Towarzystwo Siemens-Schuster w Berlinie,
* Towarzystwo Thomson Houston w Paryżu oraz
* Towarzystwo Alzackie w Paryżu.
Zamówienie otrzymała firma „Siemens-Schuster", ponieważ przedstawiła najbardziej dogodne warunki i zaoferowała najniższe ceny.
Do robót przystąpiono we wrześniu 1905 r., a zakończono je całkowicie w 1909 r., przebudowując 35 km torów (licząc po osi ulicy).
Opóźnienie budowy spowodowane było kryzysem i niepokojami społecznymi w latach 1905-1907 (m.in. strajkami), ale zrealizowanie tej naprawdę dużej inwestycji w ciągu 4 lat, jak na ówczesne warunki należy zaliczyć do dużych osiągnięć technicznych. W 1907 r., w okresie przebudowy,
Zarząd Tramwajów zakupił 12 omnibusów konnych z zamiarem wprowadzenia ich na te ulice Warszawy, które były pozbawione komunikacji szynowej.
Jeździły one przez kilka dni za darmo, ale posprzeczano się o taryfę i przestały kursować. Uruchomiono je jeszcze na parę dni 16 października 1908 r. Ówczesne władze miejskie nie były przychylne ich eksploatacji. Opóźniało to - ich zdaniem - proces rozwoju tramwajów elektrycznych.
Elektryfikacja układu tramwajowego wymagała szeregu prac, m.in wymiany torów w celu przystosowania do cięższego ruchu przy zachowaniu tej samej szerokości torów, tzn. 1525 mm, oraz ustawienia słupów do sieci trakcyjnej.
Do podwieszenia (wówczas płaskiej) sieci jezdnej zastosowano w śródmieściu słupy rurowe, ozdobione odpowiednimi cokołami, pierścieniami i nasadami, a na dalszych ulicach kratowe.
Przy budowie wyłonił się poważny problem techniczny, a mianowicie sposób dostarczania prądu elektrycznego. Względy techniczne i dowóz węgla zadecydowały o wybudowaniu w bliskości torów kolejowych własnej elektrowni (i warsztatów).
Przebudowa torowisk spowodowała wiele niewygód w podróżowaniu po mieście. Na zachowanych z tego okresu zdjęciach widać całe ulice pozbawione bruków. Ruch pieszy odbywał się po drewnianych kładkach, a po bokach na prowizorycznych pomostach kursowały tramwaje konne. Pragnąc w przyszłości umożliwić wszelkie kombinacje ruchu, nie poprzestano na odgałęzieniach jednokierunkowych, lecz zbudowano kompletne rozjazdy, a na krańcach, gdzie to było możliwe - pętle. Wszystkie prace odbywały się bez przerywania ruchu.
Od 7 lutego 1908 r. rozpoczęto próbne jazdy w pobliżu zajezdni na Woli oraz na trasie przygotowywanej do otwarcia.
Jedyne zakłócenia w ruchu nastąpiły w dniu uroczystego otwarcia pierwszej linii tramwajów elektrycznych 26 marca 1908 r.
Wzdłuż trasy, która prowadziła:
* od pl. Krasińskich
* ulicą Miodową,
* Krakowskim Przedmieściem,
* Królewską
* Marszałkowską
* do pl. Unii Lubelskiej,
zgromadziły się tysiące warszawiaków.
Była to linia „3", którą pierwszy tramwaj przemknął w ciągu 25 minut.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie