Treść zadania

Domakoniara

Potrzebuję na jutro opis jednego witrażu w parafii św Jakuba w Warszawie na Ochocie. Dam dobra odpowiedź na pytanie wszystkim, którzy dadzą dobry opis witrażu. Mozecie sami wybrać którys witraż, ale ja dodam jakby co załącznik, z którymś witrażem. Zdjęcia z witrażami są na stronie www.swjakub.one.pl w zakładce zdjęcia

Załączniki do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    [edytuj]
    Z Wikipedii
    Skocz do: nawigacji, szukaj
    Witraż Bóg Ojciec z kościoła franciszkanów w Krakowie, zaprojektowany przez Stanisława Wyspiańskiego.
    Witraż w nyskim kościele św. Jakuba i Agnieszki
    Witraż na zamku książąt Sułkowskich w Bielsku-Białej.

    Witraż – ozdobne wypełnienie okna, wykonane z kawałków kolorowego szkła wprawianych w ołowiane ramki, stosowane głównie w kościołach. Ramki stanowią kontur rysunku, kreskowanie na szkle lub malowanie na nim przeźroczystymi farbami podkreśla charakterystyczne elementy (głowę, oczy, ręce, fałdowanie szat, cieniowanie figur itp.). Technika witrażu znana była od wczesnego średniowiecza, a rozwinęła się w sztuce gotyckiej. Renesans witrażownictwa nastąpił na przełomie wieków XIX i XX w sztuce secesji. W średniowieczu witraże pełniły również funkcje dydaktyczne, miały za zadanie przekazywanie treści religijnych ludziom nie znającym pisma.
    Spis treści
    [ukryj]

    * 1 Historia
    * 2 Technika
    * 3 Ciekawostki
    * 4 Przypisy
    * 5 Zobacz też

    Historia [edytuj]

    Do powstania techniki witrażu najprawdopodobniej przyczyniły się bizantyjskie mozaiki. W Europie pierwsze witraże pojawiły się w średniowieczu, w X wieku w Reims (Francja), a także w Niemczech, skąd pochodzi najstarszy udokumentowany fragment witrażu – tzw. okrąg z Wissenburga datowany na IX w. Samo użycie barwnych szkieł w oknach miało miejsce już w VI w.[1] Rozkwit witrażownictwa nastąpił w okresie gotyku.

    Do Polski technika ta trafiła dopiero w XIV w. Najważniejszym ośrodkiem na początku był Kraków. Za najbardziej znanych polskich twórców witraży uznawani są Józef Mehoffer i Stanisław Wyspiański. Pierwszy z nich dzięki wygraniu konkursu na projekt witraży do szwajcarskiej katedry we Fryburgu i ich realizację w latach 1896-1936, czym w pokonanym polu zostawił całą ówczesną europejską czołówkę znanych twórców. Wielu znawców [potrzebne źródło] uważa Wyspiańskiego za najwybitniejszego polskiego witrażystę, a jego dzieło Bóg Ojciec/Stań się z krakowskiego kościoła Franciszkanów za jeden z najpiękniejszych witraży świata.

    Pojedynczym artystą, który położył największe zasługi dla rozwoju współczesnego witrażownictwa, był żyjący w USA na przełomie XIX i XX w. Louis Comfort Tiffany. Jego dokonania (zobacz sekcję Technika) poszerzyły możliwości artystyczne twórców witrażu. Dzięki temu technikę tą, która do tej pory przeznaczona była głównie dla budynków sakralnych, coraz częściej stosowano w zwykłych pomieszczeniach mieszkalnych. Tiffany był także pomysłodawcą zastosowania witrażu w kloszach lamp. Okres jego działania to apogeum stylu Art Nouveau, zwanego też secesją, który był drugim po gotyku okresem bujnego rozkwitu witrażownictwa.
    Technika [edytuj]

    W pierwszym okresie rozwoju witrażownictwa – od X do XVI w., posługiwano się szkłem barwionym przez topienie masy szklanej razem z tlenkami metali. Pierwotnie – w okresie antycznym barwione szkło miało naśladować szlachetne i półszlachetne kamienie, a jego cena była porównywalna z wartością klejnotów[2]. Szklane elementy wycinano za pomocą rozgrzanego metalowego pręta. Proces produkcji szklanych tafli jest w niezmienionej formie stosowany do dzisiaj a polega na ręcznym wydmuchaniu dużej bańki szkła a następnie rozcięciu jej i rozciągnięciu do odpowiedniego rozmiaru. Szkła wykonywane ręcznie, zwłaszcza te z wczesnego okresu średniowiecza charakteryzują się smugami, niejednorodnością oraz zróżnicowaną grubością tafli.

    W okresie drugim, od XVI w. do czasów współczesnych, rozpowszechniło się malowanie szkła farbami szkliwnymi, niskotopliwymi, utrwalanymi poprzez wypalanie kolory i farby. Technika ta pozwalała na osiągnięcie pełnej gamy barw oraz precyzyjnego rysunku przedstawienia.

    Na przełomie XIX i XX w. L.C. Tiffany zastosował nowy rodzaj szkieł tzw. opalizowanych. Wprowadził on także nową, trwalszą i bardziej finezyjną, technikę łączenia wszelakich szkieł witrażowyc

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 50% Poezja Jakuba Jasińskiego.

Był on czołowym przedstawicielem nurtu Jakobińskiego w polskim oświeceniu. Jakobinizm skupiał radykalnych zwolenników przemian społecznych i ustrojowych. W większości byli to działacze: Kuźnicy Kołłątajowskiej, postępowi publicyści i pisarze. Domagali się oni przemian społecznych i ustrojowych, jak równouprawnienia mieszczan, zniesienia pańszczyzny i poddaństwa chłopa, a w...

Przydatność 75% Analiza listu św. Jakuba

List św. Jakuba jest adresowany do dwunasty pokoleń Żydów, którzy znajdowali się w rozproszeniu. „Jakub, sługa Boga i Pana Jezusa Chrystusa, śle pozdrowienie dwunastu pokoleniom w rozproszeniu”. Jak się zachować wobec doświadczeń i pokus? Jakub apeluje do nas abyśmy nie ulegali żadnym pokusom. Mówi również, że to co wystawia nas na próbę budzi w nas wytrwałość....

Przydatność 70% Józef- syn Jakuba

Józef był najbardziej ukochanym synem Jakuba, ponieważ urodził mu się na starość. Bracia go nienawidzili, ponieważ donosił co mówiono o nich złego. Jego matka miała na imię Rachela i była ukochaną żoną Jakuba. Józef miał 2 sny prorocze, które się spełniły. W pierwszym śnie bracia pokłonili mu się, a w drugi również ojciec i matka. Bracia chcieli go zabić w okolicach...

Przydatność 50% Oskarżam Jakuba Colina - mowa oskarżyciela.

Wysoki Sądzie! Stoję tu, aby oskarżyć Jakuba Colina Zarzucane mu czyny to złamanie przez niego zasad moralnych, ucieczkę z galer, oszustwa oraz morderstwa.Jest to człowiek budzący wiele kontrowersji Jako oskarżyciel , chciałabym przybliżyć Wysokiemu sądowi postać Jakuba colina i udowodnić,że jest winny zarzucanych mu czynów. W dzisiejszych czasach władza coraz częściej...

Przydatność 60% Współczesny Herakles - 12 prac Jakuba

Nie tak dawno temu był sobie chłopak o imieniu Jakub. Był bardzo ambitny, pomocny i uczciwy. Miał 19 lat i lubił wszystkim pomagać. Oto dwanaście prac, które nieświadomie wykonał Kuba: 1. Pewnego słonecznego dnia w samym centrum miasta zdarzył się wypadek. Młodzieniec biegnąc na miejsce wypadku zauważył uciekającego mężczyznę. Z racji, że Kuba był bardzo szybki...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji