Treść zadania

Niesia13

Wymień cechy dziadów jako dramatu romantycznego.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    "Dziady" jako dramat romantyczny:

    Brak jedności czasu, miejsca i akcji (akcja niejednolita, wielowątkowa, w dowolnym czasie, w wielu miejscach).
    Luźna kompozycja (odrębne sceny, z których każda ukazuje jakiś nowy aspekt rzeczywistości).
    Występowanie samodzielnych epizodów luźnoa z akcją powiązanych (monolog liryczny IV cz. zastępujący akcję, która tu prawie nie istnieje).
    Występowanie zbiorowości na scenie (kaplica cmentarna, scena więzienna).
    Łączenie świata realnego ze światem pozaziemskim (sceny realistyczne i fantastyczne, wizyjne).

    Bohater romantyczny (na tle bohatera zbiorowego - narodu; poeta: samotny, tajemniczy, wrażliwy, wybitny indywidualista, skłócony ze światem, niezrozumiały przez otoczenie, nieszczęśliwie zakochany, przemieniony w bojownika o dobro ogółu, kochającego ojczyznę i samotnie walczącego o szczęście narodu).

    Synkretyzm rodzajowy - połączenie rodzajów literackich (liryki, epiki, dramatu).
    Dominowanie pierwiastka lirycznego (monolog Gustawa, pieśni uwięzionych studentów wileńskich, Wielka Improwizacja).
    Szekspiryzm - zmienność języka, nastrojowości i stylu w utworze (scena więzienna, widzenie Ewy, salon warszawski).
    Łączenie elementów podniosłych ze scenami nasyconymi komizmem, satyrą, drwiną, groteską (patos W.I., groteskowe rozmowy diabłów).



    1. Brak akcji w tradycyjnym pojęciu

    2. Luźna budowa dramatu złożonego z odrębnych scen, połączonych tylko wspólną ideą.

    3. Połączenie dramatu z liryką i epiką (liryczno - epicki charakter ma Wstęp, epicki charakter mają opowiadania Kaprala Sobolewskiego i Adolfa, liryki - Wielka Improwizacja)

    4. Obecność elementów muzycznych jako wpływ opery (pieśni więźniów w sc. I, muzyka balu u senatora)

    5. Połączenie rzeczywistości z fantastyką

    6. Zerwanie z zasadą trzech klasycznych jedności

    7. Oprócz bohaterów jednostkowych występuje bohater zbiorowy - naród.

Rozwiązania

Podobne zadania

Nieznany Jakie cechy pomogły Robinsonowi Cruzoe przetrwać na wyspie? Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: Konto usunięte 24.3.2010 (16:37)
Misia00909 balladyna jako królowa Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: Misia00909 14.4.2010 (17:42)
patrycja01 Jaki był Papkin- bohater "Zemsty". Przedstaw cechy w krótkim Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: patrycja01 18.4.2010 (19:03)
the_end_this_love Jakie cechy posiadał Romeo z książki Williama Szekspira + przykłady ? Jak Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: the_end_this_love 25.4.2010 (12:06)
cherry112 cechy charakteru Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: cherry112 25.4.2010 (21:14)

Podobne materiały

Przydatność 55% Cechy dramatu romantycznego.

-sunkretyzm gatunkowy -synkretyzm rodzajowy -liryka – wlk improw -epika –ustep -dramat –sceny -fragmentaryzm –celowa chaotyczna budowa dzieła -brak 3 jednosci -sceny zbiorowe i monologi -fantastyczne i realistyczne sceny -wielość tematów i problemów -różnorodnosc kategorii estetycznych -decorum –treść zgodna z formą –zaprzeczenie -brak konfliktu...

Przydatność 55% Cechy III części "Dziadów" jako dramatu romantycznego.

1. Brak akcji w tradycyjnym pojęciu 2. Luźna budowa dramatu złożonego z odrębnych scen, połączonych tylko wspólną ideą. 3. Połączenie dramatu z liryką i epiką (liryczno - epicki charakter ma Wstęp, epicki charakter mają opowiadania Kaprala Sobolewskiego i Adolfa, liryki - Wielka Improwizacja) 4. Obecność elementów muzycznych jako wpływ opery (pieśni więźniów...

Przydatność 55% "Dziady" część III – geneza i streszczenie utworu. Cechy dramatu romantycznego

Na powstanie III części "Dziadów" Adama Mickiewicza miało wpływ kilka czynników. Przede wszystkim poeta zaczerpnął z doświadczeń, jakie zdobył w czasie swej działalności najpierw w kręgach Filomatów, a później w założonym przez nich tajnym stowarzyszeniu Filaretów. Powodowała nim również chęć podsumowania wyników powstania listopadowego oraz próba usprawiedliwienia...

Przydatność 75% Cechy dramatu.

- jest przeznaczony do realizacji teatralnej (podział na role) - podział na tekst główny (wypowiedzi bohaterów) i tekst poboczny-didaskalia (wskazówki dla realizatorów przedstawienia) - podział na akty i sceny - o świecie przedstawionym dowiadujemy się z działań i wypowiedzi bohaterów

Przydatność 90% Cechy bohatera romantycznego

- buntownik przeciw zastanym normom, skostniałemu światu - odkrywca, ciekawy świata - nieszczęśliwie zakochany - podróżnik, wrażliwy na piękno natury, poszukujący samego siebie - tajemniczy, skryty, izolujący się od otoczenia, wyniosły często ironiczny - religijny, często buntujący się, bluźnierczy wobec Boga - patriota, buntownik o wolność - metamorfoza, przemiana...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji