Treść zadania

olka1005

strategie obsługi interesantów

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0





    STRATEGIA
    WZROSTU ZATRUDNIENIA I ROZWOJU ZASOBÓW LUDZKICH
    w latach 2004 - 2008


    Niniejszy dokument wytycza główne cele i zadania Urzędu Pracy m. st. Warszawy na lata 2004-2008 z uwzględnieniem aktualnej i prognozowanej sytuacji na warszawskim rynku pracy. Jest zgodny z dokumentami rządowymi określającymi: kierunki rozwoju gospodarczo-społecznego Polski oraz zadania w zakresie aktywizacji rynku pracy i promocji zatrudnienia.

    Strategia powstała w oparciu o następujące dokumenty:
     Narodowa Strategia Wzrostu Zatrudnienia i Rozwoju Zasobów Ludzkich w latach 2000-2006,
     Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich,
     Ramy Odniesienia Polityki Zatrudnienia – MGPiPS,
     Uwarunkowania zmian sytuacji na lokalnym rynku pracy powiatu warszawskiego (ekspertyza) – Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych,
     Polska Statystyka Publiczna Głównego Urzędu Statystycznego,
     Dane statystyczne Urzędu Statystycznego w Warszawie zamieszczone na witrynie internetowej,
     Raporty roczne opracowane przez Urząd Pracy m.st. Warszawy – na podstawie źródeł własnych,
     Koncepcja informatyzacji Urzędu Pracy m.st. Warszawy – opracowana przez firmę BULL,
     Informator o zawodach – Perspektywy.







    WSTĘP

    Od roku 1998 liczba bezrobotnych w Warszawie sukcesywnie i w bardzo szybkim tempie zwiększała się z 6.000 – w roku 1998 do 62.500 w sierpniu 2003. Silna tendencja wzrostu utrzymywała się do marca 2003, by w sierpniu zmniejszyć się o 3.400 osób. Ta poprawa wiąże się z pozytywnymi tendencjami, które wystąpiły w całej gospodarce, aczkolwiek zmiana liczby bezrobotnych w Warszawie była mniejsza o około 1,5% w porównaniu do zmian w kraju.

    Tabela 1- Liczba osób bezrobotnych w latach 1998-2003( w tys.).

    Wyszczególnienie 1998 1999 2000 2001 2002 08.2003
    Polska 1831,4 2349,8 2702,6 3115,1 3217,0 3099,1
    Mazowsze 195,9 249,2 289,9 346,1 368,9 360,1
    m.st.Warszawa 6,0 9,3 34,0 53,8 65,1 62,5


    Warszawa przez ostatnie lata była miejscem pracy dla młodych, wykształconych ludzi z całej Polski. Obecnie mamy do czynienia z nadmiarem pracowników i pogłębiającym się deficytem wolnych miejsc pracy, który wynika z zasad rządzących rynkiem pracy: gdy w całym kraju poziom bezrobocia wzrasta, wówczas w regionach, gdzie był on najniższy wzrasta najszybciej. Stąd oczywistym, ale niepokojącym zjawiskiem na warszawskim rynku pracy jest utrzymująca się wyraźna tendencja wzrostowa poziomu stopy bezrobocia. W 2002 roku w porównaniu z 1998 rokiem wzrosła ona prawie dwu i pół-krotnie z 2,6% do 6,3% i można zaryzykować stwierdzenie, że bez względu na ożywienie gospodarcze utrzymuje się ona w Warszawie od tego momentu na niezmienionym poziomie. Cały czas jest jednak zdecydowanie mniejsza od krajowej.

    Tabela 2 – Stopa bezrobocia w latach 1998-2003 (w %).

    Wyszczególnienie 1998 1999 2000 2001 2002 08.2003
    Polska 10,4 13,1 15,1 17,4 18,1 17,6
    Mazowsze 7,6 9,5 10,8 12,9 13,9 13,5
    M.st. Warszawa 2,6 3,8 3,2 5,1 6,3 6,1

    Analizując strukturę bezrobocia według płci należy zauważyć, że o ile do roku 2000 bezrobotnych kobiet było zdecydowanie więcej niż mężczyzn, to od roku 2001 liczby te są porównywalne. Istotna dla lokalnego rynku pracy jest również wiekowa struktura bezrobocia. Z danych przedstawionych w poniższej tabeli wynika, że w Warszawie najliczniejszą wiekowo grupą jest kategoria wiekowa 45-54 lata (31,7% ogółu bezrobotnych w roku 2003), a najmniejszą - grupa osób 55 lat i starszych. W województwie mazowieckim najliczniejsza jest grupa wiekowa 25-34 lata (27,3%), tuż za nią kategoria do 24 lat (25,1%). Bezrobotni w wieku 45-54 lata mają największe problemy z ponownym wejściem i utrzymaniem się w nowych warunkach na rynku pracy. Trudniej im podjąć decyzję o przekwalifikowaniu, rozpoczęciu nauki nowoczesnych technologii czy zmianie miejsca zamieszkania.

    Tabela 3 – Struktura bezrobocia według wieku w latach 1998-2003 w Warszawie (W) i woj. Mazowieckim (M) (w tys.).

    Wiek 1998 1999 2000 2001 2002 2003
    W M W M W M W M W M W M
    Do 24 lat 1,0 57,0 1,7 71,6 6,8 83,0 11,0 95,0 12,1 96,4 10,1 88,7
    25 – 34 1,1 52,9 1,7 65,0 6,6 75,0 12,2 90,9 15,9 99,3 15,8 100,6
    35 – 44 1,6 49,8 2,5 62,2 8,1 69,1 11,6 78,8 13,2 79,8 12,2 76,6
    45 – 54 1,7 31,0 2,8 43,8 10,4 54,7 15,8 70,6 19,6 79,9 19,9 82,7
    55 i więcej 0,5 5,2 0,6 6,7 2,1 8,1 3,2 10,8 4,3 13,4 4,8 14,9
    Ogółem 5,9 195,9 9,3 249,3 34 289,9 53,8 346,1 65,1 368,8 62,8 363,5

    Najbardziej liczna grupa bezrobotnych to osoby bez wyuczonego zawodu, z wykształceniem zasadniczym i średnim zawodowym. Szanse na zatrudnialność pod koniec 2002 szacowano na 0,23% dla osób bez zawodu do np. 45 % dla kucharzy. Było to spowodowane znikomą liczbą ofert dla tej kategorii zawodowej bezrobotnych. Nadwyżki miejsc pracy dotyczyły wyłącznie kadr wysoko kwalifikowanych lub o wysokich specjalistycznych kwalifikacjach.
    Opracowywana przez Urząd Pracy m.st. Warszawy efektywność szkoleń (porównanie liczby uczestników szkolenia do liczby osób znajdujących zatrudnienie po jego zakończeniu) pozwala na racjonalne planowanie tematyki szkoleń. Największą skuteczność osiągnęły w roku 2003 szkolenia z zakresu obsługi komputera, księgowości, komputerowego systemu obsługi magazynów i sprzedaży z wykorzystaniem kasy fiskalnej. Dla poprawy efektywności szkoleń niezbędne jest większe ich zróżnicowanie ze względu na potencjalnych uczestników (absolwenci i pozostałe grupy), wprowadzenie szkoleń interdyscyplinarnych, zwłaszcza w zakresie przedsiębiorczości oraz ich zindywidualizowanie.
    Opierając się na prognozach liczby bezrobotnych i stopy bezrobocia dla województwa mazowieckiego opracowanych przez E. Kwiatkowskiego, L. Kucharskiego, T. Tokarskiego, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych opracował dane dotyczące m.st. Warszawy.

    Tabela 4 – Prognoza liczby bezrobotnych i stopy bezrobocia dla m.st. Warszawy na lata 2004 - 2006.

    Lata Liczba bezrobotnych w tys. Stopa bezrobocia w %
    2004 62,6 6,2
    2005 60,6 6,1
    2006 58,0 5,7

    O wzroście zatrudnienia decyduje przede wszystkim tempo wzrostu gospodarczego. W latach 2000-2001 średnioroczne tempo wzrostu PKB dla Warszawy wyniosło 9,73%. Szacowane tempo wzrostu PKB dla Stolicy jest zdecydowanie wyższe od krajowego, co pozwala mieć nadzieję na ograniczenie bezrobocia na warszawskim rynku pracy.
    Proces integracji warszawskiego rynku pracy z rynkiem Unii Europejskiej niesie ze sobą szereg zarówno korzyści – nowopowstające siedziby firm i instytucji zagranicznych, łatwiejszy dostęp do zagranicznych ofert pracy, wzrost zapotrzebowania na wysokowykwalifikowanych i dobrze wykształconych pracowników, jak i zagrożeń – np. pełne otwarcie rynku pracy dla pracowników zagranicznych, preferencje zagranicznych pracodawców, konieczność spełnienia przez przedsiębiorców (zgodnie z rodzajem prowadzonej działalności) wymogów unijnych dotyczących jakości, certyfikatów itp.
    Z przedstawionych powyżej syntetycznych informacji statystycznych i trendów wynikają kluczowe zadania do spełnienia przez Urząd Pracy m.st. Warszawy w zakresie rozwoju zasobów ludzkich na lokalnym rynku pracy. Do najważniejszych zaliczyć należy: aktywne działania na rzecz promocji i wzrostu zatrudnienia na rzecz bezrobotnych, kompleksowa współpraca z przedsiębiorcami, spójność polityki zatrudnienia z polityką społeczną i edukacyjną realizowaną przez m.st. Warszawa, promowanie niestandardowych i elastycznych form zatrudnienia w przedsiębiorstwach, podniesienie jakości usług świadczonych przez Urząd oraz promowanie i wykorzystywanie pomocowych środków finansowych europejskich funduszy strukturalnych. Zostały one uwzględnione w prezentowanej Strategii. Szczegółowe opisanie merytoryczne i czasowe poszczególnych zadań jest ujęte w rocznych kontraktach zadaniowych zawieranych pomiędzy Dyrektorem Urzędu Pracy m.st. Warszawy a kierownikami poszczególnych jednostek organizacyjnych Urzędu Pracy.














    Wyzwania

    I. Osiągnięcie i utrzymanie wysokiego zaangażowania ludności w procesie pracy.
    II. Rozwój jakości zasobów ludzkich i społeczeństwa opartego na wiedzy.
    III. Rozwój przedsiębiorczości.
    IV. Wzmocnienie polityki równości szans na rynku pracy.
    V. Podwyższenie skuteczności działania instytucji i instrumentów rynku pracy.
    VI. Wspieranie integracji zawodowej i społecznej grup szczególnego ryzyka.
    VII. Integracja z europejskim rynkiem pracy.

    Cele

    1. Przechodzenie od pasywnych do aktywnych metod przeciwdziałania bezrobociu – zwiększenie szans bezrobotnych na zatrudnienie, w tym w szczególności:
    • Perspektywy pracy dla młodzieży,
    • Przeciwdziałanie długotrwałemu bezrobociu.
    2. Wzmocnienie systemu edukacji, szkoleń i usług doradczych usprawniających funkcjonowanie osób na rynku pracy.
    3. Wdrażanie metod i wzorców działania zgodnych z priorytetami Unii Europejskiej.
    4. Wyrównywanie szans kobiet i osób niepełnosprawnych na rynku pracy.





    Działania
    1. Przechodzenie od pasywnych do aktywnych metod przeciwdziałania bezrobociu – zwiększenie szans bezrobotnych na zatrudnienie.
    1.1 Prowadzenie analizy rynku pracy w aspekcie zachodzących na nim zmian jakościowych i ilościowych.
    1.2 Stałe nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów z partnerami rynku pracy, rozwijanie dialogu społecznego i bieżąca współpraca z partnerami społecznymi zmierzająca do kreowania nowych rozwiązań na rynku pracy.
    1.3 Pozyskiwanie środków z Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację programów związanych z aktywizacją rynku pracy.
    1.4 Pozyskiwanie i wykorzystywanie środków z Europejskiego Funduszu Społecznego w celu podwyższania kwalifikacji pracowników Urzędu Pracy.
    1.5 Opracowywanie i wdrażanie programów aktywizujących młodzież.
    1.6 Monitorowanie efektywności programów rynku pracy.
    1.7 Rozszerzanie działań klubów pracy.
    1.8 Utworzenie w oparciu o działające kluby pracy Centrów Promocji Zatrudnienia.
    1.9 Konsolidacja informatycznego systemu dostępu do baz danych w celu usprawnienia obsługi interesantów. Uruchomienie kompleksowego systemu informowania o ofertach zatrudnienia, internetowych portalach poświęconych rynkowi pracy, pracodawcach i usługach świadczonych przez Urząd Pracy.
    1.10 Prowadzenie indywidualnej opieki nad klientami Urzędu w dochodzeniu do zatrudnienia, w szczególności skierowanej do osób długotrwale bezrobotnych.
    1.11 Zorganizowanie i uruchomienie sklepu z ofertami.
    1.12 Stałe doskonalenie umiejętności osób realizujących zadania m. st. Warszawy.
    1.13 Tworzenie komputerowej bazy ofert pracy i bazy osób poszukujących zatrudnienia oraz korzystanie z bazy ofert EURES.
    1.14 Prowadzenie kampanii promocyjnej informującej o działalności
    i usługach świadczonych przez Urząd Pracy.
    1.15 Współpraca z mediami w celu upowszechniania informacji o usługach
    i programach realizowanych przez Urząd Pracy.

    2. Wzmocnienie systemu edukacji, szkoleń i usług doradczych usprawniających funkcjonowanie osób na rynku pracy.
    2.1 Prowadzenie i upowszechnianie usługi poradnictwa zawodowego oraz pośrednictwa pracy z uwzględnieniem indywidualnych planów działania.
    2.2 Realizacja programów szkoleń zgodnie z potrzebami rynku pracy.
    2.3 Wspieranie osób zagrożonych utratą pracy i aktywne uczestniczenie w procesie outplacementu przy zwolnieniach grupowych.
    2.4 Upowszechnianie idei społeczeństwa informacyjnego.
    2.5 Propagowanie i wykorzystywanie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu prowadzących do zwiększenia szans na uzyskanie zatrudnienia wśród osób zaliczonych do grup ryzyka.
    2.6 Doskonalenie jakości usług związanych z informacją zawodową i poradnictwem zawodowym.
    2.7 Stała współpraca z gimnazjami i szkołami ponadgimnazjalnymi w zakresie informacji zawodowej.
    2.8 Rozwój i promocja zajęć warsztatowych i klubów pracy.
    2.9 Wspieranie poradnictwa specjalistycznego skierowanego do osób należących do grup ryzyka.

    3. Wdrażanie metod i wzorców działania zgodnych z priorytetami Unii Europejskiej.
    3.1 Rozpoznawanie nowych możliwości, metod i wymogów związanych z rynkiem pracy.
    3.2 Wprowadzanie wymaganych zmian formalnych i organizacyjnych w Urzędzie Pracy.
    3.3 Uczestniczenie realizatorów przedsięwzięć w specjalistycznych kursach i szkoleniach.
    3.4 Wypracowanie systemu wymiany informacji pomiędzy partnerami rynku pracy i publicznymi służbami zatrudnienia.

    4. Wyrównywanie szans kobiet i osób niepełnosprawnych na rynku pracy.
    4.1 Dostosowywanie działań pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego do wzrastających wymagań rynku pracy.
    4.2 Poszerzenie oferty programów zwiększających szanse na zatrudnienie wśród kobiet i osób niepełnosprawnych z wykorzystaniem europejskich funduszy pomocowych.
    4.3 Zwiększenie mobilności zawodowej osób niepełnosprawnych poprzez objęcie ich szkoleniami i innymi indywidualnymi formami aktywizacji.
    4.5 Wsparcie instytucji, partnerów rynku pracy i organizacji społecznych w zakresie tworzenia nowych miejsc pracy.
    4.6 Prowadzenie we współpracy z organizacjami pozarządowymi kampanii informacyjnych mających na celu usuwanie barier i zachowań dyskryminacyjnych.
    Działania wspierające realizację strategii.
     Aktywna współpraca ze stołeczną administracją samorządową oraz
    z organizacjami pozarządowymi.
     Integracja działań publicznych służb zatrudnienia i ośrodków pomocy społecznej.
     Udział i współorganizacja przedsięwzięć związanych z promocją usług
    i oferty różnych partnerów rynku pracy ( targi, giełdy, konferencje).
     Nawiązywanie kontaktów z instytucjami zagranicznymi - potencjalnymi partnerami w pozyskiwaniu funduszy unijnych.
     Uzyskanie certyfikatu ISO.
     Usprawnienie funkcjonowania Urzędu Pracy, przybliżenie go do mieszkańców i podniesienie jakości działania poprzez wdrażanie narzędzi informatycznych i nowych technik pracy.
     Stworzenie płaszczyzny współpracy pomiędzy różnymi instytucjami zajmującymi się problematyką edukacji, bezrobocia i pomocy społecznej.
     Wspieranie aktywnej roli partnerów społecznych w rozwiązywaniu problemów osób bezrobotnych i poszukujących pracy.
     Wyposażenie Urzędu w urządzenia niezbędne do sprawnej i efektywnej obsługi interesantów.

    Załącznik nr 1
    Źródła finansowania realizacji STRATEGII

    Rodzaj finansowania Fundusz Pracy Środki pomocowe (Phare, EFS) m.st. Warszawy Urząd Pracy-wkład własny
    Lata
    2004 12.300.000 2.500.000 300.000 150.000
    2005 12.000.000 3.500.000 350.000 300.000
    2006 11.500.000 5.000.000 350.000 400.000
    2007 11.000.000 5.000.000 400.000 400.000
    2008 11.000.000 5.500.000 400.000 400.000


    Załącznik nr 2

    Tematyka i zakres czasowy wniosków projektowych opracowywanych przez Urząd Pracy m. st. Warszawy zakładających wykorzystanie środków unijnych.


    Rok Temat
    2004 1. projekt posiłkowy do WUP – „Od szkolenia do zatrudnienia”, działanie 1.2, schemat a-wspieranie młodzieży na rynku pracy”
    2. projekt posiłkowy do WUP – „Szansa na powrót” działanie 1.3, schemat a – wspieranie osób bezrobotnych ( beneficjent ostateczny: bezrobotni od 12 do 24 miesięcy, wykształcenie średnie, wiek 35-45 lat)
    3. partnerstwo z NGO - projekt w ramach Phare 2002 „Lokalne inicjatywy rynku pracy”
    4. partnerstwo z fundacją Hej koniku – integracja społeczna bezrobotnych
    2005 1. działanie 1.5, schemat a – wspieranie osób z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym
    2. działanie 1.4 – projekt dotyczący osób niepełnosprawnych
    3. działanie 1.1 schemat b – rozwój oferty usług instytucji rynku pracy
    4. projekty posiłkowe – wg wytycznych WUP
    2006 1. działanie 1.4, schemat a – wsparcie osób o znacznym i umiarkowanym stopniu niepełnosprawności na rynku pracy (wdrożenie telepracy)
    2. działanie 1.6, schemat a - wspieranie równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy
    3. projekty posiłkowe – wg wytycznych WUP


    Uwaga:
     Dokumenty programowe EFS i założenia dotyczące sposobu aplikowania i wykorzystania środków finansowych opracowane są do roku 2006.
     Zgodnie z informacjami WUP, rokrocznie składać będziemy dwa projekty posiłkowe z zakresu działań 1.2 (perspektywy dla młodzieży) oraz 1.3 (przeciwdziałanie i zwalczanie długotrwałego bezrobocia) w Priorytecie I.
     Projekty dodatkowe będą składane wspólnie z organizacjami pozarządowymi w imieniu m.st. Warszawy, na podstawie konkretnych pełnomocnictw, po uzyskaniu zatwierdzenia formalnego i merytorycznego przez odpowiednie jednostki organizacyjne Urzędu Miasta.

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 65% Strategie

1. Zarządzanie organizacją jako proces decyzyjny, funkcje menedżera w zarządzaniu organizacją - Podejmowanie decyzji jest istotą procesu zarządzania aby móc podejmować decyzje musi być spełniony szereg warunków z których trzy mają decydujące znaczenie – sytuacja decyzyjna tzn. taka która zmierza do dokonania wyboru – autonomia decyzyjna tzn. władanie środkami do realizacji...

Przydatność 75% Strategie marketingowe

Podstawowa przesłanka wyboru i formułowania strategii marketingowej są wyniki wszechstronnej analizy przedsiębiorstwa w konkretnym otoczeniu gospodarczym i społecznym. Analiza ta zmierza do określenia zagrożeń i szans związanymi ze zmianami dokonującymi się w otoczeniu firmy oraz do oceny posiadanych zasobów (rzeczowych, finansowych, osobowych) z punktu widzenia pozycji zajmowanej...

Przydatność 50% Strategie Wynagrodzeń

1.PODSTAWOWE POJĘCIA a) Płaca i jej funkcje b) Wartościowanie stanowisk pracy 2.ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE W PRZEDSIĘBIORSTWIE a) Pojęcie zarządzania strategicznego b) Etapy procesu zarządzania strategicznego c) Poziomy strategii d) Strategie wynagrodzeń 3.TYPY ORGANIZACJI a) Metoda macierzy BCG b) Teoria cyklu rozwojowego firmy 4.RODZAJE...

Przydatność 55% Strategie Marketingowe

1. Krótka historia strategii marketingowych 2. Zarządzanie marketingowe a zarządzanie strategiczne 3. Typy strategii marketingowych: 4. Generalny podział strategii marketingowych 5. Typy strategii marketingowych Cała praca w załączniku :)

Przydatność 75% Strategie organizacji

W załącznikach slajdy z wykładów.

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji