Treść zadania

Limonkaa

1. Odgadnij brakujące podmioty, kierując się przykładami. Napisz, co ci pomogło wskazać podmiot w zdaniach z grupy (a), a co w zdaniach z grupy (b)?

a) Jutro wyjeżdżam. (ja)
Czy popływałbyś żagłówką (............)
Niosła pęk kwiatów (..............)
Nie rozumieli języka japońskiego. (.................)

.................................................................................................................................
b) Mój mały braciszek zachorował. Ma bardzo wysoką temperaturę. (on)
Lubię Justynę. Często się uśmiecha. (............................)
Tata chętnie majsterkuje. Poświęca na to każdą wolną chwilę. (...................)
Źrebiątko biegnie obok klaczy. Nie oddala się nawet na krok. (..........................)

...........................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................

2. W przytocznym fragmencie Robinsona Kruzoe odszukaj takie zdania, w których podmiotu trzeba się domyslić. Dzięki czemu jest to możliwe?

Robinson wydobył z żaru na wpół upieczonego ptaka. Parząc sobie palce i wargi, począł rwać zębami gorące, mocno przydymione mięso. Nigdy żadna potrawa nie wydała mu się tak wyborna. Dotychczas tylko zaspokajał głód. Teraz, po raz pierwszy od wielu miesięcy, rozkoszował się smakiem jedzenia.

3. Oto nieco zmieniona wersja fragmentu Robinsona Kruzoe. Do niektórych zdań dodano brakujące podmioty. Skreśl je w tych miejscach , w których - twoim zdaniem - są zbędne. Uzasadnij swoją decyzję.
(zamiast kreślić napisz które to maja byc)

Błysnął malutki płomyk. Płomyk przeskoczył na gałązkę, popełznął szybko w górę i już-już miał zgasnąć, gdy trafił na tulejkę wyschniętego liścia. Płomyk strzelił śmielej, a w tej chwili Robinson podsunął mu garść suchej trawy. Płomyk ogarnął ją. Robinson powitał to dzikim okrzykiem radości.

4. Napisz pięć zdań na temat swojego ulubionego aktora lub piosenkarza. Tam, gdzie jest to możliwe i wskazane, opuść podmioty.
.............................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    1a
    (ty)
    (ona)
    (oni)
    1b
    (ona)
    (on)
    (ono)
    W gr.A na podmiot wskazuje odmieniona forma czasownika, natomiast w gr. B zdanie poprzedzające, które, zawiera informacje, o kogo chodzi.
    2. Parząc sobie palce i wargi, począł rwać zębami gorące, mocno przydymione mięso. Dotychczas tylko zaspokajał głód. Teraz, po raz pierwszy od wielu miesięcy, rozkoszował się smakiem jedzenia. (wiadomo, że chodzi o Robinsona ponieważ został on wspomniany w pierwszym zdaniu, poza tym rozpoznanie podmiotu możliwe jest po formie czasownika, np. począł rwać, rozkoszował się - 3 os. l.poj.)
    3. Błysnął malutki płomyk, przeskoczył na gałązkę, popełznął szybko w górę i już-już miał zgasnąć, gdy trafił na tulejkę wyschniętego liścia, strzelił śmielej, a w tej chwili Robinson podsunął mu garść suchej trawy. Płomyk ogarnął ją. Robinson powitał to dzikim okrzykiem radości. ( w tych miejscach moim zdanie można zrezygnować z podmiotu, gdyż wiadomo o co chodzi, gdybyśmy zostawili podmioty, tak jak jest w przykladzie, narazilibyśmy się na powtórzenia.
    4. Bogusław Linda jest jednym z najpopularniejszych polskich aktorów. Zagrał w wielu filmach, które spotkały się z sympatią widzów, m. in. Quo vadis, Kroll, Psy, Sara. Największą popularność szczególnie wśród młodzieży zdobył wcielając się w ksiądza Robaka w ekranizacji Pana Tadeusza. Aktor potrafi świetnie odnaleźć się w każdej roli. Jest jednym z niewielu polskich aktorów, który może pochwalić się tak liczną filmografią.

Rozwiązania

  • userphoto

    1. Odgadnij brakujące podmioty, kierując się przykładami. Napisz, co ci pomogło wskazać podmiot w zdaniach z grupy (a), a co w zdaniach z grupy (b)?

    a) Jutro wyjeżdżam. (ja)
    Czy popływałbyś żagłówką (..ty..........)
    Niosła pęk kwiatów (...........ona...)
    Nie rozumieli języka japońskiego. (....oni.............)

    .............................................................w odgadnieciu podmiotów domyslnych pomogły........mi formy czasownikow, które sa odmienione............................................................


    b) Mój mały braciszek zachorował. Ma bardzo wysoką temperaturę. (on)
    Lubię Justynę. Często się uśmiecha. (..........ona..................)
    Tata chętnie majsterkuje. Poświęca na to każdą wolną chwilę. (...on................)
    Źrebiątko biegnie obok klaczy. Nie oddala się nawet na krok. (...........ono...............)

    ..................................................................................................................................to pomogły mi pomocnicze wyrazy okreslające wykonawce danej czynnosci itp np braciszek, justyne, tata.. źrebiątko.........................................
    ...........................................................................................................................................................................


    2. W przytocznym fragmencie Robinsona Kruzoe odszukaj takie zdania, w których podmiotu trzeba się domyslić. Dzięki czemu jest to możliwe?

    Robinson wydobył z żaru na wpół upieczonego ptaka.

    Parząc sobie palce i wargi, począł rwać zębami gorące, mocno przydymione mięso. --> on (dzieki czasoniwkowi począł )

    Nigdy żadna potrawa nie wydała mu się tak wyborna.

    Dotychczas tylko zaspokajał głód. (on zaspokajał czyli podmiotem domyslnym jest on, pomnaga w tym czasownik zaspokajał)

    Teraz, po raz pierwszy od wielu miesięcy, rozkoszował się smakiem jedzenia. (on rozkoszowałs ie, pomaga czasownik rozkoszowałs ie, czyli orzeczenie pomaga w odnalezieniu podmiotu domylsnego on)

    3. Oto nieco zmieniona wersja fragmentu Robinsona Kruzoe. Do niektórych zdań dodano brakujące podmioty. Skreśl je w tych miejscach , w których - twoim zdaniem - są zbędne. Uzasadnij swoją decyzję.
    (zamiast kreślić napisz które to maja byc)

    Błysnął malutki płomyk. (Płomyk) przeskoczył na gałązkę, popełznął szybko w górę i już-już miał zgasnąć, gdy trafił na tulejkę wyschniętego liścia. (Płomyk) strzelił śmielej, a w tej chwili Robinson podsunął mu garść suchej trawy. (Płomyk) ogarnął ją. Robinson powitał to dzikim okrzykiem radości.

    wydaje mi sie, ze wsyztkie słowa płomyk prócz pierwszego moga byc usuniete, bo na poczatku juz jest wspomniane czego dotyczy teb fragment i zbedne jest ciągłepowtarzanie

    4. Napisz pięć zdań na temat swojego ulubionego aktora lub piosenkarza. Tam, gdzie jest to możliwe i wskazane, opuść podmioty.
    ...........Moim ulubionym aktorem jest cezary pazura. Lubie tego aktora poniewaz jest smieszny i fajnie gra swoje role. Nie rozumiem dlaczego nektórzy wysmiewaja tą postac, ale to ich decyzja. Dla mnie jest cżłowiekiem, który potrafi wcielić się w każdą rolę i nie wstydzi się tego. Jego wygląd jest przecietny co nie znaczy, ze źle gra...................................................................................................................................................................
    ............................................................................................................................................................................
    ............................................................................................................................................................................
    ...........................................................................................................................................................................
    ...........................................................................................................................................................................
    ........................................................................................................................................................

Podobne zadania

25cytryna25 statek robinsona rozbił się u brzegów bezludnej wyspy-gdzie tu jest podmiot Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa 2 rozwiązania autor: 25cytryna25 15.4.2010 (23:47)
Limonkaa Podmiot, orzeczenie, okreslenia Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa 7 rozwiązań autor: Limonkaa 22.4.2010 (17:29)
Limonkaa Podmiot, orzeczenie, okreslenia Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa 4 rozwiązania autor: Limonkaa 22.4.2010 (17:45)
Limonkaa . Podmiot, orzeczenie, okreslenia Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa 2 rozwiązania autor: Limonkaa 22.4.2010 (18:54)
Limonkaa Podmiot, orzeczenie, okreslenia Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa 5 rozwiązań autor: Limonkaa 22.4.2010 (19:26)

Podobne materiały

Przydatność 80% Podmiot.

Podmiot-jedna z dwóch głównych części zdania.Mówi kto,lub co jest wykonawcą czynności.Najczęściej odpowiada na pytanie: kto?co? Rodzaje podmiotów: 1.Gramatyczny-występuje w Mianowniku i odpowiada na pytanie kto?co? Np.Kot zawsze spada na cztery łapy. (kot) 2.Logiczny-występuje w innym przypadku niż Mianownik. Np.Zosi jest zimno. (Zosi)-podmiot wyrażony rzeczownikiem w...

Przydatność 55% Podmiot

Rodzaje podmiotów Podmiot jest to nadrzędna część zdania, tworząca z orzeczeniem związek główny. Wskazuje on element, o którym orzeka się w danym zdaniu. Podmiot najczęściej wyrażony jest rzeczownikiem w mianowniku, ale nie jest to możliwość jedyna. Oto przegląd sytuacji szczegółowych: 1. Brak podmiotu. Najczęściej spotykanym typem zdań bezpodmiotowych są...

Przydatność 75% Podmiot

PODMIOT GRAMATYCZNY (w mianowniku) - jest wyrażony rzeczownikiem lub zaimkiem rzeczownym w mianowniku. PODMIOT LOGICZNY (w dopełniaczu) - to podmiot wyrażony rzeczownikiem lub zaimkiem rzeczowym w dopełniaczu. Występuje on wraz z rzeczownikami oznaczającymi nadmiar lub brak czegoś. PODMIOT SZEREGOWY- jest wyrażony co najmniej dwoma wyrazami równoważnymi lub wyrazem w mianowniku...

Przydatność 75% Podmiot (językoznawstwo)

Podmiot - to część zdania, która nazywa wykonawcę czynności np. Grzesiek kupił drzwi. Podmiot może być wyrażony: - rzeczownikiem (film był niezwykle ciekawy) - zaimkiem (on tego nie powiedział) - przymiotnikiem (wytrwały dostanie nagrodę) - liczebnikiem (dwóch jeszcze nie wróciło) - czasownikiem w bezokoliczniku(tańczyć jest cudownie) W zależności od tego, w...

Przydatność 80% Podmiot, orzeczenie, okolicznik, dopełnienie

I. PODMIOT jest główną częścią zdania. Nazywa wykonawcę czynności albo osobę (rzecz) ulegającą czynności, stanowi lub procesowi. Rozróżniamy następujące typy podmiotu: 1). PODMIOT GRAMATYCZNY może być wyrażony - rzeczownikiem w Mianowniku - zaimkiem rzeczownym w Mianowniku np. OLA ładnie śpiewa. ONA ładnie śpiewa. 2). PODMIOT LOGICZNY może być wyrażony -...

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji