Treść zadania

malinowa

Podaj najważniejsze cechy kraju "lat dziecinnych' -Pan Tadeusz

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    Kraj dzieciństwa" opisany został jako szczęśliwy i piękny świat. Poeta wiódł w nim beztroskie życie. Na każdym kroku spotykał przyrodę obfitującą w światło i żywe kolory. Całym światem była łąka, po której swobodnie biegał. Znał tam tylko kwiaty, które oznaczają piękno i dobro. Nigdy nie spotkał zła. Czy nie dostrzegamy pewnych analogii między ojczyzną poety a Soplicowem? Już sam opis dworku zawarty w pierwszej księdze sygnalizuje, że było to miejsce doskonałe, bezpieczne schronienie przed problemami codzienności. Jako, że dwór w Soplicowie położony był na niewielkim pagórku, można interpretować to jako bliskość z Bogiem, czyli z siłami dobra. W opisie znajdujemy wiele epitetów czyniących obraz plastycznym, barwnym. W ogrodzie dostrzegamy dorodne owoce i ważywa, wśród nich kępy ziół, krzewy ozdobne, a także kwiaty. Dokoła rosną drzewa, które otaczają zagrodę, tworząc jakby schronienie, ostoję. Drzewa mogą symbolizować oś świata, a także odrodzenie. Wiedząc, że Sędzia Soplica był zagorzałym patriotą, może
    my stwierdzić, że Soplicowo to swego rodzaju centrum polskości i patriotyzmu, a zarazem nadzieja na odzyskanie ojczyzny. Mickiewicz doskonale zdawał sobie z tego sprawę w ten sposób przedstawiając dworek. Istny raj, który został opisany również w Epilogu. Mickiewicz mówi tam o lipie, która "koroną wspaniałą/ Całej wsi dzieciom użyczała cienia". Wszystko, co otaczało poetę było jego własnością, tworzyło charakterystyczny swojski klimat. Wieszcz wspomina, że "każdy kątek ziemi był znajomy/ Aż po granicę, po sąsiadów domy!" Podobnie Zosia, chowana niemal w całkowitym odcięciu od problemów świata dorosłych miała dość czasu, by cały ogród Sopliców poznać od podszewki.
    Mickiewicz pisze, że tylko w "kraju lat dziecinnych" miał wiernych przyjaciół, zaznał prawdziwego szczęścia. Miejsce to kojarzy mu się przede wszystkim z rodziną i najbliższymi sąsiadami, którzy zawsze byli dla siebie mili i serdeczni, a przede wszystkim zżyli się ze sobą. Za czasów poety wieś była jedną wielką rodziną, nie było sporów, a wszyscy pomagali sobie nawzajem. Tam "po psie płaczą szczerze/ I dłużej niż tu lud po bohaterze". Ważnym argumentem, jakiego użył, był szacunek, jakim wszyscy się darzyli. Mówi "Tam(..) do pana przywiązańszy sługa/ Niż w innych krajach małżonka do męża".

Rozwiązania

Podobne zadania

mlody93 Napisz dłuższą prace: Czy cechy średniowiecznego rycerza i władcy są we Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: mlody93 28.3.2010 (18:34)
buuuu4444 Pan Tadeusz streszczenie Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: buuuu4444 6.4.2010 (14:43)
dominika1300 napisz pozytywne cechy i działania Raskolnikowa. Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: dominika1300 7.4.2010 (23:19)
Ania0909 podaj przykłady romantykow polskich w ktorych pojawia sie topos podróży.. Przedmiot: Język polski / Liceum 2 rozwiązania autor: Ania0909 21.4.2010 (19:30)
maniekk cechy sarmatyzmu ;((( Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: maniekk 22.4.2010 (19:40)

Podobne materiały

Przydatność 55% Wizerunek kraju lat dziecinnych w "Panu Tadeuszu" A. Mickiewicza.

Wizerunek kraju lat dziecinnych w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza. Interpretując podane fragmenty, rozważ związek doświadczeń emigracyjnych z obrazem utraconej ojczyzny.Wnioski z analizy odnieś do całej epopei Epopeja to obszerny utwór poetycki o charakterze epickim opisujący czyny bohaterskie na historycznym tle. Właściwą jej nazwą jest epos. Epopeja to zarazem...

Przydatność 55% Wizerunek kraju lat dziecinnych w „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza. Interpretując podane fragmenty rozważ związek doświadczeń emigracyjnych z obrazem utraconej ojczyzny. Wnioski z analizy odnieś do całej epopei.

Autor w epilogu wyraża swoje uczucia, jakie w nim dominują. Powraca w swoich rozważaniach do ojczyzny lat dziecinnych. Przedstawia ją z wielkim uczuciem i wzruszeniem mając nadzieję, że jeszcze kiedyś wróci do ojczyzny. Życie dla Adama poza granicami kraju jest bardzo trudne można je porównać do „strefy ulewy i grzmotu”, autor tęskni za spokojem, uśpionej natury „i szukać...

Przydatność 50% Wizerunek kraju lat dziecinnych w „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza. Interpretując epilog rozważ związek doświadczeń emigracyjnych z obrazem utraconej ojczyzny. Wnioski z analizy odnieś do całej epopei.

Epopeja, inaczej „epos”, jest z definicji utworem poetyckim należącym do epiki, opisującym bohaterskie czyny na tle historycznym. „Pan Tadeusz” Adama Mickiwicza nazywany jest epopeją narodową, ponieważ niewątpliwie jest dziełem literackim przedstawiającym dzieje narodu w przełomowym dla niego momencie. Impulsem dla przebywającego na emigracji Mickiewicza do napisania takiego...

Przydatność 65% "Pan Tadeusz" obraz kraju z dziecięcych lat Mickiewicza.

Wizerunek kraju lat dziecinnych w „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza. Interpretując podane fragmenty, rozważ związek doświadczeń emigracyjnych z obrazem utraconej ojczyzny. Wnioski z analizy odnieś do całej epopei. W Epilogu „Pana Tadeusza” są zawarte treści pisane przez samego autora epopei, Adama Mickiewicza, o jego latach dziecinnych, które to porównuje do czasów...

Przydatność 80% "Pan Tadeusz" obraz kraju lat dziecięcych Mickiewicza.

Wizerunek kraju lat dziecinnych w „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza. Interpretując podane fragmenty, rozważ związek doświadczeń emigracyjnych z obrazem utraconej ojczyzny. Wnioski z analizy odnieś do całej epopei. Epopeja, lub inaczej epos, jest to rozbudowany utwór, którego podstawą fabularną są mity, baśnie, podania, przekazy ludowe, wyobrażenia na temat historycznych,...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji